Fox_gek
Pilsje erbij?
Ik zal het zo goed mogelijk proberen te beschrijven voor welk systeem ik sta. Zelf ben ik er ook nog lerende in, kan dus niet overal een antwoord op geven. Maar als je iets niet begrijpt, vraag ernaar, maakt niet uit wat het is.
Het is veel stof waar doorheen moet worden gewerkt om te begrijpen dat het anders moet en op de voorgestelde manier ook beter kan. Ik heb het meeste uit docu's, sommige stof uit boeken, andere fora en door er gewoon over te praten. Deze bronnen zal ik dan ook posten, hoop ook dat jullie die docu's kijken, boeken lezen en erover praten.
Wat als eerste moet worden begrepen is hoe het huidige systeem werkt, daarna wat de gevolgen ervan (kunnen) zijn. Het systeem is simpelweg de manier waarop producten worden gedistribueerd en verdeeld. In het huidige systeem wordt dat gedaan door middel van geld, geld verkrijg je door te werken, dus een bijdrage te leveren aan de maatschappij. Klinkt goed. Maar wat is geld precies? Hoe wordt geld gecreërd? Geld is schuld! Alle geld dat bestaat is ergens geleend en dus schuld. Hoe wordt dit geleend? Het begint bij de overheid vraagt aan de centrale bank: 'ik wil 10 miljard euro, mag ik dat hebben?'. Waarop de bank antwoord: 'is goed, laten we een afspraak maken. Jij krijgt 10 miljard, maar daar moet wel rente over worden betaalt. Laten we zeggen 3%'. Er wordt dus aan 10 miljard euro geld gedrukt en de overheid zet dit op een commerciele bank om het in de markt te brengen. Die mag dit geld dan uitlenen aan bijvoorbeeld bedrijven. Zij mogen zoveel uitlenen als ze willen, als ze maar 10% aan geld als reserve op de bank hebben staan. 1 miljard is reserve (die 10%) ze mogen dus 9 miljard uitlenen. Maar hierdoor wordt geen nieuw geld gemaakt, de bank houdt die 10 miljard, drukt er 9 bij (1mrd houden ze als reserve) en geeft dit uit als leningen. Dit kan in principe oneindig doorgaan, komt neer op dat er uit 10 mrd 90mrd gemaakt kan worden. Puur gebakken lucht! Kortweg is dit uitgelegd hoe geld op de markt komt. Voor een betere uitleg bekijk de video: [ame=http://www.youtube.com/watch?v=Xw8OkHZxARA]money as debt NL ondertiteld[/ame].
Zoals op bovenstaande lening moet rente worden betaald, net als alle andere leningen. Maar om deze te kunnen betalen moet er dat geld wel bestaan, maar dat is er niet. Als je alle schuld wat er op dit moment is, aflost, zou er geen enkele euro/dollar/of whatever meer in circulatie zijn. Maar dan is er nog steeds een schuld, de rente.
Wat je hieruit krijgt zijn 2 dingen: inflatie en faillisement. Inflatie omdat de rente moet worden terug betaald, wordt gedaan om meer geld te maken. Faillisement zal de ineenstorting zijn van het niet meer kunnen terug betalen van de schuld. Dit kan gebeuren bij een persoon, bedrijf of land. (is wat je ook overal hedendaags tegenkomt) Wat automatisch ontstaat door dit systeem is: loonslaven. We moeten allemaal werk doen dat we vaak niet eens leuk vinden, maar omdat het geld oplevert doen we het maar. Dat wil niet zeggen dat die banen ook automatisch zo zijn dat ze echte toegevoegde waarde leveren in wat mensen werkelijk nodig hebben in 't leven. Er worden veel banen gecreëerd om simpelweg het systeem in stand te houden, maar het systeem is niet te redden, de ineenstorting is alleen uit te stellen, niet te voorkomen.
Als het dus allemaal instort, zul je ongeveer hetzelfde zien als in 1929/'30, maar dan op een nog groter niveau. Dat willen we niet, dus moeten we wat verzinnen om dit tegen te gaan. En dat is het voorgestelde systeem.
Dit systeem is gebasseerd op wat de aarde te bieden heeft, het zogenaamde "resource based economy". Het is onderdeel van het project: The Venus Project. Wetenschap en technologie geven deze mogelijkheid. We kunnen namelijk meten hoeveel resources er op de aarde zijn en hoeveel de mensen werkelijk nodig heeft. We kunnen met de huidige kennis van de wetenschap en technologie iedereen voorzien van de eerste levensbehoeften, welke bij iedereen wel bekend zijn.
Ik kan het wel in tekst uitleggen hoe het zit, maar het is beter en denk ik ook leuker om gewoon dit filmpje te kijken:
[ame="http://www.youtube.com/watch?v=bv6J1LtwX0A"]YouTube - TROM: [3](B) Resource Based Economy_(1/7)[/ame]
Stel je vragen, wees kritisch en neem het tot je met een open mind.
Ik zal deze OP wel steeds updaten met info, bijv. filmpjes, teksten, links en geluidsfragmenten.
Filmpjes:
Zeitgeist Addendum, was mijn aanzet om er meer over te zoeken (2 uur): http://video.google.com/videoplay?docid=915643024925961431#
Zeitgeist: Moving Forward (2 uur 41 min): [ame="http://www.youtube.com/watch?v=4Z9WVZddH9w"]YouTube - ZEITGEIST: MOVING FORWARD | OFFICIAL RELEASE | 2011[/ame]
Interview waarin TVP wordt uitgelegd (2 uur): http://dotsub.com/view/d8d8b31c-d31e-48aa-952d-12e8502d224a
Film over kapitalisme, goed uitgelegd met een leuke metafoor (45 min): http://dotsub.com/view/e703b1d1-36ca-404e-915f-84521b6ccf23
Future by Design, hoe steden er in de toekomst er uit zouden kunnen zien: [ame]www.youtube.com/watch?v=cRf_OPHEZAs[/ame]
Talk over motivatie (40 min): [ame="http://www.youtube.com/watch?v=_mG-hhWL_ug"]YouTube - Dan Pink - Drive[/ame]
De samenvatting ervan (11 min): [ame="http://www.youtube.com/watch?v=u6XAPnuFjJc"]YouTube - RSA Animate - Drive: The surprising truth about what motivates us[/ame]
Century of the self, gaat over hoe bedrijven en de overheid gebruik maken van Sigmund Freuds psycho-analyses om de grote massa te beheren, dit wordt via manipulatie gedaan van het onderbewustzijn (4 delen van 1 uur): http://video.google.com/videoplay?docid=6718420906413643126#
Talk over geluk in samenhang met de ervaring en het geheugen: http://www.ted.com/talks/lang/eng/daniel_kahneman_the_riddle_of_experience_vs_memory.html
Talk over het schoolsysteem en het veranderen ervan: [ame="http://www.youtube.com/watch?v=mCbdS4hSa0s"]YouTube - Sir Ken Robinson - Changing Paradigms[/ame]
De samenvatting ervan: [ame="http://www.youtube.com/watch?v=zDZFcDGpL4U"]YouTube - RSA Animate - Changing Education Paradigms[/ame]
Talk van Richard Gerver, collega van Ken Robinson, ik had hem 25-1 live gezien en persoonlijk gesproken, behoorlijk inspirerend, gaat dus ook over 't veranderen van educatie paradigma: [ame="http://www.youtube.com/watch?v=Bop9EcntlKY"]YouTube - Richard Gerver- Global Education Forum Parte 1/9[/ame]
Talk over bevolkingsgroei: http://www.ted.com/talks/lang/eng/hans_rosling_on_global_population_growth.html
Talk over collaborative consumption, bijzondere trend: http://www.ted.com/talks/rachel_botsman_the_case_for_collaborative_consumption.html
Links
The Venus Project: www.thevenusproject.com
Het activisme van The Venus Project: www.thezeitgeistmovement.com
3e Zeitgeist film over de transitie van nu naar een RBE 15 januari is de premiere: www.zeitgeistmovingforward.nl
Nederlands gedeelte van Zeitgeist Movement, aan structuur van de organisatie moet nog veel worden gedaan, zijn we mee bezig: http://zmnetherlands.com
Site waarop nieuwe technologie wordt gepresenteerd: http://www.zeitnews.org/
Het is veel stof waar doorheen moet worden gewerkt om te begrijpen dat het anders moet en op de voorgestelde manier ook beter kan. Ik heb het meeste uit docu's, sommige stof uit boeken, andere fora en door er gewoon over te praten. Deze bronnen zal ik dan ook posten, hoop ook dat jullie die docu's kijken, boeken lezen en erover praten.
Wat als eerste moet worden begrepen is hoe het huidige systeem werkt, daarna wat de gevolgen ervan (kunnen) zijn. Het systeem is simpelweg de manier waarop producten worden gedistribueerd en verdeeld. In het huidige systeem wordt dat gedaan door middel van geld, geld verkrijg je door te werken, dus een bijdrage te leveren aan de maatschappij. Klinkt goed. Maar wat is geld precies? Hoe wordt geld gecreërd? Geld is schuld! Alle geld dat bestaat is ergens geleend en dus schuld. Hoe wordt dit geleend? Het begint bij de overheid vraagt aan de centrale bank: 'ik wil 10 miljard euro, mag ik dat hebben?'. Waarop de bank antwoord: 'is goed, laten we een afspraak maken. Jij krijgt 10 miljard, maar daar moet wel rente over worden betaalt. Laten we zeggen 3%'. Er wordt dus aan 10 miljard euro geld gedrukt en de overheid zet dit op een commerciele bank om het in de markt te brengen. Die mag dit geld dan uitlenen aan bijvoorbeeld bedrijven. Zij mogen zoveel uitlenen als ze willen, als ze maar 10% aan geld als reserve op de bank hebben staan. 1 miljard is reserve (die 10%) ze mogen dus 9 miljard uitlenen. Maar hierdoor wordt geen nieuw geld gemaakt, de bank houdt die 10 miljard, drukt er 9 bij (1mrd houden ze als reserve) en geeft dit uit als leningen. Dit kan in principe oneindig doorgaan, komt neer op dat er uit 10 mrd 90mrd gemaakt kan worden. Puur gebakken lucht! Kortweg is dit uitgelegd hoe geld op de markt komt. Voor een betere uitleg bekijk de video: [ame=http://www.youtube.com/watch?v=Xw8OkHZxARA]money as debt NL ondertiteld[/ame].
Zoals op bovenstaande lening moet rente worden betaald, net als alle andere leningen. Maar om deze te kunnen betalen moet er dat geld wel bestaan, maar dat is er niet. Als je alle schuld wat er op dit moment is, aflost, zou er geen enkele euro/dollar/of whatever meer in circulatie zijn. Maar dan is er nog steeds een schuld, de rente.
Wat je hieruit krijgt zijn 2 dingen: inflatie en faillisement. Inflatie omdat de rente moet worden terug betaald, wordt gedaan om meer geld te maken. Faillisement zal de ineenstorting zijn van het niet meer kunnen terug betalen van de schuld. Dit kan gebeuren bij een persoon, bedrijf of land. (is wat je ook overal hedendaags tegenkomt) Wat automatisch ontstaat door dit systeem is: loonslaven. We moeten allemaal werk doen dat we vaak niet eens leuk vinden, maar omdat het geld oplevert doen we het maar. Dat wil niet zeggen dat die banen ook automatisch zo zijn dat ze echte toegevoegde waarde leveren in wat mensen werkelijk nodig hebben in 't leven. Er worden veel banen gecreëerd om simpelweg het systeem in stand te houden, maar het systeem is niet te redden, de ineenstorting is alleen uit te stellen, niet te voorkomen.
Als het dus allemaal instort, zul je ongeveer hetzelfde zien als in 1929/'30, maar dan op een nog groter niveau. Dat willen we niet, dus moeten we wat verzinnen om dit tegen te gaan. En dat is het voorgestelde systeem.
Dit systeem is gebasseerd op wat de aarde te bieden heeft, het zogenaamde "resource based economy". Het is onderdeel van het project: The Venus Project. Wetenschap en technologie geven deze mogelijkheid. We kunnen namelijk meten hoeveel resources er op de aarde zijn en hoeveel de mensen werkelijk nodig heeft. We kunnen met de huidige kennis van de wetenschap en technologie iedereen voorzien van de eerste levensbehoeften, welke bij iedereen wel bekend zijn.
Ik kan het wel in tekst uitleggen hoe het zit, maar het is beter en denk ik ook leuker om gewoon dit filmpje te kijken:
[ame="http://www.youtube.com/watch?v=bv6J1LtwX0A"]YouTube - TROM: [3](B) Resource Based Economy_(1/7)[/ame]
Stel je vragen, wees kritisch en neem het tot je met een open mind.
Ik zal deze OP wel steeds updaten met info, bijv. filmpjes, teksten, links en geluidsfragmenten.
Filmpjes:
Zeitgeist Addendum, was mijn aanzet om er meer over te zoeken (2 uur): http://video.google.com/videoplay?docid=915643024925961431#
Zeitgeist: Moving Forward (2 uur 41 min): [ame="http://www.youtube.com/watch?v=4Z9WVZddH9w"]YouTube - ZEITGEIST: MOVING FORWARD | OFFICIAL RELEASE | 2011[/ame]
Interview waarin TVP wordt uitgelegd (2 uur): http://dotsub.com/view/d8d8b31c-d31e-48aa-952d-12e8502d224a
Film over kapitalisme, goed uitgelegd met een leuke metafoor (45 min): http://dotsub.com/view/e703b1d1-36ca-404e-915f-84521b6ccf23
Future by Design, hoe steden er in de toekomst er uit zouden kunnen zien: [ame]www.youtube.com/watch?v=cRf_OPHEZAs[/ame]
Talk over motivatie (40 min): [ame="http://www.youtube.com/watch?v=_mG-hhWL_ug"]YouTube - Dan Pink - Drive[/ame]
De samenvatting ervan (11 min): [ame="http://www.youtube.com/watch?v=u6XAPnuFjJc"]YouTube - RSA Animate - Drive: The surprising truth about what motivates us[/ame]
Century of the self, gaat over hoe bedrijven en de overheid gebruik maken van Sigmund Freuds psycho-analyses om de grote massa te beheren, dit wordt via manipulatie gedaan van het onderbewustzijn (4 delen van 1 uur): http://video.google.com/videoplay?docid=6718420906413643126#
Talk over geluk in samenhang met de ervaring en het geheugen: http://www.ted.com/talks/lang/eng/daniel_kahneman_the_riddle_of_experience_vs_memory.html
Talk over het schoolsysteem en het veranderen ervan: [ame="http://www.youtube.com/watch?v=mCbdS4hSa0s"]YouTube - Sir Ken Robinson - Changing Paradigms[/ame]
De samenvatting ervan: [ame="http://www.youtube.com/watch?v=zDZFcDGpL4U"]YouTube - RSA Animate - Changing Education Paradigms[/ame]
Talk van Richard Gerver, collega van Ken Robinson, ik had hem 25-1 live gezien en persoonlijk gesproken, behoorlijk inspirerend, gaat dus ook over 't veranderen van educatie paradigma: [ame="http://www.youtube.com/watch?v=Bop9EcntlKY"]YouTube - Richard Gerver- Global Education Forum Parte 1/9[/ame]
Talk over bevolkingsgroei: http://www.ted.com/talks/lang/eng/hans_rosling_on_global_population_growth.html
Talk over collaborative consumption, bijzondere trend: http://www.ted.com/talks/rachel_botsman_the_case_for_collaborative_consumption.html
Links
The Venus Project: www.thevenusproject.com
Het activisme van The Venus Project: www.thezeitgeistmovement.com
3e Zeitgeist film over de transitie van nu naar een RBE 15 januari is de premiere: www.zeitgeistmovingforward.nl
Nederlands gedeelte van Zeitgeist Movement, aan structuur van de organisatie moet nog veel worden gedaan, zijn we mee bezig: http://zmnetherlands.com
Site waarop nieuwe technologie wordt gepresenteerd: http://www.zeitnews.org/
Last edited: