Het aanschaffen van een nieuwe scooter

aevitas

Well-Known Member
Goedendag.

Ik ben al enige tijd op zoek naar een scooter. Ik heb me er nooit in verdiept en weet er, om het maar kortaf te zeggen, geen zak van af..

Ik zoek enige hulp bij het zoeken van een goede, betaalbare scooter die mij elke dag netjes naar mijn werk of andere bestemmingen brengt.. Hierbij ook de vraag wat slimmer is ; 2e hands of uit een winkel ? Aangezien ik er niets vanaf weet, is uit de winkel misschien beter ?

Ik dacht eerst aan een Yamaha Aerox (eigenlijk puur omdat ik het een mooie scooter vind..) maar toen werd die vandaag afgeraden door iemand en die raadde weer een Zip 4 aan (Zip 4-tact ofzo denk ik? :S).

Ik heb dus werkelijk geen idee, ik kan naar een scooter winkel gaan voor advies maar 9 van de 10 x krijg je dan verkoop praatjes.

Hierbij wat ik wil; het moet een scooter zijn die lekker zuinig rijd, met een mooie snelheid (rond de 60-70 ofzo? weet niet eens wat maximaal is toegestaan eigenlijk :rolleyes: Dacht 50...), betaalbaar en van goede kwaliteit. Ook moet hij een beetje een mooi uiterlijk hebben en (het liefst) ook convertabel zijn voor een eventuele pasagier.

Ik verdien niet bizar veel (ben bijna 19 en ben nog werkende als leerling), dus rond de 11 á 1200 euro vind ik wel genoeg.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!

Bedankt alvast,
aevitas.
 
Advertisement - register to remove this

hangt er vanaf, wat zit lekker, hoe groot ben je ... als je er niet veel van af weet kan je best eens bij verschillende dealers langsgaan, eens een testrit maken en dan zelf kiezen! een zipje lijkt me wel ideaal als ik je zo hoor, maar ik persoonlijk zou 2 takt rijden...
 
Ik weet niet precies hoe lang je bent, maar ik zou je een aerox afraden. Hoewel ze lekker sportief zijn, zijn ze heel erg klein, en ik heb altijd medelijden met de passagier, aangezien die nauwelijks ruimte heeft.

Een zip 4 zal ie wss idd een 4takter mee bedoelen, die zijn goed en betrouwbaar, net als de 2takt trouwens. Lekker makkelijk op de 60-70 te krijgen enzo (al mag je idd officieel maar 45).

Verder zou je nog kunnen kijken voor een 2dehands Neos bij bv. een dealer, 1tje van het voorlaatste type zijn vaak nog goed, en voor zo'n 1000 euro te krijgen. Heb er zelf ook 2 jaar op gereden, ze zijn stabiel, hebben veel beenruimte en je passagier heeft het ook lang niet slecht.

keuze genoeg dus, ik zou gewoon wat rondkijken wat je eventueel bevalt en op basis daarvan een keuze maken.
 
Bedankt voor de reacties!

Ben zelf niet echt groot, 1.75 m ongeveer :p

Zal maar wat rond gaan kijken, maar reacties zijn altijd welkom!

ps. Wat houdt 4 takt en 2 takt eigenlijk in?
 
Last edited:
Ik zou als ik jou was een Zip 4-takt pakken, die zijn zuinig en heb je weinig onderhoudt aan. Nieuw zit deze wel boven je budget, maar er zijn met een beetje zoekwerk ook genoeg goede 2ehandsje te vinden (met jou budget zeker). Ook is deze scooter groot genoeg voor jou.
Passagiers zou ik niet echt na kijken, want ben eigenlijk nog geen een scooter tegen gekomen waar de passagier echt fijn zit (persoonlijke mening), overigens zit je als passagier beter op een Zip als op een Aerox.
Verder zou ik ook gewoon niet aan opvoeren beginnen, mijn ervaring is dat je daar toch alleen maar boetes van krijgt. En met die 10-20kmpu wat je scooter harder rijd, ben je toch geen half uur eerder op je werk.

Verschil tussen 2- en 4-takt zit hem in het motorblok. 4-takt is zuiniger en veel slijtvaster. Gebruik je de scooter voor woon-werkverkeer, zou ik dus sowieso een 4-takt pakken.
Wil je gaan opvoeren dan moet je een 2-takt pakken, omdat je deze veel makkelijker opvoert.

Overigens heb ik jaren een Aerox gehad en veel opgevoert en hoop geld in boetes en onderhoudt gestoken. Heb uiteindelijk de Aerox van de hand gedaan en een Zip 4-takt gekocht. Heb om eerlijk te zijn spijt er van dat ik de Zip 4-takt niet gelijk gekocht heb. (Alhoewel ik altijd veel plezier aan het sleutelen en opvoeren van de Aerox heb gehad, maar daar koop jij geen scooter voor zoals je al aangeeft in je post.)
 
Last edited:
ps. Wat houdt 4 takt en 2 takt eigenlijk in?

de manier waarop je motor draait, met een 4 takt heb je 4 arbeids slagen terwijl je met een 2-talt er maar 2 heb( correct me if i'm wrong ? ) . een viertakt werkt dus met kleppen etc. qua techniek is een 4takt ingewikkelder, maar er komt veel minder snel iets aan, en maakt in mijn oren ook een leuker geluidje ( zwaarder, tov het gejankt van een 2T ).

maar als je niet gaat opvoeren en voor woon-werk kan ik je enkel een 4takt aanraden !
 
Hmm Yamaha Neo's 4 takt.. Zal eens rond gaan kijken idd ;) Eerst ff mn brommer certificaat regelen aangezien ik die nog niet heb (en ook geen rijbewijs). Dat moet niet zo'n heel groot probleem worden.

4 takt klinkt wel goed inderdaad, ik hou ook wel van een leuk geluidje ipv gejank (nu weet ik dus waarom de ene scooter wel goed klinkt en de andere niet :p).

Bedankt voor de reacties, zijn er nog andere meningen? Oh ja, als ik eventueel een 2e handse zou aanschaffen (met het risico dat er onderdelen zijn die snel kapot gaan enzo) rond welk budget zou ik er dan een aanschaffen? Ik meen dat dit van de km / bouwjaar enzo afhangt?

En stel dat ik een scooter zou kunnen krijgen voor 700 euro maar het blijkt dat bv de uitlaat kapot is of gaat, zou ik dan nog goedkoper uit zijn dan dat ik een nieuwe haal?


Groetjes,
aevitas.
 
als hem nieuw kan halen moet je hem nieuw halen, geen gezeik... :)

als het echt niet anders kan, zorg at je de scoot van een meisje of een ouder persoon koopt, dan is er vrijwel nooit iets veranderd....

als je iets koopt, kijk dan vooral naar de voorvork en luister of je geen eigenaardige dingen hoort bij het blok...
 
Prijs wordt idd voor het allergrootste deel bepaald door het aantal km's dat het ding gelopen heeft. Vaak zit je rond de 800 wel netjes, cker met een Neos. Of er al 2ehands viertaktjes te vinden zijn weet ik eigenlijk niet, verwacht het eigenlijk nog niet echt, aangezien ze nog niet zo lang op de markt zijn.

En voor je voorbeeld, een andere uitlaat (mocht je um echt gesloopt krijgen) kost zo'n 50-60 euro, afhankelijk welk type je neemt, dus dat valt best mee. Mocht het nou zo zijn dat alles kapot draait, dan had je idd beter een nieuwe kunnen kopen ja, maar met zo'n prijs gebeurd je dat niet zo heel snel :p
 
Tja, kijk wat je mooi vind en maak een test ritje... persoonlijk ben ik voor 2takt... maar als je zuinig wil rijden neem je 4takt. 4takt is lastiger op te voeren dan 2takt.
 
als hem nieuw kan halen moet je hem nieuw halen, geen gezeik... :)

als het echt niet anders kan, zorg at je de scoot van een meisje of een ouder persoon koopt, dan is er vrijwel nooit iets veranderd....

als je iets koopt, kijk dan vooral naar de voorvork en luister of je geen eigenaardige dingen hoort bij het blok...

meisje wil vaak niet zeggend at het een nette scooter is xD
anyway

4takt betekend meet toeren met minder benzine in principe dus zuiniger
verder als je niet veel verdient kun je dus beter een 4 takt nemen
voor de rest draaid het niet alleen om mooi maar ook functionaliteid, ga wat scooter winkels af om te kijken wat lekker zit en wat in je prijs klasse is bij scooter winkels verkopen ze ook wel eens 2ehands scooters rond jou rightprijs. en dat is betrouwbaarder dan zo maar via 1 of andere internet site.
 
Bedankt voor alle info en tips!

Ben nu een paar scooter winkels afgeweest, binnenkort ff mn theorie aanvragen dan ff blokken en dat ding binnenhalen, moet geen groot probleem zijn.

Heb nu 2 winkels die 2e hands scooters verkopen, die zien er nog wel netjes uit.. Kan niet wachten tot k er eindelijk 1 heb zeg het is echt rot om te fietsen nu ik weet dat ik er binnenkort een heb :p

Zal deze thread nog regelmatig checken en misschien nog wel wat vragen als dat nodig is ;)


Groetjes!

Aevitas
 
Zal ik zeker doen!

a.s. woensdag 1 july mn brommercertificaat examen doen.. Hopen dat k em in 1x binnen heb, daarna gelijk die scooter halen!

Wat is fietsen branden op dit moment zeg, nu ik weet dat ik hem bijna heb.. Had k maar geduld :D

Ik post over een weekje hoe of wat!
 
Mja, gelukkig is dat niet zo heel erg legaal:rolleyes:
TS wil gewoon woon-werk/school vervoer hebben die nog zuinig is ook. Dan is een 4-takt Zippert prima te doen. Als je wat vlotter wilt zijn en wat meer budget hebt, zou je een motorrijbewijs kunnen halen en een motorscooter kunnen kopen.
 
Offtopic:
emo.gif


Die jij daar opnoemt zijn namelijk geen lachende emo smilies. ;)
 
Back
Top