Big B NRG said:Ik denk..
Dat jullie het allemaal erg ver zoeken :X
lijkt me toch belkangrijk als je serieus wilt tunen dat je de werking precies weet, kan je je hele setupm op aanpassen...
Ik denk ook...
Dat iedereen maar moet doen wat hij of zij goed vindt. Std is gewoon spoelpoorten opmaat/eventuel een glijbaantje en voor de rest doen wat je niet laten kan.
mja daar is een forum voor tjekken wat anderen vinden, en de voordelen afwegen tegen de nadelen
Ik denk dat het geen pk's gaat schelen.
ik denk dat als je de exacte werking beter begrijpt je het iig wel (veel) vermogen kan schelen
ABT said:Roterende inlaat is vrij gemakkelijk te maken, ook op een scooter, je kan gewoon kant en klare setjes kopen voor een kreidler, dan hoef je het alleen maar pas te maken.....
Maar ik zie er het nut niet van in, de roterende inlaat is doorontwikkeld toen de membranen nog niet goed werkten, nu 40 jaar later zijn de membranen veel verder doorontwikkeld (beter materiaal enz..) en worden door bijna alle moderne race 2takten gebruikt.
Dus waarom zou je teruggaan op een verouderd systeem ? Omdat slecht oppakkende scooters leuker klinken ofzo+ralf+
ABT said:Roterende inlaat is vrij gemakkelijk te maken, ook op een scooter, je kan gewoon kant en klare setjes kopen voor een kreidler, dan hoef je het alleen maar pas te maken.....
Maar ik zie er het nut niet van in, de roterende inlaat is doorontwikkeld toen de membranen nog niet goed werkten, nu 40 jaar later zijn de membranen veel verder doorontwikkeld (beter materiaal enz..) en worden door bijna alle moderne race 2takten gebruikt.
Dus waarom zou je teruggaan op een verouderd systeem ? Omdat slecht oppakkende scooters leuker klinken ofzo+ralf+
mario said:Inlaattiming is niet meer variabel met roterende inlaat; met membraan is ie dat wel. Als je timing met roterende inlaat dus ideaal is voor hoge toerentallen, is ie dat voor lage toerentallen zeker niet. In praktijk verzuipt je scooter dan dus. Bij een sprint dus zeker niet wenselijk, omdat je scooter de eerste meters gewoon niet goed wegkomt. (Kijk bijvoorbeeld maar naar de sprinter van Luc Foekema, altijd sputtert dat ding de eerste meters.)
Wel is het zo dat je met een roterende inlaat de meeste pk's kan halen. De weerstand in het inlaattraject is namelijk minimaal. Aprilia RS250 racers werken ook met roterende inlaat en leveren 104 pk... Omdat deze motoren tijdens een race alleen maar hoog in toeren gereden worden, is het geen probleem dat ze onderin niet goed lopen / oppakken.
Ciao
mario said:Inlaattiming is niet meer variabel met roterende inlaat; met membraan is ie dat wel. Als je timing met roterende inlaat dus ideaal is voor hoge toerentallen, is ie dat voor lage toerentallen zeker niet. In praktijk verzuipt je scooter dan dus. Bij een sprint dus zeker niet wenselijk, omdat je scooter de eerste meters gewoon niet goed wegkomt. (Kijk bijvoorbeeld maar naar de sprinter van Luc Foekema, altijd sputtert dat ding de eerste meters.)
Wel is het zo dat je met een roterende inlaat de meeste pk's kan halen. De weerstand in het inlaattraject is namelijk minimaal. Aprilia RS250 racers werken ook met roterende inlaat en leveren 104 pk... Omdat deze motoren tijdens een race alleen maar hoog in toeren gereden worden, is het geen probleem dat ze onderin niet goed lopen / oppakken.
Ciao
melf #50 said:een roterende inlaat kan op laag toeren prima rijden , alleen is het gewoon vaak zo dat roterende machines veel toeren draaien en dus op lager toeren gewoon niks doen ,maar dat ligt niet aan eht roterende maar aan de rest van de motor.
als je wilt dat een roterende machine max 10.000 toeren draait kan dat ook gewoon hoor... ligt bijv. ook aan de timing in je cilinder ...
neem bijv. een Yamaha FS1 , die werd std geleverd met roterend blok voor een poos..
en die stotterd ook niet onderin
stotteren duid bij mij op 2 dingen bij een rotende machine :
of niet goed afgesteld...
of gewoon onder toeren wegrijden (net onder de powerband)
ik ga uit van het eerste...