Carter tuning

Status
Not open for further replies.
2 takt is onvoorspelbaar sommege dingen vallen helemaal omgekeert uit als dat je theoretisch verw8

een hele goede tuner heeft ooit eens gezegt ...
als je veel van 2takt weet dan weet je dat je er bijna helemaal nix van weet
2takt is geen vaste factor je kunt nix met zekerheid zeggen
omdat elk klein dingetje alles weer anders uitvalt
zelfs mensen zeggen dat waarvan hun kennis ver boven dit forum uitstijgt
dus wie ben jij om te zeggen dat ik er gewoon geen verstand van heb
ik denk zelf dat jij er dan te weinig van weet ((no offense))
je kan in ieder geval nooit zeggen waar welk carter goed voor is of goed werkt dat moet je allemaal proefsgewijs ondervinden en als je dan een andere pijp of onsteking hebt kun je weer alles gaan testen ....
want dan kan het weer anders zijn ..
dus ruud eerst effe nadenken voor je iets uitspreekt
 
denk is aan alle variabelen die je heb binnen een scooter blok staat van zuiger, staat van bougie, breedte van vsnaar, sterkte van je drukveer, sterkte van je trekveren .... en ga zo maar door.

als er een ding is wat je zeker weet is dat je bij een scooter blok et nooit zeker kan weten lijkt het wel :p ... je moet het per geval bekijken wat voor aanpassingen aan je carter gunstig zijn voor het algehele resultaat. ik heb nog nooit een carter zelf gefreest ... maar ik geloof er niet in dat er een manier is waardoor je echt duidelijk meer vermogen krijgt als op welke andere manier dan ook ...
 
haman said:
denk is aan alle variabelen die je heb binnen een scooter blok staat van zuiger, staat van bougie, breedte van vsnaar, sterkte van je drukveer, sterkte van je trekveren .... en ga zo maar door.

als er een ding is wat je zeker weet is dat je bij een scooter blok et nooit zeker kan weten lijkt het wel :p ... je moet het per geval bekijken wat voor aanpassingen aan je carter gunstig zijn voor het algehele resultaat. ik heb nog nooit een carter zelf gefreest ... maar ik geloof er niet in dat er een manier is waardoor je echt duidelijk meer vermogen krijgt als op welke andere manier dan ook ...


het zijn ook geen losse dingen die vermogen geven , de hele bende bij elkaar , dat zorgt voor vermogen (of niet natuurlijk :p)
 
melf #50 said:
het zijn ook geen losse dingen die vermogen geven , de hele bende bij elkaar , dat zorgt voor vermogen (of niet natuurlijk :p)

Wat een 2takt motor zo onvoorspelbaar maakt is dat de prestaties voor een zeer groot deel afhangen van de pulsaties die er door het blok gaan.
Dit is veel sterker dan bij een 4-takt, alleen al vanwege de expansiepijp.

De kleinste verschuiving of amplitudeverandering van een drukgolf zie je meteen in de vermogenscurve, en er zijn ontelbaar veel variabelen die deze veranderingen teweeg brengen.
 
Joël said:
Wat een 2takt motor zo onvoorspelbaar maakt is dat de prestaties voor een zeer groot deel afhangen van de pulsaties die er door het blok gaan.
Dit is veel sterker dan bij een 4-takt, alleen al vanwege de expansiepijp.

De kleinste verschuiving of amplitudeverandering van een drukgolf zie je meteen in de vermogenscurve, en er zijn ontelbaar veel variabelen die deze veranderingen teweeg brengen.

Volgens mij zei Twan Nelissen nagenoeg hetzelfde..alleen dan zonder moeilijk doen met interresante woorden..klinkt verder wel leuk natuurlijk:p

Ik denk dat je dit beter in praktijk kan gaan testen btw..gewoon zorgen dat je een goed blok heb die constant scoort..dan dingen gaan aanpassen en kijken hoe het uitpakt..

Laurens
 
Last edited:
dan weet je uiteindelijk wat het beste is voor dat blok maar misschien is een andere combinatie van andere onderdelen wel beter of sneller dus je bent oneindig aan het zoeken en daarom blijft het tunen van 2 takt zo interesant
na al die jaren heen zit je nog steeds niet aan het limiet
dus mischien overdreven maar
the sky is the limit ........
 
Aerox-Evo70 said:
heb je het dan over cartertuning of over volumeverandering?
cartertuning heeft wel degelijk zin...

Heet dit het cartervolume-aanpassingstopic?? --> NEE. Dus ik bedoel tuning.

Neem het nou maar gewoon een keertje aan. Ik heb het hier ook getest, en dat was de enige verandering die ik bemerkte.
Ben je het er niet mee eens? Ga het dan zelf testen ipv theoretisch interessante verhalen op een forum ophangen...., en gooi je resultaten online. Succes met sleutelen!!
 
twan nelissen said:
dan weet je uiteindelijk wat het beste is voor dat blok maar misschien is een andere combinatie van andere onderdelen wel beter of sneller dus je bent oneindig aan het zoeken en daarom blijft het tunen van 2 takt zo interesant
na al die jaren heen zit je nog steeds niet aan het limiet
dus mischien overdreven maar
the sky is the limit ........


je kunt daarom dus ook in de laatste 10 jaren zien dat er behoorlijk wat is bij gevonden , 10 jaar geleden vonden we 17 pk al veel , nu zitten we met 70cc tegen de 23 pk aan gemiddeld...

tuning is nooit klaar , het kan altijd beter...

en het beste bestaat niet...
 
dus jij zegt dat je enkel de powerband verplaatst als je ipv met untuned carter met een Tuned exemplaar gaat rijden?

dat je met volume aanpassingen de powerband verplaatst en niet hoger lecht gaat er bij mij nog in. maar met een untuned carter net zo hoog scoren als een tuned exemplaar niet.
 
Sander said:
Heet dit het cartervolume-aanpassingstopic?? --> NEE. Dus ik bedoel tuning.

Neem het nou maar gewoon een keertje aan. Ik heb het hier ook getest, en dat was de enige verandering die ik bemerkte.
Ben je het er niet mee eens? Ga het dan zelf testen ipv theoretisch interessante verhalen op een forum ophangen...., en gooi je resultaten online. Succes met sleutelen!!
ok, ik zeg al niks meer.. :rolleyes:
 
ik heb mijn carter net gedaan ik wil van jullie graag coment

dus brand los!!! is me eerste keer

bloktunned014klein.jpg


bloktunned015klein.jpg


bloktunned018klein.jpg





alleen de glei baan dus zeg maar
 
Last edited:
Wat ik me afvraag als ik deze foto's zie, heb je de krukas en cilinder wel in het carter gehad en eens bekenen hoe je uitkomt enzo? Of word er gewoon maar wat weggehaald omdat er word gezegd dat een glijbaan beter is, of omdat dit er wel leuk/mooi uitziet?
 
Mol:: ik zal zo wel even fotos maken met me cilinder er op ik heb het met een onderzetter gedaan die in de maat van me wang geknipt

aerox-evo70:: welk raare hoekje bedoel je .... het is wel een morini carter he

melf #50:: jah heb het wel getest jah maar dan niet echt met een super cilinder een TP 70
 
VST said:
dus jij zegt dat je enkel de powerband verplaatst als je ipv met untuned carter met een Tuned exemplaar gaat rijden?

dat je met volume aanpassingen de powerband verplaatst en niet hoger lecht gaat er bij mij nog in. maar met een untuned carter net zo hoog scoren als een tuned exemplaar niet.

Ligt eraan hoe de cilinder aansluit op carter, of en hoe er dode hoeken in carter zijn die werveling van mengsel veroorzaken in carter enz... Ook zal membraam keuze en dikte klepjes mee spelen, krukas enz.. Ook een grote onderdruk in verbrandingskamer bepaalt natuurlijk erg veel. Met de juiste lengt uitlaat erbij, Waarom niet??

Daarom kun je niet zeggen of untuned of tuned exemplaar beter gaat presteren/presteerd. Met testen heb ik dit ook al gemerkt, vooral bij 50cc
 
robinsr50 said:
Mol:: ik zal zo wel even fotos maken met me cilinder er op ik heb het met een onderzetter gedaan die in de maat van me wang geknipt

Slechte manier. Kan beter een ouwe gare krukas pakken en die erin zetten om te kijken hoe en wat, zo'n onderzetter verschuift nog wel eens. Bij mijn eerste carter had ik dat, maar alles was nog net goedgekomen had nl bijna de spoelers te ver uitgekottert
 
oke ... goed dat ik het weet :p

hier nog een foto met cil er op

bloktunnedklein.jpg


bloktunned029laatste.jpg


bloktunned028laatste.jpg


bloktunned027laatste.jpg


bloktunned026laatste.jpg


ik denk dat het zo wel goed is te zien ??


gr robin
 
Last edited:
VST said:
dus jij zegt dat je enkel de powerband verplaatst als je ipv met untuned carter met een Tuned exemplaar gaat rijden?

dat je met volume aanpassingen de powerband verplaatst en niet hoger lecht gaat er bij mij nog in. maar met een untuned carter net zo hoog scoren als een tuned exemplaar niet.

Het spoelvlak gelijk leggen heeft natuurlijk wel zin, maar dat weet iedereen. Ik doel meer op het volume (gevulde of lege carters)
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top