Dus wat jij suggereert is dat het blok nog eens op een aparte manier met olie ergens gesmeert wordt?.. Hmmm, niet dat ik weet
nee, tis gewoon zo dat de olie in de benzine meekomt met het mengsel, en dat zorgt voor smering, ging tot nog toe altijd wel goed he
(jaja... shit can happen
)
Wat betreft die arbeidsslag, die bestaat ook bij 2-takt hoor, alleen 2-takt doet zeg maar 2 dingen per slag, terwijl 4-takt 1 ding per slag doet.
2-takt:
Zuiger staat boven,
bougie ontsteekt (arbeidsslag) en tegelijkertijd wordt de cilinder weer gevuld met vers mengsel doordat de spoelpoorten openen, en de naar beneden bewegende zuiger het mengel uit het carter de cilinder in perst.
De zuiger is nu beneden,
krukas draait door, zuiger gaat weer omhoog, cilinder zit vol mengsel, dat wordt nu gecomprimeerd en tegelijkertijd ontstaat er in het carter een onderdruk waardoor er nieuw mengsel aangezogen wordt. Als de zuiger weer bovenin is onststeekt de bougie de zaak weer en herhaalt het zich... (verbeeld je dat eens in, zo'n 13.600 keer per minuut
)
4-takt:
Zuiger bovenin, bougie ontsteekt, zuiger naar beneden, uilaatklep opent, krukas draait door, zuiger naar boven perst het verbrande mengsel naar buiten. Zuiger weer bovenin, nu opent de inlaatklep zich, krukas draait door, zuiger gaat naar beneden, zuigt mengsel aan, inlaatklep sluit, krukas draait door, zuiger weer omhoog, comprimeren en als de zuiger weer in het bovenste dode punt staat krijgt ie weer een vonk van de bougie.
Bij 2-takt heb je per arbeidsslag 2 slagen, dus 1. aanzuigen (onder de zuiger dus) en comprimeren (boven de zuiger), en 2. ontsteken en uitlaten.
Bij 4-takt heb je per arbeidsslag 4 slagen, dus 1. aanzuigen, 2. comprimeren, 3. ontsteken en 4. uitblazen.
Beetje duidelijk zo?