Italjet F-50 AC: Doetie ut of nie

Originally posted by Cipher

De opening van mn carb is een stuk ruimer. Het is ook bekend dat op F50's zo een vernauwd spruitstuk zit bij wijze van begrenzer. Ben nu hard opzoek naar een normaal spruitstuk dat er op past. Ik meen dat er een Polini 19mm op moet passen :?

Ja dat is zo! Check een van mijn vorige posts in dit topic..... :rolleyes:

 
Hoppaa.. mn "nieuwe" spruitstukje is binnen.

Heb een spruitstukje overgekocht van dezelfde jongen van wie ik die nieuwe stator had, en ook dat bougie/accudeurtje wat ik mistte in mn frame. die is alleen nu nog rood :)

Het spruitstukje is exact hetzelfde als die ik had.. behalve... zonder vernauwing!! :) Voor zover ik nu kan zien is hij uitgeboord.. maar dat is bijzonder netjes gedaan. Moet nu weg, maar zal er maandag even fototje van schieten. Maandag zet ik hem misschien ook op mn blokkie, maar moet nog even kijken of mn membraan nog goed is.
 
Maandag is het er niet van gekomen, maar gister eindelijk weer tijd om verder te knutsellen!
Mn membraan zag er, voor zover ik er verstand van heb, nog goed uit, en kon ik dus zonder problemen op het nieuwe spruitstukje zetten;
membraan_1.jpg


membraanpakking.jpg


De pakking is opzich wel aan vervangign toe, maar die heb ik niet liggen. En ik kon echt niet langer wachten met het zootije er op te zetten. Heb hem dus even goed schoongemaakt, en ingesmeerd met olie. Er zitten geen scheurtjes oid in, is alleen een beetje omgebogen.

De rest v/d avond bezig geweest om mn 'nieuwe' niet-vernauwde spruitstukje (Fotos komen nog) er op te zetten. Maar voor ik dat deed 1st even het oliepompje eraf gehaald.
Aangezien Morini-blokken snel schijnen vast te beuken, en veel mensen me aanraaden zelf te gaan mengen, wou ik mijn oliepompje aanpassen zodat deze meer olie zou geven.
Ik heb hem er even afgehad om te kijken hoe het precies werkt, en de enige methode lijkt me door er een ander pomprad in te zetten.. en die heb ik niet :p Oliepompje dus maar netjes schoongemaakt en terug gezet. Ik gooi wel gewoon een dopje olie in mn tank.
Even nieuwe slangetjes tussen oliepompje en spruitstuk, en oliepompje en tank, en het blok was klaar om weer terug onder mn frame te gaan. Dat is overigens nog een heel gedoe om in je 1tje voor elkaar te krijgen :D :+

Vrijdag avond kan ik weer verder. Dan wil ik alles weer aansluiten om te kijken of hij het nog steeds doet, zo lullig als ik alles voor niets doe. Dan ben ik motorisch gezien zo goed als klaar (afgezien van het afstellen) en wil ik me meer op het simpele optische gedoe richten.

Schade aan kappen proberen te herstellen (krassen)
Rood bougiedeurtje geel zien te krijgen
Knipperlichten in achterlicht inbouwen
Etc.

Vanavond vul ik dit verhaal aan met fotos die ik gister niet meer heb kunnen uploaden. Dit zijn fotos van onder andere hoe het blok er nu uitziet (schoner, nieuwe mooie slangetjes, nieuw spruitsutkje, etc).


Aanvulling

De blok-metamorfose;


[





Alle 4 klikbaar voor groter formaat... t schoonmaken is zoals te zien niet helemaal gelukt ;)
 
Last edited:
Vanavond was het opbouw-avond.
Aangezien mn blokje er weer onder hing, en hij nog steeds liep, ben ik beginnen om de kappen weer terug te zetten. Hierbij ben ik niet verder gekomen dan mn voorkap, omdat ik nog twijfels heb over mn oliepompje. Misschien dat het blokje er morgen dus toch nog even onder uit gaat om het nog 1x na te lopen.
In mn koplampen zitten nu overigens 2 nieuwe lampjes, Philips Bluevision Ultra Blue (3400 kelvin). Nu hebbik tenminste mooi helder wit licht, in plaats van dat gelige ;)

Overigens heb ik jullie nog altijd de fotos van mn nieuwe spruitstukje onthouden. Hierbij dus een aantal fotos waarbij het verschil met mn orginele spruitstukje meer dan duidelijk is;
spruit_1.jpg

spruit_2.jpg

spruit_3_1.jpg
spruit_3_2.jpg

Lijkt me n stuk beter ;)

Maar dit "project" begint onderhand een beetje zijn einde te bereiken. Dit in de zin van "Ik heb alles in mn handen gehad, waar nodig vervangen, weer terug gezet, en hij doet het nog". Morgenochtend ga ik even een blokje om rijden kijken hoe die het doet, en of mn oliepompje olie aanzuigt. Dan weet ik waar ik mee verder ga... of mee opnieuw moet beginnen :)
 
Zaterdag oliepompje nagekeken. Het probleem was lucht in de slangen.
Aangezien lucht graag naar boven wil, en er weinig ruimte in de dunne slangetjes is om erlangs te komen, bleef de olie zitten. Ik verwachtte dat het vanzelf wel weg zou gaan als mn oliepompje alle lucht had weggepompt, en heb dus wat olie in mn benzinetank gegooid en heb hem m poosje laten draaien. Toen dus maar zelf een kwartier bezig geweest de lucht uit de slangen te krijgen. Ik moet het nog even n keer xtra controlren, maar volgens mij pompt ie nu wel goed.

Momenteel (als in nu) ben ik bezig met mn achterlicht en knipperlichten. Omdat ik dat enge spatbord er niet meer op wil, maar ook niet mn hand wil uitsteken bij het maken van een bocht, ben ik bezig mn knipperlichten in mn achterlicht in te bouwen. Het gaat redelijk, morgen nog even mn pa's lijmpistool jatten en dan kan het afmaken. Paar fototjes in de vorm van een noob-howto volgen dan ook ;)
Verder heb ik nog steeds problemen met mn verlichting. en dat gewoonweg omdat de stekkertjes niet netjes zijn. Ik heb nog een zooi op-knijp-platbek-stekkertjes gehaald, en ga alle stekkertjes en draadjes van mn voor-verlichting nog 1x vervangen. Nu valt het licht wel eens uit als je over een hobbeltje rijdt, en das natuurlijk niet de bedoeling.
Overigens lijkt het erop dat mn lichtspoel het niet doet. Ik heb daarom mijn lichten aan mn accu gehangen, aangezien die wel gewoon wordt opgeladen. En dat vind ik eigenlijk alleen maar een voordeel. Hoe hard ik ook rijdt, bij een stoplicht sta of niet, mn licht brand even mooi en fel :) Snap niet waarom dit uberhaupt niet standaard zo is aangesoten :|

Maar morgen fotos van mn aangepaste achterlicht :) (beetje optisch tunen is toch ook wel leuk ;))
 
Knipperlichten in remlicht;

Aangezien ik het achterspatbord niet meer op mn scoot wil hebben, en geen zin heb om mijn hand uit te steken bij het maken van een bocht, moest ik iets verzinnen op mijn knipperlichten welke normaal op dit spatbord zitten.
Zoals anderen ook al hadden gedaan, besloot ik om mijn knippers in mijn achterlicht weg te werken.
Hier een foto-reportage, want fotos zeggen nou eenmaal meer dan 1000 woorden ;)

De lampjes die ik ging gebruiken waren glassokkellampjes. Deze had ik liggen omdat ik ze even snel had gehaald nadat mn stadslicht was doorgebrand. Het glas is oranje van kleur, en ook het licht dat ze geven is oranje. Toen ik ze kocht was het ook alleen de bedoeling ze tijdelijk te gebruiken tot ik weer goede lampen als stadslicht had (Philips BlueVision 8)).
Aan de fitting moest ik dus 2 draaden solderen om deze te kunnen aansluiten. De draden heb ik na het solderen voorzien van een klodder lijm, een krimpkousje, en een tywrap, om het geheel stevig te houden;
1_lampje1.jpg
2_lampje2.jpg

3_lampje3.jpg


Vervolgens de gaten in mn reflector gemaakt op de plek waar de lampjes moesten komen, en deze hierin vastgelijmd;
4_reflector1.jpg
5_reflector2.jpg

6_reflector3.jpg
7_reflector4.jpg

8_reflector5.jpg


Met het resultaat was ik echter niet helemaal blij. Het is wel te zien of de richting aanwijzer wel of niet brand, en helemaal als hij knipperd, maar duidelijk is anders;
9_lichtbrand1.jpg
10_lichtbrand2.jpg


En dus moesten er schotjes komen tussen de lampjes om het licht een beetje te bundelen. Na een beetje nadenken heb ik hiervoor CDtjes misbruikt. Ze weerspiegelen goed, en zijn vrij makkelijk te bewerken;
11_schotten1.jpg
12_schotten2.jpg


Wat voor het volgende resultaat zorgt;
13_lichtbrand3.jpg
14_lichtbrand4.jpg

15_lichtbrand5.jpg
16_lichtbrand6.jpg


Zo is het goed zichtbaar wanneer een knipperlicht wel of niet brand. Ik moet dan ook zeggen dat ik erg blij ben met dit resultaat na 2 avondjes solderen, lijmen, dremelen, en knoeien :p
 
Last edited:
Damn je bent echt slim :)

Wel lekker creatief bezig zo.

Je zou ook nog doorzichtige glaasjes kunnen (laten) maken, staat weer een stuk vetter...
 
Ik heb even mijn achterlicht aangesloten om er een filmpje van te kunnen maken, dan is het toch weer net iets duidelijker als een foto.
Maar nu heb ik het rare gevaldat mijn koplampen gaan branden als ik mn rem inknijp :D Erg apart :p

Terwijl de batterij van de camera oplaad ga ik dus even zoeken waar dat nou weer vandaan komt. Filmpje komt einde van de middag. Verwacht er niet teveel van ;)
 
Kebber nu n echt achterlampje, met 2 gloeidraden dus, inzitten, en alles werkt perfect.

Heb vanavond het grootste deel van mn kappen teruggezet. Achterkap, voettree, onderkant binnenkuip. De "sideskirts" en het bovendeel van de bnnenkuip (waar contact en handschoenenvakje zitten) komen de volgende keer. Ik moest en zou nog even een rondje rijden, en had dus geen tijd meer om die ook nog te doen.

Hij rijdt overigens best lekker. Hij is redelijk fel, maar de gasreactie is slecht. Ik kan de gashendel een stukje bewegen zonder dat er iets gebeurd, en van het ene op het andere moment geeftie vrij veel gas. Maar zoals al eerder gezegd bewaar ik de afstelling voor het laatst ;)

Omdat mn lichtspoel geen spanning geeft (ik vermoed gewoon een draadbreuk) heb ik mn verlichting direct aan mn accu gehangen. Hierdoor blijven mn lampen altijd even fel branden, hoe hard ik ook rijdt. Dit vind ik zelf eigenlijk wel mooi :) Klein nadeeltje is dat mn lampen ook aankunnen terwijl het contact uitstaat, maar dat maakt me weinig uit.

Ik ben deze week erg druk, en zit t weekend met mn meisje in antwerpen. De paar fotos die ik vanavond heb gemaakt zullen dus nog even op zich moeten laten wachten. Ik denk dat ik ze pas volgende week dinsdag kan uploaden.

Ik ben overigens blij dat ik zoveel positieve reacties krijg in dit topic :) Iedereen heel erg bedankt daarvoor!

Owja.. mn plannen voor de afstelling. Ik heb gezegd dat alles standaard zou blijven maar daar wil ik op terug komen. Niets engs, maar waarschijnlijk wel een andere koppeling. Heel misschien een andere bijpassende vario erbij, maar dat ligt een beetje aan de prijzen. Maar dat komt dus allemaal nog wel. Ik wil lekker fel kunnen wegtrekken. Mn top interresseerd me weinig, zolang het maar 50+ is ;)
 
Hierbij even een fototje van hoe mn scoot er nu bijstaat;
scoot_nu.jpg

De kappen onder de treeplank moeten er nog op, en het kapje boven de tree voor de bougie. Al deze kappen heb ik, enkel is het bougiedeurtje knal rood :D

En een filmpje van mn achterlicht in actie is hier te bekijken; achterlicht.mpg (1,29mb, 0:15min)

Ben net even bij dealer geweest voor een nieuwe accu (gel), lampjes voor in mn dashbord (waren doorgebrand), rolletjes (4 en 4,5gr) en sproeiertjes.
T enige dat ie had liggen waren de accu en 1 vd 3 lampjes :p Moet dus volgende week nog even terug, dan heeftie weer nieuw spul.

Is overigens wel goed dat hij die rollen en sproeiers nog niet had, ik twijfel namelijk nog een beetje wat ik nodig heb. Er zitten nu 5,5gr rollen in. Hij trekt wel ok, maar moet veel beter kunnen.
Er zit een 64 sproeier in, wat mij erg klein lijkt, maar er std inhoort. Er zit echter wel een xtra gat in mn luchtfilter. Ik ga vanavond dus maar eens mn bougiekleur nakijken, zodat ik weet wat ik nodig heb.

Verder kwam ik op scootparts een aanbieding tegen voor een 70cc blok voor Morini, tegen een zacht prijsje. Heb even overwogen om die dan maar gewoon te kopen, maar doe het toch maar niet. Voor woon/werk-verkeer voldoen mn std cil. ook prima, lijkt me. Maar mocht ik hem zeer binnenkort slopen... dan is het natuurlijk een leuk vervangmiddel ;)

>> Edit <<

Oke, 1 "sideskirt" zit erop, nog 1 te gaan. ik mis alleen een zooi van die stalen klemmetjes waar de schroeven door gaan, en die schroeven zelf mis is ook :p Moet dus ff kijken waar ik die dingen vandaan kan halen.
Verder mn luchtschroef afgesteld (scoot warm laten lopen, en na n minuut stationair draaien contact uit, en bougiekleur kijken. Luchtschroef afstellen tot ie bruin is). Stationair draait ie nu goed.

Toen even gaan rijden om te verzinnen wat er met mn rollen en trekveren moet gebeuren. Heel slim om te doen als t zo glad is buiten overigens ;) Maar goed. Ik kon eigenlijk niet echt iets verzinnen wat anders moest. Het beviel allemaal wel, behalve mn koppel.
In de tuin ff carterkap eraf en gestart, om te kijken wat de snaar deed. Rustig meer gas gaan geven en hji deed precies hoe ik t wil;
Koppeling grijpt aan als blok op toeren is. Wanneer koppeling is aangegrepen klimt de snaar.

Ik heb echt weinig te klagen, behalve mn vermogen. Hij heeft niet echt veel kracht. Wat wil je met een std 50cc met std uitlaat, maar toch.

Tijdens t opschroeven van mn sideskirt overigens veel beschadigingen op de kappen tegengekomen. En ook plekken waar de kappen niet netjes op elkaar aansluiten. Als ik van de zomer een goede bui heb en vakantiegeld, misschien tot maar een schuur, plamuur en spuitbeurtje doen, maar dat komt dan wel.
 
Last edited:
Back
Top