Ik ben van mening dat een carburateur het beste werkt bij een bepaalde gassnelheid (is te onderbouwen), als je het zo bekijkt kies je dus een bepaalde carburateurmaat bij een bepaald motorblok.
Maar omdat sommige reglementen een maximale maat geven, moet je dan je motorblok "tammer" houden (minder toeren laten draaien) omdat het je anders gewoon vermogen kost.
Om jou voorbeeld te gebruiken, die 14mm op een 50cc, zou de juiste maat zijn bij ongeveer 7000 tpm en een 19mm op een 50cc zou de juiste maat zijn bij ongeveer 12000 tpm.
Nu lijkt het me logisch dat je dan bij een standaard scooterklasse racer het topvermogen bij een lager toerental laat komen (dmv je cilinder en uitlaat) dan bij een topscooter.
Dus in zekere zin tune je je motorblok dan naar je carburateur , als je het zo bedoeld ja
Over de richtlijn, ik heb het bij veel racers nagerekend, en dan zit ik bijna altijd goed, zoals bij een Derbi GP racer kwam ik op iets meer dan 39mm, en ze rijden met een 39mm
Dat verschil komt omdat ik het toerental genomen had waarbij het topvermogen geleverd wordt, en je moet natuurlijk het toerental hebben waarbij het meeste koppel geleverd wordt, en dat is iets lager...
Dit is mijn vizie.....