[Ervaringen] Eraan beginnen of stoppen.

CrossRally

Banned
Ik was eerst eigenlijk heel anthausiast om met me scooter project te gaan beginnen. Maar toen ik vanmiddag het project van erwin las (Project: extreme malossi phantom) van dat politie gebeuren, sloeg bij mij de bom eigelijk wel hard in. Ik weet hoe de politie is in nederland. Je hoeft maar met een minibike over straat te rijden en ze staan al voor je. Aangezien zo`n project best wel wat kost en bang ben het eventueel kwijt te raken (is toch een hoop geld) zit ik er heel misschien toch eraan te denken om er niet aan te gaan beginnen. Ik heb momenteel zelf ook wel veel geld nodig(computer, rijbewijs). Je moet wel snappen dat het project niet in 1 dag af hoeft te zijn en dus tijd zat hebt. En ik kan uiteraard beetje voor beetje aanschaffen. De belangrijke dingen gaat uiteraard voor. Ik was van plan om een crosser te gaan maken om uiteraard mee te crossen (offroad). Ik vroeg me af waar ik eventueel zou kunnen crossen, want een dure hobby scooter wil je uiteraard ook gebruiken.
Ik heb de baan van MACl al gemaild, maar daar doen ze heel erg onduidelijk. Na het laatste mailtje heb ik verder geen antwoord meer gehad.
Ik weet dat je niet op de openbare weg mag begeven, vroeg me af of er eventueel gratis crosstereintjes kan vinden die zijn afgesloten.
Berghem heb ik ook al gemaild, maar dat was in eerste instantie alleen voor crossmoteren. Ik heb ook eens advies gehad op de maasvlakte, maar ik kan me daar niet erg veel bij voorstellen hoe het daar eruit ziet.
Uiteraard wil ik de scooter ook onroad gebruiken (sprints ofzo)

Ik denk dat meerder mensen deze omslag wel eens hebben gehad om te stoppen en dat ze dan weer toch doorgaan.
Hoe zou ik eventueel me scooter kunnen afstellen. Ik woon namelijk in een woonwijk waar ook kleine kinderen spelen, dus om hier te gaan rijden lijkt me niet zo slim. Graag ideeen, meningen, tips...
 
Advertisement - register to remove this

Afstellen: Testbank afhuren, hele zooitje in een busjes/aanhanger dumpen en daarheen gaan.

Project beginnen is altijd tof, hoewel ik niet op de hoogte ben van wat je met dat politie gebeuren bij Erwin bedoelt.

Over ScooterCross, tja daar hebben wij het al uitgebreid over gehad (oa. Berghem destijds). Misschien het ScooterCross gebeuren bij meetings en races beetje in de gaten houden, zijn nu jaarlijks ong. 4 wedstrijden ofzo, merendeel zie je daar toch redelijk standaard scooters verschijnen, gezien de slijtage etc van het materiaal :)

Imo is het dan ook verstandiger je geld in een "echte" crossmotor te steken, en daar wat rondjes mee te gaan toeren @ berghem, Eersel, Hapert, Den Dungen, Veldhoven, noem maar op :). Ook dit hoeft niet duur te zijn, ben je wel verzekerd van rijmogelijkheden.

Edit:
Zie zojuist @ Scootertuning.net mainpage dat er vandaag in Lichtenvoorde een bromfietscross is gehouden. Is daar misschien al wat meer over bekend?
 
Ik vind een scooter als een Aprilia Rally LC veel leuker om ermee te kunnen crossen.
En hoeveel kost normaal een testbank om dat af te huren. Want misschien is het dan beter dat de beheerder van de bank dan me scooter afsteld (het maakt wel een stuk minder leuker, dat wel) Met dat politie gebeuren is alsvolgd. Erwin is met een paar vrienden gaan testen net voor ze woning op de openbare weg, 5 min later stond de politie voor de deur en heeft hij een boete gekregen en de scooter van ze vriend is meegenomen omdat die gestolen blijkt te zijn, maar goed de politie zou mijn scooter ook in kunnen nemen omdat ie bijvoorbeeld harstikke is opgevoerd. En dat zou ik jammer vinden. Vooral dat er al zoveel geld erin zit en geen plezier ermeer aan kan beleven. Dat in de gaten houden van die scootercrossen was ik wel van plan. Ik vind trouwens de cross in bentelo nog de leukste, die in lichtvoorde heeft een veelste strenge regelementen. En je heb het over het slijtage van het materiaal, maar ik denk dat evenveel zal zijn als met een scooter sprint.
 
Over slijtage, zoals je weet, uit msn destijds, ik heb zelf motocross gereden. Slijtage genoeg :)

Zolang je zorgt dat je luchttoevoer naar je carb (luchtfilter dus) goed ingeolied is, een goede bescherming tegen water/zand en overige bagger die je weleens op een circuit tegen kan komen, slijten je lagers en zuiger niet extreem meer. Echter is alles afhankelijk van goede smering (goede olie dus), het toerental wat je van plan bent te gaan halen (Evo/Speed slijt harder dan een 50cc standaard gietijzer, om maar wat te noemen).

It's up to you :)

Mijn advies is wel om alle regelementen van de diverse crosswedstrijden ff naast elkaar te leggen, en hier terdege rekening mee te houden met de bouw van je project. Scheelt je straks weer dubbele aanschaf van onderdelen (sommige races bv 50cc, dan heb je weinig aan een 70cc high-end cil, en dus ook nix aan een bijbehorende uitlaat, carb etc). Zelfde geldt natuurlijk ook voor je vering, wielbasis etc.
 
Kan toch wel gewoon met een beschermende powerfilter gaan rijden. Dus een powerfilter waar kappen omheen zitten. En ik denk dat je met een stage6 of hebo alu toch best lekker rap vooruit komt.
 
Net nog aangehouden onder het testen... :( op de meest afgelegen plek die er is! Gewoon een beetje de situatie uitgelegt van dat we aan het testen waren, en toen mochten we gaan. Moest alleen niet nog een keer gebeuren :P
 
Als ik jou was zou ik even wachten en strax een echte (cross) motor halen. Er zijn genoeg banen waar je tegen kleine vergoeding kunt racen en zodoende leer je de machine steeds beter kennen.
Je zegt dat je het afstellen wil laten doen, dit zegt mij genoeg: als je een echt project wil, moet je alles zelfdoen ( 95% ook goed;)) Hier krijg je meer voldoening uit dan als je het laat doen:)
 
Sfera LC said:
Net nog aangehouden onder het testen... :( op de meest afgelegen plek die er is! Gewoon een beetje de situatie uitgelegt van dat we aan het testen waren, en toen mochten we gaan. Moest alleen niet nog een keer gebeuren :P


Dan heb jij echt zwaar geluk gehad, kijk dit soort situaties bedoel ik nou. Maargoed Slome zegt dat alles snel slijt, dat zal met een normale racescooter / sprint scooter ook wel zo zijn. Dus daar vind ik hem geen goed punt hebben. En ik besef het ook dat spullen hard slijten.
 
Rastabasta said:
Als ik jou was zou ik even wachten en strax een echte (cross) motor halen. Er zijn genoeg banen waar je tegen kleine vergoeding kunt racen en zodoende leer je de machine steeds beter kennen.
Je zegt dat je het afstellen wil laten doen, dit zegt mij genoeg: als je een echt project wil, moet je alles zelfdoen ( 95% ook goed;)) Hier krijg je meer voldoening uit dan als je het laat doen:)

Maar als ik een crossmotor moet gaan aanschaffen, dan ben ik zoiezo wel 3000 euro kwijt aan die crossmotor, ik heb hier nou aprilia rally LC onderdelen in de schuur waar ik graag een erg leuk project van wil maken waarvan ik zelf super te vreden mee kan zijn. En ik denk dat een normale crossmotor me iets minder interesanter vind en misschien nog duurder dan met me scooter.
 
MinaRallyLC said:
Dan heb jij echt zwaar geluk gehad, kijk dit soort situaties bedoel ik nou. Maargoed Slome zegt dat alles snel slijt, dat zal met een normale racescooter / sprint scooter ook wel zo zijn. Dus daar vind ik hem geen goed punt hebben. En ik besef het ook dat spullen hard slijten.


Als jij ergens op een afgelegen plek staat te knallen/afstellen. En je bent met de auto en aanhanger zal de politie ook niet moeilijk doen lijkt me. Ze sturen je alleen maar weg.

En het kost veel geld iig zn project, maar je zult er niet veel op afschrijfen, de waarde blijft wel in de spullen zitten, mocht je het weer willen verkopen.
 
Vraag maar aan veel mensen met een project, dat ze het nogal eens meemaken zonder geld te komen zitten i.v.m. kosten aan het project.
Ik ben nu zelf zover dat het grote geld al gespendeerd is, dus heb eindelijk weer zat geld om andere leuke dingen zo eens tussendoor te doen.
En hoe slim je ook denkt te zijn...kosten stijgen altijd boven je verwachtingen uit.

Tsjah, als je dat er voor over heb...dan moet je ervoor gaan:)
 
MAYKEL_MK1 said:
Als jij ergens op een afgelegen plek staat te knallen/afstellen. En je bent met de auto en aanhanger zal de politie ook niet moeilijk doen lijkt me. Ze sturen je alleen maar weg.

En het kost veel geld iig zn project, maar je zult er niet veel op afschrijfen, de waarde blijft wel in de spullen zitten, mocht je het weer willen verkopen.

Ligt ook maar net aan de agent.

die keer dat ik dus gepakt was samen met Peter was ik echt zwaar de lul geweest als zijn scooter niet gejat bleek te zijn. Ik weet wel zeker dat ik em dan ook gewoon kwijt was geweest.
 
als je al aangeeft dat je geld nodig hebt zou ik geen eens meer geld in een scooter steken, koop toch lekker een auto!
crossmotor is natuurlijk leuk, dat zou ik eerder doen dan een scootertje ;)
 
Als ik jou was zou ik het niet doen.

Tuurlijk is het leuk om spulletjes bij elkaar te verzamelen en iets op te bouwen. Maar als je kijkt naar de kosten dan verdwijnt de lol al gauw.
Als je denkt dat je motorisch voor elkaar hebt komt het uiterlijke gedeelte nog (ik neem aan dat je het goed wil doen ;)).
Nou polyesteren/plamuren is een takke werk, en het professioneel laten spuiten van je kappen kost je al gauw 250 euro.
Verder ''hoor'' je bij een project een RS24 / Fournales te hebben en dat zijn ook allemaal dingen die gewoon een hoop geld kosten maar waar je eigenlijk het verschil niet echt van merkt.

Afstellen op een testbank kost je ook al gauw 50 euro en dan komt het afstelspul er nog bij. Blijkt het resultaat tegen te vallen moet je weer nieuwe onderdelen bestellen, omdat je toch altijd het hoogst haalbare wil halen. Nieuw zuigertje/nieuwe carburateur enz enz. Kost toch een hoop duiten.
Verder kun je er bijna niet op rijden ivm politie. Tevens zullen de buren zo'n scooter ook niet echt waarderen.
En last but not least: diefstal. Heb je een snelle scooter dan trekt dat dieven aan.

Verder had ik persoonlijk ook dat ik het opbouwen leuker vond dan het rijden op de scooter.

Dit is alleen mijn mening derover, hoop dat je er wat aan hebt :)
 
Ja ik vind erik wel gelijk hebben dat het echt een bak vol geld kost ect ect..
Maar goed als ik de zooi heb verkocht en een auto heb beleef ik er verder ook geen lol er maar eraan en dat geld ook voor de auto. Nou zou het kicken zijn om een auto te hebben, als ik ereen heb is de lol er weer snel ervan af.Hier buiten valt ook weinig te beleven, en dan ben ik eigelijk wel blij als ik al buiten kom.Want meestal zit ik binnen, dus het lijkt me ook wel eens leuk om iets buitenshuis te kunnen doen.
 
Ja een Project, het is zeker leuk, en ik ben echt vol vertrouwen begonnen, bijna al me geld ging naar me Scooter. Het is gewoon leuk om onderdelen te bestellen en erop te zetten etc.

Maar het kost echt achterlijk veel. Je verkijkt je er gewoon op, er komen nog zoveel dingen bij dan alleen Cilinder, Krukas, etc. Ik heb ook uitgerekend van, 'Nou als ik dan en dan werk en zoveel geld heb verdiend kan ik alles zo een beetje wel kopen'. Nou mooi niet.

Wat Erik al zei, het opbouwen en onderdelen kopen is leuker als er op rijden. Dat heb ik ook echt! Ik zie het een beetje als, 'Yes ik heb net me Rijbewijs gehaald kan ik lekker autorijden'. Dat is de eerste 2 weken leuk, maar daarna denk je van: 'Ja okey leuk.' En dat heb ik bij me Scooter ook.

Als je echt een goede Crossmotor wil, zit je zeker als gauw tegen de paar 1000 Euro. Alleen crossen op een Crossmotor is zeker weten leuker als op een Scooter.

De uiteindelijke Conclusie: Haal je rijbewijs, en koop eerst alles wat echt belangrijk is, en als je dan ook nog een auto heb en je heb alles goed voor elkaar, kwa financieën, en je heb nog steeds een keer zin om van je Scooter een project te maken doe het dan.

Hoop dat je er wat aan hebt.
 
Ik heb er wel een beetje wat aan, maar dat laatste doet me wel twijfelen. Ik hoef echt niet perse alles van het duurste eronder te gooien, een stage 6 lijkt me best ook wel leuk te vlammen. Ik heb nog nooit met een 70cc cilinder gereden, en ik zou die ervaring ook graag eens een keer willen mee maken.

Waarom zou crossen op een cross moter leuker zijn dan met een aprilia rally lc?
Ik weet zelf wel dat niet alle scooters daarvoor geschikt zijn. Ik wil een project omdat ik toevallig die rally scooter heb, anders zou ik het nooit hebben gedaan.

Om nou een crosser te gaan kopen lijkt me zoiezo al geen goed plan want die krengen zijn ook duur. En dan zal de onderdelen ook hard slijten.

Maar jullie rijden ook alleen maar met het snelste spullen als Evo en Prorace, Manston, MHR..
Maar je kan ook uiteraard je budget erop aanpassen.
 
Back
Top