This is a mobile optimized page that loads fast, if you want to load the real page, click this text.

Carter tuning

Status
Not open for further replies.

Dat ben ik met je eens. Ik denk dat het wel degelijk voordeel oplevert.
 
sputteren hoeft niet , gewoon goed blok maken.... , door een verkeerde schijftiming kan ie ook onderin slecht lopen..
 
I know, het ligt er ook een beetje aan met wat voor "type" schijf je rijdt.

Ik heb voorbeelden gezien van schijven, die 1/3 van een cirkel waren.
 
nja , je kunt de open en sluit tijd zelf bepalen , bij onze classic racer maken we de schijven zelf , dan kun je je openen en sluiten van de schijf zelf bepalen
 
melf #50 said:
roterende inlaat heeft gewoon het voordeel van een perfecte openings en sluitingstijd.

ik zal er sowieso wat topics over lezen gaan, maar een membraan heeft geen open en sluit tijd. En dat werkt perfect, met een beetje massa traagheid enzo, dat houd je ook met een roterende, dus het idee blijft hetzelfde, alleen met een membraan heb je een veel wijder toerengebied.
 
nee hoor , dat ligt aan hoe je je motor opbouwd , onze 50cc heeft een powerband van ongeveer 10,000 tot 16.000 ongeveer.. vind ik best te doen , er word altijd gedacht dat een roterende machine altijd veel toeren moet draaien maar dat is niet zo. een roterende inlaat word vaak verkeerd bekeken. de kreidlers destijds hadden niet zo'n grote powerband omdat bijv. cilindertiming ,squiss (als ze dat al hadden) etc. gewoon anders waren als nu , nu kun je een veel groter gebied bestrijken met hetzelfde aantal pk's of meer....

een membraan heeft ook een bepaalde open en sluit tijd hoor..

het voordeel van een roterende inlaat is dat hij op welk toerental dan ook gewoon op de perfecte tijd open en dicht gaat. maar vergeet ook niet dat er in de tijd dat de roterende inlaat is ontwikkeld er ook nog geen membraan was en dit dus een flink voordeel was op een zuigergestuurde inlaat. het membraan is vaak std gebruikt omdat het goed werkt en erg goedkoop is. een roterende inlaat heeft iets voordeel door de goeie open en sluit tijd op een hoog toerental , maar aangezien je vaak niet zulke hoge toerentallen nodig bent is het gewoon veel werk en duur.
 
melf #50 said:
een membraan heeft ook een bepaalde open en sluit tijd hoor..

Op 14 k niet meer, en een eind daaronder ook niet, als je membraan helemaal open staat constant, heb je dmv massatragheid etc eik alleen een zuiger die de zooi tegenhoud. en aangezien je dus door de cilindertuning zorgt dat de spoelers etc op het goeie moment openen heb je gelijk je open en sluit tijd perfect, die is nl het zelfde dan. Imo is de zuiger al een soort roterende inlaat en is een schijf bij een normaal 2 takt systeem dus allemaal overbodig. Maar ik zal wel wat over het hoofd zien miss?
 
Aerox-Evo70 said:
als je druk op je carter zet zonder roterende inlaat wil je zuiger niet meer naar beneden

dus je zegt dat een turbo zonder roterende inlaat niet mogelijk is, omdat je zuiger eigenlijk zeer veel weerstand krijg bij de arbeids slag(als die naar beneden gaat)
 
het kan wel als het helemaal zuigergestuurd is zoals bij een puch oid, spoelers niet verbinden met carter, en aparteinlaat maken voor smering van je lagers.
maar zodra er druk van de compressor oid onder de zuiger komt gaat ie het niet trekken, zeker niet bij lage toerentallen.
 
Aerox-Evo70 said:
als je druk op je carter zet zonder roterende inlaat wil je zuiger niet meer naar beneden

ik denk dat de druk van de ontbranding boven de zuiger groter is dan die onder de zuiger, en anders ben je verkeert bezig
 
Xander said:
Big B Nrg: Jij was toch bezig met een roterend inlaat systeem? (2 jaar terug)

Ja, ik ben/was bezig met dat idee, alleen ben ik er toen mee gestopt, met verder ontwikkelen, vanwege geldgebrek/tijd/zin. Ik wilde toen de tijd erg graag weer een keertje rijden.

Ook kwam ik niet helemaal uit met tekeningen met de aandrijving van de schijf en de bevestingspunten voor de platen. Al met al paste het net niet op de manier waarop ik het wilde maken, zonder verdere grote aanpassingen aan me blok.
 


mmmm...... denk dat ik mijn handen er toch maar eens aan ga branden , eerst maar eens kijken of het een mina of piaggio blok zal worden....

ik heb nu iig een draai en freesbank dus dat moet goedkomen

mja , denk dat we een beetje off-topic zijn nu ...
 
Big B NRG said:
Ik denk dat het geen pk's gaat schelen.

toch nog ff reageren

met cartertuning bereik je dus niet alleen dat je mengsel een iets andere flow krijgt oid. je kan de hele werking van je uitlaat en vulling van je cilinder ermee beïnvloeden. Wat dus denk ik wel veel vermogen moet schelen.
 
met een zogenaamde glijbaan doet meer dan de flow veranderen, ook het doorstroom oppervlak bijvoorbeeld. Volume op het pad van het mengsel scheelt ook weer met de druk die het mengsel vormt bij de spoelers, de hoeveelheid mengsel etc. Daarom zie je vaak dat die spoelkanalen in die carters dus dieper worden ingefreest dan nodig is voor de flow. Als je er vanuit gaat dat het membraan en spruitstuk ongeveer maat 1 op 1 moeten hebben met de carb lijkt het me ideaal als de rest van de weg door het carter dat ook is.
 
Hmm..Ik ben dat wel met je eens, maar ik denk dat het glijbaantje volume creeërt op de verkeerde plek. Je kan beter achter de krukwangen verder door frezen zodat je meer ruimte achter de spoelers ceeërt. Dat glijbaantje zie ik puur als het weg halen van opstakel tbv de flow.
 

Verklaar u nader, a.u.b. Kun je de bedoelde plaatsen misschien
iets beter omschrijven? Zo is je verhaal wat onduidelijk.
 
simpel weg het stroom oppervlak naar je booster en spoelers moet voor het mooie 1:1 zijn denk ik. Zodat de uitlaatpuls geen hinder ondervind en je goede stroomsnelheid etc hebt.

edit

evt met mm papier oid de ruimte opmeten die het mengsel heeft naar de spoelers @ odp. Booster ruimte erbij optellen, evt paar procent eraf voor wervelingen die je hebt of krappe hoeken. Dat oppervlak moet dan 14*14*pi zijn bijvoorbeeld . denk ik
 
Last edited:
Status
Not open for further replies.