aquariumliefhebbers hier???

ik ga maandag morgen op vakantie.
en mijn ouders komen woensdag pas terug

kunnen de vissen die 3 dagen zonder eten doorkomen?
gaat dus om de maanvissen/ cicliden en de zeevissen.

Een vriendin heeft van mij van het weekend 5 discusvissen gekocht. Die heeft ze eerst een paar uur in het zakje in het water laten liggen. daarna de vissen vrij gelaten. Sindsdien zijn de vissen veel donkerder. Iemand enig idee wat eraan te doen?

Voeding is 2x per dag diepvries voer speciaal voor discusvissen. Lichtschakelaar staat aan tussen 8 uur smorgens en 11 uur savonds. temperatuur in de bak is 30 graden. alle stoffen zoals nitraat en dergelijke zijn in orde. bak is een juwel 260. Overige vissen zijn een witte algeneter, een aardig grote kreeft voor deze bak en wat klein grut.

in de winkel/transportzak zijn de vissen altijd wat lichter van kleur he... als de vissen zich op hun gemak voelen, zullen ze donkerder/mooier kleuren..

Haha, ik kreeg een mail en ik dacht huh, dat heb ik toch al 15min geleden gedaan...

Maar zo zal ie sneller verkocht worden denk ik ja :+

63l0134wyostrzone800x60.jpg

zijn er hier mensen die mij kunnen helpen met de onderstaande situatie?

de buurman van mijn oma heeft een tijd geleden in de hoek van zijn tuin een koi vijver aangelegd.
direct naast die vijver, aan de andere kant van de schutting en in de hoek van mijn oma's tuin, staat een grote spar, van ca. 25 jaar oud al.
nu waait er wel eens wat zooi uit die spar in de vijver, en de buurman heeft laatst aangegeven dat mijn oma die boom maar weg moet doen.

dat gaat dus niet gebeuren, die boom stond er al, en het is dus zijn probleem, niet het onze.

is het slecht voor de vissen als er een soort overkapping of scherm over de vijver staat?
misschien is er een andere oplossing?

Overkapping kan.
Een fijnmazignet over de vijver ook.

een koivijver heeft vaak een flinke vuilafzuig/bodemdrain systeem...dan is alles wat erin waait oid zo weer weg.

een spar van 25 kan best robuust zijn btw..dus ik snap hem ook wel.
Maar netjes blijven denk ik dan.

het zijn tegelijk ook bekenden van mij..dus we proberen inderdaad met een nette oplossing te komen.

er hangt al een net overheen, maar dat is niet fijn genoeg.
ik zal het eens voorstellen, thanks!

of er een bodemdrain in die vijver zit weet ik niet trouwens..het is allemaal een beetje een low-budget onderneming heb ik het idee.

dan heb je ws last van die naalden/dennen die dan op de bodem blijven liggen.
mss een speciale 'stofzuiger' voor de vijver kopen?

ook al aan gedacht, maar hij wil niet om de haverklap (zeker komend winterseizoen) met een stofzuiger of netje aan de gang zegt hij.

beetje moeilijk allemaal..maar we zullen zien :)

Back