This is a mobile optimized page that loads fast, if you want to load the real page, click this text.

Carter tuning #2

Lijkt me niet dat het krukasgedeelte hieronder valt, bruglengte / maten verander ik ook niets aan. Dat is maar net hoe je t lezen wil denk ik .


@ Bart, het enige nadeel is dan dat een staande cilinder meer trilling gevoelig is, maar verder is t idee erg goed, heb er ook mee in me hoofd gezeten. Ik zou t zelfs nog kunnen maken nu denk ik...

edit: even nagedacht net, vraagje voor de experts, geeft dit problemen met desaxatie al word de hele cilinder omgedraait?
 
Last edited:

Leuk idee. Heb ook wel eens zo'n idee gehad maar ik vond het te veel werk. Ben nu een Sym carter aan het prepareren voor de sprints en daar is ook wel het een en ander aan veranderd. Maar niet zo drastisch als hier. Waar het i.m.o. vooral om gaat is een zwaardere en vooral stevigere krukas met een lange slag. En dat gaat niet bij std Mina en Pia carters.

Niet om Ruud te ontmoedigen o.i.d. maar de membraan instroomhoek / grootte etc. blijkt qua vermogen niet veel uit te maken (volgens mijn testen.)

Denk (hoop) dat de krukas meer oplevert.

Ciao
 
De krukas blijft gewoon ene minarelli horizontaal ding, vind t niet echt een probleem de krukas dus daar ga ik niet te moeilijk mee doen.

Bart, jou idee word dan een beetje zoals hieronder. Rechterop kan de cilinder niet omdat t anders geheid problemen geeft met de uitlaat vs achterwiel. Vind t maar een heel gedoetje, en eigenlijk heb ik nu alles wel aardig uitgedacht dus ik blijf bij me eerste opzetje. Enige wat ik daarbij spannend vind is de ruimte carburateur achterwiel die ik nu op 3,5 mm heb (met sneldraaiende band (gokkie) en ook een beetje de hoek van de carburateur ( 35 graden vanaf horizontaal gemeten. Maar denk dat dat allemaal prima moet gaan.

Hier nog de foto met andere situatie idee, een piaggio / am6 cilinder zou voor de uitlaatvorm nog makkelijker en mooier zijn (recht naar achter) , maar de ruimte met t wiel moet daar ook voor zijn. Een lang carter is voor inlaatjes richten iig veel gunstiger.

foto:

[IR]http://i26.tinypic.com/1zdlwev.jpg[/IR]
 
ik bedoelde dus gewoon jouw idee alleen het complete middendeel 45graden draaien niet de cilinder recht naar beneden oid.

dat met desaxatie heeft met draairichting te maken dus als je de cilinder ook om zou draaien maar de motor blijft hetzelfde draaien krijg je hier problemen mee.
 
ik heb anders wel vaker cilinders andersom gedraaid gezien zonder problemen , ook cilinders die op een andere brommer horen , zoals een puch cilinder op een tomos , de 1 draait rechts , de ander links , dan zou dit dus ook problemen moeten geven
 
ik heb anders wel vaker cilinders andersom gedraaid gezien zonder problemen , ook cilinders die op een andere brommer horen , zoals een puch cilinder op een tomos , de 1 draait rechts , de ander links , dan zou dit dus ook problemen moeten geven
juist die puch cilinders op een tomos liepen/lopen érg vaak vast.

ik denk ook dat je problemen krijgt met de desaxatie.
 
of zuiger pakken met lang genoeg hemd en het slotje verplaatsen
zuiger 'verkeerd' om in de cilinder monteren dan gaat het prima
 

De Kymco sprinter van Aad (ABT) had het probleem dat zijn achterband klem liep tegen de (Peugeot) cilinder vanaf +/- 80 km/h. Reken er dus wel op dat je band flink groeit op snelheid. Of 3,5 mm voldoende is? Ik hoop het voor je, maar sta niet raar te kijken als het te weinig is. Ben er eigenlijk beetje bang voor, Aad zijn tolerantie was niet veel meer volgens mij...
 
3.5 mm is veel te weinig! Gister nog naar gekeken bij een blok op de testbank. Carb hing een cm boven de band en de carb werd al geraakt tijdens het banken. Een band zet behoorlijk uit tijdens een run



 
hey , al eens klaar op de HTS? me band is nu 415 buitenomgemeten. (nee niet gaar en afgetrapt ding) , ik ging uit in me tekening van 420, dus ik zit eigenlijk op de 6 mm in statische bedoeling . Denk dat ik even een plastic vlotterbakje scoor voor me pwk iig dan kan ik die verbouwen dat ik nog een paar mm extra heb. Dan moet het wel lukken. Op de testbank even goed checken meet de eerste runs of t goed gaat iig
 
weer wat gerommeld..

[IR]http://i32.tinypic.com/2924qza.jpg[/IR]

[IR]http://i25.tinypic.com/14ddmhk.jpg[/IR]

[IR]http://i32.tinypic.com/28i7udy.jpg[/IR]

met dank aan de lasser Carters zijn nu dus klaar voor de cnc freesmachine.

en weer wat verder met t inlaatje.

[IR]http://i31.tinypic.com/24brn1w.jpg[/IR]

[IR]http://i28.tinypic.com/3011v2q.jpg[/IR]

tekening is zga af. Hier ook de speling met t achterwiel uitgaande dat t wiel 420 mm is. Al kan ik al t gedeelte waar t vlotterbak boutje zit aanpassen heb ik ruimte zat.

[IR]http://i27.tinypic.com/307mhk4.jpg[/IR]
 
Man dit is gaaf. Ben echt benieuwd. :O Als ik het goed begrijp is het idee dat je de carb. zo dicht mogelijk bij de spoelers wil hebben of ?
 
daar gaan je membraan kleppen


Ik geloof dat dit een soort gelijk principe is wat kiwi toen had.
Alleen dit is nog veel xtremer.
Vraag me af of het werkt want kiwi kon elke 5 minuten nieuwe membraan plaatjes monteren
 
dat kwam omdat ie net te weinig pakkingen ertussen had, in principe komen de kleppen niet tegen de krukas.


Pakkingen waren nodig om het hele zooitje weer op te hogen.
Dit ligt nog dieper.
Misschien wel een stukje meer naar voren, maar ik vrees dat het niet genoeg is.
 
Hee Ruud,

Ik heb even die tekening bekeken, maar ik zou het membraan dichter bij de boosters en de spoelers zetten, nu is het nogal een lange weg.
Daarnaast ben ik benieuwd hoe breed je membraan is en hoe de spoeling is richting de spoelers, want dat is met grote membranen het probleem. Wat zit er voor drijfstang in BTW?

Ik heb me er vorig jaar namelijk ook mee bezig gehouden, zie hier het resultaat:




Zoals je ziet was mijn idee om het orginele carter door de zagen en alleen het vertandingsgedeelte te gebuiken. Beide delen moeten dan in het frame gefixeerd worden, lijkt mij de makkelijkste methode. Heb het niet afgemaakt wegens tijdgebrek, misschien dat ik het ooit nog eens ga oppakken. Maar een goed carter ontwerpen is nog niet zo makkelijk.