JS Sprintframe 2Fast4Race

Status
Not open for further replies.
Joël said:
...Als ik meer kracht wil overbrengen moet ofwel de mu waarde beter ofwel de achterwiellast omhoog.
Met de huidige dimensies kan ik precies een kleine wheelie toelaten dus maximaal druk op het achterwiel toelaten en maximaal kracht overbrengen.

Ik vind het trouwens wel lachwekkend dat Andries stelt dat de lengte bij de "echte" dragsters wel degelijk een reden heeft (omdat die weten waar ze mee bezig zijn) maar het bij mij een loos ontwerp is.
Dat is juist met exact dezelfde reden gedaan.
Natuurlijk kunnen de echte dragsters veel meer vermogen overbrengen omdat alleen al de wegdek omstandigheden vele malen beter zijn dan de zanderige boerenlandweggetjes waar ik op moet sprinten.
Denk dat de voornaamste winst bij het compount van hun banden te vinden is. Iets wat regelementair zeer beperkt is bij scooter's. Daar is die mu weer...
 
Last edited:
Enrico@Sprinter said:
Nou, leek mij niet echt om het schoonhouden gaan hoor.. Er zat zo een laag lijm op dat toen hij terug kwam het zwarte van de band niet eens meer zichtbaar was :)

Oke. Weer wat geleerd! Lijkt me wel een "beun" manier op het eerste gezicht, om eerlijk te zijn. Als t nou lijm was die na de eerste 30/40 meters eraf was gesleten, heb je er iig geen verlies door gedurende de hele run.
 
Jerry said:
En ook al verschillende bandenspanningen geprobeerd?

Ja, een beetje man met ervaring heeft dit als 1 van de eerste dingen geprobeerd lijkt me:!;)

En idd met de tape lijkt me ook wel een optie, kun je deze winter wel ff testen:)
 
Ja, je weet het nooit he ;)

Maar tot hoever is er mee getest? met verschillen van 0.1 of met >0.5, ik denk dat als je met een zachte compound band rijd en ongeveer, 1,4Bar dat de wheelspin al ver te zoeken is.

En je kan oom niet over op een minder ronde band?
 
Zo;n lage bandenspanning lijkt me ook geen optie. Er moet in dit geval een soort compromie gesloten worden tussen wielspin en wrijving. Bij een te lage bandenspanning zal je de rest van de run een hoop onnodige wrijvind hebben, die je eigenlijk niet wilt en uit eindelijk tijdsverlies betekent.
 
Misschien is een verzwaringsplaat op de velg wel een oplossing. Gewoon het ideale gewicht vinden zodat je nét geen spin hebt..
 
Big B NRG said:
Misschien is een verzwaringsplaat op de velg wel een oplossing. Gewoon het ideale gewicht vinden zodat je nét geen spin hebt..
Zou een optie zijn, alleen gaat je overbrenging dan wss weer slippen en moet je het gewicht behoorlijk zwaar maken(en dat willen we niet) wil je er iets van merken. Dan zou ik eerder nog zo'n plaat @ de ontsteking maken.
 
Ik snap niet wat het probleem is. Het frame knalt gewoon. Iemand kwam met wat punten van kritiek met uitzicht op eventuele toepassing van NX oid. Nu is het frame imo nogmaals gewoon goed. Zo nu en dan een mindere run zal je zelfs hebben als je er ESP ABS en weet ik veel wat nog meer aan zou hangen. Een beetje onvoorspelbaar maakt het spannender.
 
PTT NRG said:
Zou een optie zijn, alleen gaat je overbrenging dan wss weer slippen en moet je het gewicht behoorlijk zwaar maken(en dat willen we niet) wil je er iets van merken. Dan zou ik eerder nog zo'n plaat @ de ontsteking maken.

Ja dat hoeft niet, maar een plaat op de ontsteking zou ook kunnen.
 
Runner1987 said:
Ik snap niet wat het probleem is. Het frame knalt gewoon. Iemand kwam met wat punten van kritiek met uitzicht op eventuele toepassing van NX oid. Nu is het frame imo nogmaals gewoon goed. Zo nu en dan een mindere run zal je zelfs hebben als je er ESP ABS en weet ik veel wat nog meer aan zou hangen. Een beetje onvoorspelbaar maakt het spannender.

9||6

Heb je helemaal gelijk in, het blijft voor 90% een mechanische sport, vaalt het doe je er 9 v/d 10 keer niks aan.
 
Eindelijk even tijd om te reageren. Tussen de regels in mijn commentaar.

A-Bizar said:
Dat is wat ik bedoel ja. :)

en laat het wel duidelijk zijn dat ik het allemaal absoluut goed bedoel hoor.
Zelf een goed werkend frame bouwen is echt niet zo simpel en ik heb er ook echt respect voor.

Wat ik bedoelde over die dragracers is gewoon dat je het daar niet echt mee kunt vergelijken omdat dat die met totaal andere factoren werken.

Ben ik het niet mee eens, dat zijn precies dezelfde factoren.
Namelijk wiellast, wrijvingscoefficient wiel / wegdek en weerstand tegen wheelies, en natuurlijk massa en vermogen/koppel. Alleen dan in het groot.

En die mannen krijgen een schone baan die ook nog eens met een soort van lijm wordt besproeit. Op zo'n baan zou ik nog niet 1% wielspin hebben.

En daar zit al zoveel meer ontwikkeling in dan bij ons.
Wij hebben ons zo gigantisch lang bezig gehouden met het motorische gedeelte en beginnen sins een korte tijd wat framepjes te zien.

Van Schie rijd al 3 jaar zeer succesvol met hetzelfde ontwerp.
Zoveel ontwikkeling zit daar echt niet meer in.
Als je goed nadenkt/ goede berekeningen maakt kun je een licht en sterk frame bouwen. Het is dan alleen zoeken naar de juiste lengtes om een goede balans tussen wielspin en wheelie te krijgen. Daarbinnen heb je dan twee opties: kort met wheeliebar of lang zonder wheeliebar.

De mensen die zeggen " gewoon niet zeuren dit is perfect zo. Kijk hoe hard ie gaat. Dus lekker zo laten " zijn imo erg kortzichtig.
Als iedereen zo dacht was de aarde nog plat en reden we allemaal rond met 8 pk.

Dat is een punt, perfect is het nooit. Dat is echter een heel verschil met:
"de constructie/het idee van dit frame is totaal verkeerd"

Als dat zo was had ik nu ook geen 3 bekers van de 4 verreden wedstrijden.

Ik zie het gewoon zo dat een SCOOTER nooit de eerste meters mag pakken op zo'n sprintframe.
En dat zie ik jammer genoeg vaak gebeuren.
Die eerste meters kan je 10des van secondes pakken. Dat weet je zelf ook :)
Probeer dat als je al 70 rijd oid , maar weer eens terug te winnen.

Die eerste meters zit hem in de reactie. Dat staat volkomen los van het ontwerp van het frame.
Heb je in SMP de sprint gezien die ik tegen Heiko, met een ander 2fast frame reed? Helaas is die tijd niet geregistreerd, dat was een run met een goede reactie, zoals het hoort. Zie pic:

99-1127833392.jpg


80% van de scooters die ik heb ingehaald, is bij 70+ gebeurt.
Natuurlijk is het wel lastiger om die meters te winnen als je harder rijdt.

En een wheeliebar moet ook energie opvangen. Dus een stugge wheeliebar heeft imo een slecht effect.

Zit wat in, liever heb je een wat geleidelijkere opvang. Je ziet in de dragrace ook vaak wheeliebars met vering/demping.
 
Last edited:
Zo dit kan je geen scooter meer noemen ik heb 19,8 pk maar daar valt nog wel mee te rijden;) maar die drag van jullie tering....dat gaat wel check die van mij ok eens
 
Joël said:
Eindelijk even tijd om te reageren. Tussen de regels in mijn commentaar.



Ben ik het niet mee eens, dat zijn precies dezelfde factoren.
Namelijk wiellast, wrijvingscoefficient wiel / wegdek en weerstand tegen wheelies, en natuurlijk massa en vermogen/koppel. Alleen dan in het groot.

En die mannen krijgen een schone baan die ook nog eens met een soort van lijm wordt besproeit. Op zo'n baan zou ik nog niet 1% wielspin hebben.

Dus andere factoren. Ze krijgen een totaal andere baan.
Jij zal daar geen spin hebben... maar op de banen die wij gebruiken wel. Dus je constructie voor onze doeleinden is niet goed.




2 said:
Van Schie rijd al 3 jaar zeer succesvol met hetzelfde ontwerp.
Zoveel ontwikkeling zit daar echt niet meer in.
Als je goed nadenkt/ goede berekeningen maakt kun je een licht en sterk frame bouwen. Het is dan alleen zoeken naar de juiste lengtes om een goede balans tussen wielspin en wheelie te krijgen.

Dit vind ik een verkeerde instelling. Van schie rijd suc6vol omdat ie eerste rijd? Misschien heeft hij geen goede concurenten?
Ik zeg niet dat het zo is hoor. Maar ik vind niet dat je het zo simpel moet bekijken.



3 said:
Dat is een punt, perfect is het nooit. Dat is echter een heel verschil met:
"de constructie/het idee van dit frame is totaal verkeerd"

Als dat zo was had ik nu ook geen 3 bekers van de 4 verreden wedstrijden.

Moet je kijken wat er gebeurd als je geen wielspin hebt. Dan had je alle wedstrijden eerste geweest.
Als ik zie hoe dicht je bij van schie zit terwijl je gewoon echt slecht weg komt.
Dan denk ik dat je hem gigantisch voorbij knalt als je een constructie vind waardoor je wel goed weg kan komen. :)



4 said:
Die eerste meters zit hem in de reactie. Dat staat volkomen los van het ontwerp van het frame.

Als je volgas weg kan en de rest van de sprintframes niet... dan zit het m niet eens meer in de reactie :)
 
A-Bizar said:
Als je volgas weg kan en de rest van de sprintframes niet... dan zit het m niet eens meer in de reactie :)


als hij wel volgas weg kan rijden met ene sprintframe en de rest niet. dan kan de rest dat ook. wan dan gaan die ook zoeken en zoeken. de rest zit heus niet stil en joel ook niet:)

doorgaan. wie is de eerste onder de 6,5........ of er dicht bij.
 
A-Bizar said:
Dus andere factoren. Ze krijgen een totaal andere baan.
Jij zal daar geen spin hebben... maar op de banen die wij gebruiken wel. Dus je constructie voor onze doeleinden is niet goed.

Misvatting: zelfde factoren, maar andere omstandigheden.
Maar ik begrijp je punt.

Dit vind ik een verkeerde instelling. Van schie rijd suc6vol omdat ie eerste rijd? Misschien heeft hij geen goede concurenten?
Ik zeg niet dat het zo is hoor. Maar ik vind niet dat je het zo simpel moet bekijken.

Ik denk dat je het zelf te simpel bekijkt. Je kan wel een andere constructie maken waardoor de wielspin iets minder wordt, maar dan loop je op andere vlakken weer tegen de lamp. Ik heb wel eens gereden met mijn blok onder een Runner frame, dat is gewoonweg niet te doen, levensgevaarlijk...

Moet je kijken wat er gebeurd als je geen wielspin hebt. Dan had je alle wedstrijden eerste geweest.
Als ik zie hoe dicht je bij van schie zit terwijl je gewoon echt slecht weg komt.
Dan denk ik dat je hem gigantisch voorbij knalt als je een constructie vind waardoor je wel goed weg kan komen. :)

Als je volgas weg kan en de rest van de sprintframes niet... dan zit het m niet eens meer in de reactie :)

Ik heb nieuws voor je: ik kan al sinds maanden vol gas vertrekken vanuit stilstand zonder problemen.
Blijkbaar is je visie op een groot misverstand gebaseerd, namelijk dat ik altijd wielspin heb en niet vol gas weg kan. Overigens heb ik de indruk dat veel mensen dit nog denken gezien de reacties in dit topic.

Dat is alleen het geval geweest in Jubbega en meeting Best, daarna heb ik een aantal motorische- en frameaanpassingen gedaan (zie ook de eerste post van dit topic) en toen was het probleem verholpen. Ik kon in Harelbeke en SMP run na run vol gas weg, met uitzondering van de finale tegen scooter attack. Dat simpelweg vanwege het vele vuil wat gedurende de dag op het wegdek was gekomen. Had je op die plek een scooter gezet met mijn blok, had ie hetzelfde probleem gehad.
Vraag maar eens aan Beerke, die had met zijn zip meer last van wielspin dan ik op die baan.

En op genemuiden gingen de meeste runs ook probleemloos vol gas, met uitzondering van de laatste twee om dezelfde reden, en om het feit dat mijn -lichtere- neefje erop zat.

Dus geloof me, de frameconstructie is echt niet de hoofdoorzaak van de wielspin (de enkele keren dat ik er nog last van heb).

Het wegdek (mu waarde!) is een zeer onconstante factor, dat reken je niet even "weg", dat blijf je gewoonweg houden.
 
Joël said:
Het wegdek (mu waarde!) is een zeer onconstante factor, dat reken je niet even "weg", dat blijf je gewoonweg houden.

Dat bleek ook weer eens in Dedemsvaart, waar ik ook last had van wielspin, terwijl dat nergens anders het geval was.

Lijkt me in dit verband ook krom om je ontwerp aan te passen aan de staat van de weg. Met goed asfalt kun je harder, dus dan kies je voor goed asfalt. Je gaat geen nieuw frame lassen omdat er eens een slechtere weg tussen zit in een seizoen.
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top