@ Bjorn, kan jij een paar bronnen/links geven voor t bouwen van een budget-singlespeed/fixie? Evt. via PM
Ik heb mn antieke wielrenfietsje de puin in gereden, en op zoek naar een vervanging daarvan.
Wil je info over 't bouwen of waar je spullen kan vinden?
Wat heb je allemaal nodig?
Ik houd voornamelijk lfgss.com in de gaten en daarnaast gewoon mp.nl en eBay (EU ivm verzendkosten).
Op mp.nl is 't meestal wel iets duurder, in ieder geval voor wielen en 'merkspul'.
Verder heb je singlespeed.nl, m-gineering.nl, pristinefixedgear.com/shop/, 24kbikes.com/shop/ en evt wat buitenlandse sites.
Zaken waar je iig op moet letten:
Framemaat bepalen adhv binnenbeenlengte, al was Demp 't daar niet helemaal mee-eens geloof ik.
Voor fixed 't liefst horizontale (en soms semi-vert) achterpadden (dropouts) of echt baanframe met track ends.
Stuurpen: quill (klassiek) of a-head.
Balhoofd/stuurpen/vork: 1" of 1 1/8"
Stuurpen/stuurdikte(/remhendel): 25.4mm, 26.0mm (Cinelli) of oversized 31.8mm
Zadelpen: teveel verschillende
Crankset/tandwielen/ketting:
- 3/32" (normaal) of 1/8" (track)
- kettinglijn, afhankelijk van opgegeven chainline door fabrikant bij crankset > trap-as (bottombracket) op aanpassen. 1 a 2 mm verschil merk je niet.
Naven: fixed of flip-flop (fixed/single of fixed-fixed). Op fixed draad kan ook bmx freewheel zonder probleem. Geen fixed krans op ss draad mogelijk.
Breedte achterpadden/achterwiel/naaf:
- 110/120mm (track) fixed naven zijn meestal gespaced op 120mm,
- 126/130mm (geared), als as op fixed naaf lang genoeg is dan zijn spacers mogelijk, anders kan stalen frame wel coldset worden of gewoon aandraaien, maar dan kan je in probs komen met kettinglijn.
Eh..
Volgens mij zijn dat een beetje de basics.
Op m-gineering staat info en bij de
fietsgod is helemaal genoeg te vinden.