Hoe nu verder met tunen

jandescooterman

Well-Known Member
Beste mensen,

Ik plaats dit hier, omdat ik graag de meningen wil van de echte kenners en niet van mensen die er een beetje vanaf weten, maar meer van de echte tuners....

Ik ben nu ongeveer een jaar bezig met puchjes tunen en heb al van alles gedaan, van 50cc tot 74 cc. Spoelers heb ik inmiddels gereedschap voor om nauwkeurig te bewerken. Maar je raad het al, ik wil meer weten. Ik heb tot nu toe alleen het boek van Bell gelezen.
Wat adviseren jullie mij om nog meer te lezen? Blair lijkt mij voor de wiskunde freaks en de super natuurkundigen....

Ik kan misschien wel aan het boek van Jennings komen, is dat wat?

Wat adviseren jullie mij nu?

Mvg, Jan.
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

robinson is ook wel een aardig boek(heb een paar dingetjes gezien)

heel veel mensen zijn ook aanhanger van Overmars, zoek daar eens wat van.
 
Overmars heeft bij mijn weten alleen artikels geschreven,
Blair is nogal wiskundig idd, en heeft het over allerlei soorten 2 takt,
bell is praktijk gericht, en weinig onderbouwing.
Jennings is zo te downloaden, zoek er even op. wel vrij veroudert allemaal.
robinson moet ik nog lezen ;).

Maar verw8 geen kant en klare procedures oid. :D
 
mja , boeken lezen is geen tuning , dat is kopieren van andere ideeen ;)

tunen is het fijnafstellen van een motor , dat leer je niet zomaar uit een boek en komt nog bij dat elke tuner weer een eigen kijk op dingen hebben en dat een tuner ook daadwerkelijk tuned (expirimenteren) en ook meer pk's behaald..

wat jij wilt is een handleiding voor tunen , die bestaat niet want alleen de basisprincipes worden uitgelegd in boeken. wat het beste werkt (combinatie van onderdelen etc.) moet je gewoon proberen en ondervinden wat beter is..
 
melf #50 said:
mja , boeken lezen is geen tuning , dat is kopieren van andere ideeen ;)

tunen is het fijnafstellen van een motor , dat leer je niet zomaar uit een boek en komt nog bij dat elke tuner weer een eigen kijk op dingen hebben en dat een tuner ook daadwerkelijk tuned (expirimenteren) en ook meer pk's behaald..

wat jij wilt is een handleiding voor tunen , die bestaat niet want alleen de basisprincipes worden uitgelegd in boeken. wat het beste werkt (combinatie van onderdelen etc.) moet je gewoon proberen en ondervinden wat beter is..

;)
 
Back
Top