drukveer sterktes?

alex87

Alex
Malossi groen (60%) is een stuk lichter dan DR Roze (30%)
Allebei spiksplinternieuw.
Is iemand anders dit ooit opgevallen? Die percentages horen toch concrete verhouding tussen de veerkrachtconstantes voor te stellen?
Of moeten ze misschien nog inslijten voordat de waardes kloppen?
 
Advertisement - register to remove this

ik denk dat ik het weet. Je kan de waardes niet vergelijken omdat het inderdaad over veerconstantes gaat ten opzichte van de standaard veer, maar de DR veer is langer. en als een veer 2 keer zo lang is moet je 2 keer zoveel kracht leveren om hem helemaal in te duwen.

Het wordt een beetje technisch maar ik vraag me nu dus iets af:
Wanneer de poulies uit elkaar zijn, staat er al een bepaalde spanning (kracht) op de veer. Door lengtes van de veer te varie"eren kan je deze kracht dus regelen. terwijl de kracht die nodig is om de poulies een bepaalde hoeveelheid in te drukken hetzelfde blijft, er is alleen een hogere barriere voordat dit gebeurt. Wat is nou theoretisch het effect van een langere drukveer?
Ik denk zelf het volgende:
als je drukveer kort is, dus de grenswaarde van kracht laag is voordat de poulies ingedrukt worden, zal de vario al vroeg in werking treden, als het optimale toerental nog niet is bereikt. Met een lange veer is de grenswaarde hoog> poulies gaan pas uit elkaar als het optimale toerental bereikt is.

Ik denk niet dat ik veel respons krijg hierop en 99% van de mensen denkt: waar de fuck heeft die gast het over:p, het is meer iets voor de natuurkundige mensen. En ik ga ervan uit dat niet veel mensen hier ooit over nadenken. maar ik kan nu zelf ff moeilijk nadenken en geen tijd.
maarja zeg wat jullie ervan denken.
 
daarom houdt ik me maar bij een paar merken veren , Malossi , Hebo en Polini , onderling zullen exact dezelfde soorten veren alsnog verschillen maar toch heb je iig zekerheid van de sterkte.

ga je met verschillende veren werken komt het nooit overeen , imo is het ook BS dat er bijv. 30% op staat oid , je moet gewoon weten wat zo'n veer ongeveer doet.

ik zou gewoon malossi veren gebruiken gemiddeld genomen , daar kun je alle kanten mee op.
 
Back
Top