This is a mobile optimized page that loads fast, if you want to load the real page, click this text.

evo 70 home-tuning

pk-steef

Well-Known Member
ik ga een 70 evo op een Beta ark zetten. de spoelpoorten op het carter moeten aangepast worden op de spoelpoorten van de cyl. (spoelpoorten zijn nu al aangepast voor mhr, maar das niet genoeg).

wat kan ik er verder nog aan doen.

heb al het gereedschap op me werk liggen (dremel, dremel met haakse kop, graden schijf, testbank ect.)

wie heeft er ervaringen met het tunen van deze cylinder. kun je me dan vertellen wat er dan (precies) is aangepast??

(uitlaatpoort in cylinderwand, spoelpoorten, uitlaatpoort bij mondstuk (vierkant-->rond?) squish? zuiger? timing, poortmap??)

alleen serieuse reacties graag. niet van die 'kritische reacties'.

bedankt,

stefan

(setup: zie profiel)
 
Alles kan ik niet vertellen maargoed..
Carter hoeft niet bewerkt te worden (zover ik weet is dat NIET, lees NIET gebeurd @ "dikoverde20pk" ark en vraag me dus nog steeds af wat het nut is maargoed).
Uitlaatpoort, ehrm schacht eigenlijk, word nauwer moet je NIETS aan doen, er zijn er genoeg die dat wel deden (Ik zeg maar GEEN namen, bedrijven roflmao).
Van de spijl smaller maken is volgens mij nog geen Evo slechter geworden.
Squish kan je ultra krap zetten maar 0,6 of 0,7 zal voorlopig voldoen.
Maar als je toch over een testbank beschikt zou ik eerst een kijken hoeveel er maximaal uit te halen valt zonder tuning.
16 moet zeker haalbaar zijn iig.
 
Dit leidt tot onnozele aannames.

Originally posted by Honda NSR-II

Carter hoeft niet bewerkt te worden (zover ik weet is dat NIET, lees NIET gebeurd @ "dikoverde20pk" ark en vraag me dus nog steeds af wat het nut is maargoed).
 
carter niet bijwerken?? heb je die spoelpoorten van zo'n evo wel eens gezien aan de cylinder voet?? veel groter dan je spoelpoorten op je carter....


ik heb oa een bidalot c16, c20 liggen

en squis? wat jij zegt: 0.6 /0.7 is dat ideaal?
 

Er zijn veel mensen die onnodig gaan hakken bedoelde hij denk ik En neem in ieder geval die C20!
 
Het effect van het tunen van een carter is vaak niet in verhouding met de hoeveelheid tijd & moeite dat het kost... Gebruik het als allerlaatste redmiddel als je alles al perfect voor elkaar hebt...
 
Bart, het lijkt mij dat alles pas optimaal werkt als het carter is aangepast aan de cilinder en het spruitstuk, of is dit niet waar?

Je kan wel alles aanpassen, bijv tunen van de cilinder maar heeft dat dan wel nut op een standaard carter?
(kijk ook bijv, eens naar een peusjo carter, daar gaat het hier niet om, maar dat carter MOET wel aangepast worden...

Correct me if i`m wrong
 
Is het niet veel interessanter om stap voor stap te tunen en via testruns te zien waar nu de winst inzit ?

Telkens testen met een geblokkeerde vario, moet toh een zuiver beeld geven wat de tuningskunsten voor invloed hebben ?

En dan zou het tunen van het carter de laatste stap moeten zijn m.i.

Carter is nu al getuned op MHR niveau, dus misschien zou je dat als beginpunt kunnen nemen.

In ieder geval succes, en houd ons op de hoogte van de vorderingen
 
Aanpassen van je carter op je cilinder bevordert de stroom van je mengsel.
Het groter maken van de poorten zal weinig uitmaken het is meer de vorm die je eraan geeft.

En je cilinder tunen zonder je carter en inlaat te tunen heeft zeker wel effect op het vermogen.
Het tunen van je cilinder op je uitlaat geeft vooral resultaat.

PS: Voor de simpelen onder ons!
 
wat doen julie trouwens met zuigers. een collega van me heeft zijnzuiger helemaal van binnen 'uitgehold' om daardoor gewicht te besparen. (dit deed ie voor een 50 mhr, voor piaggio lc. waar hij mee rijdt in de topklasse).

wat zijn jullie ervaringen.
 

Mag ik ff vragen bij welke scooterzaak jij dan werkt?