cilindervulling

Jullie hebben het over dat de uitlaatgassen terugkomen in de cilinder, dat klopt niet (helemaal). Wanneer de poorten open staan en de cilinder gevuld wordt, dan stroomt een (klein) deel van het verse mengsel direct door de uitlaat in. Doordat de uitlaat expansie heeft bouwt deze druk op waardoor het verse mengsel terug in de cilinder geperst word. Hierdoor ontstaat een hogere druk in de cilinder wanneer de poorttiming goed is afgesteld op de uitlaat.
 
@ZX8Rs, het is natuurlijk niet de bedoeling dat er uitlaatgassen terug de cilinder inkomen, maar natuurlijk wel het deel van het verse mengsel wat de uitlaat is ingezogen.
Overigens bouwt de uitlaat geen druk op, maar is het de sonische/geluids golf die ontstaan is door het plotseling wegvallen van de druk in de cilinder na het openen van de uitlaatpoort, die eerst (@diffuser) als negatieve ("zuig") golf terugkeert naar de uitlaatpoort (als het goed is +/- op het moment dat de spoelpoorten openen) en daarna als positieve ("druk") golf (@baffle) het in de uitlaat gezogen mengsel weer de cilinder in stuwt.
Hierdoor krijg je meer vulling in je cilinder dan er dus theoretisch (onder atmosferische druk) mogelijk zou zijn...
 
Wat de druk is in de cilinder boven de zuiger bij de opwaarste zuigerbeweging is toerentalafhankelijk. Dit doordat -zoals reeds door oa saint aangegeven- de uitlaat zorgt voor een retourdrukgolf waarbij deels het door valse spoeling verloren gaande mengsel plus wat verbrandingsgassen met teruggaande beweging in de uitlaatpoort bewegen. Dit is aangetoond doormiddel van drukmetingen. Bovendien verklaart het het gewenste grote verschil in onstekingstijdstip bij verschillende toerentallen en het belang van een goede uitlaat.
 
spoelers ed

Denk niet dat hier een duidelijk antwoord zal komen te staan aangezien een nauwkeurige omschrijving van wat er daadwerkelijk in een tweetakt gebeurt niet simpel mogelijk is. Verder zullen degenen die al een goed benadering kunnen geven daar geen tijd voor hebben, geen zin in hebben of niet op de hoogte zijn van de mogelijkheid om het eens aan "het volk"te verkondigen..niet op de hoogte van dit topic dus.
1 ding is duidelijk...vraag je je iets af over het tweetaktgebeuren...TEST het.
groeten
 
Runner1987 said:
Denk niet dat hier een duidelijk antwoord zal komen te staan aangezien een nauwkeurige omschrijving van wat er daadwerkelijk in een tweetakt gebeurt niet simpel mogelijk is. Verder zullen degenen die al een goed benadering kunnen geven daar geen tijd voor hebben, geen zin in hebben of niet op de hoogte zijn van de mogelijkheid om het eens aan "het volk"te verkondigen..niet op de hoogte van dit topic dus.
1 ding is duidelijk...vraag je je iets af over het tweetaktgebeuren...TEST het.
groeten

Duidelijke antwoorden kan je hier zeker wel vinden en hoe 2-takt werkt
is voor het grootste deel bij de kenners hier zowiezo bekend, alleen over het kleine onbekende beetje ga je dan je mening vergelijken met anderen,
(+ralf+ hoera voor het forum:p)
om zo tot een conclusie te komen wat jij denkt dat goed werkt, dan ga je idd vervolgens testen om te kijken of het daadwerkelijk goed uitpakt...
 
Als tweetaktwerking voor de kenners bekend was zouden de vermogensuitdraaien veel hogere vermogens tonen met veel vloeiender grafieken. Het rendement van een tweetakt motor zou veel hoger liggen, toepassing in auto's zou mogelijk zijn omdat ze dan ook beter weten hoe rekening te houden met milieu ed ivm uitstaat restgassen bij verbranding van de olie enz enz.
Een gerespecteerde (Y) kenner gaf het al aan....vermogen haal je niet zomaar.
en dat komt door een gebrek aan kennis die opgevuld moet worden door evolutie op tweetakt gebied.
Als je zo al leest dat sommigen er van uitgaan dat neergaande beweging van de zuiger het mengsel de cilinder in perst zal er wel geen baanbrekende reactie volgen lijkt mij....
 
denk JIJ nou echt genoeg te weten over 2takt om te zeggen wat WIJ in het pro forum geen dingen kunnen oplossen ?

mijn visie op het spoelers gebeuren:

als je een hoge carterdruk hebt met kleine spoelgangen, zoals bij een speed, zul je een lagere timing nodig hebben dan bij bv een evo met grotere spoelkanalen.
denk dat dit 1 vd belangrijkste aspecten is om je blowdown te bepalen.
(uitlaat speelt natuurlijk ook een grote rol in met name je carterdruk)
 
have a look...
De cilinders worden...zoals tino al aanhaalde voornamelijk onder invloed van de uitlaat gevuld.
De druk in je carters is hier niet genoeg voor.
De zuigpuls van de uitlaat is groter naarmate de drukval hoger is bij openen uitlaatpoort. De puls komt als relatieve onderdrukpuls aan bij de uitlaatpoort.
Dit houdt in dat de druk daar lager is dan in je cilinder> gevolg is dat het gas in de cilinder uitzet richting uitlaatpoort. Hierdoor daalt druk in cilinder t.o.v. die in je carters en het mengsel stroomt door je spoelers. Doordat dit in zeer hoog tempo elkaar opvolgt ontstaat er een stroom in je blok.
Gasstromen ondervinden traagheidskrachten. Ook hier moet rekening mee worden gehouden want mengsel dat uit de spoelers komt moet niet meteen je uitlaat poort in. Dit wordt voorkomen door de hoek waaronder de spoelers staan tov hartlijn cilinder. Afhankelijk van spoelsnelheid zal het mengsel makkelijker/moeilijker afbuigen richting uitlaatpoort. Hoe hoger de spoelsnelheid, hoe scherper de hoek gericht moet zijn op de "boosters", omdat het mengsel een grotere snelheid richting midden van cilinder heeft dan bij langzamer stromende mengsels.
Traagheid is ook van belang bij de overdrukpuls die terugkomt van de baffle.
Het mengsel (dat overigens altijd uit vers+uitlaatgassen bestaat) heeft nl. de neiging de uitlaatgassen te achtervolgen die met grote snelheid de poort uitstromen. Functie overdrukpuls is hierbij omgekeerde van onderdruk puls.
doordat de druk in uitlaat hoger is..duwt deze de gassen "terug". doordat de stroom niet abrupt tot stilstand wordt gebracht zal dit resulteren in het afremmen van het meest verse mengsel(waar minste uitlaatgassen in zijn gemengd). Om evt. als daar tijd=>timing voor is ook een deel van het minder verse mengsel terug te duwen. De spoelers zijn hierbij al gesloten.
De stroom vers mengsel is dus gestopt. Het gaat dus om het zo schoon mogelijk houden van het aanwezige mengsel.
Dit wordt bereikt door EN de uitlaatpoort op tijd te openen, zodat het hete,verbrande mengsel naar buiten kan. EN de spoelers op tijd te openen, zodat vers mengsel naar binnen kan, zonder teveel vervuild te worden, maar wel op een moment waarop de (ivm met vulling vers mengsel) cilinder zoveel mogelijk mengsel kan ontvangen. dit houdt in een PULS in je carter oiv traagheid in mengsel dat naar binnen stroomt, creeren hoge stroomsnelheid in je carter door verkleinen volume(zuigerstand), en een lekkere puls uit de uitlaat.


Toch al veel..en dan nog zal niet iedereen dit snappen.
Daarom: correct me if i'm wrongen laten we eens in OVERLEG handelen om allen wijzer te worden over werking tweetakt.
dus geen geblaat en afgekraak en wijze mannen gelul.
 
maja, je zegt wel van het mengsel moet meer naar de boosters gericht wanneer de stroomsnelheid hoog is, dus je wilt eigenlijk zeggen als de druk hoog is en de stroomsnelheid ook , dan zal je je main transfers meer naar de booster moet richten , maar standaard staan ze al een beetje naar de boosters gericht b.v bij een speed,
als je dan meer carterdruk gaat creeeren, dan zul je dus volgens jou de hoek van de main transfers meer naar de boosters moeten richten ,maar dan lijkt mij het zo dat dan de spoeling van de main transfers de spoeling van de boosters kapot maakt.

of zie ik het verkeerd.
 
Mijn verhaal is een benadering van hoe ik me voorstel dat het proces verloopt.
Je moet in verhouding denken.
Als de druk in je carter toeneemt, neemt de stroomsnelheid in de spoelers toe(komt in jouw vraag voor). Maar besef je dan niet dat ook die in de boosters toeneemt?
Hierdoor zal de main-stream de boost-stream niet zo gauw breken. Wat toch al niet gebeurt, aangezien het geen turbojets zijn ofzo die interfereren.
Verder zal de carterdruk niet zon grote invloed uitoefenen op de stroom snelheid, wat jij denkt...
;)
Maar ik denk dat je niet begrijpt wat ik bedoel...zie de hoek richting boosters als een stuur.
Hoe harder jij vooruit gaat, hoe feller je in moet sturen om 90 graden te draaien bv.
Hoe harder het mengsel stroomt(lees: hoe hoger het toerental is), hoe feller de cilinder het gas richting booster moet sturen. Het effect is hetzelfde...het mengsel komt bij de boosters aan. De manier waarop verschilt.
ook moet je beseffen dat desnelheid van het mengsel ontzettend zal afnemen bij het binnenkomen van de cilinder, gezien de "doorsnede" van het nieuwe doorstroomvlak.
 
ja ok dat snap ik,
waar moet je op letten als je gaat kijken om b.v bij een 28mm met een speed en een c20 een goede vulling te geven , hoe kan je ervoor zorgen dat met dit spul je een goede vulling krijgt , dan snap ik wel dat je timing van de uitlaatpoort goed moet zijn en die van spoelers, maar waar moet je opletten. welke punten zijn nou echt belangrijk als je gaat kijken naar vulling.?
 
idd,
een carb presteert op een bepaald toerengebied het best.
Twee belangrijke factoren(niet te verwarren met "de enige factoren" of "de belangrijkste factoren"), zijn hierbij de uitlaat en de blowndownperiode.
enkel genoeg ervaring kan je hier een duidelijke uitweg bieden, naast testen natuurlijk.
 
ja ok ,

en een hoge blowdownperiode (b.v 34) periode geeft een smalle powerband met piek vermogen .
en een lage blowdown periode geeft een brede powerband met wat minder vermogen .

toch??
dat wilde ik nog ff weten
alvast bedankt.
 
uhm, das al een stapje te ver als je het wil leren.
Je uitlaat resoneert @ bepaalde frequenties van het mengseluitstoten.
Dit wordt bepaald door toerental.
Hoe hoger je blowdown, hoe minder je uitlaat tegelijk met je spoelpoorten openstaat, dus hoe minder effectieve resonantie frequenties men zal hebben. (oorzaak smalle powerband)Echter...doordat er ook minder verlies optreedt, doordat de poorten niet onnodig tegelijk openstaan, zal het topvermogen zeer ws. stijgen. (hoger topvermogen).
Voor brede powerband precies tegenovergestelde.
Doordat de poorten langer tegelijk open zijn, meer effectieve resonantiefrequenties (brede powerband).
Maar ook meer verlies bij poortduren, die niet perfect resoneren(lager topvermogen).
Het komt neer op het gebied waarop de uitlaat meeste mengsel, zo goed mogelijk kan spoelen.
 
hmm , ok en als er nou toch verlies optreed,dus vers mengsel gaat via de uitlaatpoort de uitlaat in , dan ontstaat er in de uitlaat in het eerste conus gedeelte een drukgolf die het verse mengsel terug de cilinder instuurt, maar mijn vraag was of de zuiger nou ook meehelpt om het verse mengsel terug de cilinder in te krijgen? dmv een zuigende werking van de zuiger.
 
Back
Top