This is a mobile optimized page that loads fast, if you want to load the real page, click this text.

Carter tuning

Status
Not open for further replies.
Ik denk..

Dat jullie het allemaal erg ver zoeken :X

Ik denk ook...

Dat iedereen maar moet doen wat hij of zij goed vindt. Std is gewoon spoelpoorten opmaat/eventuel een glijbaantje en voor de rest doen wat je niet laten kan.

Ik denk dat het geen pk's gaat schelen.
 
ik denk toch dat we nog ergens iets missen, want ik zit nu ook alweer een poosje in de kartsport en als je zit dat je uit een icc blok 50 pk haald en dat is 125cc. kep is gekeken naar de binnenkant van de carters en dan zie je dat de binnenkant tog best wel anders is. het mengsel komt namelijk bijna niet bij de krukas. er zit namelijk alleen een gat voor de drijfstang en voor de rest is de krukas afgesloten. het mengsel heeft hier eigenlijk een apart kanaal dat naar de cil stroomd. misschien dat dit nog het 1 en ander aan pk winst kan leveren.
zie plaatje -> www.24upload.com/ims/pic.php?u=42C91k7&i=88
 


zie boven
 
Oh, dat ben ik ook wel met je eens, maar ik denk dat je uit een "std" carter geen pk's winst gaat boeken.

Wat wel mogelijk kan zijn is de manier waarop power wordt afgegeven. Dus de vermogenscurve.

Als je echt hele Pk's erbij wil hebben, moet je het denk in andere dingen zoeken, zoals inlaat, cilinder, kop, uitlaat.

Waar ik zelf aan heb zitten denken, voor een carter inlaat is, een desmotronic systeem, wordt veel toegepast op ducati's. Dus 2 nokkenassen 1 voor het openen van de klep en 1 voor het sluiten ervan. Als je dan gaat werken met variabele nokkenassen, wordt het pas echt extreem. Dan komen er wel hele Pk's bij.

Echter, ik moet nog gaan tekenen En ik denk ook niet dat het pas te maken is op een coventioneel carter.

Rotorende inlaat daar in tegen wel. Die tekening zijn er ook al, alleen ontbreekt mij de zin en de tijd om het te maken/laten maken, aangezien hier nog vele uren in gaan zitten. Aangezien het ding nu al meer stil staat dan het rijd, vind ik het niet waard.

Misschien dat ik het probeer toe te passen op een 2e blok, maar dat komt ooit nog wel, als ik tijd en geld heb.
 
Meschien een domme vraag hier maar vriend van me wil binnenkort zn carter zelf tunen zouden die foto's van het begin meschien weer is ververst kunnen worden of nieuwe foto's zodat ie kan zien hoe het ongeveer te werk moet gaan
 
kan iemand mischien zijn ideen zeggen van roterende inlaat??, als je zoiets hebt kan je ook meteen turbo erop fixen, overgens zal dit veel werk zijn.
En hoe wordt zon roterende inlaat aangedreven?(graag fotos)
en hoe vervroeg je deze aangezien bij hogere toeren eerder moet openen neem ik aan?
wat voor lagers aangezien die zeer veel toeren moet kunnen draaien, (van die roterende inlaat).
 
Roterende inlaat is vrij gemakkelijk te maken, ook op een scooter, je kan gewoon kant en klare setjes kopen voor een kreidler, dan hoef je het alleen maar pas te maken.....

Maar ik zie er het nut niet van in, de roterende inlaat is doorontwikkeld toen de membranen nog niet goed werkten, nu 40 jaar later zijn de membranen veel verder doorontwikkeld (beter materiaal enz..) en worden door bijna alle moderne race 2takten gebruikt.

Dus waarom zou je teruggaan op een verouderd systeem ? Omdat slecht oppakkende scooters leuker klinken ofzo +ralf+
 


maar in combiantie met een turbo moet het wel?
 

Waarom zouden ze slecht oppakken dan? Je behoud gewoon je vario. Tenminste op de manier die ik in gedachte had.
 
Inlaattiming is niet meer variabel met roterende inlaat; met membraan is ie dat wel. Als je timing met roterende inlaat dus ideaal is voor hoge toerentallen, is ie dat voor lage toerentallen zeker niet. In praktijk verzuipt je scooter dan dus. Bij een sprint dus zeker niet wenselijk, omdat je scooter de eerste meters gewoon niet goed wegkomt. (Kijk bijvoorbeeld maar naar de sprinter van Luc Foekema, altijd sputtert dat ding de eerste meters.)

Wel is het zo dat je met een roterende inlaat de meeste pk's kan halen. De weerstand in het inlaattraject is namelijk minimaal. Aprilia RS250 racers werken ook met roterende inlaat en leveren 104 pk... Omdat deze motoren tijdens een race alleen maar hoog in toeren gereden worden, is het geen probleem dat ze onderin niet goed lopen / oppakken.

Ciao
 
waarom is de weerstand minimaal dan? een membraan inlaat is imo ideaal (ism een goede expansie pijp)
 
roterende inlaat heeft gewoon het voordeel van een perfecte openings en sluitingstijd.

op een scooter zou het wel een voordeel kunnen geven alleen of dan het variosysteem het dan wel kan bijhouden is dan de vraag , met een classic racer draai je 16.000 tpm max , alles daarna word ie wel snel maar onbetrouwbaar , in feite moet je zoveel mogelijk toeren draaien zonder dat ie kapot loopt maar hij moet ook het vermogen naar het achterwiel kunnen krijgen. een classic 50cc heeft een versnellingsbak en dat heeft een scooter niet , denk dat het variosysteem geen 16.000 tpm kan verdragen , zal even goed lopen en dan instorten. (frictie)

edit:

de kant en klare stukken van Kreidler heb je niks aan , je moet gewoon het carter ingieten met alu , zo worden alle gaatjes gedicht en heb je een perfect roterend huis , je moet toch al gieten dus beter direct goed. en dan het carter uitdraaien.
 

Daar heb je gelijk in. Maar als het eenmaal gaat, zou je die meters dan niet inhalen?

Een oplossing voor variabele inlaat timing is een desmodromisch kleppen systeem (a la ducati) met variabele nokkenassen. Echter, zoals ik al eerder zei, valt dat (denk ik) niet pas te maken op een standaard blok.
 

Op lage toeren zal hij sputteren ja, maar als jij je overbrenging goed in orde hebt, en je koppeling desnoods bij een wat hoger toerental laat aangrijpen, denk ik dat je het gepruttel gedeelte wel kan overbruggen, of in ieder geval minimaliseren. En het is sowiezo vet om het op een scooter te bouwen
 
een roterende inlaat kan op laag toeren prima rijden , alleen is het gewoon vaak zo dat roterende machines veel toeren draaien en dus op lager toeren gewoon niks doen ,maar dat ligt niet aan eht roterende maar aan de rest van de motor.

als je wilt dat een roterende machine max 10.000 toeren draait kan dat ook gewoon hoor... ligt bijv. ook aan de timing in je cilinder ...

neem bijv. een Yamaha FS1 , die werd std geleverd met roterend blok voor een poos..

en die stotterd ook niet onderin

stotteren duid bij mij op 2 dingen bij een rotende machine :

of niet goed afgesteld...
of gewoon onder toeren wegrijden (net onder de powerband)

ik ga uit van het eerste...
 

Een standaard FS1 heeft ook een veel tammere timing van de inlaatschijf. En daar gaat het nou net om
Om goede topvermogen te halen is een lange inlaattiming nodig, en daarmee gaat het onderin gewoon steeds rotter lopen, plus dat je motortje bij onbelast draaien gewoon helemaal vervuilt (door die lange inlaattiming). Daardoor kom je bij de start gewoon niet weg.

Zonde van de moeite dus. Voor wegrace ok, maar voor sprint gewoon waardeloos.

Ciao
 
mja , liever een iets kortere inlaat periode dan slecht lopen , daar verlies je ook tijd mee

voor de sprint lijkt me dat een roterend blok ook geen voordelen oplevert eerlijk gezegd , zoveel toeren hoeft een sprinter ook niet te draaien lijkt mij (lijkt me niet dat membraaninlaat voor problemen zorgt), een roterende inlaat op langere circuits heeft wel behoorlijke voordelen maar niet op 150 meter waarbij je ook nog vanuit stilstand weg moet komen , dat hoeft bij een race dus niet , daar kom je maar 1 keer weg en blijf je daarna gewoon boven de powerband..
 
Status
Not open for further replies.