Carter tuning

Status
Not open for further replies.
Big B NRG said:
Ik ben bezig met een roterende inlaat te bouwen op een carter.

Het membraamgat moet worden opgevuld. Maar hoe kan je dat nou het beste doen? Kan je gewoon vloeibaar alu pakken en dan het gat dicht smeren? Of moet je een mal maken vol gieten en dan het erin lijmen..?

Hier een paar foto's.

Gaat niet vragen wanneer het klaar is want ik heb geen idee :)
Ik zou een ding maken wat er net zoals een membraan in te schroeven is met 2 boutjes. Ten 1ste kan je altijd terug als je dat nog wilt (zal niet snel het geval zijn bij jou, maargoed) ten 2e kan je het blok ook nogeens splitsen als het nodig is, dat is geen optie als je het dicht laat lassen denk ik.
Een blokje is zo gemaakt, desnoods maak je het eerst dicht door gewoonweg een plaatje te zagen wat het gat afsluit. 2 boutjes erin en klaar is Kees.
 
ToO$t3R said:
als je er nou eens voor zorgt dat je hetzelfde volume dat je hebt weggehaald om de spoelpoorten te vergroten weer op een andere plaats toevoegd, heb je als het goed is weer een orginele carterdruk, maar dan met een betere flow.

Dit lijkt me dus ook een goede tactiek, waar ik al een tijdje over na zit te denken. Het mooiste zou zijn om het gedeelte bij het membraan vol te gieten met vloeibaar alu ofzo, en dan zelf weer een doorgang frezen. Die wat smaller is als normaal, en waar je dan ook je eigen hoek in kan frezen. Zodat je vervolgens het volume achter de spoelers kan vergroten (dit zorgt ervoor dat het mengsel zich makkelijker daarheen zal verplaatsen)zonder carterdruk te verliezen. Wat misschien ook nog een optie zou zijn is om de ruimte tussen de krukaswangen en het carter ergens mee op te vullen zodat die speling kleiner wordt, volgens mij is dit alleen maar 'loze' ruimte, maar dat kan ik natuurlijk verkeerd zien. Of is die speling al minimaal?
 
Mol said:
Ik zou een ding maken wat er net zoals een membraan in te schroeven is met 2 boutjes. Ten 1ste kan je altijd terug als je dat nog wilt (zal niet snel het geval zijn bij jou, maargoed) ten 2e kan je het blok ook nogeens splitsen als het nodig is, dat is geen optie als je het dicht laat lassen denk ik.
Een blokje is zo gemaakt, desnoods maak je het eerst dicht door gewoonweg een plaatje te zagen wat het gat afsluit. 2 boutjes erin en klaar is Kees.


Nou de bedoeling was oorspronkelijk om een alu plaat erop te schroeven waar de schijf in kwam te draaien, maar dan zit je met een haakse overbrenging en moet je met vage tandwiel constructies gaan werken.

Ik was van plan om kleine stukjes erin te lijmen per kant, dan kan je altijd nog je blok splitsen :)

Komt goed, wacht maar (2 jaar ofzo :P)
 
Pronk said:
Dit lijkt me dus ook een goede tactiek, waar ik al een tijdje over na zit te denken. Het mooiste zou zijn om het gedeelte bij het membraan vol te gieten met vloeibaar alu ofzo, en dan zelf weer een doorgang frezen. Die wat smaller is als normaal, en waar je dan ook je eigen hoek in kan frezen. Zodat je vervolgens het volume achter de spoelers kan vergroten (dit zorgt ervoor dat het mengsel zich makkelijker daarheen zal verplaatsen)zonder carterdruk te verliezen. Wat misschien ook nog een optie zou zijn is om de ruimte tussen de krukaswangen en het carter ergens mee op te vullen zodat die speling kleiner wordt, volgens mij is dit alleen maar 'loze' ruimte, maar dat kan ik natuurlijk verkeerd zien. Of is die speling al minimaal?

om het nu meteen zo drastisch aan te pakken lijkt me wel wat overdreven, maar je zou met een hoop tijd en moeite wel ergens wat vloeibaar metaal kwijtkunnen, en dan denk ik vooral aan de overgang van dat stuk waar het membraam zit naar de ruimte waar de krukas zit(mina hori) met een beetje geluk vergroot je hierdoor ook de snelheid van het mengsel in je carter omdat de druk in je carter groter word en je mengsel ook nog door een kleinere opening gaat.

maar, of dit ook haalbaar is vraag ik me af want als je het goed wilt doen moet je een hoop berekeningen maken en dan nog is er een grote kans dat het mengsel niet meer voldoende door de doorgang kan.
 
ToO$t3R said:
om het nu meteen zo drastisch aan te pakken lijkt me wel wat overdreven,

Jij noemt het drastisch, ik noem het gewoon gelijk goed doen als je toch bezig bent ;) En ik geloof eigenlijk niet dat je zomaar kan berekenen waar je het het beste kan plaatsen e.d, het zal een kwestie zijn van logisch beredeneren en testen. Zoals het spreekwoord zegt, meten is weten...
 
firefox-prorace said:
DSCN0009.jpg


ik heb ff snel een tekening gemaakt en ik vroeg me af of iemand dit weleens geprobeerd heeft. dus een beetje meer naar de krukaswangen toe frezen..

/edit sorry voor de big picca

Dat heb ik wel eens geprobeerd, en dat loopt perfect {!
De carterdruk word dan wel minder maar die vul je ergens anders wel weer op :L
Suc6 ermee iig
 
Het blauwe gedeelte kan toch ook weg worden gehaald ? Om ervoor te zorgen dat het mengsel sneller naar de spoelpoorten gaan....


carter2.jpg
 
Ruben_09 said:
Het blauwe gedeelte kan toch ook weg worden gehaald ? Om ervoor te zorgen dat het mengsel sneller naar de spoelpoorten gaan....


carter2.jpg

je kan daar ook wel wat extra weghalen als je ermaar voor zorgt dat je carterdruk niet Te laag wordt .. dus ergens anders wat opvullen denks :p

/edit maar zoveel als je daar blauw hebt kan niet geloof ik aangezien je membraan er ook voor een deel voorzit
firefox-prorace @blue vipers account
 
Last edited:
Ja, kan gewoon heel veel weg...zal eens pics maken van mijn carters als ze open liggen...

Bij piaggio kan je laat maar zeggen gewoon een glijbaan creeëren.
 
idd, als je dat blauwe weghaalt heeft het totaal geen nut als je cilinderhemd std laat...
je membraan ligt er in ieder geval niet voor, dus daar hoef je niet maar te kijken.
 
Bas@ICE said:
Bij piaggio kan je laat maar zeggen gewoon een glijbaan creeëren.

Bij minarelli is dit toch wel wat moeilijker een glijbaan creeeren want @ piaggio carter is sowieso al glijbaan effect.
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top