Extreme SFX Beuning

SFX Racing

SFX custom tuning...
Mijn eerste brommer was een SFX die ik van en vriend en collega kocht voor 500 euro. Dit was een oud model SFX en had als setup het volgende:

Cilinder: Malossi 70cc Sport
Uitlaat: Gianelli Pro6
Carburateur: Dell’orto PHVA 17,5mm
Primaire vertanding: Malossi (19/37)

Hier is een plaatje van deze SFX:




Optisch niet echt speciaal, eigenlijk zag je weinig, naast zijstaander, andere uitlaat en zo’n Carbon luchthapper. Dit was op zich juist wel grappig omdat hij toch best goed optrok en mensen er dan weinig van verwachten en toch verrast werden, hij reed namelijk wel 100km/h 8).


Maargoed, toen had ik na een half jaar toch wel het idee dat het wat harder mocht en aangezien ik toen in Eindhoven een standaard SFX kon kopen voor €850 euro, was ik hier maar heen gegaan en toen kwam ik dit tegen:




De staat van de brommer viel me zeker niet tegen en ik heb hem dan ook gekocht. Een weekje later ging ik hem ophalen. Bij het eerste stoplicht viel hij meteen al uit, maar gelukkig had ik een schroevendraaier bij me :W. Na de luchtschroef een halve slag verder open te zetten en de stationairschroef iets lager te zetten liep ie een stuk beter :D.
Na een half uur (50km/h gaat stuk langzamer dan 100km/h) was ik eindelijk thuis.

Deze standaard SFX heb ik toen iets van een maand gebruikt om de buurt onveilig te maken.
Zelfs nog GEPROBEERD om op rollerbank te komen, maar ze wilde me er maar niet oplaten. Ik ben zelfs naar het bureau zelf gegaan om te vragen waar controles waren, maar dat mochten ze niet zeggen :L, en nog een keer in de rij gestaan van allemaal brommers die (voor stoplicht) gecontroleerd werden, maar mocht ik (als enige) gewoon doorrijden... Vage wouten :X

Maar toen was de tijd gekomen om een bezoekje aan Twins te brengen. Hier heb ik toen flink wat geld neergelegd voor de volgende onderdelen:
- MHR Replica 70cc cilinder
- MHR Replica uitlaat
- Hebo verstelbare koppeling (race versie)
- Hebo vario
- MHR primaire vertanding (19/37)
- Polini airspeed halfpoulie
- Dell’orto PHBG BS 19mm
- Polini big valve set
- Champion race bougiedop
- Vertandingolie en nog wat pakkingen…

Na het deels monteren van deze onderdelen kwam ik erachter dat ik nog een paar dingen vergeten was :) . Dus ben ik die de volgende dag ook maar even gaan halen:
- Twin Air luchtfilter met kelk en 45° verloopstuk
- Twin Air luchtfilterolie spuitbus
- Nieuwe benzineslang
- Een paar slangklemmen

Hier foto’s van een paar onderdelen:

Hebo verstelbare koppeling (race versie)


MHR Replica 70cc cilinderkit


MHR Replica uitlaat


Polini big valve set



Toen heb ik ook mijn olie-circuit maar afgesloten en olietank verwijderd.
Nadat ik de kappen eraf gehaald had en alle onderdelen gemonteerd, zag ie er zo uit:






Het enige probleem was dat er veel te zwaar in rolletjes moesten om niet tot de toerenbegrenzing van de CDI te komen… :|
Dit had als gevolg dat ik maar 7grams rollen erin had gedaan en dus met een continue dip rondreed. Maargoed ik dus 2 weken later een onbegrensde CDI gehaald (welke voor SFX €140 euro is).

Dit scheelde al flink wat, mag ook wel voor die prijs natuurlijk…

Ik was nog niet echt begonnen aan het goed afstellen van alle onderdelen, alles was wel richting de goede afstelling maar niet echt afgemaakt. Ik had vooral veel gekloot met sproeier omdat je geen verandering in bougiekleur leek te krijgen, dus toch maar voor de grotere maat gekozen.

Even een toevoeging: op dit moment reed de SFX ongeveer 105km/h zonder kappen. En hij trok een stuk beter als mijn andere (maar dus niet goed afgesteld en met slechte aërodynamica).

Een ander probleem was dat de carburateur door de Big valve set zo ver naar achteren stak dat het 45° verloopstuk de achterveer raakte en hier dus wat van de lak af schuurde. Dus maakte ik maar een noodoplossing, namelijk een blokje van hout wat dit verloopstuk van de veer afhield. Dit was natuurlijk geen blijvende oplossing, daarom ging ik ondertussen opzoek naar andere oplossing.

Omdat die oplossing nog wel even kon duren wou ik ondertussen toch nog wat doen, dus ben ik maar een andere achterveer gaan halen, want dat kan natuurlijk niet zo’n originele frikadel. Daarbij kwam nog dat ik niet fatsoenlijk een bocht naar rechts kon nemen omdat de MHR Replica uitlaat vrij laag bij de grond hangt.
Eerst had ik een Sebac HP290 achterveer gekocht, maar ook hiermee bleef ik het probleem houden dat de uitlaat de grond zou raken in een bocht naar rechts, daarom heb ik deze verkocht aan een maat voor op zijn Wallaroo. Daarna ben ik voor een Sebac HP300 veer gegaan, maar dat bracht ook weer problemen met zich mee. Het blok kon namelijk niet zover gekanteld worden dat de veer paste omdat deze dan tegen de middenbok ophanging aankwam (die zit bij SFX op frame). Gelukkig had ik die toch niet meer erop, dus ben ik mijn frame maar aan gaan vallen met een haakse slijper :D en dit was het resultaat (niet spectaculair maar toch).




Hierna natuurlijk nog ff braampjes weg gevijld. Toen paste de achterveer wel:






Met deze achterveer kon ik NOG STEEDS geen extreme bocht naar rechts nemen, maar het was al wel een stuk beter dan eerst.

Ook had ik maar een ander koppelingshuis gekocht, omdat de originele veel te warm was geworden en gepolijst was van binnen toen ik voor de grap met 3 grams rollen en de strakste trekveertjes een testrondje had gemaakt :W.




Het werd weer tijd dat het een en ander uit elkaar ging dus toen besloot ik ook maar meteen een andere ontsteking en killswitch aan te schaffen. Dit werd een Selettra binnenrotor voor Peugeot omdat de HPI voor Honda vrij slecht afgewerkt is. Voor de Selettra moest er wel een klein stuk van het blok afgeslepen worden (rondom de krukas), de verloopplaat voor de koelvin aangepast worden en de koelvin zelf moest een klein stuk afgedraaid worden.





Nu had ik natuurlijk ook geen elektrische start meer nodig natuurlijk, dus kon de startbandex er ook uit. Om dit te doen bij Honda moet de starterskrans van de krukas af en die zit op een conisch stuk van de krukas (dus als je de vario aandraait klemt deze zich vast op dat stuk van de krukas). Dit betekend dat die starterskrans er afgehaald moet worden met een soort poulie trekker.


Foto van een ander blok (ja een ranzig blok), maar ter illustratie van het systeem


Dus ging ik met mijn blok naar de plaatselijke Honda dealer die als enige zo’n starterskrans-trekker heeft. Maar nou bleek deze zo ontzettend vast te zitten op mijn krukas dat het uiteinde van mijn krukas kapot ging :(, waardoor je er geen moer meer op kon draaien. Dus ik helemaal over de zeik, want dat had ik niet verwacht uiteraard...

Maargoed, nu moest het hele blok dus open om de krukas eruit te halen. Dus bedacht ik dat ik dan ook meteen maar een betere krukas erin wilde (ipv weer een originele) en nog een paar dingen waar ik later op terug zal komen.

De keuze van welke krukas er dan in zou komen was niet zo moeilijk omdat de enige krukas die eigenlijk beter is dan de originele en meteen ook de enige fatsoenlijke met volle wangen is de MHR RHQ krukas. Maar aangezien niet elke dealer die op voorraad heeft liggen had ik die maar besteld bij Twins.
Deze was 2 weken later binnen (wat snel was aangezien de exclusiviteit van de krukas en dat hij direct van Malossi in Italië moest komen).




Nu kon ik meteen wat andere dingen doen en kopen. Dit was een goed moment omdat alles nu toch uit elkaar lag. Dit waren dingen als; kabelboom verwijderen, nutteloze dingen van mijn frame halen, frame/velgen/enz laten stralen en poedercoaten.

Eerst ging ik met een vriend naar België, naar B-Streetzone.
Dit is een Honda dealer die zelf ook (in België) racet met 2 Wallaroo’s en een SFX. Voor hun brommers (en voor klanten op aanvraag) tunen zij ook cilinders en maken custom onderdelen. Verder hebben ze hier wat exclusieve dingen als cross-sturen voor Honda (TNT clamp moet uitgedraaid worden, omdat Honda stuurpen grotere diameter heeft), speciale kappen voor Wallaroo enzovoorts.
Hier kwam ik voor een cross-stuur en wat informatie. Ik zag meteen in de vitrine al een matzwarte TNT clamp en stuur liggen, dus dat kwam mooi uit, want die zocht ik :).
Verder informeerde ik over een spruitstuk, omdat ik wist dat zij ook een Big Valve gebruikte. Nou bleek dat hun SFX in “deconstructie” was, dus dat alle onderdelen verkocht werden. Dus kreeg ik hun zelf gemaakte, geteste en getunede spruitstuk aangeboden voor €65 euro. Toen ging ik dus naar huis met een stuur én spruitstuk.
Dit spruitstuk staat een stuk verder naar buiten, dus komt het luchtfilter straks niet meer tegen mijn achterveer aan 8).




Een paar dagen later ben ik ook nog maar even langs Twins gegaan om handvatten en snelgas te halen.




Hierna heb ik een paar weken niks aan mijn brommer kunnen doen, door drukte op school. Ook moest ik uit gaan zoeken wat er van mijn frame afgehaald kon worden en of mijn starterskrans afgedraaid kon worden.
Een ander idee dat ik heb is om een blokje te laten uitfrezen waarmee ik een Piaggio membraan en spruitstuk op mijn SFX kan monteren. Dit komt dus neer op hetzelfde als een Big Valve (ook ophoogblokje waar het v-membraan in valt) alleen dan schuin en hoger. De reden hierachter is dat ik dan een 24mm carburateur kan proberen om te kijken of dit een beetje werkt als alles getuned is. Ook kan ik dan natuurlijk kijken of dit beter werkt dan de Big Valve en B-Streetzone spruitstuk combinatie. Dit is gewoon een lopend experiment wat nog wel even zal duren voordat het er echt is. Maar het leek me wel leuk om even tussendoor te melden.
Voor de geïnteresseerden hier een plaatje van het (met CAD gemaakte) prototype.




Deze zal ik eerst met hout een keer na gaan maken om te kijken of alles in de ruimte wel goed past en of de carburateur nergens tegenaankomt en dan over een tijdje ergens laten maken…

Ondertussen had ik uitgezocht wat allemaal van mijn frame afgehaald mocht worden. Dus kon ik naar het metaalverwerkingsbedrijf hier in Best. Hier laat ik alles lassen en bewerken als dat nodig is, zeer netjes altijd en als ze het niet kunnen proberen ze het ook niet, maar verwijzen ze je door naar een beter adres, daar hou ik wel van.

Mijn frame woog van tevoren 11,6 kilo en na afloop nog 11,2kilo :rolleyes:. Dikke gewichtsbesparing dus :D.

Alles is goed gelukt, alleen was ik vergeten mijn kroonstuk mee te nemen (stuk waar telescopen van voorvork in vallen). Hier moest nog 1 klemmetje af die eigenlijk voor kilometertellerkabel is. Maar dit bleek vrij makkelijk te zitten, dus heb ik die er zelf maar afgehaald met haakse slijper.
Ook had ik mijn starterskrans meegenomen om te vragen of het zou lukken om die af te draaien. Dat zou wel lukken dacht hij. Dus eerst hebben we geprobeerd om alleen de lasnaad af te draaien, we hadden beide verwacht dat deze van hard materiaal gemaakt zou zijn, maar gelukkig was dat niet zo. De lasnaad was namelijk van koper :?. Maar toen deze compleet afgedraaid was, zat de krans nog steeds heel vast. Dus besloten we om het grootste deel eraf te slijpen. Nu lukte het redelijk makkelijk om deze rest af te draaien. Hierna hielden we dus alleen maar het “busje” met schroefdraad over, zonder krans.




Als laatste had ik nog een kapot km-tellertje die op de voorwielas zit. Ook hier wilde ik het liefst alleen de bus over houden. Toen bleek dat hun geen dikwandige buis hadden die dus in de plaats hiervan gebruikt kon worden besloten we om het “huis” wat er omheen zat maar eraf te slijpen. Zo gezegd zo gedaan, dus toen hielden we alleen nog een busje over.

Lekker saaie foto, maarja :)



Ik vond de Honda remunits niet zo mooi, dus ben ik afgelopen week met een maat naar Scootercity in Hapert gegaan. 50 minuten met de bus vanuit Eindhoven (met OV) 8P.
Daar aangekomen zag ik ineens een crosshelm liggen waar ik al langere tijd naar opzoek was, namelijk een Hebo HMX in rood :W. Die had ik daar totaal niet verwacht aangezien ik die bij Twins (technisch) wel kon bestellen, maar dat de kans dat hij binnenkwam en dan ook goede kleur en maat zeer klein was… Maargoed, dat maakt allemaal niet uit, want ik had de helm die ik zocht.
Ze hadden gelukkig ook nog goede remunits van Piaggio dus had ik die ook maar gehaald.

De week daarvoor was ik nog langs Twins geweest voor wat informatie en een paar kleine dingen toen ik daar vette handschoenen zag hangen, toevallig ook van Hebo (niet opzettelijk).




De remhevels ga ik nog laten poedercoaten. Dus van frame, velgen, carterkap, remunits, enz komen later nog foto’s…

Ik ben nu bezig met mijn carterkap aanpassen (voor koeling en uitstraling) zodat ik over uiterlijk 2 weken alles kan laten stralen en poedercoaten. Boven “Honda” gekeken hoe veel kleine gaten eruit gaat zien en eronder hoe 1 groot gat eruit ziet. Verder had ik 2 sleuven gemaakt (rechts van Honda) als test, maar dat ziet er niet echt vet uit naar mijn mening (naast dat ze niet hetzelfde zijn), dus laat ik die in de uiteindelijke carterkap maar weg.

Ik heb gisteren iets bedacht voor de linkerkant van de carterkap, maar ook dit was toch niet zo heel vet...
Hier is de foto van de testcarterkap, maar in de uiteindelijke blijven de 2 gaten rechts van honda en het gat links dus weg. Ook komen waarschijnlijk 2 grote gaten en niet veel kleine gaten in...




Zo gezegd zo gedaan... ziet er best netjes uit :)
Dit is dus zoals hij naar de straler en poedercoater gaat...




Ook nog maar even langs de honda dealer gereden die had de bouten voor in het kroonstuk voor mij besteld. Daar heb ik er meteen maar 2 van af laten draaien, omdat er een gleuf in mijn telescopen zit en hij nu dus wel verlaagd kan worden aan de voorkant... :W




Hier zoals gezegt een foto van de hele brommer die zover uit elkaar ligt als maar mogelijk is :rolleyes:.




-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-

Wat nog moet gebeuren op optisch gebied is:
- Een rood-zwarte zadelhoes (laten) maken
- Remklauw spuiten

En op motorisch gebied:
- Boyesen membraan kleppen
- Binnenkort andere uitlaat (waarschijnlijk C16 voor Piaggio)
- Hopelijk dus ook pia spruitstuk en membraan…

En op “performance” gebied:
- Andere remschijf
- Andere achterveer (ophoogblokje heb ik al)
- RPM & Temperatuur meter

-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Ziet er netjes uit!

Leuk dat je ook bezig bent een pia membraan pas te maken op jou inlaat.

Succes
 
Nee hoor in die uitlaat zit een ring (net als in C16 enzo) en daarom voldoet ie aan een e-keurmerk, maar hij is gewoon voor die cilinder hoor.

Maar ik wil over een tijdje, als de rest zo'n beetje af is, een hand-made uitlaat. Dus heb ik daar ook niks meer mee te maken :)
 
veel mensen geven geen geld uit aan een motorblok oid van zo'n scooter..

daarom des de vetter
ben benieuwd hoe dit gaat rijden :winner:
 
MarkMaarten said:
Motorisch supervet voor een honda sfx :) , heb je ook nog optische plannen?
Optisch wordt rood/(mat)zwart en kappen ook die kleuren, maar verder nog niks over bekend... In het begin zal het een frameracertje blijven.
Hierover uiterlijk over 3 à 4 weken een update als alles gestraald en gepoedercoat is...

Xtreme Peace said:
ben benieuwd hoe dit gaat rijden
Ik ook ;). Reed eerst wel goed opzich, maar niet echt goed afgesteld. Plus ik heb sindsdien flink wat nieuwe onderdelen, dus ik ben benieuwd :#
 
Last edited:
Nieuwe update: Foto van carterkap en afgedraaide bouten voor in het kroonstuk. Met uiteraard wat uitleg...

Deze heb ik maar in de eerste post gezet omdat er daar al naar verwezen werd...
 
wwooooh!! wat vet iemand die eens niet denkt dat je alleen maar geld in een mina of pia blok moet pompen!
gaaf zo een mooi projectje, veel suc6 man
 
Vanochtend frame, subframe, 2 paar velgen, kroonstuk, voorvorkpoten, carterkap, remhevels en wat kleine zooi naar straler/poedercoater gebracht... :)
Dus over ongeveer anderhalve week heb ik een mooi gekleurd frame en velgen enz. 8)

Dan ook nieuwe banden erop en hopelijk is dan mijn speciale remschijfje ook binnen :W. Hierover later meer informatie, maar die wordt wel speciaal :X
 
Weer een update, mijn frame/velgen/carterkap enzovoorts zijn namelijk klaar!!
Gisteren opgehaald bij Wijcosy (straler/poedercoater).

Ziet er strak uit 8)

Hier een foto van alles bij elkaar.



Dalijk ff velgen naar twins brengen voor nieuwe lagers :#.
 
Last edited:
Back
Top