Het grote mountainbike/bmx/racefiets/omafietstopic #4

Status
Not open for further replies.
Het was tijd voor een wielen upgrade uit te voeren met het oog op La Marmotte en La Vaujanny. Bij Hopmans setje Fulcrum racing zero black label kunnen kopen tegen een zeer scherpe prijs. Binnenkort is uitgebreid uittesten, nu enkel nog maar heen en weer in de straat gereden. Het verschil met de Racing 5 wielen is enorm van gewicht.

img6345o.jpg

img6347k.jpg

img6355a.jpg

img6350c.jpg

Fraaie wielen hoor! Mooi geheel zo.

Ik heb gister de Grinta! Challenge gereden, de 105 km variant door de Vlaamse Ardennen. Zaten prima kuitenbijtertjes tussen maar ging erg goed. :)

Laatst ook een fiets gekocht, tweedehands TREK SLR 1500. Ultegra afmontage met Bontrager velgen/stuur/carbonnen zadelpen

[IR]http://i41.tinypic.com/1z2nh9t.jpg[/IR]

Vanmiddag nog een rondje gedaan om aan de conditie te werken, uurtje hartslag op 160 met af en toe pieken naar 170-180, maar dat houd ik nog niet lang vol

33cxf29.jpg

Nu aan het bedenken of Limburgs Mooiste (105km) mee ga rijden met wat vrienden van mij

Last edited:
ik weet niet hoe en wat je wilt trainen. Maar uurtje hf 160 is veel te hoog! om aan je basis te werken. hierbij gaat het in het begin snel stuk beter, maar je zal heel snel op een plafon komen.

Oke, heb je meer info daarover voor mij?

Ik kwam op meerdere websites tegen dat dit goed zou zijn als stevige duurtraining. Doel is eigenlijk om algemene conditie hoger te krijgen, 1 keer per week kort (uur) intensief trainen en 1 keer per week een wat langere rit (meer dan 2 u) op lagere hf

http://www.tacx.com/nl/tacx-coach/minicursus_training/Hartslagzones.dot
http://www.hartslagmetertraining.nl/wielrennen.htm

Het is juist belangrijker dat je lang fietst op een lagere frequentie dan veel te snel fietst en je hart dus flink tekeer gaat. Kijk anders eens op rabo wielercoach, weet niet meer of dat bestaat maar daar heb je trainingsschema's icm hartslag.

Het is juist belangrijker dat je lang fietst op een lagere frequentie dan veel te snel fietst en je hart dus flink tekeer gaat. Kijk anders eens op rabo wielercoach, weet niet meer of dat bestaat maar daar heb je trainingsschema's icm hartslag.

Thanks.. Heb het eens bekeken, kom daar inderdaad op uit dat ik niet 60 minuten zou moeten fietsen op 160, maar eerder interval van 140 en 160

Thanks.. Heb het eens bekeken, kom daar inderdaad op uit dat ik niet 60 minuten zou moeten fietsen op 160, maar eerder interval van 140 en 160

Vooral in het begin denk je ook echt van: hier bouw je toch geen conditie mee op. Ik begon er toen in de winter mee, dus bij elke flinke koude wind ging je hartslag lekker omhoog, waardoor je soms erg traag aan het fietsen was :P

Een wielerseizoen bouw je alsvolgt op.

Je begint met basistrainingen dat veel uren in beslag neemt. Daarmee kan je je fosfaatpool erbij pakken mocht je dit interessant vinden. Verder is het doel om meer dan 20 uur per week op lage intensiteit te fietsen. Aantal voorbeelden van trainingen.

180 min D1(hf130-150) met daarin 3x10 min D2(hf 150-165)
120 min D1 met daarin 6x8 sec sprint(fosfaatpool)

Na een lange basisperiode ga je een veel intensievere periode in met stukken waar je rond je anaeroobe drempel gaat trainen. Hierbij kan je ook rustige oefen koersen pakken.

vb extensief interval
120 min D1 met daarin 3x(3x(3 min D3(hf 170-180)- 3 min herstel) serie rust 15 min.

Hierna ga je door naar je wedstrijd periode, waarbij je veel boven en rond je anarobe capiciteit zal rijden. Helaas gaat dit dus ten koste van je aerobe capiciteit daarom laat ik mijn renners altijd maar periodes van 6 weken wedstrijden rijden. Om daarna weer even een aantal weken aan de basis te werken.

Wil je echt serieus trainen is het aan te raden om bij een inspanningsfysioloog een vo2 max test af te leggen en daarbij je zones te laten bepalen. ook zie je gelijk hoe je conditie ervoor staat. ik ben zelf voorstander van het 3 min 0,5w/kg programma.

Thanks voor de info Dempster/Thijs, daar kan ik wat mee!!

Vooral in het begin denk je ook echt van: hier bouw je toch geen conditie mee op. Ik begon er toen in de winter mee, dus bij elke flinke koude wind ging je hartslag lekker omhoog, waardoor je soms erg traag aan het fietsen was :P

Inderdaad, ik ga zelf altijd al naar de sportschool, dus cardio op 120-140hf doe ik altijd al wel, juist daarom heb/had ik idd het gevoel dat trainen op 140 te weinig doet..

Ik ga binnenkort meefietsen met een wielervereniging hier uit de buurt, zal daar ook wel de nodige hulp/informatie kunnen vinden en krijgen :)

Last edited:
Vorig jaar deze fiets gekocht bij Plieger. Ondertussen alweer een heel aantal km's verder.

[ir]http://www.gerbeurskens.nl/image.php?ImageID=1110[/ir]

Rijden er mensen hier ook wel is toertochten? En zo ja, welke?

Status
Not open for further replies.
Back