Het vermogen en project 2takt topic.

Diether van essen

Minarelli megool
Goedendag, ik maak dit topic aan als vergelijking met het grote vermogen topic van vroeger alleen wat breder.
In dit topic kan je delen wat je nu aan t bouwen bent of wat je vermogen is bij bepaalde setup.
Of wat je planning etc is.
Mij lijkt het verstandig om een beetje lijnen te trekken. Dus alleen minarelli blokken of Piaggio of andere a-merken Dus aerox, zip, runner, ark etc maar niet iemand met een kymco die er een 80cc 4takt onder legt.
Wat wel welkom is is mensen die bv op een Peugeot blok een hele andere cillinder aan het bouwen is van bijvoorbeeld een Piaggio cillinder.


Post er op los ga je gang vooral alleen houd het wel leuk en deel je project of vermogen vooral.

Alleen 2 takts die dus serieus aan het bouwen zijn.

de groeten
 
Advertisement - register to remove this

Op dit moment bezig met een gilera stalker (nieuwer type met trommelrem achter)

Top performance racing 70cc (tpr alu).
Top performance racing volle wangen krukas + Malossi c4 lagers.
21mm malossi dellorto phbg.
Malossi vl13 membraam.
60mm kelk.
Malossi Variabel spruitstuk.
twin air powerfilter.
Top performance nardo replica 2 uitlaat.
Twins pvl ontsteking.
Complete Malossi MHR overrange.
Malossi delta clutch.
Malossi MHR wing clutch.
polini primaire vertanding.
Carters geflowed en getuned op cilinder.

Hoop rond de 13/14 pk uit te komen, als het spul klaar is en afgesteld gaat hij bij twins op de testbank!
 
ben op dit moment bezig met een quartz 50cc heb hem gekocht vr 250eu de krukas was vastgelopen (pakking vergeten kvs in blok geraakt dat is er vgm mee gebeurt) in ieder geval zo gekocht ben nu bezig met mijn setup het volgende heb ik al.

polini 70cc ghisa lc
polini uitlaat terugloop
19mm carb
powerfilter polini
paarse drukveer
rms krukas en lagers etc
ga mijn poorten proberen te matchen

en hoop dan op ong 11pk

ga dit weekend het blok opbouwen dus komt hopelijk in orde

Edit : de ntn lagers zijn ingewisseld voor skf c4 lagers wist niet dat ntn hetzelfde niveau als mezoly was
 
Last edited:
ben op dit moment bezig met een quartz 50cc heb hem gekocht vr 250eu de krukas was vastgelopen (pakking vergeten kvs in blok geraakt dat is er vgm mee gebeurt) in ieder geval zo gekocht ben nu bezig met mijn setup het volgende heb ik al.

polini 70cc ghisa lc
polini uitlaat terugloop
19mm carb
powerfilter polini
paarse drukveer
rms krukas en lagers etc
ga mijn poorten proberen te matchen

en hoop dan op ong 11pk

ga dit weekend het blok opbouwen dus komt hopelijk in orde

Edit : de ntn lagers zijn ingewisseld voor skf c4 lagers wist niet dat ntn hetzelfde niveau als malossi was
Leuke straat set up, alleen 11pk haal je nooit de ghisa ligt rond de 7-9pk de Corsa haalt de 11 wel met de juiste set up
 
Leuke straat set up, alleen 11pk haal je nooit de ghisa ligt rond de 7-9pk de Corsa haalt de 11 wel met de juiste set up
Ja volgend polini zou de cilinder alleen 9.3pk geven dus dacht icm de andere spulletjes en het tunen het wel zou lukken maar moet ik nog even bekijken dan. Rond hoeveel denk je dat de top gaat liggen is een duitse 50km/u uitvoering.
 
Ja volgend polini zou de cilinder alleen 9.3pk geven dus dacht icm de andere spulletjes en het tunen het wel zou lukken maar moet ik nog even bekijken dan. Rond hoeveel denk je dat de top gaat liggen is een duitse 50km/u uitvoering.
Hij draait op de Max 9 ongeveer, denk dat je met de 95-100 wel echt heel blij moet zijn. Ik rij op een polini Corsa op dit moment met yasuni c16 en 21mm en heb top 119 gereden met 12,3 pk op testbank en dat is ook echt ongelooflijk voor een Corsa
Post automatically merged:

Waar zou er ook nog vermogen te vinden zijn verder ?
Je zou de ghisa kunnen laten tunen tot de poort map van een Corsa want dat is de Corsa eigenlijk de getuned en afgewerkte versie van de ghisa. Of je zou een Corsa kunnen halen
 
En denken dat je meer vermogen uit een cilinder gaat krijgen als de opgave, vind ik ook vrij optimistisch. Die nummers zijn altijd al onder de perfecte omstandigheden, perfecte uitlaat, afstelling etc etc. Met wat bewerken kan je er natuurlijk misschien wel wat meer uit krijgen, maar ik denk dat je al blij mag zijn als je het vermogen haalt wat ze opgeven voor die cilinder. Je krijgt hem in de praktijk nooit zo precies afgesteld als de fabrikant. (helemaal als je er gewoon normaal mee wil rijden)
 
Je krijgt hem in de praktijk nooit zo precies afgesteld als de fabrikant. (helemaal als je er gewoon normaal mee wil rijden)
Denk dat bepaalde Tunners zoals AVDM , Jos Dijkman , DDL er wel meer uitkrijgen als de Fabrikant .
Wel een Kant Tekening ... Fabrikant maakt het zo dat het bij normaal gebruik / onderhoud / Smering /het Spul heel blijft .
 
Hij draait op de Max 9 ongeveer, denk dat je met de 95-100 wel echt heel blij moet zijn. Ik rij op een polini Corsa op dit moment met yasuni c16 en 21mm en heb top 119 gereden met 12,3 pk op testbank en dat is ook echt ongelooflijk voor een Corsa
Post automatically merged:


Je zou de ghisa kunnen laten tunen tot de poort map van een Corsa want dat is de Corsa eigenlijk de getuned en afgewerkte versie van de ghisa. Of je zou een Corsa kunnen halen
95-100 vind ik persoonlijk eig beetje traag miss toch kijken vr een upgrade dan heb die cilinder vr 150euries kunnen kopen ongebruikt alles nieuw in de verpakking en dit is eig een scooter die ik opmaak voor de verkoop met een leuke setup. Gaat vooral de optrek snel zijn dan of ? En bedoel je trouwens 100 op gps want dan ben ik redelijk tevreden aangezien meeste mensen ‘120’ teller op de teller alleen halen
 
Dat kunnen ze blijkbaar tegenwoordig niet meer. Denken 70cc, dikke carb en dan een beest te hebben.

Mensen hebben tegenwoordig geen tijd of zin meer om voor hun setup de juiste afstelling te vinden. Dat hoort eenmaal bij het veranderen/opvoeren van een 2t dat je er veel tijd en moeite in moet steken wil je iets fatsoenlijks te rijden hebben.
Vele denken zet er ff `race` cilindertje op en knallen maar....
 
Als je een beetje goed bent met afstellen hoeft het voor relatief gangbaar spul ook helemaal niet zo lang te duren. Als je het over race machines hebt word het natuurlijk wel wat anders.

Maar inderdaad, de meeste denken dat een cilinder monteren, en misschien een ander sproeiertje al genoeg is. Nee, je moet eigenlijk gewoon compleet opnieuw beginnen.
 
Als je een beetje goed bent met afstellen hoeft het voor relatief gangbaar spul ook helemaal niet zo lang te duren. Als je het over race machines hebt word het natuurlijk wel wat anders.

Maar inderdaad, de meeste denken dat een cilinder monteren, en misschien een ander sproeiertje al genoeg is. Nee, je moet eigenlijk gewoon compleet opnieuw beginnen.
Meeste kopen daarom ook de spullen van een ander en zitten dsn met een onafgeteld blok en wetten de ballen er van….

Ff ter zijde wat een kutweer.

Kan niks afstellen met die regen enzo.
We zijn weer aan t bouwen hoor. Nog een aerox gekocht helemaal verroest en kapot dus nog een projectje. Een aerox mer roze top gekocht en ben hem aan t afstellen. Nog een awrox gehaald en opgevoerd met black trophy 70.
Me beta ark komt stage 6 Racing onder!
Dus ja schiet allemaal wel op
 
Liep geweldig, 90+.

Waarom is het blok er dan onderuit? Of loopt het nu voor geen meter, of helemaal niet?

Tijd om een rollenbank te kopen? Kan je ze gewoon binnen afstellen. :p
Denk dat bepaalde Tunners zoals AVDM , Jos Dijkman , DDL er wel meer uitkrijgen als de Fabrikant .
Wel een Kant Tekening ... Fabrikant maakt het zo dat het bij normaal gebruik / onderhoud / Smering /het Spul heel blijft .
Meer weet ik niet, (zonder bewerking bedoel ik dan natuurlijk) wat ik zeg, ik denk dat de opgave al optimistisch is. De fabrikant geeft echt niet minder op dan wat er mogelijk is.

Ze kunnen ongetwijfeld in de buurt komen. Maar die zullen dan ook een hoop uitlaten hebben liggen, carburateurs, membranen, luchtfilters, etc. En kunnen een hoop meten. Als je die een paar uur geeft zullen ze hem ongetwijfeld heel goed af kunnen stellen.
Maar dat kost ook een hoop geld, en zal je waarschijnlijk ook onderdelen moeten kopen die goed werken met de setup.

De meeste mensen zullen hem ook niet laten afstellen op een rollenbank. Dat zal thuis gehobby zijn, of misschien een scooterzaak zonder rollenbank, dan krijg je het natuurlijk eigenlijk nooit perfect.
 
Last edited:
Back
Top