Drukveer sterktes?

speedfreakz

Well-Known Member
Beste sf.net collega's *D,
Ik wil even iets weten voor een vriend van mij(nee het is niet stiekem voor mezelf want ik heb de mijne allang verkocht;)):
Hoe zit het met sterktes van drukveren van malossi en van polini?
Hij rijdt nu met en rode drukveer(mallossi) en heeft een blauwe van polini gekocht. Er moet een zwaardere drukveer in maar ik weet niet wat een zwaardere is.. Kan iemand mij dit vertellen?

Polini drukveer: "VEER CONTRA MINARELLI 15%"
Malossi drukveer: Rood :p "

Hoooooi
 
Advertisement - register to remove this

Veel zwaarder als malossi rood is er niet, ik denk dat je je afstel probleem ergens anders moet opzoeken

Hoe het zit met de sterktes is wel ergens te vinden met search.

Oii
 
Black-X said:
Lijkt mij sterkere? Anders duurt het helemaal lang voordat ie een beetje op toeren komt..?

als hij volgas moet geven voor dat de koppeling aangrijpt wil het uiteraad zeggen dat hij er slappere in moet steken. Wanneer je sterkere veertjes steekt moet je meer toeren draaien omdat de koppeling moeilijker uiteen gaat door dat de veertjes sterker zijn. ;)
 
Wit is ook al voldoende, maar ik zou idd geel proberen rond de 4 gram met je rollen. Beter eerst rollen afstellen en dan trekveren. Trekveren lekker slap afstellen aan het begin. Daarna fijnafstellen totdat hij bij het juiste toerental aanpakt. Of wat jij lekker vind rijden.
 
witte drukveer is gewoon ongeveer even sterk als std veer... je merkt het verschil niet eens...

ik kijk ook niet naar de procenten maar naar wat de veer doet , Polini goud/geel zou 15% moeten zijn bijv. , malossi geel ook maar malossi geel is veel sterker dan polini geel...
 
melf #50 said:
witte drukveer is gewoon ongeveer even sterk als std veer... je merkt het verschil niet eens...

ik kijk ook niet naar de procenten maar naar wat de veer doet , Polini goud/geel zou 15% moeten zijn bijv. , malossi geel ook maar malossi geel is veel sterker dan polini geel...



Ik heb een klusje voor je:
-pak een std, een witte mal en een gele mal veer
-doe die los op een poelie
-leg de koppeling erop
-leg dit geheel op een personenweegschaal
-duw de koppeling omlaag tot hij 'op zijn plaats' ligt.
-lees de veerdruk van de weegschaal af

Die witte mal is echt wel een paar kilo sterker dan je std veer. Ik meen iets van 18 vs 22kilo. Gelukkig heb ik dit een paar dagen geleden nog opgemeten, dus als ik eraan denk zal ik het thuis ff opzoeken. Of gewoon nog een keer opmeten...
 
daar gaat het mij niet om , ik zei al dat ie wel iets sterker is maar dat is te verwaarlozen.. het gaat mij erom wat voor effect het op het rijgedrag geeft , een witte veer heeft ten opzichte van een (goeie) std veer zo goed als geen effect.

ik zet er liever iets zwaarder in om zo te zorgen dat ie over het hele gebied gewoon soepel loopt , en ook nog snelheid heeft. met een std of witte veer kun je mischien 5 km/h sneller maar je moet wel lager in gewichten (meer toeren) en dat gaat ten koste van je trekkracht en/of je slijtage.. (vario etc. word ook warmer wat niet gunstig is)

in het begin deed ik vaak gewoon std drukveer met lichtere rollen etc. met snelle uitlaat , maar als je voor klanten gaat werken word het stukken moeilijker , beter zorg je dat dan de scooter langer goed loopt en niet steeds afgesteld moet worden om die laatste 5 kilimoter erbij te blijven behalen en de trekkracht te blijven houden , dus andere drukveer , die zorgt dan dat de koppeling en vario minder belast worden. wat mij het meeste helpt met snelle uitlaten is gewoon een goeie vario en drukveer , dat is het beste maar dat gaat niet altijd (jongens die dat niet kunnen betalen meesta), dan pakt ie stukken beter op vanuit het begin , duidelijk met minder moeite dan std vario.

ik heb intussen wel geleerd dat je beter de scooter makkelijk kunt afstellen dat ie goed loopt dan dat je voor 5 kilometer sneller wat trekracht moet inleveren oid , hij moet imo gewoon over het hele gebied goed lopen en dat bereik je met een zwaardere veer (Hebo zwart,Malossi geel meestal)

en er zijn nog wel trucjes zoals bijv. de ring tussen koelvin en variobus
achter de vario zetten , tussen de de ramplaat en variobus (dus in devario) , en verschillende dikte's.

mja , uitzonderingen zijn er altijd , ik heb hier ook iemand lopen met een sr www, met een tnt imitatiecilinder , ixil std pijp en hebovario ,hier zit een rode malossi veer in , de scooter trekt super en loopt makkelijk 95 op het tellertje , std onbegrensd lopen ze zo'n 85 @ tellertje. een rode veer is normaal veel te zwaar voor deze setup..

witte veer gebruik ik zelf eigenlijk alleen maar als vervanging voor std veer icm std gewichten op een std setup.
 
Back
Top