Voor XC is een Epic meer dan prima, eigenlijk 1 van de beste fietsen voor gebruik in NL en de Ardennen naar mijn idee.
Het heeft ook te maken met de opbouw, ik heb nu b.v. een Santa Cruz Superlight welke ontworpen is voor XC met een veerweg tot 120mm. Ik kies dan een opbouw met een Fox Talas waarin je wat kan spelen qua veerweg. Dikke wielen erin en je kan de meeste dingen wel aan. Uiteraard wel rekening houdend met het bereik waarvoor de fiets is ontworpen.
Misschien is een Santa Cruz Heckler wel een fraaie optie voor je? Let wel dat al de Santa Cruz frames redelijk aan de prijs zijn hé. De Superlight zoals ik heb gaat rond de €1300,-. voor het frame alleen al.
Andere optie om toch iets ruimer te gaan dan de Epic zou een Specialized Stumpjumper Evo of zelfs een Specialized Enduro zijn. Hele mooie fietsen vind ik persoonlijk.
Specialized Camber zou ook een optie zijn, wat beter betaalbaar over het algemeen.
Maar als je nu al kijkt naar beginnend freeriden, is een Enduro met oog op de toekomst samen met een Heckler de beste keus imo.
Om even in het straatje te blijven qua merken welke je zelf aan aanhaalde.
btw, voor een run zoals het filmpje hierboven moet je niet aankomen met een Epic b.v.