Heb een how-to gemaakt op Scooter-freaks en wil hierover jullie mening horen omdat het hier wat hoger niveau is
HowTo .::Carter tuning::. @ Ditech Morini
De carter tunen is op iedere scooterforum een verschillende mening. De ene smeert zijn smeerkanaal dicht (dom natuurlijk want dan krijgt je lagers minder olie), de ene polijst de carter, de andere schuurt het grof met korrel 120.
Allemaal iedeeën hoe je de beste het mengsel zonder/bijna geen weerstand in de verbrandingsruimte krijgt. Zoals ik al zei heeft iedereen zijn eigen mening maar er zijn 2takt racers en net als bij formule 1 word daar naar de maximale vermogen gezocht, nou heb ik gehoord dat er expirimenten zijn geweest hoe je het beste de carteroppervlakte kan tunen. En na zeer veel testen hebben ze het ondekt.
Dit doe ik
Flow maximaal verbeterd richting de spoelpoorten
Carterdruk wordt geoptimaliseerd
Waarom:
Je schuurt de oppervlakte helemaal glad net als bij een boot en hoe gladder ie is hoe minder weerstand je hebt hoe sneller ie gaat. En daarna stralen, je hebt verschillende soorten zand, de ene fijn de andere grof en dit is het belangrijkste in het hele proces en dat hebben ze (natuurlijk) niet verteld :'(.
Er blijft een dun laagje olie achter, en gladder als dat kan het dan niet worden.
Waarom is dit het beste (mijn mening):
Bij porsche gingen ze cilinder gieten met zand erin, en daarna boren en honen enzo en moesten ze al het zand in de cilinderwand eruit halen. Dit was een helse klus en was vroeger ook duur. Maar als al het zand eruit is dan blijft er kleine gaatjes over waar eerst de zandkorrel in zat. Daar komt dan olie in en die smeert de zuiger. Dus je zuiger word perfect gesmeerd en kon niet meer slijten.
Nou stralen wij hier de carter en gieten we geen cilinder, maar met stralen maak je eigenlijk kleine (micro) putjes in de metaal. En daar blijft dan olie liggen en krijg je zo de beste flow.
En van alle meningen en ideeën vind ik dit de beste en duidelijkst.
Resultaat:
Wat ik merkte na een proefritje was,
Beter gasreactie/sneller oppakken
Blijft beter op toeren net als een crossmotor.
Dit is gwn een kleine verschil wat ik voelde maar dit moet je eigenlijk doen als je teveel tijd hebt of ECHT alle vermogen uit je scooter wilt halen.
Benodigheden:
Tijd en geduld & gezondverstand! (begin er anders niet aan!)
Een straalcabine (gwn stralen)
Schuurpapier van korrel 120 t/m 800/1000
Dremel met frees
De carter met VL12 Malossi membraam. Zoals je kan zien past de membraam net.
De orginele membraam
Ik heb mijn eigen morini blok helemaal uitelkaar en gestraald. Ik heb daarna een schuurpapier (korrel 120) over mijn carter heen geschuurd. Jullie kunnen zien dat de afwerking na het gieten slecht is en het niet glad is.
Ik heb een randje omcirkeld met rood. Dit moet je wegschuren.
En zoals je kan zien heb ik dat helemaal weggeschuurd.
Je hebt smeergaten om de lagers tesmeren. Nou is de rare dat ik hier 2 smeergaten heb bij de spoelpoorten. Maar voor de membraam zit een smeergat gleuf maar geen gat naar de lagers. De lagers worden via die gleuf niet gesmeerd en doet eigenlijk niks, vind het maar raar dat ze daar een gleuf hebben gemaakt. Ik ga dus die gleuf dichtsmeren met Devcon (AKA kneedbaar metaal), dit is van epoxy gemaakt en zeer sterk en zal niet loslaten.
Belangrijk:
Als je goed kijkt in de gleuf, (foto boven je) dan zie je dat ik met een frees er hoekjes in heb gemaakt. Dit doe ik zodat ik cker weet dat de kneedbaar metaal niet loskomt door trillingen of iets dergelijks.
Dit is de Shizzle (vloeibaar metaal) die ik gebruik om de gleuf mee tevullen. Dit is mij aangeraden en kost ook wat maar het is de beste.
Als ij dit zelf gaat doen is 5 gram genoeg om de gleuf tevullen. En het duurt 8/10 uur voordat het goed hard is, maar je kan al schuren na 5/6 uur.
Schuren (korrel 120) en dan krijg je dit.
Laag nummer 2. Ziet er wat beter uit.
Daarna gaan schuren en krijg je een zeer mooi resultaat.
Ik had op de laatste 3 foto's eerst met korrel 120 geschuurd en daarna met korrel 240. Hij voelt nu al glad aan en voel geen onevenheden. Maar dat is dus af :cheer:. Ik ben zeer tevreden met de vloeibaar metaal en dit is gwn de shit die je moet hebben.
Geschuurd met korrel 240
Geschuurd met korrel 600
Me carter helemaal geschuurd tot korrel 600 en ben nu ''officeel'' klaar met schuren.
Ik heb de spoelpoorten gestraald en bij de membraam.
Heb ff de flits aangezet zodat je goed kan zien wat ik niet gestraald heb en wat wel.
VL12 membraam op zijn plaats.
Me andere carterhelft
Daarna gestraald.
Daarna me blokje laten poedercoaten en dit is het resultaat