Gisteravond bij de dealer geweest voor een morini-vliegwieltrekker. Ik kan hem maandag als het goed is ophalen.
Gisteravond regende het de hele tijd. Niet echt lekker weer mo in de tuin te gaan zitten. Dus heb de fiets van mn ma in de gang gezet, en ben in ons anderhalve meter breede schuurtje gaan zitten naast mn scooter... maar het pastte
Het was eigenlijk mn bedoeling om mn carter open te maken om de rolletjes en v-snaar even te controleren, en om eens met eigen ogen te zien hoe het allemaal in elkaar zit.
Toen ik bezig was om mijn treeplank eraf te halen kon ik het toch niet weerstaan om verder te klooten met m'n ontsteking.
Nogmaals mn CDI, mn accu, en een multimeter erbij gepakt om nog eens te gaan kijken of ik er wat nuttigs uit kon halen.
Als eerste gewoon de + van mn accu op de pickup van mn CDI geplakt, en de - van mn accu op de massa. En dat gaf een vonk... op mn accu. Kortsluiting dus.
Met de multimeter gekeken wat de weerstand tussen de massa en pickup van mn CDI was; 0.2. Of ook wel, die 2 puntjes staan met elkaar in verbinding. En dat hoort niet...
Dus nog eens gekeken.; 1. Wat betekend; oneindige weerstand. Of ook wel, de 2 puntjes staan niet met elkaar in verbinding.
Nog een stuk of 10x geprobeerd en de ene keer waren ze wel in verbinding, en de andere keer niet. Dit gaf me toch het gevoel dat mijn CDI wel schakelde, en dat hij het misschien nog zou moeten doen. Nog wat door zitten kloten met multimeter en accu, maar met geen mogelijkheid krijg ik een voltage boven de 12V uit mn bougiedraad.
Toen eens naar de ontsteking gaan kijken. Er komen 3 draden uit. Volgens mij zitten er dan ook 3 spoelen in. Ik meen dat 1 draad de pickup draad is. Deze hoort een hoger voltage te geven dan de andere 2. Van die andere 2 is er 1 de lichtspoel, welke je lampen laat branden en dus max 12V geeft, en 1tje de dynamospoel, welke je accu oplaad. Dat denk ik tenminste....
Uit zowel de licht als dynamospoel krijg ik tijdens het starten ongeveer 0,5V. Ik heb echter gelijkstroom gemeten terwijl dit wisselspanning is, dus het is tussen de 1 en 1,5V. Uit mn pickupdraad kwam 1,5V, in wisselspanning zou dit dus ergens rond de 3V moeten zijn.
Nu weet ik dus niet of deze voltages een beetje kloppen, maar mn ontsteking doet tenminste nog iets
Nu ik toch bezig was met de stroomvoorziening van de lichten meteen eens naar de lichten gaan kijken. De draden waren een zooitje. Draadjes waren uit orginele stekkertjes losgetrokken en met kroonsteekjes of zelfs plakband met andere gestripte draadjes verbonden. De helft hing los, en alle kleuren liepen door elkaar.
Heb gewoon alle draden losgetrokken, en ben met de multimeter gaan kijken welke draad de massa was, welke voor het gewone licht was, en welke voor grootlicht. Heb de weerstandjes, plakbandresten, en orginele stekkertjes losgehaald, de draadjes gestript, en er nieuwe stekkertjes (van die man/vrouw-stekkertjes die je op draadjes kan zetten door ze dicht te knijpen) opgezet. Lampjes schoongemaakt en weer terug gezet. De - van mn accu aan mn frame gehangen, de + op mn lichtspoeldraad, en getest. Werkt prima. Zowel groot als klein licht, alleen net andersom. Dus de draadjes omgewisseld en mn voor-verlichting doet het weer. Achter moet ik nog een nieuw lampje voor hebben maar dat wordt geen probleem.
Ik hoop voor volgende week woensdag te weten of mn ontsteking of CDI stuk is. Als het mn ontsteking is gaat mn vliegwiel eraf en komt er een nieuwe op. Als het mn CDI is natuurlijk niet. Als ik het nog niet weet gaat mn carter open.
Hoop dat men het nog een beetje n boeiend topic vind. Erg veel reacties krijg ik nl. niet meer ;(