Joël
Weight kills accel
A-Bizar said:hoe heb je het eigenlijk berekend? Doel voornamelijk op het vermogen wat het blok afgeeft.
Het is van veel factoren afhankelijk en iig voor mij geen doen om +/- 25 pk op het achterwiel om te rekenen / zetten in een bepaalde berekening zodat je weet dat je constructie goed is.
Je kan berekenen hoeveel nm er op je frame komt te staan. Maar ik zou dat persoonlijk alleen kunnen berekenen als je het frame stil laat staan. Beetje krom uit gelegt.... het frame aan de voorkant vast zetten en er een bepaald aantal NM aan de achterkant tegen aan zetten.
Maar je frame rolt.... dus hoe heb je dat bepaald?
Je zal dan om het perfect te krijgen je vermogen , grip , gewicht van het ding en van jou , roterende massa van je voorwiel , wrijving , etc , allemaal op een rij moeten zetten.
Je voorwiel/frame wil ook nog eens omhoog komen.
Je hebt de lengte om dit zoveel mogelijk te voorkomen ( geen wheelies )... dus op dat punt komt er ook nog eens onwijs veel kracht te staan.
Ik heb me er verder nooit in verdiept omdat ik weinig tijd en zin had. Ik ben meer iemand van testen en op gevoel af gaan of het lichter kan. 9 van de 10x dus gewoon te zwaar :X
Ik vraag dit echt uit intresse. niet dat ik in je twijfel ofzo hoor
Het is ook erg lastig/ haast niet te doen om iets dergelijks goed te berekenen. Zoals je al zegt moet je met teveel zaken rekening houden en moet je al met computersoftware aan de gang gaan om alle spanningen te weten. En dan nog is het gissen, want je moet toch bepaalde krachten invoeren die je ook niet precies weet.
Wat ik heb gedaan is de punten bekeken die zwaarder belast worden en daar wat (redelijk eenvoudige) berekeningen op los gelaten, bij zelf aangenomen krachten op het frame waarvan ik weet dat ze aan de grote kant zijn. Ook bij het accelereren kun je (bij aanname van de acceleratie, bijv. 10 m/s^2) een extra kracht toevoegen als je het zwaartepunt van frame + rijder weet (en dat kun je redelijk goed inschatten).
Dus ook ik ben niet heel diep in de berekeningen gedoken wat dat betreft.
Het is ook echt praktijkervaring dat je weet dat iets sterk genoeg is of niet, na de crash die Koen met mijn frame maakte is mijn vertrouwen in de sterkte i.i.g. alleen maar groter geworden. (sorry Koen, haha)