ruud.
www.vk-tuning.tk
gewoon poortoppervlak als antwoord vind ik best simpel / kortzichtig (geen offence oid). Jullie zijn de mensen met ervaring, maar wil toch mijn ei ff kwijt. Al creeër je veel meer oppervlak terwijl de spoelers al open staan heeft dus niets te maken met de afvoer van gassen denk ik (als jullie daar tenminste op doelden).
Redenatie:
Je zal denk ik nooit een blowback in je spoelers willen hebben, dus de druk achter de spoelers zal sowieso groter moeten zijn dan in de cilinder. De meeste druk en uitlaatgas zal dus al uit de cilinder zijn. Dit komt dus door het oppervlak bovenin. Tot dusverre heb je echt helemaal niets aan het oppervlak helemaal onder in, hooguit dat de spoeling iets soepeler verloopt als de uitlaatpoort helemaal openstaat.
Aangezien op dit moment denk ik de meeste druk achter de spoelers wel weg is ga je dus vertrouwen op je uitlaat, aka onderdruk golf.
Conclusie is dus dat het alles te maken heeft met de onderdrukgolf van de uitlaat, en niet zozeer op poortoppervlak voor de afvoer van gassen in de eerste instantie. Wat het precies doet met die onderdruk golf? Ik denk toch dat die vorm het een extra expansie effect geeft, wanneer dit nodig is zal dus sterk afhankelijk zijn van hoe je spoeling verloopt en dus hoe je uitlaat is gevormt. Ik heb de vorm trouwens ook bij profi kart cilinders gezien (ik weet, zegt verder niets)...
maybe lekker theoretisch enzo, maar daar hou ik wel van. dus correct me if im wrong.
Redenatie:
Je zal denk ik nooit een blowback in je spoelers willen hebben, dus de druk achter de spoelers zal sowieso groter moeten zijn dan in de cilinder. De meeste druk en uitlaatgas zal dus al uit de cilinder zijn. Dit komt dus door het oppervlak bovenin. Tot dusverre heb je echt helemaal niets aan het oppervlak helemaal onder in, hooguit dat de spoeling iets soepeler verloopt als de uitlaatpoort helemaal openstaat.
Aangezien op dit moment denk ik de meeste druk achter de spoelers wel weg is ga je dus vertrouwen op je uitlaat, aka onderdruk golf.
Conclusie is dus dat het alles te maken heeft met de onderdrukgolf van de uitlaat, en niet zozeer op poortoppervlak voor de afvoer van gassen in de eerste instantie. Wat het precies doet met die onderdruk golf? Ik denk toch dat die vorm het een extra expansie effect geeft, wanneer dit nodig is zal dus sterk afhankelijk zijn van hoe je spoeling verloopt en dus hoe je uitlaat is gevormt. Ik heb de vorm trouwens ook bij profi kart cilinders gezien (ik weet, zegt verder niets)...
maybe lekker theoretisch enzo, maar daar hou ik wel van. dus correct me if im wrong.