How to polyesteren deel #2

Dan scheurt het dus wel, althans als je de kap buigt. Plamuur is zeker niet sterk te vergelijken met lak bijvoorbeeld. Glasvezelplamuur is daarentegen wel sterker.

Het allerbeste is om een gleuf dicht te lijmen of zowel aan de bovenkant en de onderkant te voorzien van polyester. Je kunt ook vezels los trekken van je mat en die in de gleuf doen dan er hars in doen, en ook zorgen dat er geen lucht oid tussen zit.
 
Gewoon aan de achterkant een matje neerleggen, van de scheur een gootje maken met je dremel zodat je ook echt ruimte hebt om wat te vullen, volmaken met hars en voilla.... Je moet nogal gaan klooien wil je dat laten scheuren.

Tuurlijk is aan beide kanten een mat leggen sterker, maar de vraag die veel belangrijker is imo, heb je die sterkte ook nodig. In mijn ervaring zeg ik van niet dus voldoet een mat aan de achterkant prima.
 
kon het niet laten om ze hier ook ff te showen, heb er zelf ook een aantal uurtjes inzitten :)

kappen zijn gemaakt van carbon weefsel, legsel, epoxy, en SAN-schuim. alles verwerkt onder vacuum en gebakken. er is nog ruimte voor verbetering, maar dat komt misschien later nog eens.

[ir]http://www.polyestershoppen.nl/images/junk/carbonproject/291220081317.jpg[/ir]

[ir]http://www.polyestershoppen.nl/images/junk/carbonproject/301220081323.jpg[/ir]
 
Last edited:
Had bij je andere topic ook al gereageert. Maar zoals ik al zei als het na 3 uren nog steeds zo slap is dat het te bewegen is, dan is het toch echt fout gegaan. Zo heb ik ook alles er af moeten trekken toen ik het voor het eerst deed 8P
 
hoelang duurt het ongeveer vooraleer de polyester uitgehard is?
bij een temperatuur van 20°c

Dat is afhankelijk van de hoeveelheid verharder die je erbij hebt gedaan :).
Polyesterhars reageert ook op een exothermische reactie, wat wil zeggen dat het sneller uithardt bij een hogere temperatuur...
beetje met de Föhn erbij kan het uithardingsproces dus versnellen.

Ik weet niet hoe lang het al aan het drogen is? Het is niet zo dat het uren moet drogen natuurlijk...

/edit: StuntSnuiver's reactie niet gezien :)
 
Hoe meer verharder hoe sneller het hard klopt niet, dan kan het zelfs voorkomen dat het totaal niet hard, ik heb nooit exact lopen afmeten en heb nog nooit problemen gekregen ofzo.

Je hebt ook verschillende harders, die uitgehard zijn na bijvoorbeeld 10 minuten, 20 minuten of 40 minuten enz...
 
Hoe meer verharder hoe sneller het hard klopt niet, dan kan het zelfs voorkomen dat het totaal niet hard, ik heb nooit exact lopen afmeten en heb nog nooit problemen gekregen ofzo.

Je hebt ook verschillende harders, die uitgehard zijn na bijvoorbeeld 10 minuten, 20 minuten of 40 minuten enz...

Teveel is niet goed maar het heeft echt wel invloed op de uithardingstijd.
Kom gerust eens langs, dan laat ik het zien :).

De vuistregel is tussen de 2% en 4% MEKP (verharder) toe te voegen aan de polyesterhars.
Dat is dan met polyesterhars en verharder van voss chemie, dus niet een motip set ofzo.
Die gebruiken andere verharders.
 
Teveel is niet goed maar het heeft echt wel invloed op de uithardingstijd.
Kom gerust eens langs, dan laat ik het zien :).

De vuistregel is tussen de 2% en 4% MEKP (verharder) toe te voegen aan de polyesterhars.
Dat is dan met polyesterhars en verharder van voss chemie, dus niet een motip set ofzo.
Die gebruiken andere verharders.
Ik geloof je wel vanaf hier :+

Voss Chemie is trouwens echt pracht spul, hun primer is echt de shit. :D
Lijkt wel alsof je krijt spuit. :p

Zijt ge trouwens bezig met een geheimzinnig project ofzo?
Zie best veel kennis van polyester van u kant, maar geen project? :eek:
 
Ik geloof je wel vanaf hier :+

Voss Chemie is trouwens echt pracht spul, hun primer is echt de shit. :D
Lijkt wel alsof je krijt spuit. :p

Zijt ge trouwens bezig met een geheimzinnig project ofzo?
Zie best veel kennis van polyester van u kant, maar geen project? :eek:

Voss chemie heeft leuke spullen ja, helaas is alles duur. (ook bij de alternatieve bedrijven, gewoon polyester spul in het algemeen :))

Ik ben nergens mee bezig, spijtig genoeg.
Als ik wat meer tijd had waarschijnlijk wel want ik heb nog verschillende dingen die ik wil doen maarja... prioriteiten stellen natuurlijk :).
 
Voss chemie heeft leuke spullen ja, helaas is alles duur. (ook bij de alternatieve bedrijven, gewoon polyester spul in het algemeen :))

Ik ben nergens mee bezig, spijtig genoeg.
Als ik wat meer tijd had waarschijnlijk wel want ik heb nog verschillende dingen die ik wil doen maarja... prioriteiten stellen natuurlijk :).

Ga eens langs carosserie bedrijven, heb ik in der tijd ook mijn spullen gehaald, toen ik nog wat deed met scooters/polyester.

Had 20 euro betaald voor 2 liters hars + de benodigde harder en paar M² doek.
vrij goedkoop dus.
 
De vuistregel is tussen de 2% en 4% MEKP (verharder) toe te voegen aan de polyesterhars.
bij 25 graden doe ik al 1,5, anders is het mij te snel hard ;) 4 procent is erg veel al voor de meeste harsen. en inderdaad, warmte versneld de reactie. maar hou wel in de gaten hoe sneller het hard is, hoe meer het krimpt en hoe brosser het wordt.
 
Ga eens langs carosserie bedrijven, heb ik in der tijd ook mijn spullen gehaald, toen ik nog wat deed met scooters/polyester.

Had 20 euro betaald voor 2 liters hars + de benodigde harder en paar M² doek.
vrij goedkoop dus.

Bij mij heb je 5 liter en harder voor 35 euro ;)

In principe is alle hars allemaal hetzelfde die voorzien is van cobalt versneller. Behalve hars van Motip of praxis inderdaad.
 
Back
Top