Derbi senda 80cc Degen-metro Team

Tom lievense

www.T-engines.nl
Even voorstellen.

mijn naam is Tom lievense,
16 jaar, en woon in aagtekerke (Zeeland)

ik heb al van alles gehat maar ga dit niet allemaal vertellen.

nu ben ik bezig aan een Derbi senda R uit 2003.
gekocht om op naar mijn werk te gaan, maar na een tijdje hat ik dat wel gezien.

er zaten toen de volgende spullen onder:

Cilinder: Kundo krd 70cc uitlaatpoort bewerkt tot 190 graden.
Uitlaat: ingekorte Yasuni cross
Ontsteking: Degen-metro Cdi met orgi spoelen.
Spruitstuk: zelfbouw

even voor de duidelijkheid:

m'n vader ontwikkeld Cdi's, binnen rotors onder de naam: Degen-metro

ontoppic:
helaas heb ik geen fotos meer van hoe hij was bij de aankoop,
maar iedereen weet wel hoe deze eruit zien.

om te beginnen:

het moterblok verwijderd omdat ik daar de meeste tijd in ga steken,
het frame komt later wel aan de beurt.

Wat spullen gekocht:


Krukas Dopler race
Cilinder Malossi mhr 80cc
filter malossi E13
Killswitch

Vervolgens ben ik de spoelkanalen in het blok gaan aanpassen,
ik doe dit met de oude krukas erin zodat ik de versnellingbak "schoon"
kan houden.



afgewerkt en wel:



krukas gemonteerd moet aleen het blok nog wat reinigen:



nu wordt het tijd om de MHR onder handen te nemen,
De uitlaat poort wordt bewerkt tot 185 graden.
later mogelijk tot 195 of nog hoger.





Daarna ben ik begonnen aan de inlaat, om te beginnen een kelkje gedraait
voor de Oko 28mm D-slide:



vervolgens een spruitstuk gemaakt voor de oko waar ik nu even geen losse foto's van heb. maar om verder te gaan het blok is inmiddels onder het frame geplaatst:



nu het belangrijkste deel van een 2-takt moter de uitlaat.
na dat de berekeningen zijn gemaakt heb ik eerst een papieren model gemaakt. (met dank aan zus)



daarna ben ik begonnen de uitslagen op staal te tekenen,
ik maak mijn uitlaten van 1.0mm staal 0.75 is mooier maar is wat lastig aan te komen bovendien last het moeilijk.
omdat Tig lassen voor mij nieuw is zijn de lassen niet bijzonder mooi.



alle conisen zijn schuin afgesneden vandaar de vreemde vormen in de uitslagen.

op de ophangingen na klaar:


de brommer:


enkel zit er hier nog een test uitlaat onder voor de kundo Krd
en de orginele onsteking die zaterdag plaatsmaakt voor de Degen-metro binnen rotor.
zowel de rotor als de spoelen en cdi zijn zelfgemaakt.

weer wat foto's gemaakt met de nieuwe uitlaat:


Wegens gebrek aan ruimte steekt de carb naar de zijkant:








het spruitstuk:


hier word de rotor zuiver gedraaid:
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

zo :W goed bezig! Moet ook zeggen dat die lasjes op je uitlaat er niet slecht uit zien.. (iig voor zover op de foto te zien)

k zal um in de gaten blijven houden!
 
Tis wel echt n familie project zo te zien;)

T ziet er allemaa netjes en verzorgd uit, en ik vind die uitlaat idd ook netjes gedaan hoor!
Waarom heb je uiteindelijk toch voor n MHR cilinder gekozen en het idee met de KRD laten vallen?
 
Tis wel echt n familie project zo te zien;)

T ziet er allemaa netjes en verzorgd uit, en ik vind die uitlaat idd ook netjes gedaan hoor!
Waarom heb je uiteindelijk toch voor n MHR cilinder gekozen en het idee met de KRD laten vallen?

heeft niet een echte reden, ik wou liever 80cc bovendien eens wat anders proberen. thanx voor de reacties :)
 
ziet er allemaal leuk uit!
waarom pak je geen recht spruitstuk trouwens? dit moet gewoon passen hoor. heb je een veel korter inlaat traject.

ik snap alleen het idee niet van "de rotor zuiver draaien"
leg eens uit wat je hiermee wilt bereiken
 
ziet er allemaal leuk uit!
waarom pak je geen recht spruitstuk trouwens? dit moet gewoon passen hoor. heb je een veel korter inlaat traject.

ik snap alleen het idee niet van "de rotor zuiver draaien"
leg eens uit wat je hiermee wilt bereiken

omdat die rotor volledig zelf is gemaakt, daarbij hoort natuurlijk ook draaien.
straks fotos van de eerste testen met de zelfbouw rotor.

en die carb kan idd wel aleen kan je dan slecht bij de stel schroef en een sproeier verwisselen is ook niet echt handig.
 
Mm t zit er nog niet echt stevig uit, maar daar gaat aan gewerkt worden als ik het goed begrijp.

Filmpje krijg ik niet voor mekaar trouwens hoor, krijg na een paar keer doorklikken een error.. Ben namelijk wel erg benieuwd hoe t loopt :)
 
zo te horen is dat ding goed fel!!

leu kdat je een eigen ontsteking in elkaar geflanst hebt, voordelen tegenover een hpi oid?

grtz Ken
 
netjes !
jaagt lekker veel toeren:p
ik ga dit project zeker te weten volgen!
ga je nog iets doen met die rotor of hoe kom je pa er bij om deze zelf te maken?
 
Mm t zit er nog niet echt stevig uit, maar daar gaat aan gewerkt worden als ik het goed begrijp.

Filmpje krijg ik niet voor mekaar trouwens hoor, krijg na een paar keer doorklikken een error.. Ben namelijk wel erg benieuwd hoe t loopt :)

ja, is ingegoten gisteravond.
ik zal dat filmpje nog wel een keer uploaden.
en die krd staat orgineel op ongeveer 180 graden,
en dat is niet veel want de effectieve openingshoek is dan veel minder omdat het een ovale uitlaatpoort is met fluitpoortjes.
 
Back
Top