Hoe is een krukas uitgebalanceerd?

Nee wat dan zouden ze op bijna de hele krukas teflon plaatsen als het puur om minder gewicht ging.

Er moet gewoon een bepaald contragewicht gecreëerd worden, maar om de carterdruk niet zoveel te laten zakken (en de krukas volrond te maken voor minder inwendige turbulentie) wordt er dus opvul materiaal gebruikt.

Op die manier is de krukas dus wel gebalanceerd, maar toch met behoud van carterdruk en volrondheid.
 
dus als ik een as draai en het extra gewicht van de big end weg haal op de as waar de bigend zit dan is hij weer inbelans?

Dus dna kijken sommige bedrijven niet naa drijfstang of zuiger?
 
knuckle said:
Dan heb je het verhaaltje van Mario niet goed begrepen.
Het uitbalanceren is het hele boeltje bij elkaar. Dus de zuiger compleet met de krukas compleet.
Dit moet op elkaar afgestemd zijn. Een evo as met een evo zuiger past perfekt bij elkaar.
Een vertex zuiger met een evo as, klopt niet. Deze zuiger is veel zwaarder dan de evo exemplaar. En moet je dus je krukas aanpassen, wil de balansfactor weer goed zijn.

Maar er zijn er vele, die uitrichten en balanceren met elkaar verwarren.

En er zijn er maar weinig krukassen die echt goed zijn uitgericht, ik kijk ze altijd na voordat ik ze plaats. En meestal moeten ze toch nog gericht worden.

Het verhaal van Mario, was voor mij overbodig. Maar op die manier, snapt die gozer(niet Mario dus) het een beetje. Met NOG meer technische termen, kwamen we niet verder. Overigens klopt jouw verhaal OOK niet. Dat een zuiger zwaarder is, betekent niet dat je krukas onbruikbaar is ofzo.
Uitleg voert te ver en hoeft hier niet gegeven te worden denk ik.
 
Runner1987 said:
Het verhaal van Mario, was voor mij overbodig. Maar op die manier, snapt die gozer(niet Mario dus) het een beetje. Met NOG meer technische termen, kwamen we niet verder. Overigens klopt jouw verhaal OOK niet. Dat een zuiger zwaarder is, betekent niet dat je krukas onbruikbaar is ofzo.
Uitleg voert te ver en hoeft hier niet gegeven te worden denk ik.

Ik ben toch wel benieuwd eigenlijk....ga je gang zou ik zeggen.....
 
Runner1987 said:
Het verhaal van Mario, was voor mij overbodig. Maar op die manier, snapt die gozer(niet Mario dus) het een beetje. Met NOG meer technische termen, kwamen we niet verder. Overigens klopt jouw verhaal OOK niet. Dat een zuiger zwaarder is, betekent niet dat je krukas onbruikbaar is ofzo.
Uitleg voert te ver en hoeft hier niet gegeven te worden denk ik.

er kunnnen wel trillingen ontstaan met een zwaardere zuiger, omdat de balanswaarde niet klopt. trillingen wil je niet hebben dat gaat alleen maar ten koste van de prestaties, lijkt mij.l
 
Bart@Sp said:
er kunnnen wel trillingen ontstaan met een zwaardere zuiger, omdat de balanswaarde niet klopt. trillingen wil je niet hebben dat gaat alleen maar ten koste van de prestaties, lijkt mij.l

In de GP oid zou ik daarvoor wel op zoek gaan naar zuigers met zelfde gewicht. Voor onze toepassingen heeft dat geen zin.
 
Toch ben ik het wel met Mario eens.

Daarbij komt dat jij zegt dat het geen zin heeft.
Wellicht dat het voor sprinters minder van belang is (maar nog steeds niet nutteloos), maar voor racers zeer zeker wel.
 
is het toerental ook niet een beetje erg van belang? Immers naarmate de zuiger sneller heen en weer gaat zullen deze translerende krachten groter worden? Met het roterend gewicht op de krukas gebeurt verder niets bijzonder, dus als je evo - as voor een std evo (waar al danig verschil in zit) is uit gebalanceert en je tune de evo bijv naar een hoger rpm, dan is je krukas als het ware al uit balans? Ik denk dat je het nooit perfect krijgt, vooral als je op verschillende toerentallen werk. Correct me if im wrong.
 
EGT said:
Toch ben ik het wel met Mario eens.

Daarbij komt dat jij zegt dat het geen zin heeft.
Wellicht dat het voor sprinters minder van belang is (maar nog steeds niet nutteloos), maar voor racers zeer zeker wel.

Voor sprinters is het zeer zeker van belang :) Voor racers ook maar dan met name om hinderlijke trillingen voor de bestuurder te vermijden. Voor sprint is het belangrijk i.v.m. vermogen. Mensen hier onderschatten echt hoe belangrijk dit is (of snappen het hele verhaal gewoon niet). Op mijn werk hebben we bij een SOS racer met big-bore kit (zwaardere zuiger dus) de balansfactor aangepast (na klachten over trillen). Resultaat: Minder merkbare trillingen voor de bestuurder en 5 pk achterwiel erbij.

Dan nog het verhaaltje over 'perfecte' balans. Die is er bij een 1 cilinder niet. Dat is altijd een compromis. Vandaar ook de term 'balansfactor'. Wil je het 100% goed krijgen dan moet je met meerdere balansassen gaan werken. Of een motor met meerdere cilinders hebben waarbij verschillende cilinders elkaars onbalans tegengaan.
 
EGT said:
Toch ben ik het wel met Mario eens.

Daarbij komt dat jij zegt dat het geen zin heeft.
Wellicht dat het voor sprinters minder van belang is (maar nog steeds niet nutteloos), maar voor racers zeer zeker wel.

Ik doel zelf op sprinters, doordat de meeste mensen die meediscussieren, als ik me niet vergis, sprinten. :)
Bij races geld zelfde als GP, elke tiende op een rondje maakt seconden op een race. ;)
 
mario said:
Die is er bij een 1 cilinder niet. Dat is altijd een compromis. Vandaar ook de term 'balansfactor'.

Op dat woord zat ik te wachten. Blijkbaar heb ik ook het belang onderschat.
 
mario said:
Een krukas heeft een bepaalde balansfactor. Deze factor is afhankelijk van het gewicht van de drijfstang, gewicht van de zuiger, het aantal cilinders, aantal krukassen en de plaatsing van de ophangpunten van het motorblok aan het frame. De balansfactor is empirisch bepaald (door ervaring). Erg makkelijk en snel is het allemaal niet uit te leggen, maar in prakijk gaat het erom dat je zo weinig mogelijk trillingen wilt. Trillingen kosten namelijk energie en door teveel trillen kunnen dingen kapot gaan.

Om precies deze reden kan het best zo zijn dat je met een EVO as @ complete EVO setup meer vermogen kan scoren dan met exact dezelfde setup en een ander merk krukas. EVO as zal namelijk de juiste balansfactor hebben voor de EVO cilinderkit. Best belangrijk dus :)

Ciao
Hmmm... Geloof dat je er dan overheen gelezen hebt.

Verder kun je een vliegwiel, vario, koppelingshuis, eigenlijk alles dat roteerd ook balanceren. In een balanceerapparaat laten draaien en materiaal aan de te zware kant verwijderen. Beetje hetzelfde als een wiel van een auto. Deze manier van balanceren is bijvoorbeeld goed te zien op de oude Bosch vliegwielen.
 
NeoHippie said:
Hmmm... Geloof dat je er dan overheen gelezen hebt.

Verder kun je een vliegwiel, vario, koppelingshuis, eigenlijk alles dat roteerd ook balanceren. In een balanceerapparaat laten draaien en materiaal aan de te zware kant verwijderen. Beetje hetzelfde als een wiel van een auto. Deze manier van balanceren is bijvoorbeeld goed te zien op de oude Bosch vliegwielen.

:p Begrijpend lezen is ook een vak!
 
dus als ik nu 2 krukassen aan elkaar maar met 180 graden verschil dan hoe ik dus niks uit te laten balanceren als de drijfstangen en zuigers even zwaar zijn.

De 2 assen brengen elkaar dus inbelans?
 
mario said:
Dan nog het verhaaltje over 'perfecte' balans. Die is er bij een 1 cilinder niet. Dat is altijd een compromis. Vandaar ook de term 'balansfactor'. Wil je het 100% goed krijgen dan moet je met meerdere balansassen gaan werken. Of een motor met meerdere cilinders hebben waarbij verschillende cilinders elkaars onbalans tegengaan.

Bv. de BMW S70 B56 motor... V12, 60°

http://www.fragged.be/pics/overig/EuroOnEngine.mpeg

8)
 
dat er aan de krukas kunstof wangen zitten is om te zorgen dat de krukas zo licht mogelijk is (meer toeren+ trekkracht) en meer carterdruk (meer mengsel in de cil geperst dus meer trekkracht)
volgens mij doen ze het in balans brengen van de krukas door hetafdraaien van de wangen op punten waar ze zwaarder zijn...
bij krukassen met de kunstof wangen doen ze dat achter de wangen zelf en later pas het kunstof erover..


als het niet zo is verbeter me dan maar :)
 
Back
Top