Hoe verwijder je die koppelingen drukveer dan?

Isamu

a.k.a. OverLander
Ik had op de Kisbee nog geen veer vervangen en wou dat binnenkort toch een keer doen, maar heb deze koppeling ook nog liggen dus kan even oefenen. Vind het altijd eng die veren met veel spanning, dacht dat ze zomaar in het ronde kunnen vliegen... Ik heb geen idee hoe je dat ding kunt vervangen en kan wel wat advies gebruiken. Uiteraard is dit rot en oud als de pest, ligt immers ook al een ruim half jaar in de schuur te rotten.

IMG_2069[1].JPG


Ik heb wel eens filmpjes gezien dat iemand een veer van een auto losdraait en het met immense kracht wegvliegt...
Post automatically merged:

 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Gewoon een buzetti sleutel erop en druk erop houden terwijl je de moer losdraait en niet met je hoofd er boven blijven. De veer is redelijk krachtig maar als je gewoon druk houdt erop is er niks aan de hand.
 
Ja klopt. Als die ook van een Kymco is dan is het dop 37/38 geloof ik uit mijn hoofd (ik heb een buzetti sleutel in die maat). Wat ik dan doe ik vaak mijn hand erop houden en de eerste klap even tegen de muur omdat die moer echt vast vast zit. Daarna druk houden op de moer en de koppeling steeds draaien om de moer los te draaien. Gaat dan vanzelf los zonder weg te schieten omdat je druk houdt.
 
Volgens mij heb ik nog ergens in een koffer sleutels liggen die op dit soort spul lijkt... Wist nooit waarvoor het was en zal ze eens opzoeken, wie weet heb ik wel iets in huis. Als ik meet is het 39mm action schuifmaat +/- en met schuifmaat 0.02 is het 38.8mm +/- heb geen bril op.


Schermafbeelding 2024-03-13 195324.png
 
Last edited:
valt wel mee hoe krachtig die veren zijn. als je eenmaal die moer een beetje los hebt en hem gewoon met de hand los kan draaien, dan kan je met de andere hand gewoon de koppeling tegenhouden. meestal blijft die ook nog wel een beetje hangen achter het schroefdraad.
 
valt wel mee hoe krachtig die veren zijn. als je eenmaal die moer een beetje los hebt en hem gewoon met de hand los kan draaien, dan kan je met de andere hand gewoon de koppeling tegenhouden. meestal blijft die ook nog wel een beetje hangen achter het schroefdraad.
Weet wat je zegt ... Bij een 180 CC Drukveer , vliegt de Koppeling zo tegen je Kanis aan als je niet oplet . :tearsofjoy:
Dus .. altijd Helm op , en een vol gelaats masker
Post automatically merged:

Je kan de moer ook licht in de bankschroef zetten , en met een bandsleutel om de poelie draai je het spul zo los , of een spanband met ratel er om , of zelfs een stuk touw er om heen , knevelen , en draaien maar .
Mijn manier is een slagmoersleutel met een passende dop.
NB :
De hierboven aangegeven Beun manieren zijn voor eigen risico , en kunnen niet verhaalt worden met Emotionele/ Psychische gevolgen .
 
Last edited:
Weet wat je zegt ... Bij een 180 CC Drukveer , vliegt de Koppeling zo tegen je Kanis aan als je niet oplet . :tearsofjoy:
Dus .. altijd Helm op , en een vol gelaats masker
Post automatically merged:

Je kan de moer ook licht in de bankschroef zetten , en met een bandsleutel om de poelie draai je het spul zo los , of een spanband met ratel er om , of zelfs een stuk touw er om heen , knevelen , en draaien maar .
Mijn manier is een slagmoersleutel met een passende dop.
NB :
De hierboven aangegeven Beun manieren zijn voor eigen risico , en kunnen niet verhaalt worden met Emotionele/ Psychische gevolgen .
inderdaad, maar ik ga er vanuit dat dit topic niet gaat over zo'n veer haha.
 
Persoonlijk zou ik een haakje slijpen en de bijtel pakken en nieuwe moer bestellen, maar heb geen idee hoe duur die dingen zijn. Op de cilinder van de hydraulische brug heb ik de moer ook zo los getikt en werkt prima.
 
Ik zet de moer klem tussen de bankschroef en draai de poulies met 2 handen los. Moet je wel een beetje sterk zijn.
Als er beweging in zit leg ik hem op doek op de grond en dan ouderwets 1 voet en hand op de koppeling drukken om de boel tegen te houden en met de hand die over is de moer eraf draaien.
Net Twister.
 
Back
Top