Geen vonk, italjet dragster

Sjoerdo

Active Member
Ik krijg geen vonk. Italjet dragster 50cc uit 1999. Wel draait de elektrische starter en brand het lampje op het dashboard als ik het contact aan zet. Olie en benzine tank zijn aangesloten, accu is aangesloten geen lampen aangesloten. Blok is lopend eraf gehaald dus ontsteking vermoed ik (nog) niet. Ik heb reserve cdi, bobine en kabelboom om dingen uit te proberen en heb een multivlaai meter.

Hoe hoort deze spaghetti aangesloten te worden….

Heb geprobeerd het visueel te maken (niet op de tekening zwart aardedraad naar de spoel):
 

Attachments

  • 27D568F2-D48D-429B-BFC8-75D544BEC52B.jpeg
    27D568F2-D48D-429B-BFC8-75D544BEC52B.jpeg
    140.3 KB · Views: 15
  • 55AD3235-B320-406D-AF0D-A84E1B6ED079.jpeg
    55AD3235-B320-406D-AF0D-A84E1B6ED079.jpeg
    133.2 KB · Views: 15
  • 6B399D39-21EF-41AB-A572-BF1017FF7EDC.jpeg
    6B399D39-21EF-41AB-A572-BF1017FF7EDC.jpeg
    228.4 KB · Views: 15
Last edited:
Advertisement - register to remove this

heb een andere bobine en cdi geprobeerd, geen resultaat, iemand suggesties mbt to de correcte aansluiting van de kabels?
 
wat moet ik meten, volt? zo ja hoeveel volt moet er uit komen en dan terwijl je de startmotor laar draaien neem ik aan. Heb echt geen verstand van elektra.
 
wat moet ik meten, volt? zo ja hoeveel volt moet er uit komen en dan terwijl je de startmotor laar draaien neem ik aan. Heb echt geen verstand van elektra.
Ja dat kan ik vind kicken makkelijker:)
Want als je je ontsteking loshaalt heeft ie denk ik iets moeite met startmotor rond krijgen.
Dus kicken en ff alle draden nagaan uit je ontsteking met voltage idd!
 
Zo te zien is het een Dragster met een Minarelli hori blok aan de bekabeling te zien,
misschien is het handig om dat er bij te vermelden.
Dat is ongeveer het zelfde als de Aerox en Neos van dat zelfde jaartal.
De versie met de cdi en bobine apart dus, niet de Ducati ontsteking met de bobine en cdi in 1.
 
Last edited:
heb een multivlaai meter.

Hoe hoort deze spaghetti aangesloten te worden….
Een heel diner met toetje, lees ik dus. ;)

Uit het schema kom ik niet 100% wijs uit.
Als ik de waardes bekijk die je meet bij je bobine (primaire en secundaire wikkelingen), die zien er goed uit.

Als ik na de kleuren kijk van de draden die bij je cdi arriveren vermoed ik het volgende:

FunctieDraadkleurWeerstand
Zwart/witkilldraad naar je contactslot?
Rood/witnaar je pickupspoel bij je vliegwiel?
Oranjenaar bobine?
Zwartnaar massa?
Rood/zwartnaar ontsteekspoel stator?
Post automatically merged:

Meet even de weerstande tussen al deze draden en de min-pool van de accu, kopieeer het tabelletje en vul het even in.
 
Yep.
Metingen doen met de scooter niet op contact.
Multimeter op het laagste Ohm-bereik alleen de meting van de rood/zwarte draad een stapje hoger.
 
En zou dit dan de logische manier van aansluiten zijn?
klopt wel op de zwart/witte draad van de cdi na.
Deze hoort naar je contactslot te lopen.
Het contactslot schakelt deze draad dan naar massa als het contact uit staat en schaket deze draad vrij van massa als het contact aan staat.

Om te testen zou je deze draad even kunnen laten loshangen.
De bougie zou dan moeten vonken echter als de scooter eenmaal loopt kun je hem niet meer uitschakelen via het contactslot en moet je de bougiekap van de bougie trekken.
 
Massa 3 ohm op 200
Rood wit 735ohm op 2000
Rood zwart 1100 op 2000
Blauw naar bobine (heb geen oranje naar bobine) 31 ohm op 200
 
Ok bedankt allemaal, het probleem is opgelost. Dragster kabelbooms hebben een relatief korte kabel voor de temperatuur sensor die worden vaak verlengd. Daardoor kon ik de juiste kleur niet zien. Ik had dus de tempdraad op de bobine en de bobine draad op de tempsensor zitten (zelfde type aansluiting).

Waar ik al bang voor was een klein iets wat alles in de war schopt
 
Elektro is nu eenmaal een exact vak, 1 draadje kan het verschil maken. ;)
Fijn dat je ontsteking weer werkt.
Ik zou wel eens je multimeter controleren en eventueel vergelijken met een andere indien mogelijk.

De waardes die je hierboven aangeeft zijn nogal hoog.
Blauw naar bobine (heb geen oranje naar bobine)
Ik moet dan waarschijnlijk naar Specsavers. :)
1684909111328.png
 
blauw naar bobine zoals ik die gemeten heb (bij gebrek aan een oranje draad) was dus eigenlijk het draadje wat naar de temperatuur sensor moest. Mogelijk dat daar de absurde waarde uit voorkwam.
 
Back
Top