Hand op de pook

Formula50 said:
Is het slecht voor de motor om ondertoeren te rijden?
Las er hierboven iets van en vroeg het me af. Doe het namelijk best vaak (als de motor nog koud is bijvoorbeeld...).

Nick.

ja dat is heeeel slecht, als die koud is is de olie dikker en dus al minder verplaatsbaar(dus slecht rond te pompen) en daarbij bij lage toeren pompt die zowieso al weinig olie met dus het gevolg dat alle lagerschalen etc sneller slijten, vandaar dat je gewoon! normaal moet weg rijden, iets toeren maken is zo slecht nog niet eens:)
 
Ik hou hem zowieso onder de 2500 toeren, maar mag ik aan jou vragen sebastian, hoe dat dan werkt met automaten? want die draaien altijd minieme toeren, ook als hij koud is, en de motor gaat niet bokken vanwege de koppelomvormer, dus ik denk dat het wel meevalt toch?

Correct me if im wrong natuurlijk :)
 
Ik rij al meerdere jaren met veel gebruik van de 'vrij'. Als ik met +/- 60 richting een stoplicht rij dat ik op rood zie staan zet ik op geruime afstand daarvoor de bak in zijn vrij en laat de boel dus gewoon rollen. Je houd t verkeer er niet mee op en belast de auto minimaal (toch?). Laatse stuk gewoon normaal remmen. Ik hoorde alleen dat deze vorm van rijden wel goed is voor je motortechniek alleen MEER verbruikt dan wanneer je als je dus komt aanrijden richting een stoplicht dat op rood staat je de auto laat rollen/rijden met de koppeling iINGETRAPT en in de (betreffende) versnelling. Ik kan nog steeds niet verzinnen waarom dat zuiniger zou zijn. Iemand?
 
Ik laat em met lessen dus ook altijd gewoon uitrollen, met koppeling in, en in de desbetreffende versnelling. Heb soms wel de neiging om even flink door te trekken onder de lessen:+
 
Elwood. said:
Ik laat em met lessen dus ook altijd gewoon uitrollen, met koppeling in, en in de desbetreffende versnelling. Heb soms wel de neiging om even flink door te trekken onder de lessen:+

MOet je ook doen. IK deed het met rijlessen. En bij me examen ging ik maar iemand inhalen die 30 km/u te langszaam reed op een weg. Heb hem gewoon toen ff lekker laten grommen die auto. Me rijleraar en examinator vonden het allebij heel goed dat ik het zo deed
 
SebastianE said:
ja dat is heeeel slecht, als die koud is is de olie dikker en dus al minder verplaatsbaar(dus slecht rond te pompen) en daarbij bij lage toeren pompt die zowieso al weinig olie met dus het gevolg dat alle lagerschalen etc sneller slijten, vandaar dat je gewoon! normaal moet weg rijden, iets toeren maken is zo slecht nog niet eens:)

Mkay, dankje. Nick ook bedankt.
Maar hoe rijd je het beste warm dan? Ik liet 'm altijd dus weinig toeren draaien, maar ik kan 'm beter rond de 2000 houden dan ofzo :?? Niet dat 2000 nu veel is, maar ik neem aan dat het toch wel beter is om 'm sowieso onder de 2500 te houden als de motor nog koud is, zoals Nick zegt?

Nick.
 
gewoon rustig warm rijden, stampen kan je vaak toch pas als je pas een half uur onderweg bent en je motor goed op temperatuur is. Gewoon rond de 2k/3k blijven hangen en dan komt het helemaal goed :)
 
mja, er zijn gewoon niet echt vaste regels voor. Zoals al eerder in dit topic gezegd werd, te weinig toeren maken is niet goed, maar teveel ook niet. Ik denk dat het gewoon een kwestie is van aanvoelen.. Als ik met de diesel van mn pa rij, voel ik gewoon aan dat dat ding niet veel toeren moet maken, hij begint dan gewoon rauw te lopen.. Met het benzine Renault5je van mn ma, moet ik hem juist wat meer toeren laten draaien omdat hij anders gaat stotteren. Tis een kwestie van aanvoelen denk ik :)
 
Ja, waarschijnlijk wel idd. Zal ook per auto wel wat schelen.
Mja, denk dat ik 'm gewoon rond de 2000 - 2500 toern hou. Dan moet het wel goed zijn lijkt me zo.
Thx iig :).

Nick.
 
chem0 said:
gewoon rustig warm rijden, stampen kan je vaak toch pas als je pas een half uur onderweg bent en je motor goed op temperatuur is. Gewoon rond de 2k/3k blijven hangen en dan komt het helemaal goed :)

Mijn motor is al na 7minuten ofzo warm?
 
Back
Top