Italjet F-50 AC: Doetie ut of nie

Die deksel die achterop je vario zat kun je eraf laten, dez blokkeert de gradenplaat voor een deel en functioneert als begrenzer (net als bij peugeot). Ik weet dit niet heel zeker, dus corrigeer mij ff als ik hele domme dingen nu zeg:)
Ik blijf het een tyfusblok vinden, van zo'n italjet, maar ze rijden wel meesterlijk!
Nog een tip: Kijk je naafbesturing aan de voorkant even na op speling, dit komt vaak voor bij italjet (naaldlagers die erin zitten).
 
Bij beide tips heb ik geen idee wat je bedoeld :?

Ik gok dat je met de "variodeksel" het ringetje bedoeld welke wordt vastgehouden door die 3 schoeven? Die zorgt ervoor dat de vario niet uit elkaar valt? Ik zou me er wat bij kunnen voorstellen dat je die eruit kan laten aangezien alles toch wel op de goede plek blijft zitten op je krukas.
Maar zonder die ring zou mn vario iets dichter tegen mn achterste tandwiel komen, waardoor hij minder dicht bij de andere poulie komt, waardoor mn snaar minder hoog komt
of zie ik dat verkeerd?

Bij "naafbesturing" heb ik helemaal geen idee waar ik aan moet denken. Zou je willen uitleggen wat het is, wat het doet, hoe het dat doet, en wat er mis mee kan zijn? :)

Ik heb al meer mensen gehoord dat Italjets technisch gezien klote zijn, ik snap alleen niet waarom :? Het is moeilijk om morini-onderdelen te krijgen, en ze zijn duur. Maar daar houd het zo een beetje op voor zover ik tot nu toe heb ontdekt...
 
Die naafbesturing, das lastig uitleggen! aan de voorkant zit je wiel verbonden met een stuk aluminium (om het lomp uit te drukken).
De meeste scooters hebben een hydraulische voorvork met in het midden het wiel. Bij een italjet zit je wiel aan je stuurverbonden via een aluminium naaf. Hierin bevinden zich naaldlagers voor de veerbeweging e.d.
Ik denk dat als je een keertje met je scoot langs de dealer rijdt, en vraagt of deze heel even kijkt of het allemaal nog in orde is, hij dit vast gratis doet. Het is een mooi systeem, maar wat onderhoudsgevoeliger (dan hydraulische vork).
Dat dekseltje: Toen je je rollen verwisselde haalde je die 3 schroefjes los, en verwijderde je je dat 'omhulselkapje'. Deze kan je dus weglaten!
 
Originally posted by Cipher
Bij beide tips heb ik geen idee wat je bedoeld :?

Ik gok dat je met de "variodeksel" het ringetje bedoeld welke wordt vastgehouden door die 3 schoeven? Die zorgt ervoor dat de vario niet uit elkaar valt? Ik zou me er wat bij kunnen voorstellen dat je die eruit kan laten aangezien alles toch wel op de goede plek blijft zitten op je krukas.
Maar zonder die ring zou mn vario iets dichter tegen mn achterste tandwiel komen, waardoor hij minder dicht bij de andere poulie komt, waardoor mn snaar minder hoog komt
of zie ik dat verkeerd?

Bij "naafbesturing" heb ik helemaal geen idee waar ik aan moet denken. Zou je willen uitleggen wat het is, wat het doet, hoe het dat doet, en wat er mis mee kan zijn? :)

Ik heb al meer mensen gehoord dat Italjets technisch gezien klote zijn, ik snap alleen niet waarom :? Het is moeilijk om morini-onderdelen te krijgen, en ze zijn duur. Maar daar houd het zo een beetje op voor zover ik tot nu toe heb ontdekt...

dat zie je goed met die vario, zo kan die meer uitzetten, en zul je wat kilometers-per-uur snelheidswinst maken:)
 
Ohh okee ik snap beide opmerkingen nu.

Maar momenteel doe ik alles om zeker te weten dat ie niet exploreerd als ik erop zit, en om hem weer aan de gang te krijgen. Als ie weer rijdt, dan komt de afstelling ed.

Ik was in een ander topic ook al gewaarschuwd voor die mono-arm ophanging. Deze schijnt inderdaad wat onderhoud nodig te hebben. Is daar iets bij wat ik zelf kan doen, of is dat allemaal dealer-werk? In principe wil ik alles zelf doen namelijk...
 
luchtfilter1.jpg


Ik hoop dat je een nieuw filterelement erin hebt gedaan en filterolie op het filterelement hebt gedaan?
 
een vliegwiel trekker nodig voor je vliegwiel???
dat heb ik nog nooit gedaan, iedereen loopt altijd zo te kloten met rotors en vliegwielen maar ik heb ze altijd zo los je moet er aan trekken en met een hamer gewoon in een 3hoek slaan dus boven rechtsonder en linksonder dat doe je een paar x en dan schiet ie er zo vanaf, hij zit namelijk gewoon conisch vast
 
Originally posted by area_51_member
luchtfilter1.jpg


Ik hoop dat je een nieuw filterelement erin hebt gedaan en filterolie op het filterelement hebt gedaan?
Nee, er zit (nog) geen nieuw filterelement in. Degene die erin zat zag er nog mooi schoon uit, en voelde een beetje vettig aan. Heb het vermoeden dat er nog niet zo lang een nieuwe inzit.

Originally posted by art of tuning
een vliegwiel trekker nodig voor je vliegwiel???
dat heb ik nog nooit gedaan, iedereen loopt altijd zo te kloten met rotors en vliegwielen maar ik heb ze altijd zo los je moet er aan trekken en met een hamer gewoon in een 3hoek slaan dus boven rechtsonder en linksonder dat doe je een paar x en dan schiet ie er zo vanaf, hij zit namelijk gewoon conisch vast
In je vliegwiel zit een magneet. Magnetisme kan je opheffen met harde tikken van bijvoorbeeld een hamer. Met een hamer op je vliegwiel slaan is dus niet slim om te doen. En een vliegwiel die al 8 jaar niet van zn plek is geweest, krijg je de 1ste keer toch net ff iets moeilijker los... maar tnx voor de tip.

En ik meen idd dat het spruitstuk ook begrensd is, omdat deze behoorlijk is vernauwd. Denk ook wel dat hier een andere op komt als alles uiteindelijk weer loopt.
 
Ik vind dit een goed topic... Hier wordt tenminste ook goede uitleg gegeven en soms verduidelijkt met een foto.. Zo mogen er wel meer komen :D
 
Ben blij dat jij er blij mee bent :) Ik zal mn best blivjen doen om het boeiend te houden, waar foto's een belangrijk onderdeel van zullen zijn. Ik denk dat andere nieuwe op dit gebied zoals mij ook wel wat van dit projectje kunnen leren, want ik leer ook een hoop :)

Ik krijg deze week waarschijnlijk mn nieuwe CDI binnen. Hopelijk vonkt ie dan wel, anders moet alsnog mn ontsteking eraf :|
 
je koppeling eraf halen, mjah het kan zeker geen kwaad, en dan weet je ook ineens hoe dat in elkaar zit he. Maar het is niet nodig om je koppeling eraf te halen om die vertandingsolie te kunnen vervangen hoor, je hebt 2 stopjes op je carter in principe, 1 om oude olie eruit te laten en 1 om nieuwe erin te doen.

En als ik jou was zou ik je vertanding gewoon laten zitten zoals het zit, kans dat daar iets mis is, lijkt me klein. En je gaat jezelf er alleen maar een hoop werk en miserie met aan doen lijkt me. Je kan dan beter je tijd in wat belangrijkere dingen steken zoals bv. je naftbak en oliebak eens uitkuisen moest je dat nog niet gedaan hebben, je weet nooit wat er in al die jaren wel niet in is terecht gekomen dat er niet hoord :p (zijn hier al verhalen geweest van mensen met muis in naftbak enz :p)

/edit: naftbak -> benzinetank :p /edit
 
Last edited:
Wat is de naftbak? :?
Benzinetank is helemaal leeg, en zitten nieuwe slangen en nieuw filter op. Olietank moet ik nog legen en nieuwe slangen en filter op gooien.
Moet mn spruitstuk er ook nog afhalen om te kijken of de olie uberhaupt nog goed doorloopt... maar dat staat dus wel nog op de planning :Y



Klein updateje;

Ik heb vanmiddag een nieuw voet uit uitlaatpakking gehaald, en een koppelingsblokeersleutel. Fotos hiervan, ookal is dat niet zo boeiend, komen nog.
Ik ben net ruin een half uur bezig geweest om mijn cilinder weer over mijn zuiger te krijgen, zonder succes.
Op een gegeven moment komt mn oh zo geweldige vader even kijken of het lukt, en ik vertel hem wat het probleem is.
Hij beweerd vroeger veel aan zijn eigen brommer (Zundapp) geknutseld te hebben, en dat hij die cilinder er wel even opzet;
- Schroevendraaier tussen zuiger en blok zodat deze niet terug naar binnen gaat
- Cilinder over zuiger tegen zuigerveertjes, en deze een beetje ingedrukt
- Klap op de cilinder! :o :mad:
Dus ik zeg "WAT DOE JE?!".
"Ja, met een tikje schiet ie er wel overheen".

Dus ik zeg, dat werkt zo niet. De zuiger hoort zo door de cilinder te schuiven als je die dingen indrukt, en absoluut geen kracht op uitoevenen.
Hijs boos weggelopen en mompelde nog even na; "Als je internet eerder geloofd dan je eigen vader..."
Nouwja, kan ik er wat aan doen dat jullie het beter weten dan hij :? Pannekoek...

Maar goed. Ik ben zowieso niet slim geweest door mn zuiger aan te raken met mn vieze (olie en vuil) handen. Had m wel ff schoon geveegd met keukenpapiertje, en hoopte erop dat de rest wel goed kwam met wat extra olie. Maar zag toch aardig wat troep tussen de zuigerveertjes zitten.
Keb ze er toen geprobeerd af te halen, maar toen braken ze af :(
toen maar mn hele zuiger eraf gehaald (kon zo mn pen eruit drukken, zat niet eens vast :?) en zo zonder veertjes eens gepast; ook niet.
Als ik hem niet zelf uit elkaar had gehaald zou ik zweren dat het niet pastte. Toen zuiger en binnenkan cilinder beetje ingespoten met WD40, afgenomen met een zachte doek, en hoppa, valt er zo doorheen. De miniscule stukjes vuil waren al genoeg om het geheel niet meer passend te maken. Dus mijn tip;
- Werkt alleen met schone handen met schone spullen ;)

Morgen dus maar nieuwe zuigerveertjes halen.
Vind het wel heel jammer dat ik hem er nu niet op kan zetten, want ik wou mn nieuwe CDI testen :(
 
Last edited:
Dan nu de volledige update;

Vandaag naar dealer geweest voor;
- Olieslang, filter, en slangklemmetjes. Heeft ie vrijdag voor me
- Voet en uitlaatpakking
- Koppeling blokkeersleutel

Voor de koppelingsleutel wist ik niet of ik een grote of kleine nodig had. Hij heeft me een kleine meegegeven met de voorwaarde dat ik morgen terug kom;
- als hij goed is betaal ik morgen, als hij niet goed is koop ik morgen een andere
Prachtvent :)
koppelingsleutel1.jpg
koppelingsleutel2.jpg

Maar hij is dus idd te klein...

De nieuwe pakkingen, incl de nieuwe koppakking van vorige week
nieuwspul.jpg


De nieuwe CDI-unit die ik heb besteld bij scootparts is ook binnen
Klikbaar

cdi2.jpg


Bij mn poging om mn cilinder er weer op te krijgen is er dus iets mis gegaan, mn pa bemoeide zich ermee :P Inmiddels zijn mn zuigerveertjes gebroken dus moet die morgen ook ff nieuw halen. Ik kan nu dus ook niet testen of mn nieuwe CDI wel vonkt.
Wel heb ik meteen weer even de multimeter eraan gehangen, om te kijken of die verschil gaf.
Bij mn oude CDI meette ik een weestand van 0.2Ohm tussen de massa-aansluiting en de spanningsingang. Dat wil dus zeggen dat die 2 punten zo goed als met elkaar in verband staan. Dit is ook de reden dat ik erop heb gegokt dat mn CDI stuk is, vermoedelijk is de isolatie van een spoel gesmolten.
Bij mn nieuwe CDI meet ik dat niet, en is de weerstand oneindig. De 2 contacten staan dus niet met elkaar in verbinding, zoals het naar mijn weten hoort.

Morgen heb ik waarschijnlijk geen tijd om het zaakie weer in elkaar te zetten, maar ga het toch proberen.
Als de nieuwe zuigerveertjes erop zitten ga ik eerst op mn gemakkie mn zuiger in mn cilinder zien te krijgen. Pas dan ga ik hem op mn drijfstand zetten. Zoals te zien is heb ik genoeg ruimte over om de pen erdoor heen te doen als de zuiger als een stukje in de cilinder zit
Klikbaar
 
Mja ik vind het erg koel om te lezen dit project, er komen veel deja-vu's voorbij eheh. Vooral de zuiger in de cil. had ik echt een uur over gedaan de eerste keer, is vooral gaar als de zuiger 2 nieuwe zuigerveren heeft.

En ik vind het idd handiger om eerste de zuiger (voor de helft) in de cil. te doen, en dan de zuiger op de drijfstang te knallen.

Succes verder!

ps als je toch aan het reviseren bent zou ik ook nieuwe circlipjes kopen voor de zuiger, met een dubbele "G". Ze kosten niets, maar als ze kapot gaat ben je veel geld kwijt!
 
Das t mooie. Er zaten nog helemaal geer cir-clipjes in :? :(
En denk dat ik meteen maar een paar xtra veertjes haal, want ze zijn best kwetsbaar merkte ik. Zo duur zullen die niet zijn lijktme.

Verder vind ik het nog steeds leuk om ermee te klooien enzo, en heb al erg veel geleerd de afgelopen maand. Het enige waar ik een beetje tegenop zit zijn mn remmen. Voor werkt nog prima, achter niet. Ik weet alleen niet of die ontlucht moet worden, of nieuwe schoentjes, of een hele nieuwe schijf. Maar dat komt later wel. Aan remmen heb je weinig als je zuiger in je rugzak zit en je CDI in je bureaula :)

[edit]
Bij dealer geweest maar hij kon me niet helpen aan zuigerveertjes, omdak mn cil. niet bij me had. Hij wou ze me wel meegeven maar zo lullig asse niet goed zijn en ik weer iets sloop. Dus morgen even terug met cil. voor zuigerveertjes, en circlips, en de olieslangen etc.
Voor de koppeling raadde hij me aan een oliefilter-tang (ofzo) te gebruiken, wat me al vaker was verteld. strax ff zoeken of k die heb liggen.
Dus we zijn alweer n dag verder, en k weet nog niet of mn CDI (á 45euries) t doet...

[edit]
En we zijn weer aan dagje verder.
Vanaaf bij dealer geweest met mn cilinder en zuiger. Hij vond mn cilinderwand er nog bijzondergoed uitzien (helemaal gezien hij er sinds 1996 onderhangt :W) maar mn zuiger was niet meer helemaal top. De 2 palletjes waar je zuigerveren om heen horen te vallen waren er bijv niet meer, en er waren lichte sporen van een warmloper (Foto's volgen).
Heb dus maar een nieuw zuigertje meegenomen, met nieuwe zuigerveertjes, circlipjes, en een pen. De dealer heeft de veertjes er vast omgedaan en het zuigertje in de cilinder gedaan. Kga hem nu, na er wat olie op gesmeerd te hebben, terug op mn scoot zetten. Ik hoop zo te weten of mn CDI ut doet *spannend* ;P
 
Last edited:
Deed t dus niet :(
Na mn zuiger en cilinder teruggezet te hebben, en ze even extra gesmeerd te hebben met een geut olie, wou ik weten of mn nieuwe CDI vonkte.
Eerst voorzichtig zelf aan mn krukas gedraaid, zuiger liep soepel.
Toen langzaam gekicked, nog steeds niets engs.
Uiteindelijk gewoon staan kicken en elektrisch starten. Mn zuiger gaf geen problemen, dat zit wel goed, maar ik had nog steeds geen vonk.
Ik meet nog steeds precies dezelfde dingen als met mn oude CDI.
Ik kan nu dus 2 dingen denken;
- Scootparts heeft me een kapotte CDI verkocht
- Mn ontsteking is stuk

Ik ben positief ingesteld, dus ben nogm aar eens bij mn vliegwiel gaan zitten ;) Had hem er al vaker geprobeerd af te krijgen, zonder succes. Ook dit keer leeg het niet te gaan lukken maar;
Ik heb een stalen strip (5mm dik) gepakt, en 2 schroeven. Ik heb de moer van mn vliegwiel weer helemaal vastgedraaid. De 2 schroeven door de strip, en die in de gaten in mn vliegwiel.
Toen rustig begonnen mn vliegwielmoer weer los te draaien. Deze begon dus tegen de strip te drukken, waardoor de schroeven aan het vliegwiel trokken.. zonder succes
Tegen mn eigen wil in de hamer erbij gepakt, en rustig tikjes beginnen te geven, zonder succes.
Uiteindelijk een 'vuistje' (klein type moker) erbij...
Na nog wat draaien, meppen en schelden... istie los! *heel erg blij*

Ben meteen blij naar mn pc gerend, dus heb nog niets gezien verder :P Ik ga nu kijken of de spoelen nog goed zijn, en de contactjes niet verroest. Wish me luck ;( Maar het ziet er naar uit dat over een uur ik wel weet wrom ik geen vonk heb :W

[Update]
Pick the odd one out
spoel1.jpg
spoel2.jpg

Rara wrom heb ik geen vonk :?

Ziet er een beetje verbrand uit lijkt me. Ook even nagezocht en doorgemeten. Je ontstekingspoel heeft een weerstand tussen de 170 en 250 Ohm. Mijn ontstekingsspoel geeft helemaal niet door, stuk dus. Wel stom, ik had dit al veel eerder kunnen nameten (= Multimeter + aan draadje uit je ontsteking, multimeter - op frame, moet >170 Ohm geven). Mn lichtspoelen geven wel gwn goed door.
Nu snap ik overigens helemaal niet meer hoe mn CDI weet wanneer te vonken. In mn vliegwiel zie ik wel 2 onderbrekingen in de magneet.. Het zou kunnen zijn dat ie dan vonkt, omdat ie dan even geen spanning krijgt. Maar dan zou hij 2x vonken :? Maar daar kom ik ook nog wel achter!! :)

Maandag of dinsdag dus maar even naar dealer met deze stator, kijken wat we ermee kunnen doen...
 
Last edited:
Back
Top