Het grote mountainbike/bmx/racefiets/omafietstopic #3

Juh, zeker! Kan ik m'n ziektekosten van afgelopen 2 maanden straks weer betalen. :+

Je wielen werden vandaag bezorgd, Nico, maar ik was niet thuis.
Hoop dat ze morgen voor 1uur weer langskomen.
 
Als je even geduld hebt, ik ga 4 december richting Eindhoven dan rijd ik langs Hopmans in BoZ. Indien interesse kan ik wel een setje aanschaffen en opsturen maar of je er uiteindelijk echt veel goedkoper mee uit bent is de vraag. :)

Beetje laat, maar alsnog bedankt voor het aanbod. Sowieso had ik je niet met extra werk op willen zadelen door mijn 'gierigheid'. Waarschijnlijk scheelt het na verzendkosten vrijwel niets. :) Ik heb de noppenbanden in ieder geval weer terug gezet en weer even door de sneeuw geramt. Met slicks had ik dat wel kunnen vergeten. Nu maar even wat onderhoud plegen (achterwiel lager heeft aandacht nodig) en dan van het voorjaar weer verder kijken.
 
kan met het fietsplan van het werk weer een nieuwe fiets uitzoeken. 3 jaar geleden een gewone dagelijkse fiets genomen. Dit jaar een mountainbike.

Gaat deze denk ik worden

thumb_10000_10000_L2hvbWUvaHR0cGQvdmhvc3RzL2dvb3NzZW5zcmFjZXNob3BzLm5sL2h0dHBkb2NzL2dmeC91c2VyaW1nL2lwcm9jbXNfcHJvZHVjdC5maWxlbmFtZS4zMjMuanBlZw==.jpg


Manitou Drake voorvork, Shimano XT onderdelen. Denk wel een nette fiets.
 
kan met het fietsplan van het werk weer een nieuwe fiets uitzoeken. 3 jaar geleden een gewone dagelijkse fiets genomen. Dit jaar een mountainbike.

Gaat deze denk ik worden

thumb_10000_10000_L2hvbWUvaHR0cGQvdmhvc3RzL2dvb3NzZW5zcmFjZXNob3BzLm5sL2h0dHBkb2NzL2dmeC91c2VyaW1nL2lwcm9jbXNfcHJvZHVjdC5maWxlbmFtZS4zMjMuanBlZw==.jpg


Manitou Drake voorvork, Shimano XT onderdelen. Denk wel een nette fiets.

Quanta kosta? Zoek nog een leuk fietsje met aardige onderdelen voor m"n vriendin.
 
@ Bjorn, kan jij een paar bronnen/links geven voor t bouwen van een budget-singlespeed/fixie? Evt. via PM

Ik heb mn antieke wielrenfietsje de puin in gereden, en op zoek naar een vervanging daarvan.
 
Inderdaad 899,- Schijnt een Duits merk te zijn en zit volgens hun kwalitatief goed materiaal aan. Alleen de kleur is niet echt vet. Gaat mij trouwens ook totaal niet om de looks. Heb hem hier al in de doos staan.
 
@ Bjorn, kan jij een paar bronnen/links geven voor t bouwen van een budget-singlespeed/fixie? Evt. via PM

Ik heb mn antieke wielrenfietsje de puin in gereden, en op zoek naar een vervanging daarvan.

Wil je info over 't bouwen of waar je spullen kan vinden?
Wat heb je allemaal nodig?

Ik houd voornamelijk lfgss.com in de gaten en daarnaast gewoon mp.nl en eBay (EU ivm verzendkosten).
Op mp.nl is 't meestal wel iets duurder, in ieder geval voor wielen en 'merkspul'.
Verder heb je singlespeed.nl, m-gineering.nl, pristinefixedgear.com/shop/, 24kbikes.com/shop/ en evt wat buitenlandse sites.


Zaken waar je iig op moet letten:

Framemaat bepalen adhv binnenbeenlengte, al was Demp 't daar niet helemaal mee-eens geloof ik. ;)

Voor fixed 't liefst horizontale (en soms semi-vert) achterpadden (dropouts) of echt baanframe met track ends.

Stuurpen: quill (klassiek) of a-head.

Balhoofd/stuurpen/vork: 1" of 1 1/8"

Stuurpen/stuurdikte(/remhendel): 25.4mm, 26.0mm (Cinelli) of oversized 31.8mm

Zadelpen: teveel verschillende

Crankset/tandwielen/ketting:
- 3/32" (normaal) of 1/8" (track)
- kettinglijn, afhankelijk van opgegeven chainline door fabrikant bij crankset > trap-as (bottombracket) op aanpassen. 1 a 2 mm verschil merk je niet.

Naven: fixed of flip-flop (fixed/single of fixed-fixed). Op fixed draad kan ook bmx freewheel zonder probleem. Geen fixed krans op ss draad mogelijk.

Breedte achterpadden/achterwiel/naaf:
- 110/120mm (track) fixed naven zijn meestal gespaced op 120mm,
- 126/130mm (geared), als as op fixed naaf lang genoeg is dan zijn spacers mogelijk, anders kan stalen frame wel coldset worden of gewoon aandraaien, maar dan kan je in probs komen met kettinglijn.

Eh..
Volgens mij zijn dat een beetje de basics.
Op m-gineering staat info en bij de fietsgod is helemaal genoeg te vinden.
 
Last edited:
Als ik dat zo zie dan weet ik denk ik wel wt ik met mijn raleigh racefiets ga doen :p ding hangt al een paar jaar in de shuur en wil hem wel weer gaan gebruiken van het voorjaar :).

Had me al eens verdiept in die fixedgear scène en er zijn echt VEEL spullen te krijgen!
 
Iemand hier bekend met bepalen van spaaklengtes?

Even copy-paste:
2gsfqkp.jpg

I'm not sure what the ERD of my Corima Aero above is, as I don't know if there are any differences in the years they were build.
I found this on weightweenies:
ERD 553.0 mm and the inner diameter 544.0 mm
I measured the inner diameter of mine and it's the same, so is it fair to say the ERD will be the same too?

Am I then right on this?

Spoke hole: 2.6mm
Spoke circle: 62mm
Centre to flange left and right: 29.5mm
Holes: 24
Using the Edd spokecalc for lacing 2 crossed it tells 262.7mm

But the Corima Aero ERD implemented in the calculator is using 563.0mm ERD and tells 267.7mm
I'm not sure, but is the latter including nipples?
What length should I pick for internal nipples?
 
Thanks.
Werd er zelf alleen nog geen steek wijzer van, want had nu al 3 maten, haha.
Een überfietsgoeroe heeft er nog even naar gekeken en kwam met Sapim CX 268 of CX ray 271 spaken..

Vet, een DH bike! Ook echt naar 't buitenland mee knallen dan?
Ik zou zo graag vd zomer eens een poging DHen doen..

I ben zelf ook weer druk bezig..
Naaf voor achtervelg zoeken, (in)spaken, kijken of ik m'n stuurpen van threadless kan aanpassen naar threaded, 3 fietsen versturen, fiets uit elkaar trekken voor afhandeling met TNT, velgen ophalen voor onze Nicolas, baanfiets klaarmaken voor 'custom paintjob' die in een winkel moet komen te staan en waarschijnlijk een nieuw zomerprojectje kopen..

[ir]http://i419.photobucket.com/albums/pp271/qeugeot/1976nl/1976nl_06.jpg[/ir]
In 't oranje.
Heb hier al een een moustache bar en een setje naven met hoge flens op 't oog..
 
Gaaf apparaat, oldskool oranje staat wel hip denk ik.

Ik wil deze zomer weer naar Noorwegen, heb ook al een fraaie fiets op het oog maar is wel erg prijzig. Trek Session 88, gelijk top of the line mgoed.

De rest van het jaar naar Winterberg/Alpen etc. Lijkt mij wel gaaf, vakantiedagen zat voorlopig dus. :)
 
Back
Top