Hand op de pook

Afremmen op de motor kan met beide.. Als je gewoon van zn 4 naar zn 3 gooit en je laat de koppeling rustig opkomen rem je ook af op de motor zonder de rem aan te raken.. Wat jij bedoelt met een vrachtwagen is een Retarder..
 
O oke,
ja ik vind dat afremmen op de moter van een auto nooit zo lekker klinken.
Dan doe ik eerder he gas los, laat ik de vaart minderen met behulp van me rem, en trap ik daarna de koppeling in.

Maar beide kan dus gerust
 
Rico.. said:
O oke,
ja ik vind dat afremmen op de moter van een auto nooit zo lekker klinken.
Dan doe ik eerder he gas los, laat ik de vaart minderen met behulp van me rem, en trap ik daarna de koppeling in.

Maar beide kan dus gerust

Het klinkt voor jou gevoel raar omdat hij ineens extra toeren gaat maken. Dit kan totaal geen kwaad als jij je motor gewoon goed onderhouden hebt. (er is natuurlijk wel een grens met terugschakelen, bijv van zn 5 (120km/h) naar zn 3 gooien fzo.) Maar als je gewoon bijremt, terugschakelt en weer wat bijremt is er niks aan de hand. Je moet het gevoel ff aanleren, maar je zal er stukken meer profijt van hebben dan je auto uit laten rollen. Scheelt in snelheid, remblokken etc. Ik dacht dat je tegenwoordig toch ook MOEST terugschakelen bij je rijlessen/examen?
 
Mitsjiel said:
Terugschakelen is het zogenoemde ''oude rijden'' en remmen met de rem en dan terug naar ze 1 het ''nieuwe rijden'' :)

en het irritante...als je zo afremt en stoplicht springt weer op groen staat die nog in ze 4 moet je eerst terug schakelen en dan weer gas geven, beter gewoon van ze 4, 3, 2 en pas op het laatst 1 als je echt stil staat dan kan je gewoon altijd makkelijk weg rijden als stoplicht weer plotseling op groen springt.
 
Tijdens mijn rijlessen was ik verplicht om telkens terug te schakelen. Nu nog steeds doe ik niets anders, als het licht op groen springt kan je meteen doorrijden zonder je versnelling te moeten zoeken. Het is ook beter voor de slijtage van uw remmen he... :+ Er zijn vast redenen zat.

Oh ja, het is gewoon leuk +ralf+
 
Wijne said:
chem0 said:
(er is natuurlijk wel een grens met terugschakelen, bijv van zn 5 (120km/h) naar zn 3 gooien fzo.) QUOTE]

kan wel hoor in ze 3 150km/h denk:p

Ligt eraan wat voor auto je hebt :P Ik heb het een keer moeten doen in een oud golfje, kdacht dat de zuigers via de motorkap naar buiten kwamen :D
 
chem0 said:
Wijne said:
Ligt eraan wat voor auto je hebt :P Ik heb het een keer moeten doen in een oud golfje, kdacht dat de zuigers via de motorkap naar buiten kwamen :D


:P LOL

nou mijne rijd 80-100in zn 2 :X en 100-140in zn 3 met optrekken
flikker je vanaf 150 in zn 5 de auto ineens in zn 3 sta je achterstevoren hoor

dus er zitten wel wat grensjes aan idd:P

maar afremmen op motor kost geen brandstof, bespaart remmen(ja hoeveel),is leuk, en je kan beter reageren op stoplichten die weer op groen gaan.

en ik maak er meestal de sport van om vanuit haarlem naar hoofddorp te rijden zonder me rem aan te raken :P
 
Maykel said:
barbaar :|

:+

:D Had zo'n reactie al verwacht ;)

En franq, idd, het is ontzettend leuk om op die manier totaal je auto onder controle te krijgen, al gaat dat tegenwoordig ookal compleet automatisch zonder dat je erbij na hoef te denken. Nou redelijk bezig met de "heel-and-toe" techniek onder de knie te krijgen, ookal denk ik dat je er niet bijzonder veel aan hebt op de normale weg. Lijkt me meer iets voor circuitgebruik maargoed :)
 
Maare, een vraagje dan? is dat geen aanslag op je koppeling?
Of ligt dat net aan je eigen beheersbaarheid met het afremmen? :P
 
Je bedoelt als je op de motor af wil remmen en je koppeling rustig op laat komen? Zoja, nee. Want je zorgt gewoon voor dat je de segmenten rustig in elkaar laat grijpen. Als je de koppeling zou laten schieten is het een ander verhaal.

edit: + dat je er wel voor moet zorgen dat je laag in je toeren zit wil je terugschakelen.. Dus niet als je nog op 4 of 5K toeren zit. Of je moet een rx8 hebben ofzo dat je dan nog 4k toeren speling hebt fzo.. Maar een doorsnee auto houd vaak al gauw op bij zo'n 6,5k toeren
 
Meestal hand aan pook, maar als ik in een auto zonder stuurbekrachtiging rijd niet, dit stuurt lastiger met 1 hand vooral bij scherpe bochten niet zo geweldig.
 
FRANQ said:
OMG...|(

denk je dat er gebeurd met handrem aangetrokken??

zal ff uitleggen:

je komt aangereden en remt af
hierbij worden de schijven heet en blokken/trommels ook

als je dan op de rem blijft staan KAN de remvoering verglazen en rem je dus slechter.

ook kan in geval van schijven doordat je bij de blokken langzamer afkoelt de schijf krom trekken

wat doe je dan,

je laat de rem los

dat is eigenlijk het beste

maar als je dan de handrem aantrekt, ben je gewoon diezelfde remblokken tegen dezelfde schijven aant duwen:eek: dus je schiet er 0,0 mee op

+ dat bij 9vd10 stoplichten je auto ook wel blijft staan zonder ingetrapte rem.

Om even te reageren. Met de handrem trek je dus echt niet je remblokken/klauwen tegen je schijven aan. Daarvoor zit er ALTIJD een aparte rem op de auto, lees ook hier.
Het wordt niet voor niets een handrem, noodrem of parkeerrem genoemd. (zie ook automaat)

http://nl.wikipedia.org/wiki/Handrem

dus wie is er nou |(
 
:X

Wel dus hey...

Een normale auto (voor schijf/achter trommels) werkt de handrem gewoon op de achter rem segenten hoor!

En werkt idd onafhankelijk van het remsysteem..., maar wel op de zelfde segmenten!
 
Idd...

Alles komt voor. Heb zelf handrem via de klauwen en blokken achter. Door een extra mechanisme in de klauw worden de blokken tegen de schijf gedrukt.
Er zijn ook verschillende auto's (Citroën) die de handrem op de voorwielen hebben, dus ook schijfrem met handrem in 1.
Wat ook voorkomt is dat de schijf ook als trommel fungeert. Daar zitten dan een stel remschoenen in die apart voor de handrem zijn.

Over met je hand op de pook rijden; liever niet. Op lange duur kun je problemen krijgen met je schakelmechanisme of nog erger je sychromeshringen in de bak, die liggen eruit en schakelen gaat met "tanden poetsen" :X
 
Back
Top