How to Polyesteren

Status
Not open for further replies.
Sonic Tuning said:
binnenkant polyesteren
en dan in het gat van je licht matjes opmaat knippen en dan opvullen tot de orginele kaphoogte.

schuren en dunlaagje plamuur erop

*D Naar deze moet je dus luisteren! Matjes aan de buitenkant hebben geen nut aangezien je het complete contact oppervlakte weer wegschuurt als je de kap op de standaard hoogte wil houden :).

de bovenstaande kap is van mij :p en ik heb de matjes over de koplamp heen gevouwen daarna de koplamp gemonteerd en de matjes met hars ingesmeerd daarna de koplamp achter het matje vandaan verwijderd en strak gemaakt met plamuur

Ik heb de matjes bij m'n booskijkers (op m'n phantom dan) ook aan de buitenkant zitten. Ik rij er nu al een half jaar/jaar mee rond, en nog geen tekens van scheurtjes e.d. Heb ze ook gewoon geschuurd totdat het vlak was met de rest v/d kap... imo moet het gewoon gaan... (heb volgens mij ook aan de binnekant 1 matje -is lastig bij te komen- , maar dat weet ik niet meer zeker).

bij mij zit het matje gedeeltelijk aan de buitenkant en gedeeltelijk aan de binnen kant ik maak wel een keer een foto van de achterkant

Hey jongens.
Ik wil jullie even iets handigs mededelen.

Ik heb korte tijd geleden een polyforum opgericht.
Speciaal voor alle mensen die met poly werken of willen werken.
Je kan hier dus alle vragen kwijt over bijvoorbeeld je kappen repareren, lampen wegwerken, gaten dichtmaken enz.

Het is allemaal best makkelijk en super leerzaam.
Kom dus gewoon eens kijken op ons forum en registreer je gratis.
We hebben ook al een mooi projecten topic staan over de achterlichten wegwerken in een scooter :)
Genoeg redenen om te komen kijken dus :)
PS. ik wil dit niet laten bedoelen als "spam". Het is gewoon een super handig forum en vooral voor jullie scooterfreaks wel interessant.

De url is: www.polyforum.nl

Greetzz!

kan je eigenlijk als je een spleet hebt tussen 2 kappen waar ze samen komen,
eerst hars erin gieten, dat laten drogen, en dan een dun laagje plamuur?
dus niet dat je een hele dikke laag plamuur moet leggen?
dit ivm sterkte.

kan je eigenlijk als je een spleet hebt tussen 2 kappen waar ze samen komen,
eerst hars erin gieten, dat laten drogen, en dan een dun laagje plamuur?
dus niet dat je een hele dikke laag plamuur moet leggen?
dit ivm sterkte.

Dat kan niet alleen, dat is de manier waarop je het moet doen :). Probeer de kappen vast te zetten bij het gieten, dat is ook het risico van scheuren verkleinen.

ja, de onderkant maak je toe ivm die matjes, en dan giet je die hars na het drogen van de matjes erop. dat was mijn plan.
die hars, dat is hetzelfde als waar je die matjes mee insmeert toch?

ja, de onderkant maak je toe ivm die matjes, en dan giet je die hars na het drogen van de matjes erop. dat was mijn plan.
die hars, dat is hetzelfde als waar je die matjes mee insmeert toch?

Je kan kappen eerst vaszetten door een matje erachter te doen ja. Allemaal 1 en dezelfde hars. Let er wel op dat je de hele naad vult, en niet alleen het bovenrandje.

dus eigenlijk voor express laten overlopen en dan lekker schuren :W

Mja, niet zomaar een hele kwak erin gooien juist. Zelf giet ik het ook niet maar pak ik een strijkrubbertje en strijk ik er zoveel mogelijk in. Dan laten drogen, en weer herhalen, die 2e keer kan je wel teveel erovergooien dan heb je vrijwel altijd je kuiltjes opgevuld :)

OM de mensen even te motiveren om het zeker te proberen, deel ik graag mijn ervaring met poly!..

Had als eerst me koplamp van de achterkant open gebroken
Lamp voorzien van 3 sleuven en gespoten

dit was de bedoeling. (lamp vast in de kap)
[ir]http://www.scoothomies.nl/poly2.jpg[/ir]

Hier ben ik dan ook tijden mee druk geweest, heb de lamp op z'n plek gezet en vast gezet met tape. ben toen de achterkant gaan voorzien van de polyster. (geheel rondom).

Toen zat die al goed vast, alleen hield ik van voren een ultieme gleuf, die ik vol heb gegoten met poly.. (het overtollige later weg gescheurt, en kap afgeplamuurt. etc..

[ir]http://www.scoothomies.nl/poly1.JPG[/ir]

Ben uiteindelijk tot dit resultaat gekomen, Ik ben dik tevreden :)
best veel werk maar achteraf was het ook erg goed tedoen!.

Ik wil een gat opvullen met poly maar die loopt zeg maar naar binnen toe. Dit wil ik dan dicht polyesteren maar dan heb ik 2 opties:

-Als ik dan van binnen ga polyesteren dan hou ik als nog een enorm gat wat ik moet opvullen met plamuur.

- Ik polyester van buiten en dan moet ik het proberen glad te krijgen met plamuur.

Welk van de 2 is beter? Ik denk dat als ik optie 1 doe die plamuur never nooit blijft zitten maar, met optie 2 is denk ik een enorm karwie wat nooit echt een mooi glad resultaat geeft.

Ik wil een gat opvullen met poly maar die loopt zeg maar naar binnen toe. Dit wil ik dan dicht polyesteren maar dan heb ik 2 opties:

-Als ik dan van binnen ga polyesteren dan hou ik als nog een enorm gat wat ik moet opvullen met plamuur.

- Ik polyester van buiten en dan moet ik het proberen glad te krijgen met plamuur.

Welk van de 2 is beter? Ik denk dat als ik optie 1 doe die plamuur never nooit blijft zitten maar, met optie 2 is denk ik een enorm karwie wat nooit echt een mooi glad resultaat geeft.

Wat denk je van vullen met polyester? Lichter, knapt/scheurt veel minder snel. Matje erachter maken met polyesterhars, dan rustig gaan vullen met polyesterhars, doe er maar 2a3x over, elke keer goed aandrukken zodat je zeker weet dat je alles vult en er geen lege ruimtes meer onder zitten.

Als het eenmaal gevuld is schuur je het glad, en dan werk je het af met 1 laagje plamuur :).

maar dat blijft toch nooit zitten?? Het is een gat van ongeveer 3 cm diep en 15 cm lang wat dan opgevult moet worden en dat trilt dan toch meteen weer los lijkt me??

Ik moet nu de achterkant van een minibike kap poly'en, die heb ik er met een wheely vanaf geschraapt (A)

Hoe kan ik dat het beste doen? het is volgens mij een flink stuk dus denk 15cm breed 10cm lang hooguit, en t hecht maar aan 1 kant dus (tis wel een [ vorm maar dan liggend). Uit de howto begrijp ik dat je maar 1 laag polyester moet gebruiken maar dat is toch veel te weinig? moet je er niet veel meer gebruiken?

Status
Not open for further replies.
Back