JS Sprintframe 2Fast4Race

Status
Not open for further replies.
A-Bizar said:
hoe heb je het eigenlijk berekend? Doel voornamelijk op het vermogen wat het blok afgeeft.
Het is van veel factoren afhankelijk en iig voor mij geen doen om +/- 25 pk op het achterwiel om te rekenen / zetten in een bepaalde berekening zodat je weet dat je constructie goed is.

Je kan berekenen hoeveel nm er op je frame komt te staan. Maar ik zou dat persoonlijk alleen kunnen berekenen als je het frame stil laat staan. Beetje krom uit gelegt.... het frame aan de voorkant vast zetten en er een bepaald aantal NM aan de achterkant tegen aan zetten.

Maar je frame rolt.... dus hoe heb je dat bepaald?
Je zal dan om het perfect te krijgen je vermogen , grip , gewicht van het ding en van jou , roterende massa van je voorwiel , wrijving , etc , allemaal op een rij moeten zetten.

Je voorwiel/frame wil ook nog eens omhoog komen.
Je hebt de lengte om dit zoveel mogelijk te voorkomen ( geen wheelies )... dus op dat punt komt er ook nog eens onwijs veel kracht te staan.

Ik heb me er verder nooit in verdiept omdat ik weinig tijd en zin had. Ik ben meer iemand van testen en op gevoel af gaan of het lichter kan. 9 van de 10x dus gewoon te zwaar :X

Ik vraag dit echt uit intresse. niet dat ik in je twijfel ofzo hoor :)

Het is ook erg lastig/ haast niet te doen om iets dergelijks goed te berekenen. Zoals je al zegt moet je met teveel zaken rekening houden en moet je al met computersoftware aan de gang gaan om alle spanningen te weten. En dan nog is het gissen, want je moet toch bepaalde krachten invoeren die je ook niet precies weet.

Wat ik heb gedaan is de punten bekeken die zwaarder belast worden en daar wat (redelijk eenvoudige) berekeningen op los gelaten, bij zelf aangenomen krachten op het frame waarvan ik weet dat ze aan de grote kant zijn. Ook bij het accelereren kun je (bij aanname van de acceleratie, bijv. 10 m/s^2) een extra kracht toevoegen als je het zwaartepunt van frame + rijder weet (en dat kun je redelijk goed inschatten).
Dus ook ik ben niet heel diep in de berekeningen gedoken wat dat betreft.

Het is ook echt praktijkervaring dat je weet dat iets sterk genoeg is of niet, na de crash die Koen met mijn frame maakte is mijn vertrouwen in de sterkte i.i.g. alleen maar groter geworden. ;) (sorry Koen, haha)
 
ruud. said:
Deze punten zou ik iig verwaarlozen :p Beter uitgaan van 3 situaties oid. Wegrijden, wheelie, remmen. Als ie dat allemaal goed houd, icl veiligheidsmarge :+ lijkt het me dat je al een aardig eindje bent..

Hij wil toch de snelste zijn? Als je het echt goed aan wil pakken moet je die dingen niet verwaarlozen lijkt me
 
Joël said:
Het is ook erg lastig/ haast niet te doen om iets dergelijks goed te berekenen. Zoals je al zegt moet je met teveel zaken rekening houden en moet je al met computersoftware aan de gang gaan om alle spanningen te weten. En dan nog is het gissen, want je moet toch bepaalde krachten invoeren die je ook niet precies weet.

Wat ik heb gedaan is de punten bekeken die zwaarder belast worden en daar wat (redelijk eenvoudige) berekeningen op los gelaten, bij zelf aangenomen krachten op het frame waarvan ik weet dat ze aan de grote kant zijn. Ook bij het accelereren kun je (bij aanname van de acceleratie, bijv. 10 m/s^2) een extra kracht toevoegen als je het zwaartepunt van frame + rijder weet (en dat kun je redelijk goed inschatten).
Dus ook ik ben niet heel diep in de berekeningen gedoken wat dat betreft.

Het is ook echt praktijkervaring dat je weet dat iets sterk genoeg is of niet, na de crash die Koen met mijn frame maakte is mijn vertrouwen in de sterkte i.i.g. alleen maar groter geworden. ;) (sorry Koen, haha)

idd, thnx voor de info :)
 
Joël said:
Het is ook erg lastig/ haast niet te doen om iets dergelijks goed te berekenen. Zoals je al zegt moet je met teveel zaken rekening houden en moet je al met computersoftware aan de gang gaan om alle spanningen te weten. En dan nog is het gissen, want je moet toch bepaalde krachten invoeren die je ook niet precies weet.

Wat ik heb gedaan is de punten bekeken die zwaarder belast worden en daar wat (redelijk eenvoudige) berekeningen op los gelaten, bij zelf aangenomen krachten op het frame waarvan ik weet dat ze aan de grote kant zijn. Ook bij het accelereren kun je (bij aanname van de acceleratie, bijv. 10 m/s^2) een extra kracht toevoegen als je het zwaartepunt van frame + rijder weet (en dat kun je redelijk goed inschatten).
Dus ook ik ben niet heel diep in de berekeningen gedoken wat dat betreft.

Het is ook echt praktijkervaring dat je weet dat iets sterk genoeg is of niet, na de crash die Koen met mijn frame maakte is mijn vertrouwen in de sterkte i.i.g. alleen maar groter geworden. ;) (sorry Koen, haha)


benchmarking een idee?
 
Zondag even wezen testrijden. Ging erg lekker, totdat ik tijdens een sprint een doffe klap uit mijn blok hoorde komen en de motor direct afsloeg.

Dus ik eerst voelen of er nog compressie was, maar dat was niets meer.

Toen uitlaat eraf, en door de uitlaatpoort naar de cilinderwand gekeken, dat zag er goed uit. Ik draai even aan de rotor om de zuiger te bewegen, blijft deze stilstaan. :eek:

Dus toen de carterdeksel eraf: poelies zaten nog op hun plek, alles in orde.

Uiteindelijk spruitstuk eraf getrokken, en toen zag ik het volgende:

attachment.php


Dus toen maar even de cilinder eraf gepakt:


attachment.php


attachment.php


attachment.php


attachment.php


Volgens mij een vermoeiingsbreuk van de drijfstang.
Zoals je ziet zit het big end lager nog helemaal intact om de big end pen!!

Dus nu druk bezig om nieuwe drijfstang/krukas te regelen...

Erg balen, maar beter nu dan bij een sprint, ik heb nog een maandje dus het moet wel goedkomen denk ik.
 
Pfuuu.... Can't Handle the Power :W :+

Mooi ruk... maar idd beter nu dan tijdens een sprint. Maybe ff direct contact opnemen met TRT ? Mailtje zo klaar, en die verstuurt vast wel een nieuw asje voor je :) (denk ik :P )

Maar iig. Heb je weer wat te doen :X Veel succes met de wederopbouw :X
 
Cilinder is gelukkig nog in orde, op de minimale schade onderaan het hemd na. Maar dat is het vermelden niet waard.
 
D.J said:
Pfuuu.... Can't Handle the Power :W :+

Mooi ruk... maar idd beter nu dan tijdens een sprint. Maybe ff direct contact opnemen met TRT ? Mailtje zo klaar, en die verstuurt vast wel een nieuw asje voor je :) (denk ik :P )

Maar iig. Heb je weer wat te doen :X Veel succes met de wederopbouw :X

Heb ik geen warmlopers krijg ik dit. Tsja.. :X

Er zijn wel meer gevallen bekend van kapotte 2fast asjes, en die hadden ook geen garantie. Maar ik probeer het uiteraard, de foto's gaan zeker nog richting Tedeschi.
 
Dat is nasty Joel . Ik zie trouwens een hele rare breuk aan de onderkant van het bigend . Die breuk ziet er anders uit als de andere breuken .

Mja , lekker klote dus . Snel weer vlammen denks :).
 
Woow Joël dit is echt klote voor je. Ding is goed gesneuveld. Wat ga je nu doen aangezien het moeilijk is om nog 2 fast asjes te regelen.

sterkte:*
 
dat ziet er lekker uit :X

mja , de small-end kant is nog heel :*

lekker als dat zomaar gebeurd , zijn er geen betere drijfstangen die erin passen?
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top