Hoe is een krukas uitgebalanceerd?

wallie-evo

Well-Known Member
Ik zit dus met een vraag hoe dus een krukas uitgebalanceerd wordt.

Bij sommige assen zie je kuntstof stukken of alu in de as zitten.
Dit lijkt mij voor de onbelans weg te krijgen die verkregen wordt door de bigend pen.Maar sommige assen hebben dat helemaal niet dan is de as eengeheel en is er niks af of toegevoegd.


Dus hoe wordt een as nou gebalanceerd, is dit met bigend of zonder of compleet met drijfstanf enz.?

Dit is namelijk voor zelf assen te kunnen maken voor project.
 
Advertisement - register to remove this

Lijkt mij dat dat gewoon met een komplete krukas gebeurt daar heb je volgens mij van die balanceer taveltjes ofzo voor waar je de krukas dan in hangt en vervolgens kun kijken of die goed is.
 
Patje@sf said:
Lijkt mij dat dat gewoon met een komplete krukas gebeurt daar heb je volgens mij van die balanceer taveltjes ofzo voor waar je de krukas dan in hangt en vervolgens kun kijken of die goed is.


klopt
 
wallie-evo said:
Ik zit dus met een vraag hoe dus een krukas uitgebalanceerd wordt.

Bij sommige assen zie je kuntstof stukken of alu in de as zitten.
Dit lijkt mij voor de onbelans weg te krijgen die verkregen wordt door de bigend pen.Maar sommige assen hebben dat helemaal niet dan is de as eengeheel en is er niks af of toegevoegd.


Dus hoe wordt een as nou gebalanceerd, is dit met bigend of zonder of compleet met drijfstanf enz.?

Dit is namelijk voor zelf assen te kunnen maken voor project.
dat die krukassen gevuld zijn met kunststof is vaak zo om een hogere carterdruk te bekomen
 
Patje@sf said:
Lijkt mij dat dat gewoon met een komplete krukas gebeurt daar heb je volgens mij van die balanceer taveltjes ofzo voor waar je de krukas dan in hangt en vervolgens kun kijken of die goed is.


heb het niet over uitklokken dus kijken of er slag in zit maar echt puur de gewichts verdeling.
 
dat kun je testen , op een soort testbankje lijkt mij. beetje net als hoe autobanden gebanlanceerd worden. mja , de meeste krukassen zijn gewoon de krukwangen gelijk van dus hoef je dat niet te doen ,dan hoef je enkel de krukas te richten en klaar..
 
inderdaad, richten en balanceren is iets verschillends.
richten is gewoon het recht zetten.
bij balanceren boren ze gaatjes in de as en vullen die op met wolfraam.

hoe ze vanuit de fabriek worden gebalanceerd weet ik niet.
 
Een krukas heeft een bepaalde balansfactor. Deze factor is afhankelijk van het gewicht van de drijfstang, gewicht van de zuiger, het aantal cilinders, aantal krukassen en de plaatsing van de ophangpunten van het motorblok aan het frame. De balansfactor is empirisch bepaald (door ervaring). Erg makkelijk en snel is het allemaal niet uit te leggen, maar in prakijk gaat het erom dat je zo weinig mogelijk trillingen wilt. Trillingen kosten namelijk energie en door teveel trillen kunnen dingen kapot gaan.

Om precies deze reden kan het best zo zijn dat je met een EVO as @ complete EVO setup meer vermogen kan scoren dan met exact dezelfde setup en een ander merk krukas. EVO as zal namelijk de juiste balansfactor hebben voor de EVO cilinderkit. Best belangrijk dus :)

Ciao
 
Zoon as kan wel in balans zijn, maar hoe zit dat dan als er een vario en onsteking gemonteerd word?

Daardoor zou die eigenlijk ook in onbalans kunnen komen, omdat het gewicht aan bijde kanten niet gelijk is.
 
puch-racer said:
Zoon as kan wel in balans zijn, maar hoe zit dat dan als er een vario en onsteking gemonteerd word?

Daardoor zou die eigenlijk ook in onbalans kunnen komen, omdat het gewicht aan bijde kanten niet gelijk is.

Vario en vliegwiel zijn dus ook gebalanceerd.
 
Ja Ik wist al dat alles wat eigelijk bevestigd word op een as in je blok gebalanceerd is, zelfs tot de koppelingshuis.
Nou weet ik ook wel hoe dit wordt gedaan, door matriaal weg te halen waar het te zwaar is.

Maar wat dus de echte vraag is hoe wordt het gemeten bij een krukas.

Bij sommige merken zie je dus bussen zitten die in de wang geperst zijn, dit leek mij voor de gewichts verdeling goed te krijgen door dat de bigend de ene kant van de wang zwaarder maakt.
Maar bij andere merken zie je geen bussen of wat dan ook en dan vraag ik me af is die dan wel gebalanceerd en hoe in dan als er niks af of toegevoegd is.
 
Je ziet vooral bij standaard krukassen, dat er dan materiaal weg wordt gehaald bij het big-end zelf.

Elke krukas, zo goed als elke, is goed gebalanceerd. Was dit niet, dan merk je dat gauw. :D
 
Runner1987 said:
Je ziet vooral bij standaard krukassen, dat er dan materiaal weg wordt gehaald bij het big-end zelf.

Elke krukas, zo goed als elke, is goed gebalanceerd. Was dit niet, dan merk je dat gauw. :D

Dan heb je het verhaaltje van Mario niet goed begrepen.
Het uitbalanceren is het hele boeltje bij elkaar. Dus de zuiger compleet met de krukas compleet.
Dit moet op elkaar afgestemd zijn. Een evo as met een evo zuiger past perfekt bij elkaar.
Een vertex zuiger met een evo as, klopt niet. Deze zuiger is veel zwaarder dan de evo exemplaar. En moet je dus je krukas aanpassen, wil de balansfactor weer goed zijn.

Maar er zijn er vele, die uitrichten en balanceren met elkaar verwarren.

En er zijn er maar weinig krukassen die echt goed zijn uitgericht, ik kijk ze altijd na voordat ik ze plaats. En meestal moeten ze toch nog gericht worden.
 
Maar hoe testen ze dit nou hoe wordt het dan precies gedaan, ze hangen echt de zuiger er niet aan bij het met hogen toeren rondslinger van de as om te kijken of het slingerd.

Zou dus dat wel eens graag willen weten, en waarom somige assen helemaal niks is afgehaald of toegevoegd zijn gewoon gedraaide assen die zo uit de draaienbank lijken te komen.
 
wallie-evo said:
Maar hoe testen ze dit nou hoe wordt het dan precies gedaan, ze hangen echt de zuiger er niet aan bij het met hogen toeren rondslinger van de as om te kijken of het slingerd.

Zou dus dat wel eens graag willen weten, en waarom somige assen helemaal niks is afgehaald of toegevoegd zijn gewoon gedraaide assen die zo uit de draaienbank lijken te komen.


Je kan het uitrekenen / simuleren als je het gewicht van je drijfstang, zuiger enz. weet.


Cheape assen (zoals een rhq :p) hebben de balanscorrectie aan de binnenkant van de wang, moet je maar eens kijken :)
 
JohnB said:
Niet per sé minder gewicht , maar ik denk ook om een goed contra gewicht te creeeren.


denk net van wel, gewoon minder gewicht, dus minder roterende massa. Maar carterdruk veranderd niet.
 
Back
Top