aquariumliefhebbers hier???

Haha toffe beestjes rene, gebeurt niet veel in een vol ingerichtte bak, heb je nergens een nest gezien? Het mannetje maakt altijd een heel nest van allemaal bellen enzo. Is echt mooi om te zien hoe de natuur zich zo ontwikkeld heeft. :)

Heb gister 2 nieuwe vrouwlijke ancistrussen gekocht, waren bijna volwassen en kon ze beide voor 12 euro krijgen, dus was heel tevreden, ook nog de limnophila aquatica op de kop kunnen tikken, zijn echt prachtplanten! Heb nog maar 1 stekje, maar zullen er snel meer worden hopelijk.

Het mannetje maakte altijd wel nestjes inderdaad. Ik had altijd 2 vrouwtjes erbij, toen gebeurde er niks. Toen is er 1 dood gegaan en de volgende dag had ik een nestje met eitjes. Heel mooi om te zien hoe het mannetje zich daarmee bezig houd, de eitjes en later de jonkies er terug in te plaatsen. Zijn veel verloren gegaan omdat hij het ook druk had om andere vissen weg te jagen en dan vielen de visjes op de grond.

Maar deze 3 kan ik bij me zelf nog wel kwijt, behalve wanneer het 3 mannetjes worden. Dan zal er 1 weg moeten. De jonkies groeien echt als kool, vreten zich helemaal vol met artemia. Heel leuk gezicht dat ze zo jong er al op jagen. Bij de grootste is ook al een blauwe gloed zichtbaar, beide ouders waren ook blauw. Ben benieuwd hoe het gaat en hoe ze worden :)

zijn er ook mensen die een zeewateraquarium hebben? Ik wil wat anders. Heb nu nog een 70 literbakje. Maar wil gewoon iets groots :)

Als je veel geld hebt, er echt wat voor wil doen is zeewater best mogelijk. Komen heel wat meer factoren bij kijken als gewoon zoetwater. Mja, goed inlezen is het halve werk. :)

Ik heb ook kempvissen gehad, en meerdere nestjes, maar voerde ze nooit artemia, volgens mij is dat echt duur/klotewerk om op te kweken. Gewoon droogvoer, toen ooit 1 mannetje overgehouden die echt lang heeft geleefd. Volgens mij is ie toen het filter ingezwommen oid, want hij was plots weg.

Zit nu te kijken naar me ancistrussen, met zn alle op de voorruit, zijn ook echt super vette beestjes, heb nu 3 vrouwtjes en 1 man. Word echt tijd voor een nestje, maar dan moet eerst even de super open zijn zodat ik wat brokkolie kan halen, volgens de kweker van de lfs was dat dé manier. Ben benieuwd, hoop dat er dan ook wat meer van me echinodorus over blijft, die ziet er nu ook niet meer uit.

Weet iemand trouwens waar je mooie discusvissen kan halen?

Ik zie inderdaad ook mensen die 4 flessen voor artemia hebben. Ik heb er gewoon 1 en deze laat ik 3 dagen draaien, na dag 1 haal ik steeds een beetje eruit. Laatste stop ik dan in een glas om de nieuwe kweek (24u) te overbruggen. Ze kunnen ook wel even zonder eten, groeien ze alleen iets minder hard maar dat is niet erg.

Die ancistrussen lijkt me ook leuk om te kweken. Vind die jonkies zo mooi, helemaal al de vorm van een volwassene maar toch zo klein

Ik heb vroeger twee bakken gehad. Één 60x30x30 en een 70x40x50.
Ben inmiddels van de aquaria afgestapt en overgestapt op een zelfbouw paludarium.

Ik ben nu bezig met het bouwen ervan: 100 x 60 x 130 cm uitgevoerd in betonplex.

Als er geïnteresseerden zijn heb ik op enkele andere fora nog bouwverslagen lopende ervan ;)

Om nog even terug te komen op aquaria:
245.jpg

237.jpg
312.jpg
625.jpg
307.jpg
328.jpg
573.jpg
59.jpg
553.jpg
743.jpg
294.jpg

Als je veel geld hebt, er echt wat voor wil doen is zeewater best mogelijk. Komen heel wat meer factoren bij kijken als gewoon zoetwater. Mja, goed inlezen is het halve werk. :)

Ik heb ook kempvissen gehad, en meerdere nestjes, maar voerde ze nooit artemia, volgens mij is dat echt duur/klotewerk om op te kweken. Gewoon droogvoer, toen ooit 1 mannetje overgehouden die echt lang heeft geleefd. Volgens mij is ie toen het filter ingezwommen oid, want hij was plots weg.

Zit nu te kijken naar me ancistrussen, met zn alle op de voorruit, zijn ook echt super vette beestjes, heb nu 3 vrouwtjes en 1 man. Word echt tijd voor een nestje, maar dan moet eerst even de super open zijn zodat ik wat brokkolie kan halen, volgens de kweker van de lfs was dat dé manier. Ben benieuwd, hoop dat er dan ook wat meer van me echinodorus over blijft, die ziet er nu ook niet meer uit.

Weet iemand trouwens waar je mooie discusvissen kan halen?

onzin dat je veel geld moet hebben voor een zeeaquarium!
het is wat duurder dan een zoetwater. je hebt er wel meer geduld voor nodig om alles goed te krijgen..

maar dat je veel geld nodig hebt is onzin!

je kan het zo duur maken als je zelf wil..

nou alles is wel veel duurder vergeleken met zoetwater, omdat je ook water moet kopen/maken.

verder is het met veel lezen goed te doen, ook erg leuk...

ben een tijdje geleden zelf gestart, maar ben niet verder gekomen als levend steen,

nou alles is wel veel duurder vergeleken met zoetwater, omdat je ook water moet kopen/maken.

verder is het met veel lezen goed te doen, ook erg leuk...

ben een tijdje geleden zelf gestart, maar ben niet verder gekomen als levend steen,

het water "maken" stelt ook niet veel voor met een osmose apparaat. het is wel iets duurder maar ook veel mooier ik zal een x foto's posten.

Ach veel geld is natuurlijk een relatief begrip, ben zelf 18 en ben aan het sparen voor autotje, dan is 75 euro voor 1 vis neerleggen best veel.

Heb je een linkje koen? Ben wel benieuwd :)

je bedoeldt die met die gele vlek op zijn staart die zwart met blauw?

dat is een doktersvis. en die kan in elke bak die kunne groot worden maar in mijn bak zal hij niet zo heel groot worden. dat kan jaren duren voordat hij groeit. alle vissen zijn in overleg met aquarium winkel gegaan. die zeide dat dat makelijk ging

WTF :D

Gaat dat allemaal goed in zon kleine bak ferreltje? Ziet er echt tof uit. Die anemoonvisjes wil ik ook nog eens houden, die beestjes zijn :W

Verdorie man, das mooi zo'n aquarium. :O

Op watvoor budget moet je eigenlijk tellen om een leuk aquarium te hebben?
Vind het best wel interessant allemaal en heb toch plaats zat op mijn kamer.

Zoiets als dit vind ik dus echt zo tof :W
[ame="http://www.youtube.com/watch?v=AYcB4cYtjw0&feature=channel"]YouTube- Practical Fishkeeping: George Farmer's nano tank[/ame]

Een aquarium zoals dit qua grootte zou echt tof zijn
[ame="http://www.youtube.com/watch?v=tmjP_td2qCE&feature=fvw"]YouTube- Setting up a nano reef tank step-by-step[/ame]

Last edited:
Je kan het zo gek maken als je zelf wil.
Beste is om te beginnen met zoetwater, aquarium op marktplaats van 80x40x40 of 100x50x50 oid. Dat zijn hele mooie maten om mee te starten, dan moet je je even GOED inlezen. Er is genoeg over te vinden, en voor 200 euro kan je een hele mooie bak hebben staan met alles erop en eraan. :)

Back