JS Sprintframe 2Fast4Race

Status
Not open for further replies.
Ronnie said:
nee petje:P

Joel ga je niet naar dedemsvaart 16 okt?
En heb je btw nog plannen voor in de winter?

Ik ga niet naar dedemsvaart, te ver weg voor een "vrije" sprint (geen competitie).
In de winter ga ik het blok doorontwikkelen, ik ben nu niet van plan om stil te gaan zitten voor volgend seizoen.
 
Joël said:
Ik ga niet naar dedemsvaart, te ver weg voor een "vrije" sprint (geen competitie).
In de winter ga ik het blok doorontwikkelen, ik ben nu niet van plan om stil te gaan zitten voor volgend seizoen.

Mischien een idee om eens een 13" achterwiel te proberen, ik denk dat je wheelspin daar een eind mee verholpen is.....
 
Kan niet, het is een Pia kort blokje.

Ik denk dat er een limiet zit op de verhouding Pk/Gewicht. Dat je mss wel of te veel vermogen hebt, of té licht bent. (of kán dat niet?)
 
Last edited:
Joël said:
Ik ga niet naar dedemsvaart, te ver weg voor een "vrije" sprint (geen competitie).
In de winter ga ik het blok doorontwikkelen, ik ben nu niet van plan om stil te gaan zitten voor volgend seizoen.
Aangezien de rest ook niet stil zit wss :W

@ Tinne, ik denk dat je heel wat met de plaatsing van het lichaam tov het frame kunt doen :)
mss een andere hoek van de vork en dan iets meer naar achteren zitten :) ( niet TE veel want dan weer wheelies natuurlijk:P)
 
@sprintfreakz:

13 inch wiel zou theoretisch niet uit mogen maken, daarmee maak ik alleen de effectieve RF kleiner en dat kan ik ook doen door simpelweg een langere vertanding te monteren.
Pas als ik op de ultieme bovengrens zit qua druk in het contactoppervlak, dan kan een groter raakvlak voordeel opleveren. Aangezien ik nog niet aan die grens zit dus niet nodig.

@Marcel en C4rN:

Klopt, een oplossing is om het zwaartepunt zoveel mogelijk boven het achterwiel te zetten. Meer normaalkracht is meer wrijvingskracht die je over kan brengen naar het wegdek.
Daarom is het wat grip betreft ideaal als je bij de start een kleine wheelie trekt aangezien al het gewicht dan op het achterwiel staat, de positie van het zw.punt speelt dan geen rol meer.

Wat veel mensen niet weten is als je een wheeliebar gaat gebruiken, de achterwieldruk juist weer afneemt op het moment dat deze het wegdek raakt.

Dus eigenlijk ben ik best tevreden over het huidige ontwerp, de eerste twee runs in SMP trok ik iets te makkelijk een wheelie bij de start, dus de runs daarna ben ik enkele cm's naar voren gaan zitten met als gevolg dat het voorwiel net aan de grond bleef. Dat is ideaal: een fijnafstemming van het zwaartepunt afhankelijk van het wegdek waar je op rijdt en het ongecorrigeerde vermogen van de motor (weersomstandigheden).

Ik wil me met de doorontwikkeling van het blok meer richten op topvermogen en niet vermogen onderin, dus meer moeite met grip zal ik niet gaan krijgen.
Overigens ga ik geen lachgas monteren, ik vind betrouwbaarheid net effe te belangrijk en bovendien is mijn budget ook niet oneindig.
 
Joël said:
Overigens ga ik geen lachgas monteren, ik vind betrouwbaarheid net effe te belangrijk en bovendien is mijn budget ook niet oneindig.

jammer. Met jouw ideeën/verstand zal je een heel eind komen. (wat je nu al bent)

mja dit zal al genoeg gekost hebben :).

nog gefeliciteerd met je 1e plek @ speelmansplaten.
 
Joël said:
@sprintfreakz:

13 inch wiel zou theoretisch niet uit mogen maken, daarmee maak ik alleen de effectieve RF kleiner en dat kan ik ook doen door simpelweg een langere vertanding te monteren.
Pas als ik op de ultieme bovengrens zit qua druk in het contactoppervlak, dan kan een groter raakvlak voordeel opleveren. Aangezien ik nog niet aan die grens zit dus niet nodig.


Ok, ik snap je (denk ik) maar praktisch komt er bij mij altijd wat anders uit. Ik zei dat van dat wiel om het volgende: vorig jaar had een maatje van me veel te lange vertanding besteld 1 dag voor Jubbega. Ding trok voor geen meter en had een veel te hoge top. Wat we toen gedaan hebben omdat we geen vertanding meer konden regelen is eigenlijk wat jij zegt, namelijk een kleinere diameter achtervelg gemonteerd met een laag wang bandje om het te compenseren. Het gevolg was dat de scooter niet meer te houden was vanuit stilstand en meteen omhoog trok. Nou dacht ik een kleiner wiel (10") bij hetzelfde toerental op de uitgaande as zal meer omwentelingen maken t.o.v. een 13" dus meer kracht dus eerder door slippen.
JJ
 
sprintfreakz said:
Joël said:
@sprintfreakz:

13 inch wiel zou theoretisch niet uit mogen maken, daarmee maak ik alleen de effectieve RF kleiner en dat kan ik ook doen door simpelweg een langere vertanding te monteren.
Pas als ik op de ultieme bovengrens zit qua druk in het contactoppervlak, dan kan een groter raakvlak voordeel opleveren. Aangezien ik nog niet aan die grens zit dus niet nodig.


Ok, ik snap je (denk ik) maar praktisch komt er bij mij altijd wat anders uit. Ik zei dat van dat wiel om het volgende: vorig jaar had een maatje van me veel te lange vertanding besteld 1 dag voor Jubbega. Ding trok voor geen meter en had een veel te hoge top. Wat we toen gedaan hebben omdat we geen vertanding meer konden regelen is eigenlijk wat jij zegt, namelijk een kleinere diameter achtervelg gemonteerd met een laag wang bandje om het te compenseren. Het gevolg was dat de scooter niet meer te houden was vanuit stilstand en meteen omhoog trok. Nou dacht ik een kleiner wiel (10") bij hetzelfde toerental op de uitgaande as zal meer omwentelingen maken t.o.v. een 13" dus meer kracht dus eerder door slippen.
JJ

Idd, je kan het ook als volgt bekijken:
Er staat een bepaald koppel op je achteras als je accelereert. Dit koppel vertaald zich in een kracht en een arm. De arm is in dit geval de dynamische wielstraal, de kracht de trekkracht aan de band.
Met een kleiner wiel (straal) wordt de trekkracht groter.

Overigens wel slim om iets dergelijks zo op te lossen.
 
Raym0nd said:
jammer. Met jouw ideeën/verstand zal je een heel eind komen. (wat je nu al bent)

mja dit zal al genoeg gekost hebben :).

nog gefeliciteerd met je 1e plek @ speelmansplaten.

Thanx.

Ik kijk het even aan, en als de ontwikkeling van N20 uitgeruste scooters zo ver gekomen is dat ik geen kans meer maak, dan zal ik er ook aan moeten toegeven. Maar eerlijk gezegd denk ik dat ik nog wel even kan meekomen zonder het spul.
 
Joel gefeliciteerd met de overwinning op SMP :)

Was leuk je weer gemeet te hebben, hopelijk kunnen we binnenkort miss even babbelen voor een leuk pijpje voor me 04 mina ?

Ajoo
 
Joël said:
sprintfreakz said:
Idd, je kan het ook als volgt bekijken:
Er staat een bepaald koppel op je achteras als je accelereert. Dit koppel vertaald zich in een kracht en een arm. De arm is in dit geval de dynamische wielstraal, de kracht de trekkracht aan de band.
Met een kleiner wiel (straal) wordt de trekkracht groter.

Overigens wel slim om iets dergelijks zo op te lossen.


Daarom denk ik dat je wiel te klein is, dus te veel trekkracht vanuit stilstand.
Ik krijg ook het idee dat je met een 13" wiel je vertanding precieser kan afstellen alleen kan ik het theoretisch niet onderbouwen. Maargoed een groter wiel kan niet ivm pia kort blokje werd er al gezegd.
 
sprintfreakz said:
Daarom denk ik dat je wiel te klein is, dus te veel trekkracht vanuit stilstand.
Ik krijg ook het idee dat je met een 13" wiel je vertanding precieser kan afstellen alleen kan ik het theoretisch niet onderbouwen. Maargoed een groter wiel kan niet ivm pia kort blokje werd er al gezegd.

In principe kan ik nu zowat probleemloos vol gas starten, dus ik laat het lekker zo.

BurN said:
Joel gefeliciteerd met de overwinning op SMP

Was leuk je weer gemeet te hebben, hopelijk kunnen we binnenkort miss even babbelen voor een leuk pijpje voor me 04 mina ?

Ajoo

Bedankt, pijpje is geen probleem. Ik hoor het wel hoe en wat.

Ghost Slider said:
So jij ga egt lekkr op elke meeting heb je er egt al veel gebapt ga so verder en het is egt wat anders hoeveel pk heb je nu? hoor het wel(Y)

Ongecorrigeerd tussen de 25 en 26 pk.
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top