How to Polyesteren

Status
Not open for further replies.
Arash said:
Hey ik heb geprobeerd te polyesteren.. maar ik heb volgens mij te weinig verharder gebruikt en nu is die na iets minder als een dag nog niet gedroogt..
wat kan ik doen?

Het topic doorlezen, dat kan je doen. Is minstens 3x genoemd in de laatste 5 pagina's
 
moeten goed lezen en verpakking?

met oefenen kom je meestal een stuk verder dan met verhalen lezen.
Als je verhalen leest, weetje alsnog niet hoe het in zijn werk gaat. Alleen met sommige vragen in dit topic vraag je je weleens af of ze een bril nodig hebben.

Dus mensen die het fout doen?
Blijven oefenen, komt vanzelf goed:)
 
hoe te mengen, gebruiken etc...
OF het met plamuur afgewerkt moet worden etc?

Wat ik wel weet is dat dit 24uur moet drogen en bijna niet te breken is

Een vriend van me raadde het aan omdat polyester scheurt en dit schijnbaar niet, dus ga dit eens proberen

Ben polyesterhars gewend, dus zoveel verschil zal er hopelijk niet inzitten
 
Het is in principe hetzelfde idee als polyester hars. Wat dat maatje van je al zei, epoxy is enorm hard en het heeft een extra voordeel ten opzichte van polyhars, namelijk dat het bij het hardings proces niet krimpt. Hierdoor zal je dus geen last hebben van spanningen in je werk. Dat is 1 vd meest voorkomende reden dat polyesterklusjes knappen na een tijdje, dus het is een groot voordeel.

Epoxy moet wel langer harden. Na een dag zal het al wel leuk aanvoelen maar kracht kan het eigenlijk nog niet zoveel hebben. 2 dagen met rust laten is het best. De mengverhouding kan per merk verschillen maar als ik het me goed herriner is dat 3:1 of 4:1.. Maar dat zal je zelf even na moeten kijken. Dat drogen net als met polyhars in een droge ruimte op kamertemperatuur doen.

Wat ik persoonlijk vind is dat epoxy perfect is voor een basis maken,(dus bijvoorbeeld een rooster van een ander type scooter in je voorkap "plakken") maar in model schuren en het in die zin gebruiken als polyester hars en daarna plamuur dat dan weer niet. Hoe snel het scheurt is net als bij de rest van die dingen afhankelijk van je hechting,mengverhouding,verwerkings temperatuur etc.

Dat was wel zo'n beetje wat ik ervan weet :+
 
DG SF2 said:
Het is in principe hetzelfde idee als polyester hars. Wat dat maatje van je al zei, epoxy is enorm hard en het heeft een extra voordeel ten opzichte van polyhars, namelijk dat het bij het hardings proces niet krimpt. Hierdoor zal je dus geen last hebben van spanningen in je werk. Dat is 1 vd meest voorkomende reden dat polyesterklusjes knappen na een tijdje, dus het is een groot voordeel.

Epoxy moet wel langer harden. Na een dag zal het al wel leuk aanvoelen maar kracht kan het eigenlijk nog niet zoveel hebben. 2 dagen met rust laten is het best. De mengverhouding kan per merk verschillen maar als ik het me goed herriner is dat 3:1 of 4:1.. Maar dat zal je zelf even na moeten kijken. Dat drogen net als met polyhars in een droge ruimte op kamertemperatuur doen.

Wat ik persoonlijk vind is dat epoxy perfect is voor een basis maken,(dus bijvoorbeeld een rooster van een ander type scooter in je voorkap "plakken") maar in model schuren en het in die zin gebruiken als polyester hars en daarna plamuur dat dan weer niet. Hoe snel het scheurt is net als bij de rest van die dingen afhankelijk van je hechting,mengverhouding,verwerkings temperatuur etc.

Dat was wel zo'n beetje wat ik ervan weet :+

laatste vraag: dus gewoon met plamuur afwerken?? of moet dat met ander spul gedaan worden??
 
TunitJaguar said:
laatste vraag: dus gewoon met plamuur afwerken?? of moet dat met ander spul gedaan worden??

Polyhars, ik gebruik het echt alleen om te 'lijmen'. Dan maak ik het netjes met polyesterhars en dat afwerken met plamuur.

Dan zou je zeggen dat epoxy eigenlijk overbodig is aangezien je alsnog polyhars en plamuur gebruikt daarna, maar je basis is stukken beter met epoxy als bindmiddel.
 
TunitJaguar said:
maar gebeurt epoxy ook met matjes etc...

Kan dacht ik wel, maar dat weet ik niet zeker.

De epoxy die ik gebruik, gebruik ik wat ik al zei als een lijm. los aanmaken, smeren, en laten drogen. Geen matjes dus
 
waar kun je epoxyhars halen dan? heb hier ff bij de autoshops gekeken maar is daar neit te verkrijgen.. praxis zou die het hebben? en hoe duur is het ong.. wel handig zo te horen
 
thunderblade said:
kost ongeveer 25 euro voor een pot, maar is het wel waard;)
dus je kunt het als een soort lijm gebruiken en kan het ook gwoon op polyester matjes?word het dan steviger dan mt gewoon polyesterhars
 
DG. said:
Kan dacht ik wel, maar dat weet ik niet zeker.

De epoxy die ik gebruik, gebruik ik wat ik al zei als een lijm. los aanmaken, smeren, en laten drogen. Geen matjes dus

Met matjes krijg je een steviger resultaat. voor zwembaden wordt ook epoxy gebruikt en het geheel bestaat allemaal uit kleine matjes :P
 
epoxi word veelal gebruikt icm fleece. check bv. maar is die custom auto-bouwers en van die audio installs @ auto's.. allemaal epoxi met fleece :).
 
Erwin. said:
Met matjes krijg je een steviger resultaat. voor zwembaden wordt ook epoxy gebruikt en het geheel bestaat allemaal uit kleine matjes :P

Je hebt meer dan 1 soort epoxy :* dus ik zie niet wat je wilt zeggen. Je kan het vast wel met matjes combineren, het hecht vrijwel overal aan en het word keihard, het kan handig zijn ik persoonlijk vind het overbodig.

En wat Joene al zegt, custom auto zaken leven bij epoxy
 
ik heb de verschillen al eens eerder aangegeven, dat ga ik dus niet nog een keer doen.
Enkel, gebruik geen aceton samen met epoxy (bv. om je handen schoon te maken), maar gewoon goede handschoenen. Door de aceton krijg je epoxy in je lichaam, waarin zich een allergische reactie opbouwt. Als je dit eenmaal hebt gehad, zul je nooit meer met epoxy kunnen werken. Als je epoxy gebruikt ontvetten met alcohol (spiritus). En het liefst in 1 keer doorwerken, want de hechting van epoxy op epoxy is niet heel goed. Het duurt overigens ongeveer een week voordat epoxy zijn volledige eigenschappen heeft, daarvoor is het ook al hard e.d.
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top