Italjet F-50 AC: Doetie ut of nie

Sorry voor de latere update. Maar erg veel valt er dit keer niet te melden.

Woensdag avond ben ik verder gegaan met het ontdekken waarom mijn bougie niet vonkt.
Ik weet niet wat er nou stuk is. De bougie, het bougiedopje, mn CDI, of de ontsteking zelf.

Om de bougie uit te sluiten heb ik de bougiedopje losgeschroeft, de kabel een beetje blootgelegd, en met deze mn frame aangetikt terwijl ik probeerde te starten. Ook nu zag ik geen vonkje overspringen. Schijnbaar ligt het dus aan mn CDI of ontsteking.

Ik heb toen de multimeter erbij gepakt om mn ontsteking en CDI door te meten. Ik weet echter nog niet precies hoe deze 2 precies werken, dus doormeten was ook een beetje een raadsel.
Ik ben ervan uit gegaan dat je ontsteking op een bepaald punt een voltage moet geven. Dat voltage gebruikt je CDI om te vonken.
Heb dus de multiemeter tussen de pickup en mn frame gehangen, en ben rustig aan mijn vliegwiel gaan draaien.
Ik meette een constante wisselspanning van ongeveer 0.4Volt. Hoe harder ik aan het vliegwiel draaide, hoe hoger deze werd. Met hij was niet op een bepaald punt, het ontstekingstijdstip, extreem hoger of lager.
Dan maar met de startmotor.. die kan sneller draaien dan ik. Maar ook toen kwam ik niet boven de 0.9V. :?

Vervolgens maar mijn accu en CDI gepakt, en ben lekker binnen gaan zitten met de multimeter. Na een beetje klooien kwam i ktot het volgende;
Wanneer ik de pickup van mn CDI aan de pluspool van mn accu hang, en de massa van mn CDI aan de minpool, meet ik tussen bougiedop en minpool 0V (0.002V maar dat is verwaarloosbaar).
Als ik echter de massa los haal van de min, springt het votlage naar 7V, en loopt in 3 á 4 seconden op naar de 10V. Dit oplopen deed mij denken aan een opladende condensator.. welke in CDI's zit.
Door deze uitkomst heb ik maar gewoon vastgesteld dat er niets mis is met mijn CDI. Kan natuurlijk best zijn dat ik het helemaal verkeerd heb gedaan, en dat ie harstikke dood is, maar ik geef het voordeel van de twijfel aan mezelf (ahh.. schattig heh? ;)) en geef mijn ontsteking de schuld.

Ik heb zojuist dus maar een zuigerstop gehaald (á 5euro), en voor de zekerheid ook maar een nieuwe bougie en bougiedopje. Terwijl ik toch bezig was ook maar een nieuw benzineslangetje want wat er nu opzit is zo verrot dat als je hem wilt buigen hij afbreekt.

Het regent nu zachtjes. Maar als het straks droog is ga ik mn ontsteking proberen open te maken. Met een zuigerstop zou dat toch iets makkelijker moeten gaan dan met 2 waterpomptangen :$

Heel misschien probeer ik zometeen ook mijn hele blok onder mn scoot vandaan te krijgen. Ik kan niet vrijwel niet bij het spruitstuk en de cilinderkop, welke ik toch ook wel even wil zien en vooral schoon wil hebben. Probleem is alleen waar ik het blok neerzeg als ik alles weer ga opruimen, dus het is nog maar even kijken of dat er van komt.

maar mn ontsteking en de rest, komen aan het eind van de dag.
 
Nou goed. Het is met de ontsteking iets anders afgelopen dan ik had gehoopt.
Ten eerste twijfelde of het een links of rechtsdraaiende moet zou zijn. Met mijn nagels voelend gokte ik uiteindelijk maar gewoon op linksdraaiend. Moest flink wat kracht zetten om die moer los te krijgen, maar het is uiteindelijk toch gelukt.. (JHEE! Ode aan Cipher!! Ode aan Cipher!! :p).
Vervolgens een poulie/vliegwieltrekker uit mn pa's gereedschapskist gepakt.. maar nee. die pastte weer eens niet. Geprobeerd met schroevendraaiers mn ontsteking eraf te trekken, maar het ding zit muurvast. 2 bouten met dikke ringen in mn ontsteking geschroefd (waar normaal koelvin mee zat vastgeschroeft), en de te grote poulietrekker achter de ringetjes gezet. Flink aangedraaid, maar het enige wat gebeurd was dat ik mijn boutjes scheef heb getrokken :)
Of ook wel, in andere woord, ik krijg mn ontsteking er niet af!! Ik ga woensdag nog even naar de dealer om te kijken of hij n goeie vliegwieltrekker heeft.

Wat mij opviel na mijn pogingen om het ding eraf te krijgen, waren mijn zwarte handen. Ook mn vliegwiel, en vooral het plastic eromheen waren bijzonder ranzig. Schoonmaken dus!!
onsteking2.jpg

Links ervoor, mn carb had ik vorige keer al een poetsbeurt gegeven. Rechts een klein halfuurtje later. Ook nieuw benzineslangetje op carb

Mn ma vroeg nog wrom ik zo een moeite deed toen ik een paar plastic kapjes in de gootsteen liet weken in een warm badje met Jif. "Als je gaat rijden is het toch meteen weer vies :?". Jah.. als ik ga rijden. Maar voor het zover is moet ik nog het 1 en ander doen, en dan vind ik het wel fijn als alles er netjes uitziet :)

Kben t meeste van de tijd bezig geweest met te proberen het vliegwiel eraf te krijgen. Maar die laat ik vanaf nu voor wat het is tot ik een goede trekker heb. Woensdag avond ga ik nog een keer proberen mn carter open te maken, maar dit keer met het goede imbussleuteltje ;)
Binnen mn carter zal er vrij weinig te doen zijn. Maar wil die overbrenging wel eens met eigen ogen zien. En kan ik meteen kijken of de rolletjes/snaar versleten zijn.

Ook heb ik eindelijk, na het schoonmaken, de schroefjes in het plastic kapje over mn cilinderkop gevonden. Die is er nu ook af (en ligt ook te weken in de gootsteen ;)) dus kan volgende keer ook mn cilinderkop er eens afhalen om te zien hoe mn zuiger er uit ziet.

Overigens heb ik misschien nog een goede tip; Als je je vlotterbakje, spruitstuk, luchtfilter en dashbord een beetje wilt laten glimmen en wilt beschermen tegen vuil; COCKPITSPRAY!! Ja, das voor je autodashbord. Maar het werkt prima op al het donkere plastic :) en het beschermd n beetje, t wordt glad, waardoor vuil minder snel blijft plakken...

Woensdag hoop ik iets boeienders te kunnen vertellen, wat er stuk is aan mn ontsteking en hoe ik het ga maken bijvoorbeeld. ik wil een vonk! :(
 
Gisteravond bij de dealer geweest voor een morini-vliegwieltrekker. Ik kan hem maandag als het goed is ophalen.

Gisteravond regende het de hele tijd. Niet echt lekker weer mo in de tuin te gaan zitten. Dus heb de fiets van mn ma in de gang gezet, en ben in ons anderhalve meter breede schuurtje gaan zitten naast mn scooter... maar het pastte :)

Het was eigenlijk mn bedoeling om mn carter open te maken om de rolletjes en v-snaar even te controleren, en om eens met eigen ogen te zien hoe het allemaal in elkaar zit.
Toen ik bezig was om mijn treeplank eraf te halen kon ik het toch niet weerstaan om verder te klooten met m'n ontsteking.

Nogmaals mn CDI, mn accu, en een multimeter erbij gepakt om nog eens te gaan kijken of ik er wat nuttigs uit kon halen.
Als eerste gewoon de + van mn accu op de pickup van mn CDI geplakt, en de - van mn accu op de massa. En dat gaf een vonk... op mn accu. Kortsluiting dus.
Met de multimeter gekeken wat de weerstand tussen de massa en pickup van mn CDI was; 0.2. Of ook wel, die 2 puntjes staan met elkaar in verbinding. En dat hoort niet...
Dus nog eens gekeken.; 1. Wat betekend; oneindige weerstand. Of ook wel, de 2 puntjes staan niet met elkaar in verbinding.

Nog een stuk of 10x geprobeerd en de ene keer waren ze wel in verbinding, en de andere keer niet. Dit gaf me toch het gevoel dat mijn CDI wel schakelde, en dat hij het misschien nog zou moeten doen. Nog wat door zitten kloten met multimeter en accu, maar met geen mogelijkheid krijg ik een voltage boven de 12V uit mn bougiedraad.

Toen eens naar de ontsteking gaan kijken. Er komen 3 draden uit. Volgens mij zitten er dan ook 3 spoelen in. Ik meen dat 1 draad de pickup draad is. Deze hoort een hoger voltage te geven dan de andere 2. Van die andere 2 is er 1 de lichtspoel, welke je lampen laat branden en dus max 12V geeft, en 1tje de dynamospoel, welke je accu oplaad. Dat denk ik tenminste....

Uit zowel de licht als dynamospoel krijg ik tijdens het starten ongeveer 0,5V. Ik heb echter gelijkstroom gemeten terwijl dit wisselspanning is, dus het is tussen de 1 en 1,5V. Uit mn pickupdraad kwam 1,5V, in wisselspanning zou dit dus ergens rond de 3V moeten zijn.
Nu weet ik dus niet of deze voltages een beetje kloppen, maar mn ontsteking doet tenminste nog iets :)

Nu ik toch bezig was met de stroomvoorziening van de lichten meteen eens naar de lichten gaan kijken. De draden waren een zooitje. Draadjes waren uit orginele stekkertjes losgetrokken en met kroonsteekjes of zelfs plakband met andere gestripte draadjes verbonden. De helft hing los, en alle kleuren liepen door elkaar.
Heb gewoon alle draden losgetrokken, en ben met de multimeter gaan kijken welke draad de massa was, welke voor het gewone licht was, en welke voor grootlicht. Heb de weerstandjes, plakbandresten, en orginele stekkertjes losgehaald, de draadjes gestript, en er nieuwe stekkertjes (van die man/vrouw-stekkertjes die je op draadjes kan zetten door ze dicht te knijpen) opgezet. Lampjes schoongemaakt en weer terug gezet. De - van mn accu aan mn frame gehangen, de + op mn lichtspoeldraad, en getest. Werkt prima. Zowel groot als klein licht, alleen net andersom. Dus de draadjes omgewisseld en mn voor-verlichting doet het weer. Achter moet ik nog een nieuw lampje voor hebben maar dat wordt geen probleem.

Ik hoop voor volgende week woensdag te weten of mn ontsteking of CDI stuk is. Als het mn ontsteking is gaat mn vliegwiel eraf en komt er een nieuwe op. Als het mn CDI is natuurlijk niet. Als ik het nog niet weet gaat mn carter open.

Hoop dat men het nog een beetje n boeiend topic vind. Erg veel reacties krijg ik nl. niet meer ;( ;)
 
Kad idd ff n foto kunnen maken van het plakband-doolhof en de nieuwe stekkertjes. Zal hem er voor de liefhebbers vanavond bij zetten, keb alleen geen foto van het plakband doolhof :(
 
het blijft ons interesseren hoor, doe zo voort, en let er vooral niet op dat die technische uitleg zo lang is, dit maakt het nu juist voor beginners zeer gemakkelijk om toch te begrijpen, als je het zo gedetailleerd uitlegd.

Keep on the good work.
 
Das ook juist n beetje mn bedoeling. Toen ik hier voort 1st kwam via Google snapte ik er allemaal geen hol van. Carter, membraam, vario. Allemaal rare termen. Probeer n beetje uit te leggen wat het is, waar het zit, en wat het doet.
Maar ik weet ook nog niet alles natuurlijk.
Woensdag avond volgende update.. dit keer weer mét fotos ;)
 
Vanmorgen wat vroeger mn nest uitgeklomen, zodat ik een kwartier eerder op mn werk was, zodat ik een kwartier eerder wegkon, zodat ik nog net mn vliegwieltrekker kon ophalen; is die winkel dicht :?
Maja.. dan maar geen vliegwiel trekker, die ontsteking komt dan morgen wel open.

Om te beginnen hadden jullie nog een foto tegoed van mn verlichting.
verlichting.jpg

De draadjes zien er nog steeds niet geweldig uit, maar geloof me, het is een hele vooruitgang. Misschien dat er nog ff n krimpkousje omheen gaat, maar dat komt dan allemaal later wel. Mn lampjes (grootlicht op foto) doen het tenminste weer. Heb nu gewoon mijn accu even aan mn lichtspoel gehangen, want normaliter heb je natuurlijk geen licht als je stilstaat ;)

Toen eindelijk maar eens mn cilinderkop eraf getrokken. Boutjes zaten niet eens zo geweldig goed vast, tot mijn verbasing, dus die was er zo af.
cilinder1.jpg

Zo op de foto zie ik zelf eigenlijk pas goed hoe hij er van binnen uitziet; zwart :) en wordt er nog ff lekker ingewreven dat mn blok echt super ranzig is, en er nog heelwat geschrobt mag worden. Ziet dat er ranzig uit heh?!
Daar van binnen links zie ik wat groens zitten. Ik kan het zelf even niet onderscheiden van openingen (spoelpoorten?) of troep. Misschien dat iemand me daar meer over kan vertellen?
Verder ziet ie er wel OK uit vind ik zelf;
cilinder2.jpg

Behalve die koppakking, maar daar halen we morgen ook ff een nieuwe voor;
koppakking.jpg


Verder was mn zuigerkop van binnen een beetje ranzig. Voornamelijk roetaanslag, tenminste, dat leek het mij. Deze even zitten schrobben. De theedoek van je ma en WD40 zijn overigens prima schrob-spullen :) Met WD40 kan je de troep een beetje weken, en met je nagel en de theedoek heb je het er na een uurtje wel grotendeels af :7


Afbeelding is klikbaar voor grotere versie.

Verder ook eindelijk mn carter opengekregen. Dit keer gewoon even net eventjes iets meer kracht op die imbusjes. V-snaar ziet er nog mooi uit, de rest overigens ook. Heb behalve kijken vrij weinig gedaan, dus ook geen foto's gemaakt. Die komen wel als ik daarmee verder ga.

Morgen dus misschien wel mn vliegwieltrekker, en een nieuwe koppakking. Dan gaat mn vliegwiel eraf zodat ik mn spoelen kan nalopen...
 
Toen ik m kwam bekijken in de winkel 5 jaar geleden zater er idd oranje stikkers op (en n leovinci onder de scoot :7). Toen ik m mee naar huis nam hadden ze er al gele voor me opgeplakt (en een std uitlaat :(, op verzoek van mn pa :"( )
 
Deze woensdag geen update. M'n vriendin was jarig en dat was net ff belangrijker ;)

Wel heb ik deze week een nieuwe CDI unit bestelt bij scootparts. Die verwacht ik over een weekje, aangezien ze hem niet hadden liggen. Ik hoop dat met deze nieuwe CDI het probleem van het niet-willen-vonken is opgelost, aangezien mn onsteking verder in orde lijkt, en de bougie net nieuw is.
Wanneer mn bougie vonkt schroef ik niet meteen alles in elkaar en ga ermee rijden. Ik ken mezelf, dan maak ik het nooit af. Ik ga dus vrolijk verder waar ik gebleven ben.

Ik moet even een sleuteltje hebben om mijn variomoer eraf te krijgen. Met een dopsleutel kom ik er niet bij, en de enige passende pijpsleutel (17mm) lijkt verbogen, waardoor hij niet aangrijpt. Ik weet ook niet of die variomoer wel een 17mm moer is, maar die dopsleutel past er wel perfect op.
Wanneer ik mn vario eraf heb ga ik hem alleen shcoonmaken, en vervang de rolletjes alleen als de huidige erg versleten zijn. Zo niet, dan komt dat later wel bij het afstellen.
Verder wil ik ook nog mijn koppelingshuis eraf. Daarvoor moet ik nog een blokeersleutel zien te vinden. En ik wil het spruitstuk eraf, en het membraam eens zien. Hier kan ik alleen niet goed bij vanwege het subframe, dus misschien dat ik het hele blok er nog onderuit haal.

Zo met de feestdagen in het vooruitzicht weet ik niet hoeveel avondjes ik er dit jaar nog aan zal gaan besteden, maar het is toch wel de bedoeling dat hij januari 2004 weer rijdt....

[edit]
fear my 7331 paint-skilzz!
varioprob.jpg

Dit is dus t probleem met mn variomoet. Mn dopje is te kort om helemaal over mn krukas tot de variomoer te komen. Een goede pijpsleutel (bijna een dopsleutel, maar dan 10x zo lang, en aan beide kanten te gebruiken) heb ik dus niet. Ik moet v/d week eens gaan zoeken of ik een ringsleutel heb liggen die past...
 
Last edited:
EINDELIJK! HIJ IS ERAF!!
Heb het gereedschapshok van mn pa overhoop getrokken en vond nog een 17mm pijpsleutel. Hiermee is het uiteindelijk wel gelukt!

Het werkgebied:


Wat er wel al afging:
onderdelen.jpg


De probleem-moer:


De opluchting:



(afbeeldingen zijn klikbaar voor 800x600)

Zoals op de foto van mn vario te zien is zijn er al 3 schroefjes uit. De laatste krijg ik er echter niet uit ;"( Heb hem al bijna dolgedraaid, maar zit nog muuvast. Dit moeten haast nog wel de standaard rolletjes zijn...

De rest v/d dag wijd ik dus nog aan het openkrijgen van mn vario. Dan heeft het een en ander ook een schoonmaakbeurt nodig.
Daarna loop ik denk ik even naar de dealer voor een koppelingblokkeersleutel, en vertandingsolie. Timo kwam met de slimme opmerking dat mn vertandingsolie ook wel eens ververst zou kunnen worden, en waarom ook niet :) Als er nog meer mensen zulke nuttige tips hebben, PM ze maar :)

Ik denk niet dat deze dag nog lang genoeg is om mn hele carter uitelkaar, schoon, en weer in elkaar te krijgen. Vanbinnen voelt het 1 en ander ook bijzonder ranzig...
 
Hmm ik denk dat die rolletjes wel aan vervanging toe zijn :) Kijk meteen nog even of er niet nog een begrenzer in die vario zit, je weet maar nooit natuurlijk...

Oja, en als je je cilinder er af wilt halen, let er bij het terug monteren op dat de zuiger niet verkeerd omzit, anders rijd ie niet zo lekker :rolleyes:
 
Er zat idd nog een vario-ringetje op :p En dat op een scoot uit '95.
Mn cilinder haal ik er denk ik wel af, om de wand te bekijken., Maar de zuiger laat ik lekker zitten. Maar als ik hem eraf haal, de pijl richting uitlaat poort heh? ;)
 
Ben meteen maar ff naar dealer gereden voor het nieuwe spul;
nieuwspul.png


Ook nog een nieuwe koppakking, maar die zat nog in mn zak :p
De nieuwe rolltjes lijken me wel een heel stuk zwaarder dan de oude. Deze zijn, als ik de verpakking snap, 5,5gr. Hij vroeg welke ik wou maar zei dat iets standaards goed genoeg was, het afstellen komt wel als het zaakie weer draaid :)
Verder nog de vertandingsolie. Straks maar even kijken of ik mn koppelingshuis eraf krijg, en bij mn vertanding kan komen :)

De nieuwe rolletjes gaan mn vario vast in, en het zooitje gaat er weer op. Volgens de dealer moet ik nl. mn koppelingshuis er af kunnen krijgen als mn zuigerstop erin zit.. maar dan moet mn snaar natuurlijk wel gespannen zijn, lijkt me :)

Tegen inruiling van mn niet passende vliegwiel-trekker van 2 weken geleden waren de mosten voor 6 nieuwe rolletjes, een koppaking, en de olie; 3euro :) Had de rolletjes duurder verwacht...
 
met een zuigerstop de koppelingsmoer deraf krijgen, is een sterk verhaal:) daar moet je gewoon een koppelingsblokkeersleutel voor hebben(buzetti ofzo..) maar voor de rest, mooi projectje:)
 
Eeh om je olie te verversen moet je koppelingshuis er niet af hoor.. zit gewoon een dopje vermomd als boutje in het carter, of eigenlijk 2. Eentje om de oude olie eruit te laten lopen, eentje om de nieuwe erin te doen :)

waarom moeilijk doen als het makkelijk kan, je moet het alleen wel ff weten
 
Originally posted by Heineken
Eeh om je olie te verversen moet je koppelingshuis er niet af hoor.. zit gewoon een dopje vermomd als boutje in het carter, of eigenlijk 2. Eentje om de oude olie eruit te laten lopen, eentje om de nieuwe erin te doen :)

waarom moeilijk doen als het makkelijk kan, je moet het alleen wel ff weten

Hmm.. zit dat rechts van het koppelingshuis?
Nouwja, wil het er sowieso afhebben. Kwil alles eraf hebben :)
Mn cilinder ligt nu voor mn neus, die wou ik er ook afhebben. Maar daar heb ik nu wel al een beetje spijt van. Hoe krijg je dat ding mooi schoon vanbinnen (geen stof ed.) zodat je zuiger geen krassen gaat maken?
En k wou m er net alweer opzetten, maar kreeg m niet over de zuigerveren heen :( En mn zuiger moet er nu ook ff af want er staan nu zwarte vingers op door al dat geklungel, maar k kreeg die pen er niet uit :?

De vario ring heb ik er nu dus uit, was maar een ringetje van een illimeter dik ofzo. Hoe kom ik erachter of de prop nog in de uitlaat zit zonder hem open te lassen? En in de uitlaatbocht.. hoe krijg je die eruit? Gewoon met een schroevendraaien in poeren ofzo? :?

Ik moet van de week toch weer ff naar dealer voor voet en uitlaatpakking, dus vraag dan nog wel ff naar zown blokkeersleutel (en zal het woord "Buzetti" laten vallen ;))
 
Back
Top