Backpacken (Wie heeft er ervaring mee?)

The Fatal

Buell XB9
Hallo,

Een maat ik ik zitten er over te denken om zo eens een half jaar 3kwart jaar te gaan reizen in australie.
Nou heb ik al een momenteel bijna 4 jaar oud topic hier gevonden (http://forum.scooterforum.net/forum/f33/backpackers-86269/) maar vond het onodig om die te kicken vanwege de leeftijd. In dit topic heb ik ook nog wat info gevonden: http://forum.scooterforum.net/forum/f33/emigratie-naar-buitenland-156818/ maar dat gaat niet echt over dit onderwerp. Verder heb ik ook al deze site gevonden: http://www.backpackers.nl

Ben benieuwd of hier iemand inmiddels ervaring mee heeft, wat zon beetje de kosten zijn. (zoals ik heb begrepen is australie niet echt zo veel duurder in leef gewoontes als nederland.)
Welke plekken/delen van australie je echt gezien moet hebben.
Hoe is het kwa werk gelegenheid? wat voor soort werk heb je daar gedaan/kun je doen.
Enz.

Ben benieuwd!
Erik
 
Advertisement - register to remove this

Ik raad je aan langs de oostkust te reizen. Dit is het "toeristische" gedeelte van Australië. Er zijn veel backpack-hotels te vinden waar je voor een prikkie kan overnachten (6,- tot 12,- p/nacht). Ook wordt er vaak naar backpackers gevraagd voor achter de bar, of als verkoper in een winkel, enz. Ik heb dit zelf niet gedaan, dus hoe dat in z'n werk gaat kan ik je niet zeggen.

Byron Bay is een plaatsje waar je zeker naar toe moet. Mooie natuur, gezellig stadje en een prachtig strand. Met een wandeling langs het strand een bergje op. Met bovenaan de wandeling een vuurtoren met een ijskraampje dat in de top 3 stond van Australië (echt de wandeling waard). Byron Bay ligt ong. 150 km onder Brisbane.

Je kan je trouwens heel erg makkelijk vergissen in afstanden als je op de kaart van Australië kijkt. Zo dachten wij even van Brisbane naar Cairns te gaan, maar dat is dus 1700 km. En dat is alleen maar van het oosten naar het noord-oosten.

Ze hebben daar ook geen problemen om "even" 250 km te rijden om ergens naartoe te gaan, daar wij al klagen als we meer dan 100 km moeten rijden.

Maar ik zou het zeker doen als ik jou was. Het is een heel relaxed land, waar mensen zelfs nog "G'day (hallo)" zeggen als je voorbij loopt in de grote steden.

Snorkelen bij de Great Barrier Reef is trouwens ook echt een aanrader!!
 
Heb 1 tip voor je, zoek even op internet waar alle backpackers hostels zitten. Heb zelf een paar weken in Canada rondgereisd en die hostels zijn super goedkoop (reden; je slaapt met meerdere mensen op 1 kamer) en je ontmoet er veel mensen die je ook de nodige tips kunnen geven waar heen te gaan :).
 
@Robin.
Daar zat ik idd ook aan te denken aan de oostkust.
Dat snorkelen heb ik al vaker gehoord.. schijnt echt een aanrader te zijn!
Aangezien wij eigenlijk voor onbebaalde tijd willen gaan 6maanden tot 1 jaar oid. Dus eigenlijk kijken hoe het allemaal loopt zullen we denk toch zeker daar ook wat werk moeten zoeken.
Lijkt mij echt gewoon 1 groot avontuur!

@rdbwww
ik zal daar ook eens naar gaan zoeken!
 
Ik zou zelf ook graag een keer in Australië willen backpacken. In mijn vakantie heb ik al in de gaten gehad dat het goed mogelijk is, maar het is gewoon een kwestie van doen en durven.

Veel mensen die gaan backpacken kopen daar ook een auto om mee rond te rijden en als ze weg gaan verkopen ze hem weer. Dit wordt dus ook voor een prikkie gedaan, want iedereen die weer naar huis gaat wilt natuurlijk van die auto af zijn.

ALS je een auto wilt huren kan je dat beter daar doen en niet alvast vanuit Nederland, want je betaalt de hoofdprijs als je dat vanaf hier doet. Je kan dit wel het best bij een groot bedrijf doen, want dan kan je de auto terug brengen in een andere stad voor een kleine extra bijdrage.

Als ik weer een keer thuis op de computer zit zal ik een paar foto's uploaden.
 
Leuk topic :)! Ik heb er verder geen ervaring mee, maar wil dit binnen een aantal jaar ook gaan ondernemen, dus dit is handig.

Ik zelf ook niet. Maar voor het werk reis ik dan wel echt veel!
Maar wil zo iets een keer gaan doen. Lijkt me echt geweldig!!

Vooral daar zon beetje wat later in het jaar. Dan is het er ook goed weer!

Verder zit ik alleen te denken met mijn werk hier.
Vraag me af of dat er veel wergevers zo lang onbetaald verlof geven.
Of dat je echt ontslag moet nemen.

Weet wel dat wij een kantoor in australie hebben zitten. Maar dat lijkt me dan aan de ene kant niet echt leuk. Om daar zo eens een klusje voor te doen. Niet erg.. Maar daar ben ik dus ook eigenlijk wel echt benieuwd naar hoe mensen dat oplossen icm met werk.
Er zijn namelijk veel mensen doen het als ze net van school af komen, en dus eigenlijk nog geen baan hebben.

Over auto huren/kopen weet ik nog niet.. Denk dat dat het niet gaat worden. Eerder liften of met de bus oid. Of een scootertje..om maar even wat te noemen. Het is dan wel niet ideaal om 250/500 km mee te rijden maar dat zie ik daar dan wel.
 
Leuk topc iidd. Lijkt me ook eens tof om te doen. :) Vooral Austrialië idd of Nieuw Zeeland die richting op. Ken in beide landen wat mensen dus moeilijk zal het niet worden. Hou dit topic zeker in de gaten ! :)
 
Mijn broertje is net 3 dagen terug van een half jaar Australie. Als ik al die verhalen zo hoor, zou ik het je wel aanraden :p super vet man.

Duur geintje, maar wel de ervaring van je leven.
 
Mijn broertje is net 3 dagen terug van een half jaar Australie. Als ik al die verhalen zo hoor, zou ik het je wel aanraden :p super vet man.

Duur geintje, maar wel de ervaring van je leven.

geld zal op zich het probleem niet zijn.
Maar dat kan je denk ook wel verwachten van een "vakantie" van 6 maanden of langer.
Daarom daar ook werken. Kan je een boel kosten drukken.
 
Ik zal morgen of overmorgen nog ff reageren (nu ff druk, net terug uit Zwitserland).
Ik zit over exact 9 weken in het vliegtuig naar Nieuw-Zeeland (via Hongkong) en ik verblijf daar een maand. Daarna drie maanden Australie.
 
Je gaat één maand rondtrekken rondom Hong Kong? En waar ga je heen in Australië? Of heb je nog niet echt een route uitgestippeld?

Heb je wel al het één en ander aan bijvoorbeeld binnenlandse vluchten besproken?
 
Een maand in Nieuw-Zeeland, een dag in Hongkong. Oostkust omhoog en door het midden terug naar Sydney. Binnenlandse vlucht Cairns-Darwin heb ik al vastgelegd.
 
ik heb vrienden in sidney, en als ik die verhalen van ze hoor hebben ze daar bijna altijd mooi weer. Wil zelf nog eens naar australië om te surfen.
Iig zijn de mensen daar heel gastvrij, als je als vreemde bij een boer zou aankloppen zouden ze wel binnenlaten voor eten of drinken en eventueel laten slapen in ruil voor een klein karweitje.

Veel plezier en let wel op de slangen daar. Die zijn er best veel, en als backpacker ben je wel kwestbaar in je eentje.
 
Ik ga in april, mei en juni. Ik start in Sydney en wil via de oostkust naar boven naar Cairns. Vanaf Cairns heb ik een binnenlandse vlucht naar Darwin. Vanaf Darwin wil ik door het midden omlaag via Alice Springs en Adelaide terug naar Sydney.

Ik heb alleen de vliegtickets geboekt en de rest zie ik daar allemaal wel. Ik wil vooral flexibel zijn. Rugzak mee en gaan (ik ben een redelijk ervaren reiziger en spreek goed Engels).
Ik heb van mn werk in NL ruim 4 maanden vrij genomen (voornamelijk onbetaald verlof). Ik ga daar niet werken, dit om zoveel mogelijk te kunnen zien, bovendien verdien ik in NL een stuk meer met relaxter werk. Ik overnacht in hostels om de kosten laag te houden, ik heb in NL ook nog de vaste lasten van een huis e.d. die gewoon doorgaan.

Reken voor een vliegticket op ongeveer 1400 euro. Ik verwacht zelf daar ongeveer 1000 euro per maand uit te geven aan slapen, eten, reizen en excursies. Het is maar net hoe gek je het zelf maakt.

Hou rekening met andere kosten zoals de aanschaf van spullen (rugzak ed) en dingen als een goede reisverzekering, visum, internationaal rijbewijs.

Ik ben zelf totaal 2000 euro kwijt aan vliegtickets omdat ik ook nog een maand naar Nieuw-Zeeland ga. Ik verwacht totaal ongeveer 6000 á 7000 euro kwijt te zijn.

Het is handig om eerst te bepalen hoelang je wilt gaan en hoeveel je eventueel wilt werken en je dus op een vaste plek zit. Hierna kun je gaan bepalen wat je ongeveer wilt zien en kijken of dit haalbaar is binnen de tijd dat je er zit.

Hou er ook rekening mee dat Australie van Noord naar Zuid 3000km is en van West naar Oost 4000km. De Oostkust is het meest populair onder backpackers (Great barrier reef, Withsunday islands, Fraser island, Sydney, Blue mountains, Daintree NP, Cape tribulation). Maar de outback en de westkust (een stuk rustiger) schijnen ook ontzettend mooi te zijn.

Verder ben je echt niet de eerste die gaat backpacken in Australie. Op internet is erg veel informatie te vinden. Hier bijvoorbeeld:
http://www.australiesite.nl
http://australie.startkabel.nl/
http://www.australianbackpackers.nl
 
Last edited:
Mijn 2 oudste zussen zijn 8 maanden wezen backpacken in Australie, en ben er zelf ook al een aantal keer geweest.
Echt een supergoede keuze, Australie!
Je moet eigenlijk wel even langs Frasier Island. Ook de Gold Coast is gaaf, wel heel toeristisch.
 
Ik heb vorig jaar het hele jaar down under gezeten om te backpacken. Ik ben ongeveer overal geweest en kan je het niets anders dan ten zeerste aanraden. Je zult de tijd van je leven hebben. Ik kan je zo'n beetje alles vertellen maar ga nu eerst pitten :) Ik zal het topic in de gaten houden. R-R5 heeft er ook een poos rondgehangen trouwens.
 
Ben er ook geweest ja, voornamelijk de oostkust. Plekken waar je geweest moet zijn is Fraser Island (met een paar lui een jeep huren en dat eiland over :W), Whitsundays en natuurlijk het Great Barrier Reef. Paar foto's die ik toevallig op internet heb staan:

39658787_6_dRaq.jpeg


39657389_6_7RvM.jpeg


39657386_6_Klzb.jpeg


index.php


39653245_6_IBKb.jpeg


39653246_6_tx2Q.jpeg


39651670_6_Agx9.jpeg


ik heb vrienden in sidney, en als ik die verhalen van ze hoor hebben ze daar bijna altijd mooi weer.

Nou nou dat is echt niet zo hoor. Ik was er in november (lente geloof ik) en toen stond er een lekker poolwindje: 15 graden. Kwam net uit Townsville (25+ graden) dus dat was ff schrikken.
 
Back
Top