This is a mobile optimized page that loads fast, if you want to load the real page, click this text.

Het grote mountainbike/bmx/racefiets/omafietstopic #3

Beetje OT, maar ik had me vorige week ingeschreven voor dat couchsurfen en daarbij aangegeven dat ik ook wel mensen kan hosten.
Wie komt er nu immers voor z'n plezier naar Gorinchem..?

Krijg ik vanochtend een mail van een meisje uit Toulouse op doorreis of ze morgen een nachtje kan blijven tukken. :+
Best apart, maar wel gaaf!
 
Haha! Nee, haal je niets in je hoofd.

Ik was fkk druk gisteren, dus heb lopen rennen, vliegen, draven.
Helemaal in m'n hyper liet ik d'r binnen, heb d'r even rondgeleid en ik dacht dat ze wel met een vriendin (die in een ander huis zat) de stad in zou gaan. Toen ik 't vroeg keek ze verschrikt, omdat ze dacht gewoon in huis te blijven.

Maargoed, ik moest gelijk weer weg en heb d'r dus maar op d'r bruine ogen vertrouwd en d'r achtergelaten.
5 uur dronken thuis, 9 uur er weer uit en even 2 uurtjes zitten ouwehoeren voor ze weer wegging.

Prima ervaring.
 
Ben van plan om in de vakantie een eigen fietsje in elkaar te knutselen.
Wat is een beetje een goed merk frame/fiets om mee te beginnen, als in de trend van, veel onderdelen beschikbaar en dergelijke.

Zoiets lijkt me wel tof, het hoeft echt niet allemaal "top of the bill" te zijn, gaat gewoon om de fun van het bouwen en wat fietsen.

 
Kijk bijv naar Gazelle Champion Mondial's.
Hele fijne fietsen en aangezien we er nogal wat hebben in NL, ook goed betaalbaar.

Over 't algemeen krijg je alles passend, maar zoals (om onze oorsprong nog eens naar boven te halen) bij scooters is er voor Pia en Mina genoeg te krijgen, maar voor ... weer niet.
Dus vn 't meest oppassen voor Franse fietsen van voor 1980 ong, aangezien die vaak ander draad hebben.
Verder komt eigenlijk 't meeste neer op BSA (Engels) of Italiaans spul(/draad).

Maar aangezien je hoogstwaarschijnlijk toch de velgen vervangt, gaat 't dan om je balhoofd en trap-as (bottom bracket/bb).
Dan vervolgens zit je met je bb en watvoor fitting en lengte je nodig hebt voor je crankstel. ISO/JIS, etc. 102 tot hooguit 113mm max meestal.

http://www.sheldonbrown.com/fixed-conversion.html

Geef maar een brul als je iets specifiek wilt weten.
 
Last edited:
Nu zie ik net dat in de post hiervoor wordt geschreven over fransen fietsen van voor 1980, laat ik nou net een peugot uit 1975 aan hebben geschaft, wat zijn precies de problemen hiermee?
 
Dat ligt er maar net aan..
Misschien heb je geluk en heb je BSA draad bb, misschien heb je Frans of misschien wel Zwitsers.
Veel plezier iig. (Been there, done that.)
http://www.sheldonbrown.com/velos.html

Er is ondertussen wel weer eea voor te krijgen, bijv via velo-orange.com.
Ook kan je bij een beetje fietsenmaker ook 't draad wel om laten tappen.

Die velgen zou ik trouwens lekker dichter bij huis zoeken, voordat je lang wacht of invoerrechten moet betalen en dus even veel betaald.
Ik weet niet waar ze ondertussen allemaal te vinden zijn, behalve dat je gewoon op eBay binnen EU kan zoeken.
 
Last edited:
Bedankt voor de info Bjorn, wou zelf inderdaad niet dezelfde fout maken als vaak met scooters gebeurt.
Ik ga me eens even goed inlezen en een leuk framepje/fiets zoeken.