Het aanschaffen van een nieuwe scooter

aevitas

Well-Known Member
Goedendag.

Ik ben al enige tijd op zoek naar een scooter. Ik heb me er nooit in verdiept en weet er, om het maar kortaf te zeggen, geen zak van af..

Ik zoek enige hulp bij het zoeken van een goede, betaalbare scooter die mij elke dag netjes naar mijn werk of andere bestemmingen brengt.. Hierbij ook de vraag wat slimmer is ; 2e hands of uit een winkel ? Aangezien ik er niets vanaf weet, is uit de winkel misschien beter ?

Ik dacht eerst aan een Yamaha Aerox (eigenlijk puur omdat ik het een mooie scooter vind..) maar toen werd die vandaag afgeraden door iemand en die raadde weer een Zip 4 aan (Zip 4-tact ofzo denk ik? :S).

Ik heb dus werkelijk geen idee, ik kan naar een scooter winkel gaan voor advies maar 9 van de 10 x krijg je dan verkoop praatjes.

Hierbij wat ik wil; het moet een scooter zijn die lekker zuinig rijd, met een mooie snelheid (rond de 60-70 ofzo? weet niet eens wat maximaal is toegestaan eigenlijk :rolleyes: Dacht 50...), betaalbaar en van goede kwaliteit. Ook moet hij een beetje een mooi uiterlijk hebben en (het liefst) ook convertabel zijn voor een eventuele pasagier.

Ik verdien niet bizar veel (ben bijna 19 en ben nog werkende als leerling), dus rond de 11 á 1200 euro vind ik wel genoeg.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!

Bedankt alvast,
aevitas.
 
Advertisement - register to remove this

Gisteren (dinsdag) eindelijk dat papiertje gehaald met 5 fout!
Vandaag gelijk aangevraagd en naar dealers gegaan. Ik weet dat ik eerst een ZIP 4-takt wilde, maar ik heb er op een gezeten vandaag en het rijd echt kut met iemand achterop.. Moet toch redelijk vaak mn vriendin mee nemen als we ergens heen gaan anders moet ik haar laten fietsen namelijk:p. We hebben nu 2 scooters kunnen vinden:

Peugeot Vivacity (zilver)
Was eigenlijk 1150 euro maar we hebben er 1075 euro van kunnen maken, 2 jaar oud.
Ik vind dit wel een redelijk scooter, het enige wat ik (zonder verstand ervan eigenlijk) eraan kon zien was dat de uitlaat er best oud uitzag. Volgens mij ook iets qua roest.. Kan dit kwaad? Ik was er in ieder geval niet al te enthousiast over, kon ook nog geen proefrit maken helaas.

Peugeot Vivacity Sport uitvoering (zwart/zilver) (4 jaar oud)
995 euro, hier kunnen we mogelijk nog iets van af krijgen aangezien ze zoveel mogelijk voor augustus willen verkopen ivm verhuizing naar een nieuw pand.
Ik heb hem niet heel goed kunnen bekijken (alleen aan de rechter kant), maar de uitlaat van deze zag er echt top uit. Het zag er eigenlijk uit als een nieuwe scooter om eerlijk te zijn, geen krasjes of wat dan ook ontdekt! Ik kan hier zaterdag een proefritje op maken!

Hier ben ik niet zo enthousiast over:
Peugeot Speedfighter II (rood) voor 1000 euro.
Watergekoeld, geen mankementen voor zover ik zag alleen hij is uit 2002 ongeveer. Ik ben niet zo'n fan van waterkoelen aangezien het niet heel veel beter SCHIJNT te zijn, voor zover ik gehoord en gelezen heb en als er iets mis mee is kost het flink wat poen.. Al ziet die scooter er wel gelikt uit!

Mn pa raad dus die van 2 jaar oud aan omdat hij 4 jaar te oud vind, al vind ik die laatste er echt super uit zien en de uitlaat ziet er goed uit.. Voor de rest heb ik eigenlijk geen idee waar ik op moet letten..

Ik weet dat het lastig advies geven is van een afstand en zonder foto's, maar heeft iemand misschien een mening hierover? ;)

Alvast bedankt!

ps: Ik kan rond de 1100 besteden dus raad aub geen nieuwe aan.
 
Mja... dat zegt ook vrij weinig bij een scooter. Kilometer teller kabels knappen bij bosjes, sportstuurtjes worden gemonteerd, cilinders worden vervangen, etc etc.
 
Oké.. Dus ehm.. Ik kan er eigenlijk geen conclusies uit trekken? Slimmer om te gaan wat ik mooier vind dan maar? Weet het aantal km niet precies.. Zal 't opschrijven zodra ik er weer ben aanstaande zaterdag!

Bedankt alvast!
 
Uitlaten roesten na een weekje zowat al daar hoef je je neit druk om te maken. Een tweedehands origineel/sito uitlaatje kost ook nog geen vier tientjes dus das de wereld ook niet MOCHT hij toch scheuren of wat dan ook. Bouwjaren zeggen wel veeeeeel meer dan km-standen. Maar uiteindelijk zou ik gewoon gaan voor wat je mooi vindt en iemand mee nemen met verstand ervan die weet waar die naar moet kijken. En dan maar een gokje wagen ;)
 
Bouwjaar zegt ook gewoon helemaal niks. Zijn genoeg mensen die een scooter van paar jaar oud hebben staan en maar af en toe er eens op rijden. Zo heb je dan wel een vrij oude scooter maar zegt niks persoonlijks over de slijtage..

En KM standen zou ik ook niet geloven. Tellers zijn nogal erg makkelijk uit te wisselen..

Als ik zelf eens me mening mag geven...

Ik vind dat als je 2dehands koopt altijd op een gaar ding uitkomt. Maar dan ook zelden kom je een scooter tegen ( die van een oudere man of vrouw is geweest) die er nog goed eruit ziet.

En geloof mij de verkoper zal echt niks vermelden als er toch gebreken zijn of liegen gewoon.

Heb al 3 scooters gehad waarvan ze alleen gewoon gaar waren. Mocht je toch 2dehands kopen ga dan wel overdag als de zon volop schijnt zodat je de werkelijke scooter goed kan bekijken.

Me eerste scooter begon bij het eerste model viva-city uit 1999. Deze was toen nieuw gekocht. Nog nooit een probleem mee gehad. Toen helaas een ongeluk gehad en scooter in onderdelen verkocht.

Nou ik vond de Aprilia Rally LC wel een heel mooi model toen. Nieuw niet meer te krijgen dus 2ehands gaan zoeken. Eindelijk 1 gevonden. Mocht erop rijden. Remmen waren gaar, dus ik dacht even opnieuw afvullen en klaar. Aan de buitenkant zag die er z.g.a.n eruit.

Dus ik vertrouwde het wel. Dus gekocht. Eenmaal thuis aangekomen. Ik rijd er weer op. Was met de stationair schroef gekloot. Liep erg hoog stationair. Vielt ook steeds uit.

Dus ik blok inspecteren. Wat zat daar een ongelovelijke troep in zeg!!. Carter was harstikke zwart. Vario versleten en verroest, alles wat erachter zat zag er niet uit.
Kom je ook nog eens achter dat het bovenste uitlaat boutje afgebroken in het carter zat van de uitlaat en dus met 1 boutje vast zat. Uitboren ging dus niet.. Ja je raad het al..
ik wilde het toch goed hebben, dus hele moter opnieuw opgebouwd. Maar heeft ook weer allemaal extra geld gekost.. Voorvork was ook al niet meer zo best en die was erg prijzig (zo`n 550 euro voor zo`n standaard brak rotding)
Momenteel een hobby scooter)

Daarna ook nog een Aprilia SR gehad. Bleek overgespoten te zijn. Viel niet echt op. Maar toen ik hem had was het snel duidelijk. Voorvork stond ook niet helemaal recht..

Nou een peugeot speedfight WRC 206 die uit elkaar donderd... Mag blij zijn dat ie nog rijd..

Dus sinds ik 2ehands heb gekocht alleen maar problemen ondervonden. En inclusief alles vervangen zowat 3 nieuwe kunnen hebben..

Je hebt mensen die alleen maar rijden met een scooter, en als die niet meer goed is gewoon weer een nieuwe kopen en jij dus met een barrel zit.

Tuurlijk zijn er ook mensen die wel eens wat vervangen, maar vaak zijn dit ook probleem scooter waarvan het ene gemaakt is en het andere kapot gaat.. en daarom ook verkopen..

Maar je hebt ook mensen die veel vervangen, en bijvoorbeeld op een of andere reden zeggen van we doen niks meer aan de scooter, als die op is gaat ie gewoon weg..

Dus dat je een barrel koopt is vrij aanwezig. Als je een jonge scooter of een nieuwe koopt weet je zeker dat ie wel goed zou moeten zijn.
 
Als ik je verhaal zo lees klinkt het meer alsof je overhaast gekocht hebt of er geen verstand van hebt... Als dat ding raar loopt merk je dat bij de testrit toch al wel, of heb je alleen even heen en weer in de straat gereden en hem niet even warm laten draaien en paar goeie bochten mee genomen etc? Overgespoten tjah als jij het niet zag zal degene die het van jou koopt ook niet zien waarschijnlijk, wat is het probleem dan. Dat dingen verroest zijn kan je meestal wel een beetje zien, als alle carterkap boutjes roesterig zijn zal de rest van de scooter ook niet veel beter zijn. Als dingen met ti-ripjes vast gezet zijn weet je al dat ze (goeie kans) overal beun oplossingen voor hebben gebruikt.

Er zijn voldoende goede tweede hands scooters te kopen, je moet alleen de juiste vinden en niet voor 600 euro klaar willen zijn. Wat kost een scooter nieuw, 2000 3000? Dan kan je niet verwachten dat je tweedehands voor 600 een nieuwstaat dingetje koopt natuurlijk ;)

Maar het komt er gewoon op neer: kijken naar staat van schroefjes/boutjes die je zo kan zien, kijken naar banden, AARDIG stuk op rijden en warm laten draaien etc, goed de vering checken (is altijd lek is mijn ervaring..), kijken of je zonder handen kan rijden (ivm speling/krom frame of voorvork). Ophang punten van de kappen bekijken.

Kost allemaal tijd en de verkoper zal misschien niet zo van je gecharmeerd zijn, die wil natuurlijk zsm van dat ding af maar als je je centjes niet wil verspillen (of later bij betalen aan nieuwe onderdelen) dan doe je er gewoon goed aan om alles te controleren en/of iemand mee te nemen die er verstand van heeft :)
 
Heel erg bedankt voor alle reacties!

Ik heb alles opgeschreven. Ik heb de volgende punten waar ik op moet letten (ik ken helaas niemand met echt veel verstand van die dingen...wel rondgevraagt :S):

-Eigenwijs zijn en zeggen tegen de verkoper dat ik er +- een halfuurtje mee wilt rijden, eventueel als hij tegenstribbelt betaal ik wel 5 euro voor benzine (liever 5 euro dan 300-500 euro reperatie kosten ofzo..) en anders zoek ik wel een andere dealer.
-Zonder handen rijden.. Is dit verstandig? Ik heb 2x op een scooter gereden, ik ben geen type die om de havenklap erop rijd enzo.. Ik kan 't wel op de fiets (inclusief bochten) dus dit zou ook moeten lukken? Is er geen andere manier om de voorvork te checken?
-Scherpe bochten maken, wanneer is er dan iets mis?
-Erop letten dat hij goed optrekt en niet ergens blijft hangen en dan erg langzaam optrekt (dit heb ik zelf bedacht aangezien ik een paar topics hierover zag?)
-Letten op de metertjes, standaart dingen checken zoals de elektrische start, lichten enz.
-Luisteren naar het geluid dat hij maakt.

Ik ga zaterdag dus op die Vivacity Sport rijden, ik heb vandaag nog 2 dealers bezocht maar geen alternatief gevonden. Ik ben zelf erg positief over deze scooter.. Alleen heb ik 1 zorg.. Hij ziet er gewoon TE mooi uit, zou hij overgespoten zijn? Hij ziet er alleen wel EXACT uit zoals deze:

http://static.marktnet.nl/adimg/sp3/1390326-b4ca-204x300-f.jpg

Ik heb nu ergens gelezen dat als je een kap eraf haalt dat je zo ongeveer de hele inhoud kan zien van de scooter.. Zou ik dit aan de dealer kunnen vragen? Waar moet ik dan precies op letten?

Ik moet erbij zetten dat ik 3 maanden garantie krijg van de dealer, dus ik zou eventueel een goede afspraak hierover kunnen maken (en het contract GOED door moeten lezen) en hem dan kunnen kopen, ik ga dan ook echt gelijk terug als er mankementen zijn.

De dealer is Dat Zit Wel Snor in Schalkwijk (in de buurt van Nieuwegein), misschien dat iemand hier deze dealer kent. De andere is Ton van der Ijssel op de Laan van Ginuea (ofzo) in Utrecht.

Ik zet dit neer hopend dat iemand ervaring heeft met de dealers.

Bedankt voor de hulp tot nu toe! :)
 
Vandaag op die Vivacity sport gereden... Rijd echt prima, hij is 4 jaar oud maar nergens aan te merken. Hij heeft er 14.500 km op zitten en is van een oude man geweest dus dat is iig goed!

Heb zoveel mogelijk gecheckt en 0 mankementen...
 
Heeft iemand hier toevallig iets op toe te merken? Hij heeft aardig wat km gereden, heb 3 maanden garantie maar voor zover ik zag en hoorde was hij gewoon goed. Motorisch niets gemerkt, trok eerst langzaam op (hij had een week of 2-3 stil gestaan) maar dit was al na 10-15 min normaal. Ik kon zonder handen gemakkelijk rijden, dus de voorvork is dan top? Ik heb naar de banden gekeken, het profiel zag er echt prima uit en er zitten geen scheuren of wat dan ook in! Hij start goed, de remmen doen het goed. Heb een paar keer flink scherpe bochten gemaakt en ook dat ging uitstekend. De metertjes waren allemaal soepel (in tegenstelling tot die van de Speedfight II, heb hier ook op gereden alleen dat metertje had ADHD, schoot alle kanten op waardoor k dus geen idee had hoe hard ik nou reed.. Volgens mij rond de 55-60). Alle lampen, knipperlichten deden het ook.

Al met al.. Mijn ouders zijn meer enthousiast over die scooter van 2 jaar, ik heb een goed gevoel met deze scooter ook omdat er een ouder persoon op gereden heeft.

Iemand tips?
 
Heeft iemand hier toevallig iets op toe te merken? Hij heeft aardig wat km gereden, heb 3 maanden garantie maar voor zover ik zag en hoorde was hij gewoon goed. Motorisch niets gemerkt, trok eerst langzaam op (hij had een week of 2-3 stil gestaan) maar dit was al na 10-15 min normaal. Ik kon zonder handen gemakkelijk rijden, dus de voorvork is dan top? Ik heb naar de banden gekeken, het profiel zag er echt prima uit en er zitten geen scheuren of wat dan ook in! Hij start goed, de remmen doen het goed. Heb een paar keer flink scherpe bochten gemaakt en ook dat ging uitstekend. De metertjes waren allemaal soepel (in tegenstelling tot die van de Speedfight II, heb hier ook op gereden alleen dat metertje had ADHD, schoot alle kanten op waardoor k dus geen idee had hoe hard ik nou reed.. Volgens mij rond de 55-60). Alle lampen, knipperlichten deden het ook.

Al met al.. Mijn ouders zijn meer enthousiast over die scooter van 2 jaar, ik heb een goed gevoel met deze scooter ook omdat er een ouder persoon op gereden heeft.

Iemand tips?



een vivacity is normaal ee hele goede scooter!
14 500 km is wel niet erg weinig he!
is er al iets vervangen ? (cilinder,batterij,remblokken,...)
en hoeveel was de prijs voor die vivacity ?

grtz!
 
Peugeot Vivacity Sport uitvoering (zwart/zilver) (4 jaar oud)
995 euro, hier kunnen we mogelijk nog iets van af krijgen aangezien ze zoveel mogelijk voor augustus willen verkopen ivm verhuizing naar een nieuw pand.
Ik heb hem niet heel goed kunnen bekijken (alleen aan de rechter kant), maar de uitlaat van deze zag er echt top uit. Het zag er eigenlijk uit als een nieuwe scooter om eerlijk te zijn, geen krasjes of wat dan ook ontdekt! Ik kan hier zaterdag een proefritje op maken!

Als hij gewoon verder goed rijd en je geen mankementen kan vinden en je een goed gevoel bij deze scooter hebt waarom niet ?
 
een vivacity is normaal ee hele goede scooter!
14 500 km is wel niet erg weinig he!
is er al iets vervangen ? (cilinder,batterij,remblokken,...)
en hoeveel was de prijs voor die vivacity ?

grtz!

De accu aangezien die niet echt jovel meer was. Ik heb daar verder niet naar gevraagt, maar ik denk dat als de uitlaat er echt uit ziet als nieuw dat hij dan wel vervangen moet zijn? Of kan hij er altijd zo mooi uit blijven zien als je bv altijd met lkkr weer rijd? Zal er eens naar vragen..

995 euro op het moment, maar we hebben het nog niet echt over de prijs gehad dus daar valt vast en zeker iets van af te halen! Vooral omdat ze ervan af willen ivm verhuizing over 2 weekjes ofzo ;)
 
Gewoon nemen, moet er toch een keer van komen. Wel even GOED kijken waar je precies garantie op hebt, je hebt ze erbij zitten die je voor zoveel honderd euro er garantie op geven dat je banden niet lek gaan en de rest niet dekken bij wijze van spreken.
 
14,5k km's is zeker niet veel, een scooter kan mits niet te opgefokt wel een ton halen.
Uitlaat kan mooi blijven als je de scooter goed onderhoud, olie erop etc. (hoewel dit meestal niet gebeurt op een originele zwarte uitlaat)
 
Bedankt voor de tip Lodyx ! ;)

Heb vanmiddag mn rijbewijs opgehaald eindelijk dus hoop hem morgen/overmorgen te hebben!

Goed om te horen dat 14,5k nog best meevalt, ik dacht dat het een redelijk aantal was namelijk. Die andere heeft trouwens 8k gereden in 2 jaartjes. Zit erover na te denken morgen daar toch nog even op te rijden (gewoon puur omdat het ook een Vivacity is, kijken hoe 't met die gaat) maar het word toch die sport gok ik!

Zal het ff posten zodra ik hem eindelijk heb, donder dan gelijk mn fiets in de gracht het is echt kut om te fietsen nu k bijna een scooter heb. :p
 
Hmpf.. Ok ik zet hem wel in de schuur :p

Kreeg net te horen dat het wss nog 2 á 3 weken duurt voordat ik 't geld heb, sluit nooit een polis af bij Zwitserleven want het zijn allemaal centeneukers...

Achja.. :( Hoop dat die sport niet verkocht word nu..
 
Back
Top