Hand op de pook

marbossi

Well-Known Member
Nu er een apart subforum is voor auto's zal ik hier maar gebruik van maken. Er spookt namelijk een vraag door mijn hoofd waar ik jullie mening over wil horen.

Tijdens mijn rijlessen (2,5 jaar terug) werd mij verteld dat je beter je hand niet op de versnellingspook kon houden wanneer je geschakelt had. Dit heb ik nagevraagd bij een automonteur en die beaamde dat. De trilveren in de pook zouden dan kapot gaan oid. En je versnellingen zouden uiteindelijk moeilijk te vinden zijn (soepbak). Nu zat ik laatst bij een andere figuur in de auto die mij weer vertelde dat de auto's van tegenwoordig dat wel moesten konden hebben.

Wat is jullie mening hierover?

edit:/ met technische argumentatie svp
 
Advertisement - register to remove this

ik rijd wel met 1 hand op de pook, niet omdat et "stoerder" eruit ziet ofzo maar ik ben meer zo gewend. Ik reed zo ook vaak met rijlessen en met 2 handen aant stuur vind ik op de 1 of andere rede irritant zitten:)
 
Ikke nie.. pook is irri.. altijd @ middensteun 8)

Nooit gehoord dat r iets kapot kan gaan door met je hand op de pook te rijden..
 
PvdH said:
Ikke nie.. pook is irri.. altijd @ middensteun 8)

Nooit gehoord dat r iets kapot kan gaan door met je hand op de pook te rijden..

middensteun eunt ook! Zolang et maar gewoon niet 2 handen aant stuur is:)
 
De reden waarom je rijleraar het zei is omdat je dan, mocht er iets onverwachts gebeuren, sneller en beter kunt reageren met 2 handen aan het stuur dan met 1 op je pook.
 
ik vind het maar hinderlijk om hem steeds weer van de pook af te halen als je overschakelt tussen 1 2 en 3... en of het kwaad kan boeit me vrij weinig :p als er wat mis is aan de bak van me pa word het gratis gefixxed door de zaak.
 
Mitsjiel said:
De reden waarom je rijleraar het zei is omdat je dan, mocht er iets onverwachts gebeuren, sneller en beter kunt reageren met 2 handen aan het stuur dan met 1 op je pook.

Volgens mij gaat die synchromesh ring (spelling kan niet correct zijn :p) er van naar de klote. Ook logisch. Als je rijdt zie je dat de pook wat trilt. Als je hem vast houdt zal hij die trilling niet kunnen afgeven.
 
Lennox said:
Volgens mij gaat die synchromesh ring (spelling kan niet correct zijn :p) er van naar de klote. Ook logisch. Als je rijdt zie je dat de pook wat trilt. Als je hem vast houdt zal hij die trilling niet kunnen afgeven.

idd die ringen gaan ervan naar de knoppen
 
Mitsjiel said:
De reden waarom je rijleraar het zei is omdat je dan, mocht er iets onverwachts gebeuren, sneller en beter kunt reageren met 2 handen aan het stuur dan met 1 op je pook.
Hmmm, nee. Dat zei ik ook al tegen hem. Maar bijv. bij een swift schijnt dat als je die gewoonte wel hebt, dat ie dan na verloop van tijd uit z'n 5 kan schieten.
 
Een hand aan het stuur, andere ligt mooi op de armsteun 8)
Heeeerlijk rijden! (alleen je "ligt" wel snel in de auto, zonder dat je het door hebt)
 
Hoe zit het trouwens van als je van 4 naar 2 schakeld, of van 5 naar 3?

Kan dat nog kwaad? Ik zet namelijk als ik een bocht door ga, hem gelijk van ze 4 (of 5 ligt eraan hoe hard ik rijd) naar ze 2.
 
Lijkt me geen probleem, als je maar genoeg bij remt.

[edit] van zn 5 af pak ik altijd de 3 wel even mee. Wel zo relaxed als je op rotonde ofzo afrijdt. Verder pak ik met die diesel van mn werk alle bochten in zn 3, dan pakt ie veel beter op
 
Big B NRG said:
Hoe zit het trouwens van als je van 4 naar 2 schakeld, of van 5 naar 3?

Kan dat nog kwaad? Ik zet namelijk als ik een bocht door ga, hem gelijk van ze 4 (of 5 ligt eraan hoe hard ik rijd) naar ze 2.

Lijkt me geen probleem, als je maar niet naar een te lage versnelling terugschakelt (dus dat ie de motor met toeren op gaat vangen).
Zo denk ik tenminste :?.

Nick.
 
Formula50 said:
Lijkt me geen probleem, als je maar niet naar een te lage versnelling terugschakelt (dus dat ie de motor met toeren op gaat vangen).
Zo denk ik tenminste :?.

Nick.

Of je geeft wat tussengas als je wat te snel rijdt ;)
 
Lennox said:
Volgens mij gaat die synchromesh ring (spelling kan niet correct zijn :p) er van naar de klote. Ook logisch. Als je rijdt zie je dat de pook wat trilt. Als je hem vast houdt zal hij die trilling niet kunnen afgeven.

Idd eigenlijk wel logisch wat je zegt...

Ook als je rijdt en even gas lift en dan weer gas geeft voel je een klein tikje in je pook..

Ik ga het mezelf iig maar afleren, merk toch dat ik het steeds vaker doe :+
 
Big B NRG said:
Hoe zit het trouwens van als je van 4 naar 2 schakeld, of van 5 naar 3?

Kan dat nog kwaad? Ik zet namelijk als ik een bocht door ga, hem gelijk van ze 4 (of 5 ligt eraan hoe hard ik rijd) naar ze 2.

Kan geen kwaad hoor, wat jij noemt is gewoon het ''nieuwe rijden''.
Vroegah schakelden mensen wel voor bv een stoplicht terug, van ze 5 naar 4, naar 3 etc. Nu zet je hem gewoon meteen in ze een :)

Om nog ff terug te komen op de rijleraar ook, toen ik die in ze 3 een keer flink doortrok mocht ik m ook gewoon in ze 5 knallen :) En ik neem aan dat dat soort mensen toch wel redelijk weten waar over ze praten....
 
Back
Top