This is a mobile optimized page that loads fast, if you want to load the real page, click this text.

Carter tuning

Status
Not open for further replies.
Boyd said:
The question isn't if you want more mixture into the boost ports, the question is if you want turbulence at certain spots.

I assumed this is Roost's question, quoted post wasn't something I believe to be true. It is what I thought Roost ment with his posts.

In my opinion the amounth of mixture taken in trough the boost or the transfer ports doesn't only depend on the size and the shape of the duct towards the ports. It also depends on the volume right behind the ports.
 
BurN: of course we want more mixture. The engine starts to loose power when the mixture can't fill enough the cylinder. At high revs there is not much time to do the scavenging, so we have to have the biggest transfers area possible.

Boyd: well, turbulence is an restriction.

However some turbulence is needed to mix better the fuel.

Raki: closing the boost ports resulted in no power loss-gain? I will never belive that.
 
I don't think turbulence in the crankcase acts like you draw it.
You picture it like there are streams of mixture in the crankcase which are disturbed and therefore can't stream on/fall apart by turbulence.
I believe the mixture in the crankcase doesn't behave like this. I think it fills up the crankcase and you just have to get it gathered where you want it. Then when pressure-differences arise, the mixture closest behind the transfers are moved to the cylinder. This leaves some kind of void behind the transfers, which is first being filled up again with mixture "turbulenting" somewhere else in the crankcase and after that with new fresh mixture. So the whole cycle starts again.
I think it's all about creating and removing volume in the crankcase where you do (or don't) need it.
 
No, of course it doesn't behave like on this picture. Thats only a teoretical drawing, that shows how turbulence happens at abrupt change of duct section. It creates an obstruction.
Flow in the crankcase isn't laminar, but that's not important.

When the pressure arises in the crankcase, it is distribuited quite equally. Only when the transfers open the flow starts.
The whole thing about carter tuning imho is to reduce internal friction, because the friction changes the kinetic energy of the moving gas into heat. This means less mixture transferred to the cylinder.
If we could reduce friction (turbulence) to zero, then the flow would be constant; this means that even with very small transfer-exhaust ducts all mixture would be transferred. Ok, that would create other problems (like fuel atomisation problems)...But once again, the key in 2T (in life too) is a good balance of everything.
 
I was wondering... Does the mixture have the tendency to flow past/stick to the surface of the crankcase (is this the Coanda-effect?)?
 
Eerste keer dat ik een mina carter aangepast heb , is wel netjes geworden vind ik zelf..meteen geglaspareld;





Alleen jammer dat het hemd niet een stukkie ingekort is,maar dit heb ik ook maar niet gedaan
 
Hee, Bas@ICE...

je hebt je carters wel geparelstraald, ziet er super uit, maar niet een beetje tricky , dat je waar de lagers inkomen ook gestraald hebt?
weet niet wat de mening van anderen is?


ciauuu
 
ik ken het parel stralen cker , me eige cartertje ook gedaab maargoed hoe dan ook, er gaat altijd iets vanaf, cker is het niet veel, maar veel tolerantie heb je niet, maargoed, idd zal het wel meevallen, maar zelf zou ik het nooit doen, er is namelijk ook niemand die dat ziet als er een lager inzit (want over alleen dat stukje heb ik het) maja
 
Zelf zou ik nooit een pasvlak van cilinder, membraan, carters ofzo dat mooi gevlakt is gaan stralen en ook nooit waar de lagers in vallen idd. Maar dat is iedereen zijn eigen keuze
 
Jongens neem nou maar van mij aan dat het allemaal geen kwaad kan het stralen van pasvlakken ed.

En als je denkt dat het niet goed komt, dan laat je gewoon de lagers zitten en plak je de vlakken af.
 
Big B NRG said:
Jongens neem nou maar van mij aan dat het allemaal geen kwaad kan het stralen van pasvlakken ed.

En als je denkt dat het niet goed komt, dan laat je gewoon de lagers zitten en plak je de vlakken af.

zou ik niet TE snel zeggen.. heb weleens carters gezien waarvan de lagerzittingen waren uitgesleten...
maja dit zal idd meer komen door verkeerde manier van krukas er uit halen zijn.. maar je hebt maar een kleine marge en dus ik zou gewoon op save spelen..
 
Het is idd een kleine marge maar carters waarbij de lagerzitting uitgesleten waren dan heeft het lager er niet goed ingezeten.

Toen mijn scooter nog reed is mijn carter ook 2 keer gestraald ook aan de binnenkant. Bleef gewoon rijden.
 
Ik ben bezig met een roterende inlaat te bouwen op een carter.

Het membraamgat moet worden opgevuld. Maar hoe kan je dat nou het beste doen? Kan je gewoon vloeibaar alu pakken en dan het gat dicht smeren? Of moet je een mal maken vol gieten en dan het erin lijmen..?

Hier een paar foto's.

Gaat niet vragen wanneer het klaar is want ik heb geen idee
 
Ik was gister bij mijn dealer en die liet mij een blok zien waar hij meebezig was.

Het volgende had hij gedaan.

Bij de inlaat een stuk opgevult met metaal plaatje meende ik.

En aan de kant van de spoelers ook een klein plaatje. zodat deze in rechte lijn met elkaar verbonden stonden. Want zo zei hij: Als je heel veel toeren maakt moet je zorgen voor een rechte lijn en een haakse hoek. Zodat het mengsel snel in de cilinder gedrukt kan worden.

Ik hoop zo snel mogelijk even een tekening te maken om het te verduidelijken.

Maar wat is jullie mening over het op die manier opvullen van je carter, want de cartervolume wordt een stuk anders...
 
maar et mengsel word als 1e ''in'' de zuiger gezogen zeg maar, en daarna drukt de zuiger het mengel terug en word het de spoelers ingedrukt.

de tekening die jij hebt gemaakt klopt dus volgens mij niet
 
Status
Not open for further replies.