This is a mobile optimized page that loads fast, if you want to load the real page, click this text.

Carter tuning

Status
Not open for further replies.
mwoah dealers hebben het ook vaak niet bij het rechte eind en een dealer is geen tuner

/edit

en ik denk ook niet dat het zoo goed is om zo veel op te vullen.. daar gaat je carterdruk van omhoog en als je dan niet ergens anders wat extra cartervolume maakt.. ben ik bang dat je al snel een te hoge carterdruk krijgt..

en een Te hoge carterdruk loopt dood...
 


ik heb ff snel een tekening gemaakt en ik vroeg me af of iemand dit weleens geprobeerd heeft. dus een beetje meer naar de krukaswangen toe frezen..

/edit sorry voor de big picca
 
Aerox-Evo70 said:
mja, zoals jij het hebt getekend hou je zoiezo geen rekening met de krukas....

Dit is even ruw getekend. De tuner heeft het blokje zo gevormd dat krukas er nog in gaat en ook kan draaien, want hij heeft het getest namelijk.

Ik zal zo snel mogelijk meer informatie vragen of het beter liep.
 

Het goedkoopste is om een alu blok te frezen wat erin valt en die je bovenop vast schroefd, en dan vanbinnen uit afwerken met devcon oid.

Lassen zou ik niet doen omdat het ten eerst bij een sprintwedstrijd niet mag (roterende inlaat eigenlijk ook niet, maar goed ) en ten tweede verzwak je je achterbrug (blok) en trekt alle krom.
 
JasperdB said:
maar et mengsel word als 1e ''in'' de zuiger gezogen zeg maar, en daarna drukt de zuiger het mengel terug en word het de spoelers ingedrukt.

de tekening die jij hebt gemaakt klopt dus volgens mij niet

Ik snap het zuigerverhaal. Maar mijn tekening is ruw ik heb een betere getekend.

Maar ik heb het met eigen ogen gezien en hoe hij het vertelde klonk logisch.

hier een foto's van mijn tekening:



 
IDD id is cker leuk, alleeen word er weinig rekening gehouden met het feit dat we over een "gas" praten en niet over een vloeistof, dan was het idd een stuk makkelijker...

Edit: en wiecher(firefoxprorace), dat over de krukas juist monteren..( en eruithalen) heb je dat bij je eigen carters gezien? dat de lagerschalen verneukt waren..was dat niet in je eigen carter??????????
 
Last edited:
ff met paint ge-edit

in het rood heb ik de krukas erbij getekend, met de daarbij komende 'botsing'.
en hoe de flow dan zou zijn (volgens jouw theorie)
in het geel heb ik getekend wat dan volgens die theorie imo beter zou zijn.



tegen de tijd dat het mengsel voor de krukas komt (zonder botsing(geel)) wordt het de poorten in gezogen...
 


/offtopic
nee dit was niet bij mijn eigen carter zo maar bij iemand anders
 
Thnx Aerox Evo . Misschien dat ik een irl foto kan maken van hoe het eruit ziet.

Maar jouw manier van doen is wel logischer. Trouwens dit is niet mijn theorie, maar van een lokale tuner .
 
Ok, even over dat golfbal patroon, ik zie echt practisch elke dag weer een nieuwe theorie over wat voor effect het zou hebben, en de voor en nadelen. En zoals ik het tot nu toe lees zou het een effectieve manier zijn om de prestaties te verbeteren....

maar tussen al deze theorie heb ik nog steeds geen how-to gevonden over hoe het nou wel of niet moet. Aangezien ik op dit moment bezig ben met het tunen van mijn carter, zou ik hierover graag wat meer info willen. diameter van de putjes, diepte, patroon, waar wel en waar niet.

Wat voor mij ook nog steeds een raadsel blijft is de nut van dit alles. Stel nou dat het wel lukt om de benodigde turbulentie op te wekken, en dat er hierdoor minder wrijving ontstaat tussen het oppervlak van je carter en het mengsel. Dan zou het mengsel in theorie sneller door je carter stromen. Maar, zodra het dan aankomt bij de spoelgangen van de cilinder is deze positieve turbulentie meteen weg, en is de wrijving daar dus weer "normaal". Dus eigenlijk krijg je dan op de overgang van carter naar cilinder een soort van grens tussen 2 totaal verschillende oppervlaktes. Dit zorgt volgens mij ervoor dat er vanuit het carter teveel benzine door de spoelgangen gaat, die dit niet kunnen verwerken. Dus zou deze techniek in theorie alleen werken als ook de spoelgangen worden voorzien van het golfbal patroon. En dit is practisch onmogelijk voor de doorsnee sleutelaar.
 
Je hebt gelijk als je zo kijkt, maar eigenlijk houd ik niet van theorien wat hier allemaal wordt gezegd ...Als het er bagger uit ziet maar scoort hoog dan is het goed.

Liever praktijk dan theorie
 
daar zit wat in ja... jammer alleen dat het al is gedaan en dus het verschil niet aangetoont kan worden
 
ja, ik vind al die theorien ook maar een hoop gedoe, maar je kan nou eenmaal niet gewoon in het wilde weg in je carter gaan hakken, of je moet er natuurlijk 10 hebben ofzo.

maar ik denk dat dat hele golfbal patroon verhaal een beetje overdreven en onhaalbaar is, er zijn nog zat andere opties die betere prestaties opleveren en minder tijd kosten. Zoals bijv. het zorgen voor een grotere carterdruk. In theorie heeft het best mogelijke carter zoveel mogelijk carterdruk , zonder de flow van het mengsel te beinvloeden. Ik weet niet of mensen hier al mee ge-experimenteerd hebben, maar in principe zou het dan dus voordelig werken om de spoelpoorten mooi groot en geflowed te maken, en dan op een andere plaats, bijv. bij het membraam een deel op te vullen met devcon zodat deze opening wat kleiner word, en hierdoor dus de carterdruk groter.

zou dit een haalbare manier zijn om de carterdruk te vergroten en tegelijkertijd de flow te verbeteren?
 
maar als je het doet zoals aerox 70 zegt heeft de krukas wel genoeg smering?

en als je een TE hoge carter druk hebt gaat alles je uitlaat in...
 


Goed idee..dat zou ook nog eens kunnen idd. Lassen was ik zo ie zo niet van plan, omdat zoals jij al zegt dan alles krom trekt en je alles moet na machineren.

Ik kan natuurlijk ook het gedeelte wat ronddraait in het membraan gat vergroten...

Ik zal eens kijken wat de beste oplossing is.
 
Shieldup said:
maar als je het doet zoals aerox 70 zegt heeft de krukas wel genoeg smering?

en als je een TE hoge carter druk hebt gaat alles je uitlaat in...

ok, dit is helemaal waar, maar.......als je er nou eens voor zorgt dat je hetzelfde volume dat je hebt weggehaald om de spoelpoorten te vergroten weer op een andere plaats toevoegd, heb je als het goed is weer een orginele carterdruk, maar dan met een betere flow.
 
Status
Not open for further replies.