Hoe verwijder je die koppelingen drukveer dan?

Isamu

a.k.a. OverLander
Ik had op de Kisbee nog geen veer vervangen en wou dat binnenkort toch een keer doen, maar heb deze koppeling ook nog liggen dus kan even oefenen. Vind het altijd eng die veren met veel spanning, dacht dat ze zomaar in het ronde kunnen vliegen... Ik heb geen idee hoe je dat ding kunt vervangen en kan wel wat advies gebruiken. Uiteraard is dit rot en oud als de pest, ligt immers ook al een ruim half jaar in de schuur te rotten.

IMG_2069[1].JPG


Ik heb wel eens filmpjes gezien dat iemand een veer van een auto losdraait en het met immense kracht wegvliegt...
Post automatically merged:

 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Ik keek al met een schuin oog naar de verstelbare moersleutel, maar deze is niet groot genoeg wat ik heb. Ik weet wel dat ik sleutels heb hiervoor die passen maar weet nu niet meer zo snel waar ik ze heb verstopt. Zelf wou ik nog een pijptang aanschaffen voor dit soort dingen maar heb er nog niet naar gekeken.
 
Isamu ik heb je toch zo'n koppelingssleutel gestuurd? Daarmee moet het lukken hoor. Die sleutel zet je erop en dan met de koppeling in de handen ram je dat uiteinde op de vloer (niet op je parket natuurlijk).
 

Attachments

  • Screenshot_20240313_224206.jpg
    Screenshot_20240313_224206.jpg
    20.2 KB · Views: 1
Die sleutel is 34mm en past niet, het is een 39 mm wat er op zit en heb daar nu niets voor. Ik bestel me nog wel een correcte sleutel binnenkort hiervoor, maar wil nog even kijken of het in de grote bankschroef werkt en dan eventueel met een riem eromheen om met de hand te draaien.
 
Klopt, zo heb ik een hydraulische cilinder open gewerkt van de brug omdat ik daar ook geen tang voor had. Is een prima manier als je niets voor handen hebt en toch verder wilt. Wel heb je het risico dat de moer breekt, het is niet het strekse van het sterkste denk ik.
 
maar wil nog even kijken of het in de grote bankschroef werkt en dan eventueel met een riem eromheen om met de hand te draaien.
Heb al eerder aan je verteld hoe het BEUN manier kan , moer in de bankschroef ,ratelspanband om de Poelie , dan draai je zo los .
Met een sleepkabel om de poelies , ( sleepkabel torderen ) en knevelen met een stuk bezemsteel draai je het ook los
 
Klopt, dat is dus ook de manier wat ik wil proberen, heb er alleen overheen gelezen dat je het vertelde van de spanband. Met de sleepkabel is nieuw en vind dat ook een mooie manier om te testen.
 
Sleepkabel , stuk touw , een hijsband ... maakt niet uit wat , beetje Creatief denken.
Stuk touw or what so ever om de Poelies heen , touw torderen, bezemsteel , of een hamersteel/ maak niet uit , in 2 stukken touw torderen , en als er dan spanning is , links om draaien ... Kleuter kan de was doen .
Post automatically merged:

Of .... Foto van je EX.. schoonmoeder erbij houden , dan schrikt de moer ook zo los .
 
Last edited:
Jij mag niet meer in mijn koffer kijken ;)

Dit soort doppen kosten los een 20+ euro en niet iedereen heeft dat geld. Een sleutel kost ook een 20+ euro en dat wil ook niet iedereen betalen...

We gaan banden pakken en wat rommelen, wellicht nu nog... Zal het licht weer eens op spanning zetten en ruw filmen. Maar eerst biertjes ophalen.
 
Net ff snel getest, maar snap geen knup van knopen... video komt er aan. Morgen maar weer biertjes drinken, was al aan het lopen maar had er geen zin in. Wel twee hamers vernield nu.... :fearscream: En er is nog rum genoeg. Dat knopen en torderen snap ik dus niet, maar dat zie je zo wel. Je moet het mij dus wel beter uitleggen wil ik dit laten slagen... Of het zit echt vast...
Post automatically merged:

Zo moest het dus niet...

vanaf 2:12 ongeveer...
 
Last edited:
Jij mag niet meer in mijn koffer kijken ;)

Dit soort doppen kosten los een 20+ euro en niet iedereen heeft dat geld. Een sleutel kost ook een 20+ euro en dat wil ook niet iedereen betalen...

We gaan banden pakken en wat rommelen, wellicht nu nog... Zal het licht weer eens op spanning zetten en ruw filmen. Maar eerst biertjes ophalen.
Nee joh, ff goed zoeken. Parkside slagmoersleutel kost 1x 50 euro. Effe wat bier en alikoopjes laten staan toch.
 
Back
Top