cilindervulling

JohanV

Varkenshok Tuning
Als de zuiger van TDC komt en naar BDC gaat, gaan op een bepaald moment de spoelpoorten open, zolang de poorten gesloten zijn en de zuiger naar beneden komt wordt er druk opgeboud.
grafiekje.jpg


Op punt 1 gaan de spoelers later open als op punt 2, klopt het dat je een zo groot mogelijk oppervlak moet hebben onder de grafiek voor een zo goed mogelijke vulling?

(even niet letten op vulling van de uitlaat en dat soort spul)
 
Advertisement - register to remove this

Nee, groter spoelpoort oppervlak is niet altijd beter.

Zo zie je ook, voornamelijk bij crossers, dat de spoelpoorten wel eens worden VERKLEIND.

verder zal de blowdown periode afnemen naarmate de spoelers een grotere timing hebben.

Bij minder blowdown krijg je meer backflow in je spoelkanalen. Het verse mengsel zal meer opwarmen, de kans op detonatie neemt hierbij sterk toe.
 
bij mij doet de plaat het wel.

Ik heb het niet over het oppervlak van de spoelers, maar het oppervlak onder de grafiek, het gaat me ff puur om de timing, niet om het poortoppervlak.
 
De grootte van die oppervlakte zeg wel wat, maar doordat nadere aspecten minstens even belangrijk zijn: blowdown period, wervelingen door spoelsnelheid etc. kun je niet zeggen dat de grootste oppervakte onder de grafiek per definitie de beste vulling geeft.
 
Verder zal de druk bij lange na NIET lineair toenemen!!!
Dus ga maar een formule schrijven die de druk berekend per tijdseenheid! Zal een flinke formule worden.

De druk verandering zal bij lineaire verplaatsing van de zuiger zowiezo exponentieel verlopen.
Daarnaast is de beweging van de zuiger ook nog eens een soort aangepaste sinus vorm beweging...

Verder is het zo dat de cilindervulling niet direct plaats vind bij het openen van de spoelers, dus het is niet de carter druk, maar vooral de "zuig" werking van de pijp die zorgt voor het vullen van de cilinder.
 
Pijp is beslissende factor tegenwoordig.
De cilinders zijn al zo goed.
Betekend natuurlijk niet dat er nix aan gedaan kan worden.
Maar is wel moeilijk om dat met theoretische formules uit te rekenen.
Theorie is leuk maar......................
Ik heb nml nog steeds niemand gezien (waaronder ikzelf ook niet)die de theoretische mijlpaal van 25pk heeft gehaald.
En idd oppassen met fresen in die spoelers
beter eerst alleen uitlaat kanaal aftesten.
-:-
greetzzz






Originally posted by EGT
Verder zal de druk bij lange na NIET lineair toenemen!!!
Dus ga maar een formule schrijven die de druk berekend per tijdseenheid! Zal een flinke formule worden.

De druk verandering zal bij lineaire verplaatsing van de zuiger zowiezo exponentieel verlopen.
Daarnaast is de beweging van de zuiger ook nog eens een soort aangepaste sinus vorm beweging...

Verder is het zo dat de cilindervulling niet direct plaats vind bij het openen van de spoelers, dus het is niet de carter druk, maar vooral de "zuig" werking van de pijp die zorgt voor het vullen van de cilinder.
 
Last edited:
Met als gevolg van die zwarte vlekken in je spoelers....
-:-



Originally posted by EGT
Nee, groter spoelpoort oppervlak is niet altijd beter.

Zo zie je ook, voornamelijk bij crossers, dat de spoelpoorten wel eens worden VERKLEIND.

verder zal de blowdown periode afnemen naarmate de spoelers een grotere timing hebben.

Bij minder blowdown krijg je meer backflow in je spoelkanalen. Het verse mengsel zal meer opwarmen, de kans op detonatie neemt hierbij sterk toe.
 
EGT vraagje.
Ik begrijp uw voorlaatste post niet goed.
Bedoel jij nu dat met een grotere spoeldoorgang je de kans op detonatie vergroot?
Kans op pingen(detoneren) wordt net kleiner bij het ruimen van de spoeldoorgangen.
 
Originally posted by goldfingers
EGT vraagje.
Ik begrijp uw voorlaatste post niet goed.
Bedoel jij nu dat met een grotere spoeldoorgang je de kans op detonatie vergroot?
Kans op pingen(detoneren) wordt net kleiner bij het ruimen van de spoeldoorgangen.

als je spoelers te hoog liggen, dus de blow down te kort, zit er nog heet uitlaatgas in de cilinder als de spoelers open gaan. hierdoor wordt het verse mengsel opgewarmt.
 
Aha sorry dacht dat we over 2 takt bezig waren...
Het verse mengsel komt altijd in contact met het verbrande...
Ik doelde eigenlijk op de grote van de spoelgangen.
Hoe kleiner hoe sneller het mengsel(meer kans op detonatie)
Hoe groter hoe trager het mengsel(minder kans op detonatie)
 
Originally posted by goldfingers
Aha sorry dacht dat we over 2 takt bezig waren...
Het verse mengsel komt altijd in contact met het verbrande...
Ik doelde eigenlijk op de grote van de spoelgangen.
Hoe kleiner hoe sneller het mengsel(meer kans op detonatie)
Hoe groter hoe trager het mengsel(minder kans op detonatie)

tja, ik praat natuurlijk over relatief meer uitlaatgassen die in je cilinder blijven hangen!
 
Als de poorten afgesloten zijn en de zuiger gaat naar beneden wordt er onderdruk opgebouwd tussen kop en zuiger , en daardoor komen er weer uitlaatgassen vanuit de uitlaat weer naar binnen is dat een goede theorie ?

misschien niet helemaal passend in dit topic maar was een vraagje.
 
Last edited:
denk het juist niet.. de uitlaat zorgt ervoor dat je een terugkerende golf van uitlaatgassen krijgt. Zodat het verse mengsel tijdens de spoeling niet van eerste keer terug door je uitlaat weggaat.

edit: sorry ik heb je vraag mislezen. Het geen lbontius zegt is dus idd waar. wanneer je zuiger van BDP naar beneden gaat, heb je juist je verbranding gehad en verricht je dus arbeid (grote druk die je zuiger naar beneden duwt). Je hebt arbeid/expansie duurt tot je zuiger de uitlaatpoort vrijheeft, dan krijg je een drukval. (contact met atmostfeer). correct me to if i'm wrong ;)
 
Last edited:
als de zuiger na het bdp weer naar beneden gaat lijkt me niet dat er een onderdruk wordt opgebouwd, na de explosie van het mengsel is de de hoeveelheid gas in de ruimte boven de zuiger groter dan voor de explosie ( door de verbranding neemt het volume van het gas toe). Hierdoor lijkt me niet dat er onderdruk ontstaat en dat er hierdoor weer uitlaatgassen uit de de uitlaat de cilinder in worden gezogen. Correct me if i'm wrong...
 
2 takt of 2 strokes.
Om het gemakkelijker te maken laat ons beginnen bij de onsteking(dus hoe het mengsel daar geraakt is komen we straks wel toe). Er is ontsteking het mengsel ontploft, en slaat de zuiger naar beneden. Op dit moment zit er grote druk op de kamer. De zuiger zakt en komt op een moment waar de uitlaatpoort open komt te staan, dus die druk valt weg door die poort en uitlaat.
Tijdens dit zakken van de zuiger duwt de zuiger het mengsel die reeds in het carter is gezogen door de voorgaande opwaartse beweging samen in het carter, dit mengsel kan niet meer terug door de nu reeds toegedrukte membraam, kan zich enkel door de spoelkanalen een weg banen die uitmond op dat moment boven de zuiger. Door dit aanstormende nieuwe mengsel wordt het overgebleven verbrande gas tergelijkertijd weggeduwt(gespoeld) richting uitlaat.
Hopelijk duidelijk...
GrtZ,:)
 
ja dat snapte ik al , maar wat ik dacht dat als er onderdruk opgebouwd was dat er lucht/uitlaatgassen weer terug de cilinder ingezogen wordt . maar dat is dus niet zo .. had even een ander beeld voor me zonder mengsel dat dus ook niet ontbrand 8P .
 
ey bedankt man goldfingers, alleen kdenk dat de mensen die echt deelnemen aan dit topic, de basiswerking van een 2takt motor wel weten, anders zou deze vraag er niet eens zijn, dus niet meer stoer lullen maar please antwoord geven op de vraag of helemaal geen antwoord geven.

en uitlaatgassen worden inderdaad niet terug gezogen, bij een goede uitlaat wordt wel betere druk opgebouwd.
 
Back
Top