Een nieuw systeem

Alles is geleerd uit je omgeving wat je hebt waargenomen. Hoe je bent is een reflectie van wat jij hebt waargenomen uit jouw omgeving. Waargenomen als in het gebruik van al je zintuigen, bewust en onbewust.

Hebberigheid is voortgekomen omdat je in deze maatschappij voor jezelf moet zorgen, je moet 'van iemand anders rug' leven. Het is dus de bedoeling om de omgeving zo te vormen dat dit er gewoonweg niet meer is.
Als alles wat jij nodig hebt voor jou beschikbaar is, heb je geen reden tot stelen bijvoorbeeld.

Behalve dan dat het in de mens zit dat ze zich beter willen voelen dan de rest, het groenere gras willen hebben, dat maakt je speciaal dus dat willen mensen. En ja, wie bepaalt wat "mensen nodig hebben". Heeft een junk drugs nodig? Heeft iemand met een prive jet die daarin al zijn/haar zaken doet die 'straks' niet meer nodig? Of moet iederen een privejet krijgen? Wie gaat vliegtuigen uberhaubt besturen als iedereen gelijk is en wie gaat het rioleringssysteem repareren als niemand een klotebaantje wil?

Om op dat communisme terug te komen, de eersten die daar serieus mee kwamen hebben hetzelfde gedacht als jij.... en toen kwamen de gieren erbij die makkelijk aas roken. Zoals ik in vorige post al zei: people love to abuse situations for their own benefit

Mag ik vragen hoe oud je bent btw?

The Venus Project is idd nog niet perfect, maar het feit is wel dat we naar dergelijke alternatieven zullen moeten blijven zoeken, omdat het anders ooit een keer de verkeerde kant op gaat.

7 miljard mensen in een keer dezelfde kant op te laten gaan zal idd niet lukken, maar "monkey see, monkey do" Als er genoeg mensen zijn die de huidige problemen inzien en zien dat zoiets als het Venus Project de volgende logische stap kan zijn, zal de rest volgen.

Het egoïsme van de mens is daarin idd wel een heikel punt, maar er zijn veel meer zaken dan alleen het materealistische waar een mens voldoening uit kan halen.. Het valt en staat met de instelling van de mens.

Raad mensen aan om deze film te zien http://www.futurebydesignthemovie.com/ Erg interessant :)

Edit: Film staat gewoon op Youtube :p http://www.youtube.com/watch?v=cRf_OPHEZAs&feature=player_embedded#!

Last edited:
Het is een heel interessant concept waar we uiteindelijk toch naar toe moeten aangezien de grondstoffen toch op raken. Maar dit zal nog wel enkele jaren duren, zie maar naar concepten van in de jaren '30 en '50. Daar waren ook revolutionaire ideeën bij maar daar is nog niet veel van terecht gekomen. Het verwezenlijken van zo een immense project kost ten eerste al veel geld dus zal het enkel weggelegd zijn voor de rijkere bevolking.

Mensen zullen in dit soort "communes" leven waar iedereen ongeveer hetzelfde leven heeft (zelfde woning, elke dag hetzelfde werk, ...). Zo een project doet mij denken aan de film waarin niemand meer een eigen mening of emotie mag hebben omdat dit leidt tot hoe de mens is (Equilibrium: http://www.imdb.com/title/tt0238380/).

Behalve dan dat het in de mens zit dat ze zich beter willen voelen dan de rest, het groenere gras willen hebben, dat maakt je speciaal dus dat willen mensen. En ja, wie bepaalt wat "mensen nodig hebben". Heeft een junk drugs nodig? Heeft iemand met een prive jet die daarin al zijn/haar zaken doet die 'straks' niet meer nodig? Of moet iederen een privejet krijgen? Wie gaat vliegtuigen uberhaubt besturen als iedereen gelijk is en wie gaat het rioleringssysteem repareren als niemand een klotebaantje wil?

Om op dat communisme terug te komen, de eersten die daar serieus mee kwamen hebben hetzelfde gedacht als jij.... en toen kwamen de gieren erbij die makkelijk aas roken. Zoals ik in vorige post al zei: people love to abuse situations for their own benefit

Mag ik vragen hoe oud je bent btw?

Men moet worden geleerd wat drugs ze aan kunnen doen, vooral door visualisatie, dat is heel duidelijk. Dan zal een junk wel minderen/stoppen. Anders wordt het hem gewoon mogelijk gemaakt drugs te gebruiken, waarom zou je het verbieden, omdat het slecht is? Dan mag je dus niet bepalen (in zeker zin) wat je met je lichaam doet. Het is vooral educatie dat belangrijk is. Dat geldt dus ook voor een vliegtuig. Niemand heeft een vliegtuig nodig, maar vervoer op een bepaald moment. Dat kan op meerdere manieren dan een vliegtuig bezitten. Een ander transportsysteem wordt hiervoor gemaakt, zodat iedereen hiervan gebruik kan maken.
Steden worden op een dusdanige manier gemaakt dat de meeste, vooral nare, banen niet meer nodig zijn. We hebben nu riolering, als we een nieuwe stad maken, wordt het afvoeren van afval ook geïntegreerd in de stad, net als distributie. In veel ziekenhuizen gebruiken ze een dergelijke pijpleiding voor distributie van spullen.

Ja dat mag je vragen, zal meteen antwoord geven: ben over 3 weken 23.

Het is een heel interessant concept waar we uiteindelijk toch naar toe moeten aangezien de grondstoffen toch op raken. Maar dit zal nog wel enkele jaren duren, zie maar naar concepten van in de jaren '30 en '50. Daar waren ook revolutionaire ideeën bij maar daar is nog niet veel van terecht gekomen. Het verwezenlijken van zo een immense project kost ten eerste al veel geld dus zal het enkel weggelegd zijn voor de rijkere bevolking.

Mensen zullen in dit soort "communes" leven waar iedereen ongeveer hetzelfde leven heeft (zelfde woning, elke dag hetzelfde werk, ...). Zo een project doet mij denken aan de film waarin niemand meer een eigen mening of emotie mag hebben omdat dit leidt tot hoe de mens is (Equilibrium: http://www.imdb.com/title/tt0238380/).

We moeten daarom er ook voor zorgen dat bedrijven dit in zien dat op deze manier van omgang met de aarde, niet veel langer kan doorgaan.

We zullen in het monetaire systeem ook nooit geen oorlog, honger, armoede etc hebben. Dat zijn geen politieke problemen, maar technische problemen... Natuurlijk zijn er ook politieke problemen, maar deze problemen kunnen alleen worden opgelost door het toepassen van technologie!

15 januari is overigens de wereld premiere van de 3e film van Zeitgeist, namelijk Zeitgeist Moving Forward. Deze film zal meer over de transitie gaan, van het huidige paradigma naar waar we heen moeten. Deze film wordt op zo'n 300 locaties vertoond in bioscopen en filmhuizen in 30 talen wordt deze vertoond. Dit is allemaal verwezenlijkt door The Zeitgeist Movement, die is niet uit op winst, noch de bioscopen en filmhuizen zullen hier winst mee halen. We kunnen dus ook wel andere bedrijven in laten zien dat het anders moet!

Hier waar ie allemaal wordt vertoond: http://zeitgeistmovingforward.com/zmap

Men moet worden geleerd wat drugs ze aan kunnen doen, vooral door visualisatie, dat is heel duidelijk. Dan zal een junk wel minderen/stoppen. Anders wordt het hem gewoon mogelijk gemaakt drugs te gebruiken, waarom zou je het verbieden, omdat het slecht is? Dan mag je dus niet bepalen (in zeker zin) wat je met je lichaam doet. Het is vooral educatie dat belangrijk is.

Ooh ben jij er zo één* :+ Vraag een tiental junks dan maar eens of ze van te voren wisten dat je verslaafd kan raken en wat daar dan de gevolgen zijn. Drie zullen eerlijk ja zeggen, drie zullen liegen, twee zijn te ver heen om antwoord te geven, twee zullen het echt niet geweten hebben.

*zo een die denkt dat alles met voorlichting opgelost is, beetje cynisch bedoelt maar niet gemeen

Dat geldt dus ook voor een vliegtuig. Niemand heeft een vliegtuig nodig, maar vervoer op een bepaald moment. Dat kan op meerdere manieren dan een vliegtuig bezitten. Een ander transportsysteem wordt hiervoor gemaakt, zodat iedereen hiervan gebruik kan maken.

Sommige mensen willen vliegen, hetzij omdat het leuk is, hetzij omdat een ander het niet kan, hetzij omdat het gevaarlijk kan zijn, vul maar in. Dat kan en mag in jouw systeem dus niet? Zowel dan heb je weer verdeeldheid, zoniet dan ben je dus niet meer vrij.

Steden worden op een dusdanige manier gemaakt dat de meeste, vooral nare, banen niet meer nodig zijn. We hebben nu riolering, als we een nieuwe stad maken, wordt het afvoeren van afval ook geïntegreerd in de stad, net als distributie. In veel ziekenhuizen gebruiken ze een dergelijke pijpleiding voor distributie van spullen.

Ja dat mag je vragen, zal meteen antwoord geven: ben over 3 weken 23.
Iemand moet toch echt die straten aanleggen, ook als het regent. Iemand zal toch echt mensen uit autowrakken moeten knippen en die beelden in z'n hoofd meedragen en er fokt op door worden.

Iemand moet de distributie van voedsel organiseren/handhaven, of dat 1 of 100 mensen zijn boeit niet, uiteindelijk zit er eentje tussen die een kans ruikt en misbruik maakt van zijn/haar macht.

Ik heb je filmpjes overigens niet gekeken (misschien dat dat jouw beeld over mij weer verandert ;)). no time. Vind het idee heel mooi hoor, ook al kom ik misschien negatief over. Denk alleen dat het niet realiseerbaar is.

edit: zie die man hieronder, my thoughts

Last edited:
Ik vind het maar een hele naïeve bedoeling dit verhaal.

Met dat geld verhaal mis je het grote punt waarom we überhaupt geld hebben: geld maakt goederen/diensten vergelijkbaar in waarde, wat dus betekent dat het makkelijker wordt om te handelen. Dat betekent niet dat men zonder geld minder ruilzuchtig wordt, immers, dan was er nooit iemand op het idee gekomen om met geld te handelen ipv directe goederen. Geld is een objectivering van een zeker vertrouwen dat iedereen dat gebruikt als representatief middel van goederen en diensten, meer niet. Dus mijn eerste punt is, haal je geld weg, dan krijg je nog steeds maatschappelijke ongelijkheid als het gaat om materieel bezit.

De vraag is, hoe komt dat? Waarom willen mensen überhaupt bepaalde materialen wel bezitten en andere niet? Vergis je niet, alle mensen gebruiken (denk ik?) materieel om zichzelf te differentiëren van de ander. Ik denk dat de drang om te consumeren niet zozeer terug te vinden is op hebberigheid (wat praktisch hetzelfde betekent als 'willen consumeren'), maar meer het idee bij mensen om op te vallen bij anderen. Niemand wil een grijze mus zijn en een economie, met of zonder geld, is ideaal om je te distantiëren van anderen. Moet je voorstellen (puur hypothetisch) dat iedereen exact hetzelfde in bezit heeft. Wat voor gevolgen zoiets heeft? En je mag dan ook niet ruilen, want dan creëer je privé bezit (of differentie bezit).

Verder vind ik je kijk op de wetenschap bijzonder naïef. Wetenschap is helemaal niet onafhankelijk of eenduidig. Er is ook helemaal geen 'beste methode' of zelfs maar 'de waarheid' te onderscheiden met wetenschap. (bestudeer het scientific management eens, ook een aanpak die van een 'zuivere methode' uitging, moet je eens kijken wat voor effect dat had op zijn betrokkenen). Wetenschap kan ook nooit neutraal zijn en tegelijkertijd progressief. 'Meetbare feiten', zeker in dit soort discussies, zijn pure lulkoek. Dit is een positivistische invalshoek, eentje die zelfs in de natuurwetenschappen onder druk staat. Ik weet niet of je van het praktische probleem van Popper wel eens wat gelezen hebt? Dat een wetenschapper eerst een theorie verzint en vervolgens alles op alles zet om zijn eigen theorie te falsificeren? Hoe corruptie gevoelig dat is en hoe vreselijk onrealiseerbaar zo'n idee is? Bekijk voor de grap de wetenschapsfilosofie is. Die is geëxplodeerd, dat wil zeggen, er is in eeuwen tijd heel veel nagedacht over hoe men het best wetenschap kan beoefenen en alle opties zijn theoretisch vastgelopen. Op de universiteit kan je alleen nog de geschiedenis van het denken over wetenschap leren, meer niet. (check Lyotard, the post modern condition).

Punt is, kapitalisme is niet perse de oorzaak van hebzucht/zelfredzaamheid/strijd om distinctie, maar hebzucht/zelfredzaamheid/strijd om distinctie is vooral de oorzaak van kapitalisme.

Ik wachtte al op een reaktie van Lucien, en wederom is zijn bewoording mijn gedachte... Allemaal heel leuk die theorieën en ik zeg ook niet dat het verkeerd is erin te geloven/voorstander van te zijn. Maar dit is net zoals een geloof, er zal áltijd verdeeldheid blijven:)...

Oplossing voor je spaans studie: steek je tijd daarIn ipv deze conspiracy dingen, dan heb je er nog wat aan.

attachment.php

Oplossing voor je spaans studie: steek je tijd daarIn ipv deze conspiracy dingen, dan heb je er nog wat aan.

attachment.php

Lekker je kop in het zand steken voor alles wat raar, vreemd of weet ik veel wat is, zo leer je idd nog eens iets! Wat de boer niet kent..

Gelukkig zijn er mensen die wat meer open minded zijn dan anderen, die durven te discussiëren over deze dingen, niet perse omdat ze erin geloven, maar gewoon omdat ze het leuk vinden, omdat het een interessante gedachtengang is, of omdat ze hun kennis verder willen uitbreiden..

Begrijp me niet verkeerd. Ik heb ook een periode gehad waarin ik in "the new world order", bilderberg group, bohemian grove etc etc. geloofde. Ik vind het best als mensen er in geloven en erover willen praten, maar zeg niet dat de ongelovigen hun kop in het zand steken. Dat is een beetje hetzelfde dat ik als niet-kerkganger naar de hel ga...

Dat zeg ik ook niet, dat was een reactie op jouw foto waarmee je het als onzin afdoet. Er zijn ook mensen (waaronder ik) die het gewoon interessant vinden zonder er in te geloven of niet..

Dat zeg ik ook niet, dat was een reactie op jouw foto waarmee je het als onzin afdoet. Er zijn ook mensen (waaronder ik) die het gewoon interessant vinden zonder er in te geloven of niet..

Prima dat je het intressant vind, maar het is gewoon niet haalbaar PUNT

Ik heb ff door je filmpje heen geskipt. Naar mijn mening is het totaal niet haalbaar en daarnaast ook een ernstige belemmering van de creativiteit van de mens. Het lijkt in het filmpje alsof iedereen er alleen maar op uit is om mensen geld uit de zak te kloppen, terwijl we nog altijd werken met een systeem van vraag en aanbod. Het verdienen van geld zet ook aan tot creativiteit, wat ik een beetje mis in het filmpje. Het idee is er, dit gaat het worden, dit is super en zo zou het moeten zijn. Ik snap dat het een promo filmpje is voor het idee, maar het wordt imo vrij eenzijdig belicht. Maar dat kan ook komen door die irritante monotone stem..

'A Vision Designed To Avoid All Mistakes' .. Na 1 zo'n zin kan ik het filmpje verder eigenlijk al niet meer serieus nemen..

Begrijp me niet verkeerd. Ik heb ook een periode gehad waarin ik in "the new world order", bilderberg group, bohemian grove etc etc. geloofde. Ik vind het best als mensen er in geloven en erover willen praten, maar zeg niet dat de ongelovigen hun kop in het zand steken. Dat is een beetje hetzelfde dat ik als niet-kerkganger naar de hel ga...

Dit hele verhaal heeft niks te maken met geloven in een bilderburg groep en al die andere crap..

Het is een pure uitleg hoe een monetair systeem werkt. En het feit dat in een monetair systeem er altijd corruptie, schraarste enorme armoede zal bestaan. Zonder deze aspecten bestaat een monetair systeem niet. The venus project is gewoon een tegen hanger van het monetaire systeem. Een andere manier (ik zeg niet dat dit wel werk).

The venus project klinkt allemaal heel erg mooi, maar is zo goed als onhaalbaar. Wat ik wel belangrijk vind is dat de bevolking op de hoogte is van hoe het eigenlijk allemaal werkt en wat daar de gevolgen van zijn.

Een utopia zullen we nooit hebben, krijgen of kunnen creëren. Een bewust zijn daar in tegen wel.

Back